beantwoord

is er morgen staking

  • 1 August 2022
  • 63 reacties
  • 4932 Bekeken

Klopt het dat er mogelijk staking is met ns 

icon

Beste antwoord door Tochjo 1 August 2022, 17:59

Bekijk origineel

63 reacties

Ook goed nieuws:

https://nieuwspaal.nl/stakingen-bij-ns-reiziger-moet-rekening-houden-met-minder-uitval-van-treinen/

Badge +3

NS levert gedeeltelijk niet waar de klant voor betaald heeft en moet daar gewoon voor compenseren.

NS moet helemaal niets, net als diegene die klaagde over minder treinen rond Sittard door een kapot gereden spoorwegviaduct, wat tot eind september zal duren.

“Ik heb nu de helft minder reisopties dus wil de helft van mijn Traject Vrij terug!” 🤣

Pas als er helemaal geen mogelijkheden zijn om (op een zinnig tijdstip) je abonnement te kunnen gebruiken zou je iets kunnen regelen.

Maar natuurlijk niet achteraf “ik kwam thuis van vakantie en had 20 kranten op de mat liggen die ik echt niet ga lezen, dus geld terug graag!”

Reputatie 6

De FNV vond het spoor essentieel, maar dat komt nu natuurlijk niet meer zo lekker uit, dus dan toch maar weer niet-essentieel zijn. Ongeacht de eventuele redelijkheid van de eisen, dit is gewoon hypocriet gedoe. 

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me niet handig om een discussie over arbeidsvoorwaarden voor al het personeel van NS te vertroebelen met een discussie over het minder goed functioneren van een specifieke groep werknemers.

Reputatie 7
Badge +3

Ik hoop dat er geen staking komt zoals 28 mei een aantal jaren geleden. Dan heb ik grote problemen. Evenals de andere reizigers op dat moment.

Tja, dat is wel een beetje het idee van een staking natuurlijk. Als niemand er last van heeft, heeft het weinig zin.

Reputatie 7

Tja, Rene, het is lullig voor jou en de rest van de medewerkers in de zorg. Ook de zorg verdiend betere arbeidsomstandigheden en hogere lonen. Zorgmedewerkers willen vaak niet staken omdat dat ten nadele is van hun cliënten. Logisch ook. Maar het zet voor werkgevers in de zorg natuurlijk de deuren wijd open om haar werknemers zoveel mogelijk uit te knijpen. Hetgeen nu dus ook al vele jaren aan de gang is. Ik vind het altijd een beetje een dooddoener dat omdat de ene sector bloedt, de andere dat ook moet doen. Wij willen, als zgn vitale sector, nou eenmaal beter beloond worden. Ik gun dat jullie óók. 

Reputatie 7
Badge +3

Toch wordt er in de zorg ook wel eens gestaakt, al ligt dan niet alles plat, dat kan niet in de zorg.

https://www.nu.nl/economie/6164154/umcs-begrijpen-staking-personeel-maar-dit-raakt-de-patient.html

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5262771/medewerkers-ziekenhuizen-nemen-aanloop-naar-acties

En blijkbaar werkt dat.

https://www.1limburg.nl/nieuws/1548778/akkoord-over-cao-universitaire-ziekenhuizen-geen-staking

 

Morgen is ook erg onwaarschijnlijk, maar stakingen op het spoor lijken niet ver weg te zijn. Hopelijk kunnen ze samenwerken met boeren of anders een aantal andere branches met onderbetaald personeel, zodat Nederland net als België een aantal dagen grotendeels platgelegd kan worden. 

Als er één catgorie werknemers is die niet onderbetaald wordt is het wel NS-personeel.  

Reputatie 7

Ga maar weer staken.... je zou ook gewoon niet op vervoersbewijzen kunnen controleren.

De top van NS kan dan nog altijd zelf beslissen om niet uit te rijden  maar dat komt ze dan op een boete te staan.

 

En ja. NS wordt vet overbetaald. 10% heeft hart voor de zaak. De rest zit de hele rit in de 1ste klas te nixen. Ik zou geen reden kunnen bedenken om te staken.

En als je het niet eens bent met je salaris of CAO dan vertrek en zoek ander werk.

Wellicht kan je nog ergens aarbeien plukken, prei steken, vakken vullen of schhonmaken...

 

Blijft apart om te zien hoeveel treinfanaten altijd zo'n anti-personele houding hebben op dit soort fora en social media platformen. Is dit een vorm van jaloezie? Een groep medewerkers die ervoor kiezen NIET mee te gaan in de immer voortdurende versoberingen van loon en arbeidsvoorwaarden? Dat zouden er meer moeten doen. 

Werken bij NS is zeker niet slecht, maar het gaat er in deze vooral om dat we dat graag zo willen houden. De afgelopen jaren, zeker sinds de komst van corona, zijn veel zaken er zienderogen op achteruit gegaan. Zo zijn onze diensten nu langer, voller en wordt ons veel vaker gevraagd om bepaalde normtijden (denk aan de minimum tijd die tussen twee ritten zit) aan de kant te schuiven ten bate van de dienstuitvoering. We voeren dus meer werk uit dan voorheen, met minder personeel dan voorheen. Het is voor ons al tijdenlang erg lastig om tussendoor een keer een vrije dag te krijgen. Ik werk parttime maar er gaat geen week voorbij dat ik niet meer uren draai dan wat eigenlijk de bedoeling is. 

De inflatie zweeft nu ergens rond de 11%. Het hoogste loonbod wat we van de werkgever hebben gekregen is 4,5%. Dat is dus -6,5%. En we weten allemaal wel dat zelfs als het volgend jaar economisch een topjaar zou worden die 11% nooit meer volledig terug wordt gedraaid. Het is dus permanente koopkrachtvermindering. En dat willen we voorkomen. 

En over je eerste opmerking… aan stakingen zitten, hoe vreemd dat misschien ook klinkt, bepaalde regels verbonden. Reizigers gratis laten reizen kan en is door de rechter in het verleden wel eens bestempeld als diefstal van de werkgever. Het werk neerleggen mag, want dat is een recht, maar varianten daarop kunnen vaak echt niet zomaar. 

Ga maar weer staken.... je zou ook gewoon niet op vervoersbewijzen kunnen controleren.

De top van NS kan dan nog altijd zelf beslissen om niet uit te rijden  maar dat komt ze dan op een boete te staan.

 

En ja. NS wordt vet overbetaald. 10% heeft hart voor de zaak. De rest zit de hele rit in de 1ste klas te nixen. Ik zou geen reden kunnen bedenken om te staken.

En als je het niet eens bent met je salaris of CAO dan vertrek en zoek ander werk.

Wellicht kan je nog ergens aarbeien plukken, prei steken, vakken vullen of schhonmaken...

 

Dat is een goed idee dat de ontevreden personeelsleden, ook die op kantoor, stoppen met werken bij de NS als ze niet tevreden zijn met de beloning en waardering vanuit het management.  Zo rond de 90% van de medewerkers heeft het aanbod van de NS afgewezen, aangezien het treinpersoneel de groep is die het meest is vertegenwoordigd bij de vakbonden zouden we kunnen stellen dat 95% van de treinen dan niet meer kan rijden.

En werk is er zat, overal zijn tekorten dus het personeel komt wel weer goed terecht.

 

Overigens is het niet kies om alle NS medewerkers te zien als conducteur, er zijn veel meer functies bij de NS.

 

En @Tonny.s , helaas is het soms nodig om een goed statement te maken door gewoon de boel plat te leggen.  En frappant genoeg oordeel je al over acties waarvan de impact nog niet eens bekend is.  Wacht eerst eens af.

Reputatie 6

Je zou het dus ook wel begrijpen als door staken zorgpersoneel mensen in ziekenhuizen dood gaan, want "een statement is soms nodig"? er zijn geen gradaties in essentieel zijn wat mij betreft. het is of essentieel, of niet. niet van twee walletjes eten. 

je hebt wel gelijk dat er weinig te zeggen valt over de komende acties nog. I guess dat hier vooral de frustratie uit het verleden nog steeds spreekt. we zullen zien wat er gaat gebeuren. 

Reputatie 7
Badge +3

De enige juiste afspraak is dat wanneer er personeelstekorten zijn er meer betaald moet worden. Wet van vraag en aanbod. De werkgevers zijn aan zet om personeel te houden en te krijgen. Dat kost geld.

Voor niets gaat de zon op.

Hogere personeelskosten zullen leiden tot meer innovatie en een hogere productiviteit.

Reputatie 7
Badge +3

Taxi neemt geen fietsen mee.

https://taxicentrale24.nl/taxi-fiets-meenemen

 

Interessant in dit verband is loonsverhogingen bedrijven zullen dwingen om te kijken naar verdere automatisering, productiviteitsverbetering en innovatieve oplossingen. 

Productiviteit en automatisering zijn op het spoor vieze woorden. Het probleem is dat men wel hogere lonen wil maar geen hogere arbeidsproductiviteit. 

Vanuit de positie van oud machinist vraag ik me dan af waar jij de productiviteit wilt verhogen en hoe voor de functie van machinist. Ik ben erg benieuwd en laat me door je verrassen.

Verder worden de stakingen pas verwacht in september en gaat daar nog een proces aan vooraf, ga er maar vanuit dat als het zover komt dat het geheel plat gaat gezien de bereidheid om te staken bij het personeel.

En gelul over essentieel of niet essentieel doet er niet toe, staking is voor bijna alle beroepen een recht bij geschillen tussen werknemers en werkgevers en daar mag je gewoon gebruik van maken. Het OV behoort wettelijk niet tot een groep waarbij er niet gestaakt mag worden.

Reputatie 7

Zo zijn onze diensten nu langer, voller en wordt ons veel vaker gevraagd om bepaalde normtijden (denk aan de minimum tijd die tussen twee ritten zit) aan de kant te schuiven ten bate van de dienstuitvoering. We voeren dus meer werk uit dan voorheen, met minder personeel dan voorheen. Het is voor ons al tijdenlang erg lastig om tussendoor een keer een vrije dag te krijgen. Ik werk parttime maar er gaat geen week voorbij dat ik niet meer uren draai dan wat eigenlijk de bedoeling is. 

De inflatie zweeft nu ergens rond de 11%. Het hoogste loonbod wat we van de werkgever hebben gekregen is 4,5%. Dat is dus -6,5%. En we weten allemaal wel dat zelfs als het volgend jaar economisch een topjaar zou worden die 11% nooit meer volledig terug wordt gedraaid. Het is dus permanente koopkrachtvermindering. En dat willen we voorkomen. 

Ik werk in de zorg en de bovengenoemde problemen spelen daar zoals iedereen weet ook enorm. Er wordt zelfs aan familie en vrienden gevraagd om alsjeblieft in te springen waar het kan. Lange diensten tot laat en om 7.00 weer beginnen om een steentje bij te dragen aan de vele gaten in de roosters. Uiterst flexibel moeten zijn, in je vrije uren nog worden gebeld of geappt of je alsjeblieft morgen nog wilt komen omdat er zich wéér iemand ziek heeft gemeld. En of je ook niet in kan vallen op een andere zorglocatie. Je vakantie aanpassen door twee dagen later te vertrekken of een dag eerder weer te starten. Vrij zijn voelt niet als "echt" vrij. Terwijl je loon is nog altijd relatief laag is voor het werk dat je verzet. Gelukkig is er nog die onregelmatigheidstoeslag - net als spoorpersoneel zal hebben. Er komt een paar procent bij maar die 11% inflatie wordt bij lange na niet gecompenseerd. Maar staken.... er is niemand die erover peinst. Hoe verschillend kan het zijn in twee essentiële sectoren. Of is ov toch niet zo essentieel als het eerder gebracht werd.

Badge +3

Nee. De vakbonden bereiden wel stakingen voor, maar er is nog niet aangekondigd wanneer die zijn. In ieder geval niet morgen.

In dit artikel staat hierover:

Volgens [FNV-onderhandelaar] Janssen zal nu in overleg worden bepaald wanneer het slimste moment voor actievoeren is. ,,Je wil de NS niet in de kaart spelen door te gaan staken midden in de zomervakantie, als het toch al rustig is in de trein en acties dus weinig consequenties hebben voor de vervoerder.” September zou, als één van de drukste maanden per jaar op het spoor, veel geschikter zijn, maar daarover is nog geen besluit genomen.

Reputatie 7
Badge +3

De vakbonden zullen nog in overleg gaan of en wanneer ze gaan staken. De FNV zegt er dit over:

We gaan ons nu beraden over het ultimatum dat we NS gaan stellen. Afhankelijk van de uitslagen van de andere vakbonden (CNV, VHS en VVMC) gaan we ons met hen beraden over wanneer en welke acties we organiseren. Ons ultimatum zal aansluiten op onze voorstellenbrief.

 

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/08/fnv-spoor-leden-wijzen-massaal-cao-voorstellen-ns

https://www.ad.nl/binnenland/alle-grote-spoorbonden-wijzen-cao-bod-ns-af-staking-lijkt-onafwendbaar~aed575ba/

 

Reputatie 7
Badge +3

Het begint.bij het lid worden van een vakbond. Hoe meer leden, hoe meer invloed de vakbond heeft op de CAO-onderhandelingen. Dat werkt ook zo in sectoren als de zorg.

Reputatie 7

In sectoren die als vitaal/essentieel worden aangemerkt zou, als er gestaakt wordt, toch een basale dienstverlening geboden moeten blijven worden. Anders kan je jezelf in mijn ogen niet "essentieel" noemen. Dat was mijn punt. Maar ik snap de argumenten van spoorpersoneel om in actie te komen heel goed. Of het voldoende op gaat leveren vraag ik me af. Ik hoop dat de doelen op een andere manier behaald zullen worden en staken niet nodig zal blijken zijn. Dit vanwege de reiziger die de trein echt nodig heeft en niet zomaar even in de auto kan stappen of op de fiets. Zij worden de dupe. En daarnaast ook het ov an sich - weer een deuk in het imago, want lang niet iedere reiziger zal er begrip voor hebben.

Reputatie 4

Welk doel ?

Er is namelijk geen reden om te staken voor de conducteurs.

Als ze nu al hun werk deden wel. Maar dat bestaat nu voornamelijk uit bankhzngen 1ste klas.

Tja, Rene, het is lullig voor jou en de rest van de medewerkers in de zorg. Ook de zorg verdiend betere arbeidsomstandigheden en hogere lonen. 

Iedereen vindt dat hij een hoger loon verdient. Maar in zijn totaliteit produceert de economie niet meer dan hij nu produceert en betekent hogere lonen voor iedereen alleen maar inflatie om de doodeenvoudige reden dat er tegenover al dat extra loon geen extra productiviteit staat.

Dat is ook waar het bij NS aan schort: de productiviteit per werknemer is onder de maat waardoor ook de loonruimte per werknemer minimaal is. Als je hogere lonen wil zul je ook moeten praten over de productiviteit en daar zit bij NS het probleem met vakbonden en personeel.

Daarnaast is NS 20-25% van zijn reizigers kwijt geraakt. Dan kun je niet evenveel personeel in dienst houden en dat ook nog tegen veel hogere lonen.

 

 

…………….

 

Mijn inziens is een staking ongepast en is een loonoffer meer op zijn plek. Ik hoop dat de directie van NS zich niet laat chanteren door FNV en consorten.

🤣😂  Dat zal resulteren in nog minder personeel bij de NS en dus minder treinen en meer drukte in de nog rijdende treinen.

Als ik jou was zou ik maar vast beginnen met het kijken naar een alternatief voor het reizen met de NS.

Als oud insider met nog veel contacten weet ik dat het noodzakelijk is om het management van de NS eens goed te wijzen op hoe ze omgaan met de medewerkers op de werkvloer en de grote onvrede die daar is. Vooral het ontbreken van enige vorm van waardering de laatste jaren is een gevoelige snaar, dit naast het aanstellen van managers die totaal geen feeling hebben met medewerkers en het spoor.

Bij de medewerkers is meer betrokkenheid met de reizigers dan bij het managament en dat zou toch echt anders moeten zijn.

Interessant in dit verband is loonsverhogingen bedrijven zullen dwingen om te kijken naar verdere automatisering, productiviteitsverbetering en innovatieve oplossingen. 

Productiviteit en automatisering zijn op het spoor vieze woorden. Het probleem is dat men wel hogere lonen wil maar geen hogere arbeidsproductiviteit. 

Mjn inziens is een staking ongepast en is een loonoffer meer op zijn plek. Ik hoop dat de directie van NS zich niet laat chanteren door FNV en consorten.

🤣😂  Dat zal resulteren in nog minder personeel bij de NS en dus minder treinen en meer drukte in de nog rijdende treinen.

Gezien de forse daling van het aantal reizigers lijkt het ook niet meer dan logisch dat er minder treinen gaan rijden. 20% minder reizigers = 20% minder treinen = een kleine 1000 treinen minder per dag. Ingewikkelder is het niet. En het personeelstekort is dan ineens een personeelsoverschot.

 

Als oud insider met nog veel contacten weet ik dat het noodzakelijk is om het management van de NS eens goed te wijzen op hoe ze omgaan met de medewerkers op de werkvloer en de grote onvrede die daar is. Vooral het ontbreken van enige vorm van waardering de laatste jaren is een gevoelige snaar, dit naast het aanstellen van managers die totaal geen feeling hebben met medewerkers en het spoor.

Frustratie is een slechte raadgever zeker nu NS in hoog tempo op een faillissement afstevent. Je kunt beter staken als er wel wat te halen valt. Ik begreep uit de media dat alle eisen van de vakbond samen naar schatting neerkomen op 12-14% hogere loonkosten, waar moet dat van betaald worden???

Wat betreft het aanstellen van managers zonder enige feeling met het spoor kan ik je alleen maar gelijk geven. Er is de laatste jaren wat geblunderd door de incompetente top.

Reputatie 7
Badge +3

zeker omdat je Flex Basis wel eerder dan een maand weer kan (laten) wijzigen naar een Flex Traject Vrij of ander abonnement. 

is dat niet alsnog gewoon pas na een maand? 

Nee hoor, om van Flex Basis naar een ander abonnement te wijzigen hoef je geen maand te wachten. Dat is al in diverse andere topics aangegeven en zelf heb ik het nu ook kunnen testen. Ik heb net een uurtje geleden mijn Flex Weekend Vrij gewijzigd naar Flex Basis en als ik wil kan ik nu a weer wijzigen naar een ander abonnement. 

Dus heb je een Flex kortings of Vrij -abonnement wat al minstens een maand loopt en wil je tijdens een staking niet doorbetalen, kun je als je wilt je abonnement wijzigen naar Flex Basis en een dag later (of meerdere dagen later afhankelijk hoeveel dagen gestaakt wordt) weer terug wijzigen naar het abonnement wat je al had. Dan moet je wel weer een maand wachten voor je weer terug kan naar Flex Basis, dus als er dan binnen een maand weer wordt gestaakt kun je het trukje niet nogmaals uithalen. 

Reageer