beantwoord

Hoeveel Ampère trekt de stroomaansluiting in de eerste klas?



Toon eerste bericht

54 reacties

Badge +3
Ik weet niet hoe deze treinserie heet, maar ik heb ook problemen gehad met het in de Tweet afgebeelde stopcontact. Ik heb een oplaadkabel die overal werkt, behalve bij de stopcontacten in deze treinstellen. Inmiddels vervangen door een andere kabel en die werkt wel gewoon in deze trein.
VIRMm stel 8632 die reed vandaag omloop OA4 en serie 800 dus. https://treinposities.nl/omloop/OA4/20190919
VIRMm stel 8632 die reed vandaag omloop OA4 en serie 800 dus.
Die is het, dank je! Ik had het probleem trouwens bij alle VIRMm. De kabel heb ik nog en werkt prima, behalve bij VIRMm en andere VIRM's met hetzelfde interieur/stopcontacten (zijn die er?).
Reputatie 7
Badge +4

 

Mede namens mijn jonge vriend, en met mijn wel nemen,

 

Th. B. Bommel.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Populair gezegd is het ongeveer 2A per uur. Een 17,4 A accu moet dus een nacht aan de stroom.

Wow, Thom, dat zijn nog eens vragen 😉. Ik heb het even moeten uitzoeken. Voor zover ik kan nagaan is het 1,53 Ampère. 230 volt gedeeld door 150 Watt.
Reputatie 7
Badge +4
Volt x Ampere = Watt, populair gezegd. (P= U x I)
Wat zou er gebeuren als ik mijn dompelaar van 2000 watt zou aansluiten?
Reputatie 7
Badge +3
Voor Cor van der Laak zouden de stopcontacten een uitkomst zijn geweest.
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=vG96OFA9M1w
Reputatie 7
Badge +4
;-)

Zondagavond VPRO, dat was geweldig met deze jongens. Beter dan kunstmatige commerciële rommel, maar goed, dat zal wel gemopper zijn. Maar ik mis ze wel.
Reputatie 7
Badge +4
Wat zou er gebeuren als ik mijn dompelaar van 2000 watt zou aansluiten?
Dan komt u er achter dat u een zinloze actie heeft verricht, naast onnodig sjouwwerk.
Raadsel: Het begint met 'Z' en het eindigt met 'ekering'.
Badge +3

Het kan nog veel erger dan Thoms tosti-apparaat. De haardroger van mijn eega trekt meer dan 2000W. Onze oude Miele-stofzuiger kan ik tot 2200W laten lawaaimaken. Maar het bontst maakt het stoomstrijkijzer het. Dat trekt tot 2400W.


Haha zelfde hier (al is mijn oude Miele stofzuiger niet regelbaar en 1000W). Friteuse 1200W, haardroger 600/1400W, de oven (met boven en onderwarmte) 1750W, waterkoker 2200W en mijn (stokoude) bovenlader wasmachine 3000W.

Met de oven aan en strijken (zelfde groep) zit ik aan 4150W, dat is dus 18A bij 230V maar de zekeringen (16A) vinden dat nog acceptabel ;)

Overigens las ik ergens dat de stroom van de WCD's/stopcontacten in oudere treinen (bijv. VIRM of andere waar ze later ingebouwd zijn, zoals DDZ) vanuit het climate-control systeem komt, dus als de airco uitvalt of uit staat heb je ook geen stroom.

Ik denk dat de WCD's in de treinen vergelijkbaar zijn met van die scheerstopcontacten die je soms in hotels en vliegtuigen (en misschien ook wel in treinen) ziet in 'natte ruimtes', met beperkt wattage en galvanisch gescheiden. Je kunt er dus geen schok van krijgen tenzij je in elk gat een spijker stopt en die met beide handen aanraakt 😛

Reputatie 7
Badge +4
De inductiekookplaat wint nog geloof ik 😉 al is ermee koken in de trein geen optie.
Reputatie 7
Badge +3
Oh ja, een inductie kooplaat is een ander verhaal, maar zie die stekker maar eens in een treinstopcontact te krijgen.
Neem dan een elektrische bbq mee, die is nog vrij handzaam mee te nemen, zit je ook al aan 2200W.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd welke elektrische toestellen Thom wil aansluiten in de trein. Kun je een tipje van de sluier oplichten?
Vijf koelkasten moet kunnen, of een pc zonder randapparatuur. 😁

Welterusten 🤓
Badge +3

Haha, Thom vroeg hoveeel Watt/ampere ze leveren en dat is dus genoeg om je laptop op te laden.

Met grofweg 19V en 4A (de gemiddelde laptop adapter) verbruik je dus 76W. Met wat verliezen maken we daar 100W van. Dus 150W capaciteit van de stopcontacten is voldoende.

Stop je er een 700W tosti-apparaat in of een haardroger van 1400W... dan weet ik het niet. Keertje proberen eigenlijk! Ligt er ook wel aan welk type trein het is. Er staat niets bij die stopcontacten over wat mag en kan tenslotte...

De 5 volt USB aansluitingen ook niet! Een iPhone zal met een 1A USB aansluiting echt niet gaan laden, maar is er op zich blij/tevreden mee.

Met 2,1A of 2,3A heeft zo'n ding door dat er geladen mag worden, en zal dat doen. Tech talk!

Reputatie 7
Badge +4
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd welke elektrische toestellen Thom wil aansluiten in de trein. Kun je een tipje van de sluier oplichten?
Het goede antwoord stond er niet bij, lol.

We hebben het allemaal wat in het ridicule getrokken en ik vond dat eigenlijk ook wel leuk, maar ik vroeg me af of het mogelijk was een fietsaccu onderweg in de trein (ten dele) op te laden. De pacemaker van de elektrische fiets, zeg maar. Die van mij is 522 watt. 14,5 A bij 36V.

De gedachte was om met de elektrische fiets te gaan rijden, maar die na afloop te stallen in een plaats onderweg, en bijvoorbeeld de volgende dag weer verder te gaan. Je kunt nu eenmaal geen elektrische fietsen huren bij ov-fiets, het gesleep met een fiets in de trein vind ik vermoeiend, en zo kwam de gedachte bij me op. Niet veel mensen zullen dit doen. Je moet dan eigenlijk een Dalvrij of AltijdVrij hebben, eventueel in combinatie met stallen op rekening. Gepensioneerd zijn helpt ook en alle drie is me gelukt. ;-)


Het moest haast wel zo zijn dat de stopcontacten zo zijn afgeknepen dat een laptop goed kan functioneren maar alles wat echt meer vraagt niet. Het wordt in de praktijk gewoon thuis opladen en dat is ook niet erg, maar ik vond het wel interessant hoe het zat. Een groep van 16A, zoals thuis gemiddeld, ligt in de trein niet voor de hand.


Daarmee is de hele sluier weg. 😉
Reputatie 7
Badge +3
Een interessant idee. Wel een beetje gesleep met de fietsaccu maar die zou je toch niet op de gestalde fiets willen achterlaten. Zeker niet als je de accu niet in de stalling veilig kunt opladen.
Reputatie 7
Badge +4

Een elektrische deken heeft aan 150 Watt genoeg, dus dat zou kunnen.

Badge +3

Of met het oog op het Corona virus een Dyson Pure Cool met HEPA filter. :joy:

Tuurlijk, kan ik die betalen met zweetdruppels?

Reputatie 7
Badge +3

Stel het eens voor bij Dyson. :laughing:

Maar voor een heer van stand moet zoiets toch geen probleem zijn. Die kan dan ook mee in de boodschappentrolley. 

Reputatie 7
Badge +4

Maar voor een heer van stand moet zoiets toch geen probleem zijn. Die kan dan ook mee in de boodschappentrolley. 

 

Met uw welnemen,

Th. B. Bommel.

Badge +3
Dt topic toch nog ergens goed voor... 🤣

Zie Twitter.

Ik zal nog eens met de trein gaan: Dacht lekker te werken onderweg vanuit #maastricht maar de 230v werkt niet! (Betaal expres 1e klas!) @NS_online Laptop nu dus leeg : Krijg ik nu compensatie voor mijn verloren werk? Of volgende keer kan ik aggregaat meenemen?

Ik zal nog eens met de trein gaan: Dacht lekker te werken onderweg vanuit #maastricht maar de 230v werkt niet! (Betaal expres 1e klas!) @NS_online


Ik weet niet hoe deze treinserie heet, maar ik heb ook problemen gehad met het in de Tweet afgebeelde stopcontact. Ik heb een oplaadkabel die overal werkt (ook in de trein), behalve bij de stopcontacten in deze treinstellen. Inmiddels vervangen door een andere kabel en die werkt wel gewoon in deze trein. Gebruik wel dezelfde adapter.

Ik moet met de troep die ik slik momenteel ook zeker geen twee flessen wijn wegtikken, maar een keer een glas moet kunnen, helemaal met het prachtige weer :grinning:

Reageer