is er morgen staking | NS Community
beantwoord

is er morgen staking

  • 1 August 2022
  • 63 reacties
  • 4932 Bekeken

Klopt het dat er mogelijk staking is met ns 

icon

Beste antwoord door Tochjo 1 August 2022, 17:59

Bekijk origineel

63 reacties

Reputatie 7

Ga maar weer staken.... je zou ook gewoon niet op vervoersbewijzen kunnen controleren.

De top van NS kan dan nog altijd zelf beslissen om niet uit te rijden  maar dat komt ze dan op een boete te staan.

 

En ja. NS wordt vet overbetaald. 10% heeft hart voor de zaak. De rest zit de hele rit in de 1ste klas te nixen. Ik zou geen reden kunnen bedenken om te staken.

En als je het niet eens bent met je salaris of CAO dan vertrek en zoek ander werk.

Wellicht kan je nog ergens aarbeien plukken, prei steken, vakken vullen of schhonmaken...

 

Blijft apart om te zien hoeveel treinfanaten altijd zo'n anti-personele houding hebben op dit soort fora en social media platformen. Is dit een vorm van jaloezie? Een groep medewerkers die ervoor kiezen NIET mee te gaan in de immer voortdurende versoberingen van loon en arbeidsvoorwaarden? Dat zouden er meer moeten doen. 

Werken bij NS is zeker niet slecht, maar het gaat er in deze vooral om dat we dat graag zo willen houden. De afgelopen jaren, zeker sinds de komst van corona, zijn veel zaken er zienderogen op achteruit gegaan. Zo zijn onze diensten nu langer, voller en wordt ons veel vaker gevraagd om bepaalde normtijden (denk aan de minimum tijd die tussen twee ritten zit) aan de kant te schuiven ten bate van de dienstuitvoering. We voeren dus meer werk uit dan voorheen, met minder personeel dan voorheen. Het is voor ons al tijdenlang erg lastig om tussendoor een keer een vrije dag te krijgen. Ik werk parttime maar er gaat geen week voorbij dat ik niet meer uren draai dan wat eigenlijk de bedoeling is. 

De inflatie zweeft nu ergens rond de 11%. Het hoogste loonbod wat we van de werkgever hebben gekregen is 4,5%. Dat is dus -6,5%. En we weten allemaal wel dat zelfs als het volgend jaar economisch een topjaar zou worden die 11% nooit meer volledig terug wordt gedraaid. Het is dus permanente koopkrachtvermindering. En dat willen we voorkomen. 

En over je eerste opmerking… aan stakingen zitten, hoe vreemd dat misschien ook klinkt, bepaalde regels verbonden. Reizigers gratis laten reizen kan en is door de rechter in het verleden wel eens bestempeld als diefstal van de werkgever. Het werk neerleggen mag, want dat is een recht, maar varianten daarop kunnen vaak echt niet zomaar. 

Badge +3

Blijft apart om te zien hoeveel treinfanaten altijd zo'n anti-personele houding hebben op dit soort fora en social media platformen

Een reactie zoals deze had ik niet van jou vewacht, maar dank uiteraard.

Je hebt gelijk als je vindt dat de NS zich eens achter de oren zou moeten krabben over het een en ander. 😥

Oh wacht, het ging om @huibf nou ja zelfde dan.

Ga maar weer staken.... je zou ook gewoon niet op vervoersbewijzen kunnen controleren.

De top van NS kan dan nog altijd zelf beslissen om niet uit te rijden  maar dat komt ze dan op een boete te staan.

 

En ja. NS wordt vet overbetaald. 10% heeft hart voor de zaak. De rest zit de hele rit in de 1ste klas te nixen. Ik zou geen reden kunnen bedenken om te staken.

En als je het niet eens bent met je salaris of CAO dan vertrek en zoek ander werk.

Wellicht kan je nog ergens aarbeien plukken, prei steken, vakken vullen of schhonmaken...

 

Dat is een goed idee dat de ontevreden personeelsleden, ook die op kantoor, stoppen met werken bij de NS als ze niet tevreden zijn met de beloning en waardering vanuit het management.  Zo rond de 90% van de medewerkers heeft het aanbod van de NS afgewezen, aangezien het treinpersoneel de groep is die het meest is vertegenwoordigd bij de vakbonden zouden we kunnen stellen dat 95% van de treinen dan niet meer kan rijden.

En werk is er zat, overal zijn tekorten dus het personeel komt wel weer goed terecht.

 

Overigens is het niet kies om alle NS medewerkers te zien als conducteur, er zijn veel meer functies bij de NS.

 

En @Tonny.s , helaas is het soms nodig om een goed statement te maken door gewoon de boel plat te leggen.  En frappant genoeg oordeel je al over acties waarvan de impact nog niet eens bekend is.  Wacht eerst eens af.

Reputatie 6

Je zou het dus ook wel begrijpen als door staken zorgpersoneel mensen in ziekenhuizen dood gaan, want "een statement is soms nodig"? er zijn geen gradaties in essentieel zijn wat mij betreft. het is of essentieel, of niet. niet van twee walletjes eten. 

je hebt wel gelijk dat er weinig te zeggen valt over de komende acties nog. I guess dat hier vooral de frustratie uit het verleden nog steeds spreekt. we zullen zien wat er gaat gebeuren. 

Reputatie 4

Ik bedoel conducteurs. Wat dat is ook de grootste groep die staakt.

We moeten helaas allemaal een tandje bijzetten vanwege personeelstekort en lopen de lonen achter op de inflatie. Overal is volk tekort.

Ik weet dat er niet gezegd kan worden dat er gratis mag worden gereisd. Niet controleren op kaartjes is wat anders... de reiziger blijft zelf verantwoordelijk, zullen we maar zeggen.

Overigens het niet controleren van kaartjes is diefstal... er wordt toch al nauwelijks gecontroleerd dus wat dat betreft vindt er al diefstal plaats.

Dus: inderdaad wat harder werken, kaartjes controleren  voor het zelfde loon lijn me niets meer dan redelijk.

Overigens diefstal.... Klopt. Staken over de ruggen vd reizigers. Abonnementen en extra kosten worden niet vergoed.

Dus ipv loon erbij. Kan er wat af lijkt me.

Dus 5% inleveren en een hogere werkdruk dat lijkt me de enige juiste afspraak !

Ga aub niet klagen. Ga aan het werk, zet een tandje bij en "werk" 1 uur langer. Geen trek daarin. Zoek dan een andere baan.

90% vd conducteurs zou niet achter het loonbod staan. Wat zou het percentage zijn als ze dan ook direct kunnen vertrekken.

De zorg zoekt nog personeel. Als je het over werkdruk hebt en verantwoordelijkheid. Pfff.

Wat voor statement willen conducteurs maken? Er zijn geen reden toe. Ik zou me kapot schamen.

 

Reputatie 7
Badge +3

De enige juiste afspraak is dat wanneer er personeelstekorten zijn er meer betaald moet worden. Wet van vraag en aanbod. De werkgevers zijn aan zet om personeel te houden en te krijgen. Dat kost geld.

Voor niets gaat de zon op.

Hogere personeelskosten zullen leiden tot meer innovatie en een hogere productiviteit.

Reputatie 7

Zo zijn onze diensten nu langer, voller en wordt ons veel vaker gevraagd om bepaalde normtijden (denk aan de minimum tijd die tussen twee ritten zit) aan de kant te schuiven ten bate van de dienstuitvoering. We voeren dus meer werk uit dan voorheen, met minder personeel dan voorheen. Het is voor ons al tijdenlang erg lastig om tussendoor een keer een vrije dag te krijgen. Ik werk parttime maar er gaat geen week voorbij dat ik niet meer uren draai dan wat eigenlijk de bedoeling is. 

De inflatie zweeft nu ergens rond de 11%. Het hoogste loonbod wat we van de werkgever hebben gekregen is 4,5%. Dat is dus -6,5%. En we weten allemaal wel dat zelfs als het volgend jaar economisch een topjaar zou worden die 11% nooit meer volledig terug wordt gedraaid. Het is dus permanente koopkrachtvermindering. En dat willen we voorkomen. 

Ik werk in de zorg en de bovengenoemde problemen spelen daar zoals iedereen weet ook enorm. Er wordt zelfs aan familie en vrienden gevraagd om alsjeblieft in te springen waar het kan. Lange diensten tot laat en om 7.00 weer beginnen om een steentje bij te dragen aan de vele gaten in de roosters. Uiterst flexibel moeten zijn, in je vrije uren nog worden gebeld of geappt of je alsjeblieft morgen nog wilt komen omdat er zich wéér iemand ziek heeft gemeld. En of je ook niet in kan vallen op een andere zorglocatie. Je vakantie aanpassen door twee dagen later te vertrekken of een dag eerder weer te starten. Vrij zijn voelt niet als "echt" vrij. Terwijl je loon is nog altijd relatief laag is voor het werk dat je verzet. Gelukkig is er nog die onregelmatigheidstoeslag - net als spoorpersoneel zal hebben. Er komt een paar procent bij maar die 11% inflatie wordt bij lange na niet gecompenseerd. Maar staken.... er is niemand die erover peinst. Hoe verschillend kan het zijn in twee essentiële sectoren. Of is ov toch niet zo essentieel als het eerder gebracht werd.

Reputatie 7

Tja, Rene, het is lullig voor jou en de rest van de medewerkers in de zorg. Ook de zorg verdiend betere arbeidsomstandigheden en hogere lonen. Zorgmedewerkers willen vaak niet staken omdat dat ten nadele is van hun cliënten. Logisch ook. Maar het zet voor werkgevers in de zorg natuurlijk de deuren wijd open om haar werknemers zoveel mogelijk uit te knijpen. Hetgeen nu dus ook al vele jaren aan de gang is. Ik vind het altijd een beetje een dooddoener dat omdat de ene sector bloedt, de andere dat ook moet doen. Wij willen, als zgn vitale sector, nou eenmaal beter beloond worden. Ik gun dat jullie óók. 

Reputatie 7
Badge +3

Toch wordt er in de zorg ook wel eens gestaakt, al ligt dan niet alles plat, dat kan niet in de zorg.

https://www.nu.nl/economie/6164154/umcs-begrijpen-staking-personeel-maar-dit-raakt-de-patient.html

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5262771/medewerkers-ziekenhuizen-nemen-aanloop-naar-acties

En blijkbaar werkt dat.

https://www.1limburg.nl/nieuws/1548778/akkoord-over-cao-universitaire-ziekenhuizen-geen-staking

 

Reputatie 7
Badge +3

Het begint.bij het lid worden van een vakbond. Hoe meer leden, hoe meer invloed de vakbond heeft op de CAO-onderhandelingen. Dat werkt ook zo in sectoren als de zorg.

Reputatie 7

In sectoren die als vitaal/essentieel worden aangemerkt zou, als er gestaakt wordt, toch een basale dienstverlening geboden moeten blijven worden. Anders kan je jezelf in mijn ogen niet "essentieel" noemen. Dat was mijn punt. Maar ik snap de argumenten van spoorpersoneel om in actie te komen heel goed. Of het voldoende op gaat leveren vraag ik me af. Ik hoop dat de doelen op een andere manier behaald zullen worden en staken niet nodig zal blijken zijn. Dit vanwege de reiziger die de trein echt nodig heeft en niet zomaar even in de auto kan stappen of op de fiets. Zij worden de dupe. En daarnaast ook het ov an sich - weer een deuk in het imago, want lang niet iedere reiziger zal er begrip voor hebben.

Reputatie 4

Welk doel ?

Er is namelijk geen reden om te staken voor de conducteurs.

Als ze nu al hun werk deden wel. Maar dat bestaat nu voornamelijk uit bankhzngen 1ste klas.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me niet handig om een discussie over arbeidsvoorwaarden voor al het personeel van NS te vertroebelen met een discussie over het minder goed functioneren van een specifieke groep werknemers.

Tja, Rene, het is lullig voor jou en de rest van de medewerkers in de zorg. Ook de zorg verdiend betere arbeidsomstandigheden en hogere lonen. 

Iedereen vindt dat hij een hoger loon verdient. Maar in zijn totaliteit produceert de economie niet meer dan hij nu produceert en betekent hogere lonen voor iedereen alleen maar inflatie om de doodeenvoudige reden dat er tegenover al dat extra loon geen extra productiviteit staat.

Dat is ook waar het bij NS aan schort: de productiviteit per werknemer is onder de maat waardoor ook de loonruimte per werknemer minimaal is. Als je hogere lonen wil zul je ook moeten praten over de productiviteit en daar zit bij NS het probleem met vakbonden en personeel.

Daarnaast is NS 20-25% van zijn reizigers kwijt geraakt. Dan kun je niet evenveel personeel in dienst houden en dat ook nog tegen veel hogere lonen.

 

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nu.nl/economie/6216103/vakbonden-en-ns-op-ramkoers-ultimatum-van-een-week-anders-volgen-er-acties.html

 

Ook goed nieuws:

https://nieuwspaal.nl/stakingen-bij-ns-reiziger-moet-rekening-houden-met-minder-uitval-van-treinen/

Reputatie 4

Waar kan ik mijn niet gebruikt abonnement terugvragen.

Al het antwoord nee is ben ik toch genoodzaakt om zoveel mogelijk grijs te rijden.

Boeven zijn het...

Reputatie 7
Badge +3

Waar kan ik mijn niet gebruikt abonnement terugvragen.

Al het antwoord nee is ben ik toch genoodzaakt om zoveel mogelijk grijs te rijden.

Boeven zijn het...

Het antwoord is nee. Als je verwacht een abonnement niet (meer) te gaan gebruiken, kun je deze het beste omzetten naar Flex Basis. Geen abonnementskosten en ook geen korting. Je kunt vervolgens elk moment weer ‘upgraden’ naar een nieuw/ander abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Waar kan ik mijn niet gebruikt abonnement terugvragen.

Al het antwoord nee is ben ik toch genoodzaakt om zoveel mogelijk grijs te rijden.

Boeven zijn het...

Niet. En grijs reizen is hetzelfde als zwart reizen, dus niet de bedoeling. Je kunt jouw abonnement opzeggen.

Overigens ben jij de grootste boef als jij niet de (volledige) prijs wilt betalen

Reputatie 7
Badge

Waar kan ik mijn niet gebruikt abonnement terugvragen.

Al het antwoord nee is ben ik toch genoodzaakt om zoveel mogelijk grijs te rijden.

Boeven zijn het...

Niet. En grijs reizen is hetzelfde als zwart reizen, dus niet de bedoeling. Je kunt jouw abonnement opzeggen.

Overigens ben jij de grootste boef als jij niet de (volledige) prijs wilt betalen

NS levert gedeeltelijk niet waar de klant voor betaald heeft en moet daar gewoon voor compenseren. Voorwaarden zijn nietig als die strijdig zijn met de wet en na heel lang zeuren heb ik die strijd na een eerdere staking ook daadwerkelijk deels gewonnen en compensatie gekregen voor het deels niet kunnen gebruiken van mijn abonnement, hoewel NS dat wel onterecht coulance bleef noemen en bovendien later op dit forum aan heeft gegeven dat in enkele gevallen een 'fout' zou zijn gemaakt en 'onterecht' uit coulance zou zijn gecompenseerd. Beleid is dit dus nog niet geworden.

Badge +3

NS levert gedeeltelijk niet waar de klant voor betaald heeft en moet daar gewoon voor compenseren.

NS moet helemaal niets, net als diegene die klaagde over minder treinen rond Sittard door een kapot gereden spoorwegviaduct, wat tot eind september zal duren.

“Ik heb nu de helft minder reisopties dus wil de helft van mijn Traject Vrij terug!” 🤣

Pas als er helemaal geen mogelijkheden zijn om (op een zinnig tijdstip) je abonnement te kunnen gebruiken zou je iets kunnen regelen.

Maar natuurlijk niet achteraf “ik kwam thuis van vakantie en had 20 kranten op de mat liggen die ik echt niet ga lezen, dus geld terug graag!”

Reputatie 7
Badge +3

NS levert gedeeltelijk niet waar de klant voor betaald heeft en moet daar gewoon voor compenseren.

NS moet helemaal niets,

De Geschillencommissie denkt daar anders over (in het geval van afgekocht reisrecht):

Consument hoeft bij staking niet te voldoen aan in- en uitcheckeis om beroep te doen op GTVB regeling

Maar het staat huibf natuurlijk vrij om op een stakingsdag waarop helemaal geen treinen rijden wel in en uit te checken en NS dan volgens hun voorwaarden te houden aan de GTBV regeling. 

 

Reputatie 6

NS levert gedeeltelijk niet waar de klant voor betaald heeft en moet daar gewoon voor compenseren.

NS moet helemaal niets, net als diegene die klaagde over minder treinen rond Sittard door een kapot gereden spoorwegviaduct, wat tot eind september zal duren.

“Ik heb nu de helft minder reisopties dus wil de helft van mijn Traject Vrij terug!” 🤣

Pas als er helemaal geen mogelijkheden zijn om (op een zinnig tijdstip) je abonnement te kunnen gebruiken zou je iets kunnen regelen.

Maar natuurlijk niet achteraf “ik kwam thuis van vakantie en had 20 kranten op de mat liggen die ik niet ga lezen, geld terug graag!”

het is natuurlijk wel vreemd als een bedrijf een hogere frequentie market als betere dienstverlening, en een lagere frequentie dan niet erkend als gebrekkige(re) dienstverlening.

 

idem met reissnelheid. IC direct is duur want snel, maar extra reistijd vanwege werkzaamheden leveren geen korting op. 

 

het is allemaal niet bepaald consequent, wat overigens niet hetzelfde is als dat het niet volgens de algemene voorwaarden is. 

Reputatie 7
Badge +2

Overigens is er bij een staking in het OV wel degelijk recht op geld terug voor niet gebruikte abonnementen, maar niet gelijk na 1 dag.

Na de landelijke stakingen in het busvervoer in 2018 werden reizigers door de vervoerders keurig geïnformeerd over het aanvragen daarvan.

Reputatie 4

Waar kan ik mijn niet gebruikt abonnement terugvragen.

Al het antwoord nee is ben ik toch genoodzaakt om zoveel mogelijk grijs te rijden.

Boeven zijn het...

Niet. En grijs reizen is hetzelfde als zwart reizen, dus niet de bedoeling. Je kunt jouw abonnement opzeggen.

Overigens ben jij de grootste boef als jij niet de (volledige) prijs wilt betalen

Dat werkt niet zo bij trajectvrij. D eservice van NS is de laatste tijd erg slecht. Enige compensatie zo best op dijn plaats zijn.

Ik mag hopen dat de rechter inziet de de staking ongeoorloofd is en dus op de huidige reden niet mag doorgaan.

Reageer