beantwoord

is er morgen staking

  • 1 August 2022
  • 63 reacties
  • 4932 Bekeken


Toon eerste bericht

63 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Luister bvb naar de radio/nieuws of lees de krant-allebei ontzettend vreselijk ouwerwets, ik weet het. Of lees hierboven iets grondiger: naar het schijnt niet voor sept-de veronderstelde impek is in de zomer te klein-vermoedelijk zal de bond de studenten en lege klassen op het oog hebben?

Elders in EUR-en uiteraard altijd bij het spoor. de railways, eisenbahnen, chemins de fer, allamvasut, drahy, koleje, ferrovie zat staking-oftewel sociale beweging. GB, FR, IT, ES en nog zo wat. Overal tekort aan personeel, dus als je het wat filosofisch/sociologisch bekijkt dan hebben ze nu het voordeel daarvan

Reputatie 7
Badge +3

Iedereen heeft last van de prijsstijgingen. De prijsstijgingen veroorzaken inflatie. Dat leidt uiteraard tot looneisen van de vakorganisaties. Werkgevers zitten op het moment in een heel lastige situaties omdat vanwege de krapte op de arbeidsmarkt de werknemers eisen kunnen stellen.
Daar kunnen we van alles van vinden maar dit is de realiteit. 

Interessant in dit verband is loonsverhogingen bedrijven zullen dwingen om te kijken naar verdere automatisering, productiviteitsverbetering en innovatieve oplossingen. Wanneer arbeid te goedkoop is, wordt er niet geïnnoveerd en worden mensen in bijvoorbeeld de zorg en de schoonmaak afgescheept met (veel) te lage lonen. Automatisering levert op de langere termijn heel veel voordelen op ten opzichte van andere oplossingen als immigratie. Meer goedkoop personeel is het eerste waar werkgevers aan denken maar dat levert enorme druk op in de rest van de samenleving. De arbeidskosten moeten omhoog om innovatie te stimuleren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb ze wel teruggekregen zonder inchecken.

Ik heb wel 3x moeten reageren dat ik het er niet mee eens was. Ik denk dar ze me daarna zo kotsbeu waren dat ze toen geld hebben gerestitueerd.

Blijven lastigvallen is klaarblijkelijk de oplossing...

Dan was ik blijkbaar niet volhardend genoeg, ook omdat er hier op de community in het topic erover steeds werd aangegeven dat zonder incheck geen geld terug gegeven zou worden. Ik had eigenlijk verder ook geen zin in al die moeite en had toen ook nog andere dingen aan mijn hoofd. Wegens een reorganisatie op werk zou ik (en de rest van de afdeling) per 1 juli dat jaar boventallig worden en ik was toen bezig om iemand anders (in België, maar op afstand) in te werken in mijn werkzaamheden. Afhankelijk van hoe snel zij dat oppikken zou ik mogelijk vanaf ergens eind juni niet meer naar kantoor hoeven maar het vanaf huis doen. Normaal gesproken zou ik mijn Traject Vrij per 25 juni hebben kunnen opzeggen (ooit gestart op 25 augustus), maar met wijzigen naar Flex kon (en kan) dat op iedere willekeurige dag. Ik heb het toen zo geregeld dat ik vanaf de 15e niet meer naar kantoor ging en vanaf toen dus ook mijn abonnement gewijzigd naar Flex, waardoor ik nog voor 10 dagen restitutie kreeg. Zonder dat gezeik over de stakingsdag zou ik mogelijk nog een weekje langer naar kantoor zijn gegaan en mijn abonnement gewoon per 25 juni hebben stopgezet. Die 10 dagen restitutie van mijn Traject Vrij was flink meer dan ik zou hebben terug gekregen vanwege de staking. Ik moest daarna alleen de laatste nog even naar kantoor om de laptop in te leveren maar kon toen met een collega die ook daarvoor naar kantoor moest en die bij mij in de wijk woont meerijden. Terug ben ik gaan fietsen om de fiets die nog op station Delft stond thuis te krijgen. Ik had die met de trein kunnen vervoeren aangezien het in de daluren was, maar op dat moment gunde ik NS het bedrag voor de treinreis niet, en het was zo op een zonnige zomermiddag best wel een leuk fietstochtje terug naar Leiden. Uiteindelijk heeft het NS dus meer gekost.

Hoe zit het met 19 tot 26 augustus?

Ik heb dan de trein heel hard nodig.

Ik heb mijn vakantie al geboekt en betaald.

Ik heb al werkzaamheden tussen Utrecht en Arnhem. Ik moet al omreizen via Den Bosch. Ik moet mijn fiets meenemen in de trein.

En ben ik dan aan vakantie betaalde 1700,- euro kwijt?

 

Reputatie 7

Hoe zit het met 19 tot 26 augustus?

Ik heb dan de trein heel hard nodig.

Ik heb mijn vakantie al geboekt en betaald.

Ik heb al werkzaamheden tussen Utrecht en Arnhem. Ik moet al omreizen via Den Bosch. Ik moet mijn fiets meenemen in de trein.

En ben ik dan aan vakantie betaalde 1700,- euro kwijt?

 

Er is nog niet bekend wanneer er gestaakt zal gaan worden. Er komt eerst nog een ultimatum aan de werkgever vanuit de vakbonden, ook dat is echter nog niet zo ver. Later deze week volgt er meer informatie. Uiteindelijk zal pas na afloop van het ultimatum er een moment geprikt gaan worden waarop de eerste acties zullen volgen.

 

Reputatie 4

Waar kan ik mijn niet gebruikt abonnement terugvragen.

Al het antwoord nee is ben ik toch genoodzaakt om zoveel mogelijk grijs te rijden.

Boeven zijn het...

Reputatie 7
Badge +3

Waar kan ik mijn niet gebruikt abonnement terugvragen.

Al het antwoord nee is ben ik toch genoodzaakt om zoveel mogelijk grijs te rijden.

Boeven zijn het...

Het antwoord is nee. Als je verwacht een abonnement niet (meer) te gaan gebruiken, kun je deze het beste omzetten naar Flex Basis. Geen abonnementskosten en ook geen korting. Je kunt vervolgens elk moment weer ‘upgraden’ naar een nieuw/ander abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Waar kan ik mijn niet gebruikt abonnement terugvragen.

Al het antwoord nee is ben ik toch genoodzaakt om zoveel mogelijk grijs te rijden.

Boeven zijn het...

Niet. En grijs reizen is hetzelfde als zwart reizen, dus niet de bedoeling. Je kunt jouw abonnement opzeggen.

Overigens ben jij de grootste boef als jij niet de (volledige) prijs wilt betalen

Hoe zit het met 19 tot 26 augustus?

Ik heb dan de trein heel hard nodig.

Ik heb mijn vakantie al geboekt en betaald.

Ik heb al werkzaamheden tussen Utrecht en Arnhem. Ik moet al omreizen via Den Bosch. Ik moet mijn fiets meenemen in de trein.

En ben ik dan aan vakantie betaalde 1700,- euro kwijt?

 

Er is nog niet bekend wanneer er gestaakt zal gaan worden. Er komt eerst nog een ultimatum aan de werkgever vanuit de vakbonden, ook dat is echter nog niet zo ver. Later deze week volgt er meer informatie. Uiteindelijk zal pas na afloop van het ultimatum er een moment geprikt gaan worden waarop de eerste acties zullen volgen.

 

Ik hoop dat er geen staking komt zoals 28 mei een aantal jaren geleden. Dan heb ik grote problemen. Evenals de andere reizigers op dat moment.

Reputatie 7

Ik hoop dat er geen staking komt zoals 28 mei een aantal jaren geleden. Dan heb ik grote problemen. Evenals de andere reizigers op dat moment.

Tja, dat is wel een beetje het idee van een staking natuurlijk. Als niemand er last van heeft, heeft het weinig zin.

Heeft staken zin dan? Er zijn onlangs landelijke treinstakingen geweest in het VK en er volgen er meer. Het heeft in nog helemaal niets geresulteerd voor het personeel, maar honderdduizenden reizigers waren dagenlang de pineut. Zij kunnen er niets aan doen maar hebben meer last dan de grote bazen. Ook in België en Frankrijk is staken al jaren aan de orde van de dag, maar er verandert eigenlijk maar weinig. Wat ze echt willen, bereiken ze niet.

Reputatie 6

staken is een recht. ook in essentiële sectoren. maar essentiële sectoren worden niet 100% plat gelegd. creativiteit lijkt lastig bij FNV en hun supporters, die kennen alleen een binaire aan-uit stand. ik vind het hypocriet. 

Reputatie 7
Badge +3

Hoe zit het met 19 tot 26 augustus?

Ik heb dan de trein heel hard nodig.

Ik heb mijn vakantie al geboekt en betaald.

Ik heb al werkzaamheden tussen Utrecht en Arnhem. Ik moet al omreizen via Den Bosch. Ik moet mijn fiets meenemen in de trein.

En ben ik dan aan vakantie betaalde 1700,- euro kwijt?

 

Als jij niet op vakantie gaat, ben jij dat geld kwijt. Behalve als de treinreis in jouw boeking zit, dan kun je beroep doen op de reisverzekering. NS is niet aansprakelijk voor gevolgschade als de trein niet rijdt. Je zult dus ander vervoer moeten zoeken van/naar jouw vakantieadres mocht er op jouw reisdag gestaakt worden.

Reputatie 7
Badge

Waar kan ik mijn niet gebruikt abonnement terugvragen.

Al het antwoord nee is ben ik toch genoodzaakt om zoveel mogelijk grijs te rijden.

Boeven zijn het...

Niet. En grijs reizen is hetzelfde als zwart reizen, dus niet de bedoeling. Je kunt jouw abonnement opzeggen.

Overigens ben jij de grootste boef als jij niet de (volledige) prijs wilt betalen

NS levert gedeeltelijk niet waar de klant voor betaald heeft en moet daar gewoon voor compenseren. Voorwaarden zijn nietig als die strijdig zijn met de wet en na heel lang zeuren heb ik die strijd na een eerdere staking ook daadwerkelijk deels gewonnen en compensatie gekregen voor het deels niet kunnen gebruiken van mijn abonnement, hoewel NS dat wel onterecht coulance bleef noemen en bovendien later op dit forum aan heeft gegeven dat in enkele gevallen een 'fout' zou zijn gemaakt en 'onterecht' uit coulance zou zijn gecompenseerd. Beleid is dit dus nog niet geworden.

Reageer