beantwoord

is er morgen staking

  • 1 August 2022
  • 63 reacties
  • 4932 Bekeken


Toon eerste bericht

63 reacties

Reputatie 7
Badge +3

NS levert gedeeltelijk niet waar de klant voor betaald heeft en moet daar gewoon voor compenseren.

NS moet helemaal niets,

De Geschillencommissie denkt daar anders over (in het geval van afgekocht reisrecht):

Consument hoeft bij staking niet te voldoen aan in- en uitcheckeis om beroep te doen op GTVB regeling

Maar het staat huibf natuurlijk vrij om op een stakingsdag waarop helemaal geen treinen rijden wel in en uit te checken en NS dan volgens hun voorwaarden te houden aan de GTBV regeling. 

 

Reputatie 6

NS levert gedeeltelijk niet waar de klant voor betaald heeft en moet daar gewoon voor compenseren.

NS moet helemaal niets, net als diegene die klaagde over minder treinen rond Sittard door een kapot gereden spoorwegviaduct, wat tot eind september zal duren.

“Ik heb nu de helft minder reisopties dus wil de helft van mijn Traject Vrij terug!” 🤣

Pas als er helemaal geen mogelijkheden zijn om (op een zinnig tijdstip) je abonnement te kunnen gebruiken zou je iets kunnen regelen.

Maar natuurlijk niet achteraf “ik kwam thuis van vakantie en had 20 kranten op de mat liggen die ik niet ga lezen, geld terug graag!”

het is natuurlijk wel vreemd als een bedrijf een hogere frequentie market als betere dienstverlening, en een lagere frequentie dan niet erkend als gebrekkige(re) dienstverlening.

 

idem met reissnelheid. IC direct is duur want snel, maar extra reistijd vanwege werkzaamheden leveren geen korting op. 

 

het is allemaal niet bepaald consequent, wat overigens niet hetzelfde is als dat het niet volgens de algemene voorwaarden is. 

Badge +3

Taxi neemt geen fietsen mee.

https://taxicentrale24.nl/taxi-fiets-meenemen

Jawel hoor, als je van tevoren aangeeft dat er een fiets mee moet is dat geen enkel probleem voor een reguliere taxi. Desnoods komt er een busje.

Mogen ze ook niet extra voor rekenen (een fooi bij avond/nachtelijk vervoer vanuit een kroeg natuurlijk welkom) 🤣

Het is wel YMMV geneuzel, dus een ja of nee kun je krijgen (zelfde als bij NS bussen dus zeg maar nee).

Beter die link van @Momo 😅

Badge +3

Blijft apart om te zien hoeveel treinfanaten altijd zo'n anti-personele houding hebben op dit soort fora en social media platformen

Een reactie zoals deze had ik niet van jou vewacht, maar dank uiteraard.

Je hebt gelijk als je vindt dat de NS zich eens achter de oren zou moeten krabben over het een en ander. 😥

Oh wacht, het ging om @huibf nou ja zelfde dan.

Reputatie 4

Ik bedoel conducteurs. Wat dat is ook de grootste groep die staakt.

We moeten helaas allemaal een tandje bijzetten vanwege personeelstekort en lopen de lonen achter op de inflatie. Overal is volk tekort.

Ik weet dat er niet gezegd kan worden dat er gratis mag worden gereisd. Niet controleren op kaartjes is wat anders... de reiziger blijft zelf verantwoordelijk, zullen we maar zeggen.

Overigens het niet controleren van kaartjes is diefstal... er wordt toch al nauwelijks gecontroleerd dus wat dat betreft vindt er al diefstal plaats.

Dus: inderdaad wat harder werken, kaartjes controleren  voor het zelfde loon lijn me niets meer dan redelijk.

Overigens diefstal.... Klopt. Staken over de ruggen vd reizigers. Abonnementen en extra kosten worden niet vergoed.

Dus ipv loon erbij. Kan er wat af lijkt me.

Dus 5% inleveren en een hogere werkdruk dat lijkt me de enige juiste afspraak !

Ga aub niet klagen. Ga aan het werk, zet een tandje bij en "werk" 1 uur langer. Geen trek daarin. Zoek dan een andere baan.

90% vd conducteurs zou niet achter het loonbod staan. Wat zou het percentage zijn als ze dan ook direct kunnen vertrekken.

De zorg zoekt nog personeel. Als je het over werkdruk hebt en verantwoordelijkheid. Pfff.

Wat voor statement willen conducteurs maken? Er zijn geen reden toe. Ik zou me kapot schamen.

 

Hoe zit het met 19 tot 26 augustus?

Ik heb dan de trein heel hard nodig.

Ik heb mijn vakantie al geboekt en betaald.

Ik heb al werkzaamheden tussen Utrecht en Arnhem. Ik moet al omreizen via Den Bosch. Ik moet mijn fiets meenemen in de trein.

En ben ik dan aan vakantie betaalde 1700,- euro kwijt?

 

Als jij niet op vakantie gaat, ben jij dat geld kwijt. Behalve als de treinreis in jouw boeking zit, dan kun je beroep doen op de reisverzekering. NS is niet aansprakelijk voor gevolgschade als de trein niet rijdt. Je zult dus ander vervoer moeten zoeken van/naar jouw vakantieadres mocht er op jouw reisdag gestaakt worden.

Ander vervoer zal voor mij heel lastig zijn.

Ik kan wel een taxi pakken maar, NS vergoed 'maar’ 25 euro.

En fietsen is veel te lang. Mijn E-bike redt het niet om daar de komen.

Het is ong 180 km en de accu (584 Wattur) red 120km.

Mijn rijtijd is ong 9 uut.

Halverwege pauze inlassen om e-bike op te laden….

Taxi neemt geen fietsen mee. Is geen alternatief als fietsen mee moeten. Zonder fiets mee kun je naar vervoer met bussen kijken. Dagje eerder of later op vakantie.

Maar voor nu zou ik mij niet druk maken. Komt tijd komt raad.

Thanks. Ik zal het nieuws en alle andere INFO heel scherp volgen.

Dan weet ik of ik voor problemen kan komen te staan.

En om langere reistijd op de 19e voor te zijn pak ik de trein van een UUR(!) eerder (geen 6:34am maar 5:34am) dan wat ik eigenlijk nodig heb.. In geval van vertraging kom ikalsnog ruim op tijd.

Reputatie 7
Badge +2

Overigens is er bij een staking in het OV wel degelijk recht op geld terug voor niet gebruikte abonnementen, maar niet gelijk na 1 dag.

Na de landelijke stakingen in het busvervoer in 2018 werden reizigers door de vervoerders keurig geïnformeerd over het aanvragen daarvan.

Reputatie 4

Waar kan ik mijn niet gebruikt abonnement terugvragen.

Al het antwoord nee is ben ik toch genoodzaakt om zoveel mogelijk grijs te rijden.

Boeven zijn het...

Niet. En grijs reizen is hetzelfde als zwart reizen, dus niet de bedoeling. Je kunt jouw abonnement opzeggen.

Overigens ben jij de grootste boef als jij niet de (volledige) prijs wilt betalen

Dat werkt niet zo bij trajectvrij. D eservice van NS is de laatste tijd erg slecht. Enige compensatie zo best op dijn plaats zijn.

Ik mag hopen dat de rechter inziet de de staking ongeoorloofd is en dus op de huidige reden niet mag doorgaan.

Reputatie 7
Badge +3

Niet. En grijs reizen is hetzelfde als zwart reizen, dus niet de bedoeling. Je kunt jouw abonnement opzeggen.

Overigens ben jij de grootste boef als jij niet de (volledige) prijs wilt betalen

Dat werkt niet zo bij trajectvrij.

 

Wat werkt niet zo bij Traject Vrij? Abonnement opzeggen?  Zover ik weet zijn alle klassieke Traject Vrij abonnementen vorig jaar overgegaan naar Flex Traject Vrij en een Flex abonnement (maakt niet uit welk abonnement) kun je mits dit abonnement een maand loopt op iedere willekeurige dag opzeggen of wijzigen naar Flex Basis. Nu is het misschien niet handig om een abonnement op te zeggen als er 1 of 2 dagen gestaakt wordt en je het abonnement gewoon de dag na de staking weer nodig hebt. Maar in principe kan het wel, zeker omdat je Flex Basis wel eerder dan een maand weer kan (laten) wijzigen naar een Flex Traject Vrij of ander abonnement. Je zou ook Flex helemaal kunnen opzeggen en van je kaart verwijden (kan tegenwoordig online via je MijnNSaccount) en 2 of 3 dagen later opnieuw afsluiten en weer op je kaart zetten. Of als je 2 OV-chipkaarten hebt kun je wijzigen/opzeggen op de ene kaart en na de staking weer activeren op de andere kaart. Het kan, maar of je dat wilt doen voor 1 of 2 dagen staking is weer iets anders. 

Reputatie 7
Badge

Overigens is er bij een staking in het OV wel degelijk recht op geld terug voor niet gebruikte abonnementen, maar niet gelijk na 1 dag.

Waarom niet? 1 dag is 1/30 van mijn abonnement en zelfs +/- 1/22 van de dagen waarvoor ik mijn abonnement (voor woon-werkverkeer) aanschaf. Dat lijkt me duidelijk significant (maar dan 3%, op een prijs gespecificeerd in centen)

Reputatie 6

Niet. En grijs reizen is hetzelfde als zwart reizen, dus niet de bedoeling. Je kunt jouw abonnement opzeggen.

Overigens ben jij de grootste boef als jij niet de (volledige) prijs wilt betalen

Dat werkt niet zo bij trajectvrij.

 

zeker omdat je Flex Basis wel eerder dan een maand weer kan (laten) wijzigen naar een Flex Traject Vrij of ander abonnement. 

is dat niet alsnog gewoon pas na een maand? 

Hoe zit het met 19 tot 26 augustus?

Ik heb dan de trein heel hard nodig.

Ik heb mijn vakantie al geboekt en betaald.

Ik heb al werkzaamheden tussen Utrecht en Arnhem. Ik moet al omreizen via Den Bosch. Ik moet mijn fiets meenemen in de trein.

En ben ik dan aan vakantie betaalde 1700,- euro kwijt?

 

Als jij niet op vakantie gaat, ben jij dat geld kwijt. Behalve als de treinreis in jouw boeking zit, dan kun je beroep doen op de reisverzekering. NS is niet aansprakelijk voor gevolgschade als de trein niet rijdt. Je zult dus ander vervoer moeten zoeken van/naar jouw vakantieadres mocht er op jouw reisdag gestaakt worden.

Ander vervoer zal voor mij heel lastig zijn.

Ik kan wel een taxi pakken maar, NS vergoed 'maar’ 25 euro.

En fietsen is veel te lang. Mijn E-bike redt het niet om daar de komen.

Het is ong 180 km en de accu (584 Wattur) red 120km.

Mijn rijtijd is ong 9 uut.

Reputatie 7
Badge +3

Wacht eerst maar eens af of en wanneer er gestaakt gaat worden. Dat is nu nog helemaal niet bekend. Zodra het wel bekend is zul je het vanzelf lezen in de diverse nieuwsmedia, op de NS website en hier op de NS Community. Je zou ook de sites van de vakbonden in de gaten kunnen houden. 

Reputatie 7
Badge +3

Hoe zit het met 19 tot 26 augustus?

Ik heb dan de trein heel hard nodig.

Ik heb mijn vakantie al geboekt en betaald.

Ik heb al werkzaamheden tussen Utrecht en Arnhem. Ik moet al omreizen via Den Bosch. Ik moet mijn fiets meenemen in de trein.

En ben ik dan aan vakantie betaalde 1700,- euro kwijt?

 

Als jij niet op vakantie gaat, ben jij dat geld kwijt. Behalve als de treinreis in jouw boeking zit, dan kun je beroep doen op de reisverzekering. NS is niet aansprakelijk voor gevolgschade als de trein niet rijdt. Je zult dus ander vervoer moeten zoeken van/naar jouw vakantieadres mocht er op jouw reisdag gestaakt worden.

Ander vervoer zal voor mij heel lastig zijn.

Ik kan wel een taxi pakken maar, NS vergoed 'maar’ 25 euro.

En fietsen is veel te lang. Mijn E-bike redt het niet om daar de komen.

Het is ong 180 km en de accu (584 Wattur) red 120km.

Mijn rijtijd is ong 9 uut.

Halverwege pauze inlassen om e-bike op te laden….

Taxi neemt geen fietsen mee. Is geen alternatief als fietsen mee moeten. Zonder fiets mee kun je naar vervoer met bussen kijken. Dagje eerder of later op vakantie.

Maar voor nu zou ik mij niet druk maken. Komt tijd komt raad.

Reputatie 4

Niet. En grijs reizen is hetzelfde als zwart reizen, dus niet de bedoeling. Je kunt jouw abonnement opzeggen.

Overigens ben jij de grootste boef als jij niet de (volledige) prijs wilt betalen

Dat werkt niet zo bij trajectvrij.

 

Wat werkt niet zo bij Traject Vrij? Abonnement opzeggen?  Zover ik weet zijn alle klassieke Traject Vrij abonnementen vorig jaar overgegaan naar Flex Traject Vrij en een Flex abonnement (maakt niet uit welk abonnement) kun je mits dit abonnement een maand loopt op iedere willekeurige dag opzeggen of wijzigen naar Flex Basis. Nu is het misschien niet handig om een abonnement op te zeggen als er 1 of 2 dagen gestaakt wordt en je het abonnement gewoon de dag na de staking weer nodig hebt. Maar in principe kan het wel, zeker omdat je Flex Basis wel eerder dan een maand weer kan (laten) wijzigen naar een Flex Traject Vrij of ander abonnement. Je zou ook Flex helemaal kunnen opzeggen en van je kaart verwijden (kan tegenwoordig online via je MijnNSaccount) en 2 of 3 dagen later opnieuw afsluiten en weer op je kaart zetten. Of als je 2 OV-chipkaarten hebt kun je wijzigen/opzeggen op de ene kaart en na de staking weer activeren op de andere kaart. Het kan, maar of je dat wilt doen voor 1 of 2 dagen staking is weer iets anders. 

 

Het is handiger dat NS gewoon de dagen compenseert ipv opzeggen en aanmelden.

Voorheen hadden providers ook die flauwekul. Wilde je korting kan je opzeggen en een dag later weer aanmelde. Nu krijg je gewoon korting door ff te bellen.

Laten we met zijn alle gewoon geld terugvragen... zolangs, zoveel dat men hopeloos wordt bij NS.

Mijn inziens is een staking ongepast en is een loonoffer meer op zijn plek. Ik hoop dat de directie van NS zich niet laat chanteren door FNV en consorten.

Reputatie 7
Badge +3

Het is handiger dat NS gewoon de dagen compenseert ipv opzeggen en aanmelden.

Is ook beter. Ik heb nav de staking in mei 2019 ook geprobeerd geld terug te krijgen, maar niet gelukt omdat NS bleef volhouden dat je daarvoor had moeten inchecken en dus voor voor Piet Snot naar het station had moeten gaan ook al wist je dat er geen treinen zouden rijden. Ik had toen een Traject Vrij waarmee ik zowat iedere werkdag naar werk ging (vakantiedagen en extreme weersomstigheden uitgezonderd). Ik ben ook van mening dat je bij een algehele staking waarbij er de hele dag geen treinen rijden gewoon een evenredig deel van je abonnementgeld terug moet kunnen krijgen. Ik weet nog wel dat ten tijden van de vorig staking ik oude nieuwsartikelen vond van stakingen jaren daarvoor waarbij NS wel comsensatie bood, alleen kan ik die nu niet meer vinden. Dat was dan volgens mij wel toen je met abonnementen nog niet verplicht moest inchecken. 

 

Reputatie 6

Met NS flex wordt het echt interessant. als je goedkoop abonnement hebt (dal vrij, weekend vrij oid) heb je bij gtbv na een paar stskingsdagen je maandkosten eruit :)

 

het moge duidelijk zijn dat ik de link naar de uitspraak van de geschillencommissie even bewaar. 

Reputatie 7
Badge +4

Ik reisde toen met de ov-jaarkaart en kreeg honderd gulden compensatie. Qua koopkracht was dat ongeveer een zesendertigste  deel van het jaarabonnement. Het ging toen echter bepaald niet over een staking van een dag.

Morgen is ook erg onwaarschijnlijk, maar stakingen op het spoor lijken niet ver weg te zijn. Hopelijk kunnen ze samenwerken met boeren of anders een aantal andere branches met onderbetaald personeel, zodat Nederland net als België een aantal dagen grotendeels platgelegd kan worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Morgen is inderdaad wel heel erg snel. Zo werkt dat niet bij CAO-onderhandelingen. 

Er zal door de vakorganisatie eerst een ultimatum worden verzonden aan NS met een uiterste aanbod om met een voor de bonden aanvaardbaar voorstel te komen. Pas na aflopen van het ultimatum kunnen we acties verwachten.

Samenwerken met boeren en andere organisaties lijkt me geen goed idee. Dat vertroebelt alles. Tenzij er natuurlijk een algemene staking tegen de regering wordt uitgeroepen waarbij zo’n beetje iedere organisatie haar ongenoegen over het regeringsbeleid kenbaar maakt.

Nederland heeft nauwelijks tot geen traditie op het gebied van algemene stakingen. In 1903 liep de spoorwegstaking uit tot een (weinig succesvolle) algemene staking. Daarna is er nog slechts de Februaristaking geweest in 1941 waarbij een groot deel van de Amsterdamse werknemers staakte als protest tegen de Jodenvervolging. Een algemene Nederlandse staking was dat beslist niet.

Morgen is ook erg onwaarschijnlijk, maar stakingen op het spoor lijken niet ver weg te zijn. Hopelijk kunnen ze samenwerken met boeren of anders een aantal andere branches met onderbetaald personeel, zodat Nederland net als België een aantal dagen grotendeels platgelegd kan worden. 

Als er één catgorie werknemers is die niet onderbetaald wordt is het wel NS-personeel.  

Gelukkig mogen we van mening verschillen 👍

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nu.nl/economie/6216103/vakbonden-en-ns-op-ramkoers-ultimatum-van-een-week-anders-volgen-er-acties.html

 

Reputatie 4

Het is handiger dat NS gewoon de dagen compenseert ipv opzeggen en aanmelden.

Is ook beter. Ik heb nav de staking in mei 2019 ook geprobeerd geld terug te krijgen, maar niet gelukt omdat NS bleef volhouden dat je daarvoor had moeten inchecken en dus voor voor Piet Snot naar het station had moeten gaan ook al wist je dat er geen treinen zouden rijden. Ik had toen een Traject Vrij waarmee ik zowat iedere werkdag naar werk ging (vakantiedagen en extreme weersomstigheden uitgezonderd). Ik ben ook van mening dat je bij een algehele staking waarbij er de hele dag geen treinen rijden gewoon een evenredig deel van je abonnementgeld terug moet kunnen krijgen. Ik weet nog wel dat ten tijden van de vorig staking ik oude nieuwsartikelen vond van stakingen jaren daarvoor waarbij NS wel comsensatie bood, alleen kan ik die nu niet meer vinden. Dat was dan volgens mij wel toen je met abonnementen nog niet verplicht moest inchecken. 

 

Ik heb ze wel teruggekregen zonder inchecken.

Ik heb wel 3x moeten reageren dat ik het er niet mee eens was. Ik denk dar ze me daarna zo kotsbeu waren dat ze toen geld hebben gerestitueerd.

Blijven lastigvallen is klaarblijkelijk de oplossing...

Morgen is ook erg onwaarschijnlijk, maar stakingen op het spoor lijken niet ver weg te zijn. Hopelijk kunnen ze samenwerken met boeren of anders een aantal andere branches met onderbetaald personeel, zodat Nederland net als België een aantal dagen grotendeels platgelegd kan worden. 

Als er één catgorie werknemers is die niet onderbetaald wordt is het wel NS-personeel.  

Ach ja, daar hebben we Tamzin weer die het kan weten want die weet wat iemand bij de NS elke maand krijgt uitgekeerd voor het dubbel onregelmatige werk wat ze doen.  Maar dan uiteraard wel het personeel op de werkvloer Tamzin en uitgaan van de gemiddelde loonschaal en niet die van de steeds zeldzamer wordende oud gediende die het volhouden tot de eindschaal.

Enig idee wanneer we wel weten wanneer er gestaakt gaat worden?

Reageer