Kaartcontrole & aanwezigheid conducteur. | NS Community
beantwoord

Kaartcontrole & aanwezigheid conducteur.

  • 10 April 2014
  • 45 reacties
  • 24202 Bekeken

Hey!
Ik reis één keer per week met de Sprinter Roosendaal - Den Haag Centraal, en wat mij op valt is dat ik écht weinig wordt gecontroleerd. Pas één keer in de Spits en toen keek de conducteur niet eens naar mijn kaartje. In de middag wordt er ook maar zelden gecontroleerd, en is de conducteur ook vaak helemaal niet zichbaar aanwezig in de trein (zit meestal óf in de 1e klas óf in de cabine van de machinist).

Zijn er nou bepaalde regels voor conducteurs, wanneer ze moeten/mogen controleren, hoe ze aanwezig moeten zijn in de trein? Best benieuwd naar.
icon

Beste antwoord door Loes 10 April 2014, 11:35

Bekijk origineel

45 reacties

Reputatie 7
Badge

Komt overwerken voor als hoofdconducteur zijnde?

Goede vraag @Mainwairing 

Ik denk zeker dat een conducteur wel eens overwerkt. Bijvoorbeeld als het treinverkeer verstoord is. De conducteur is dan later terug, en gaat dus later naar huis.  In de CAO staat duidelijk omschreven wat er financiële vergoeding tegenover staat. Maar er zullen ook wel eens dagen zijn dat de conducteur iets eerder naar huis kan, bv als zijn/haar laatste trein niet rijdt, denk ik.

De Hoofdconducteur werkt inderdaad wel eens over, buiten vertraagde laatste trein of calamiteiten/verstoringen kan het ook zijn dat je als Hc gevraagd wordt om een extra dienst te draaien.  Als je dit wil dan staat daar een extra vergoeding tegenover buiten de extra uren die je natuurlijk ook uitbetaald krijgt.  Of je de dienst dan wil draaien dat is aan jezelf.

AbbeyRoad en Jeroen, bedankt voor jullie antwoorden.

Reputatie 7
Badge +4

Gelukkig maar, er is hier veel negativiteit naar de conducteurs en dat is soms wel, maar lang niet altijd terecht. U plaatst uw vraag in dit topic en dan is het bepaald niet vreemd te veronderstellen dat uw vraag die strekking zou hebben. De reacties over de taakopvatting in dit topic waren niet altijd positief. Er zijn er veel die het goed doen. . Gelukkig is uw vraag beantwoord.

 

Een vraag over de arbeidsvoorwaarden van een conducteur kunt u dus beter in een ander topic stellen. Er lopen hier een aantal rond, maar ja, die hebben wel onregelmatige werktijden ;-)

 

 

Reputatie 7
Badge

Jeetje... Ik bedoelde er helemaal niks kwaads mee hoor. 

Trek je er vooral niets van aan @Mainwairing 

Het is jammer genoeg een beetje de standaard manier hoe alhier over de functie en werkwijze van de conducteur wordt aangekeken door sommige.

Reputatie 7
Badge +4

De Hoofdconducteur werkt inderdaad wel eens over, buiten vertraagde laatste trein of calamiteiten/verstoringen kan het ook zijn dat je als Hc gevraagd wordt om een extra dienst te draaien.  Als je dit wil dan staat daar een extra vergoeding tegenover buiten de extra uren die je natuurlijk ook uitbetaald krijgt.  Of je de dienst dan wil draaien dat is aan jezelf.

Zo hoort het ook in een net bedrijf. Extra uren opnemen als vrije uren kan niet?

Badge +3

Dat is vaak een keuze die ik toevallig vorige week heb moeten maken door een contractovername. Ligt ook aan de CAO waar je onder valt.

Ik had voor zowel overuren/meeruren als voor feestdagen een aparte keuze, uitbetalen of tijd-voor-tijd.

Uiteraard zullen de meesten kiezen voor uitbetalen, want met name als overuren draaien regelmatig voorkomt (meer werken dan contracturen) heb je het ‘probleem’ dat je op een gegeven moment veel te veel tijd-voor-tijd tegoed hebt, en dus niet beschikbaar bent en dat je aan het eind van het jaar die uren alsnog uitbetaald krijgt tegen 50% naar de Belastingdienst en zo.

Werken op een feestdag en dan een andere dag vrij kunnen nemen is op zich wel prettig maar dan tellen die gewerkte uren zonder toeslagen.

In het ov weet ik niet of iemand die op een zaterdag/zondag/feestdag werkt ook 150 of 200% betaald krijgt...

 

Als ik overuren draai, dan wordt dat als OT (Overuren Terug) weggeschreven en die component is een vrijetijdsafspraak, dus die krijg je in vrije uren terug, betaald dan wel als je die opneemt.

Een extra dienst draaien op een rustdag wordt zo niet weggeschreven en wordt correct uitbetaald.

Badge +3

Dat kan ook nog ja, gewoon uren ‘schrijven’ die je eigenlijk niet eens gewerkt hebt (een rustdag gewoon laten uitbetalen uit de opgespaarde tijd).

Is verder off-topic, als ik de originele vraag lees over kaartcontrole/aanwezigheid.

 

Reputatie 7
Badge

Dat kan ook nog ja, gewoon uren ‘schrijven’ die je eigenlijk niet eens gewerkt hebt (een rustdag gewoon laten uitbetalen uit de opgespaarde tijd).

Een rustdag uitbetalen uit opgespaarde tijd. Snap er werkelijk niets meer van @Robert B 

En wat is uren schrijven die je niet gewerkt hebt ?

Badge +3

@AbbeyRoad elk bedrijf dat met een CAO werkt heeft een vorm van urenregistratie, dat kan bijvoorbeeld zijn dat je in een fabriek werkt en in/uitcheckt op de minuut, maar ook misschien  een vast maandsalaris dus we zien je wel verschijnen en geloven je op je blauwe ogen of zo.

Als je dus (via een CAO met contracturen) recht hebt op tijd-voor-tijd kan je gewoon zeggen dat je voor een niet gewerkte (rust)dag × opgespaarde (ergens geregistreede) extra uren uitbetaald wilt krijgen.

Bij structureel overwerk (stel je hebt een contract voor 20 uur maar werkt er meestal 30 in een week) voorkomt dat dat je er een volgende week of later gewoon 10 uur vrij MOET nemen en dus niet beschikbaar bent. 

Niet opgenomen verlofuren zijn duur, of nogal ongunstig voor jou als werknemer. Er gaat dan al snel 50% naar de Belastingdienst (niet opgenomen verlof/vakantie uitbetalen), dus doe maar dan liever alsof ik gewerkt heb ook al was ik er helemaal niet niet die dag.

Het is dus een (redelijk makkelijke) keuze, tijd-voor-tijd of je overuren (buiten je 20 uurs-contract of zo) uitbetaald krijgen?

Wil je extra geld (uitbetaalde uren) of verplicht × uur minder moeten werken/ingehuurd worden volgende week of (veel) later?

Te lang verhaal weer.. hoop dat @AbbeyRoad het bovenstaande me niet kwalijk gaat nemen en het helder is verder, over uren en creatief omgaan met overuren en zo in je eigen voordeel.

 

Reputatie 7
Badge +3

Niet opgenomen verlofuren zijn duur, of nogal ongunstig voor jou als werknemer. Er gaat dan al snel 50% naar de Belastingdienst (niet opgenomen verlof/vakantie uitbetalen)

In eerste instantie wel ja, maar als je het jaar erop je belastingaangifte doet dan heb je een totaal bedrag als jaarsalaris en maakt het geen drol uit of je dat hebt ontvangen als gewoon salaris of uitbetaalde verlofuren/dagen en krijg je het teveel betaalde gewoon terug. Tenzij je natuurlijk door al dit extra geld in een hogere belastingschijf bent gekomen. Ik heb vorig jaar lekker de ruim 5 weken vakantiedagen die ik nog had staan lekker laten uitbetalen.

Interessant topic, waarin ik met interesse heb gelezen. NS Online via Twitter bevestigt ook dat een trein niet mag rijden zonder conducteur. Helaas ben ik ‘eigenwijs’ als het gaat om de RNET-lijn Gouda-Alphen, die wordt gereden door NS-personeel. Ik denk namelijk vrijwel zeker te weten dat op deze lijn geen conducteur meereist (ook geen conducteur “die je niet ziet”). Wie kan bevestigen hoe dit zit? En wie kan vragen over een RNET-treindienst beantwoorden als NS dat zélf niet kan? Volgens de website van RNET moeten klanten hun vragen aan de uitvoerende vervoerder stellen; zij hebben zelf geen contactoptie.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.ns.nl/reisinformatie/rnet/r-net-treindienst.html
Er rijdt geen conducteur op de R-nettreinen tussen Alphen en Gouda. Er wordt gewerkt met een vast team van ‘servicemachinisten’.

Interessant topic, waarin ik met interesse heb gelezen. NS Online via Twitter bevestigt ook dat een trein niet mag rijden zonder conducteur. .

Wettelijke is er geen enkel bezwaar tegen het rijden zonder vaste conducteurs. Andere vervoerders doen dat ook op de meeste van hun lijnen.

Bij NS mag het niet (exceptionele situaties daargelaten) op grond van interne NS-regels die ooit door de vakbonden zijn afgedwongen om de werkgelegenheid van de conducteurs te beschermen.

Met veiligheid heeft het niets te maken vandaar dat de wetgever ook geen vaste conducteurs eist.

Opnieuw interessante informatie. Dat betekent dus dat er een grote kans bestaat dat een RNET-boemel (uitgevoerd door NS) zonder conducteurs geen probleem is. Jammer dan @ns_online daar nogal schimmig over doet, of slecht op de hoogte is

Reputatie 7
Badge +3

@Dick24 In het geval van de R-net-treinen gaat om een een treindienst die wordt uitgevoerd in opdracht van de Provincie Zuid-Holland. De aanbesteding voor de concessie is gewonnen door NS. NS voert de concessie uit op de voorwaarden van de provincie waarin niet is voorgeschreven dat er een conducteur aanwezig moet zijn op de treinen tussen Gouda en Alphen a/d Rijn.

Wel teleurstellend dat ze dat bij ns_online niet weten of navragen in de organisatie. Het kennisniveau houdt blijkbaar niet over.

@Dick24 In het geval van de R-net-treinen gaat om een een treindienst die wordt uitgevoerd in opdracht van de Provincie Zuid-Holland. De aanbesteding voor de concessie is gewonnen door NS. NS voert de concessie uit op de voorwaarden van de provincie waarin niet is voorgeschreven dat er een conducteur aanwezig moet zijn op de treinen tussen Gouda en Alphen a/d Rijn.

Wel teleurstellend dat ze dat bij ns_online niet weten of navragen in de organisatie. Het kennisniveau houdt blijkbaar niet over.

Er wordt ook schimmig gedaan over het percentage zwartrijders. Dat begrijp ik, uiteraard. Maar daarmee vind ik het nog niet oké. Ik ben van de transparantie. Heel erg zelfs.

Reputatie 7
Badge +3

@Dick24 In het geval van de R-net-treinen gaat om een een treindienst die wordt uitgevoerd in opdracht van de Provincie Zuid-Holland. De aanbesteding voor de concessie is gewonnen door NS. NS voert de concessie uit op de voorwaarden van de provincie waarin niet is voorgeschreven dat er een conducteur aanwezig moet zijn op de treinen tussen Gouda en Alphen a/d Rijn.

Wel teleurstellend dat ze dat bij ns_online niet weten of navragen in de organisatie. Het kennisniveau houdt blijkbaar niet over.

Er wordt ook schimmig gedaan over het percentage zwartrijders. Dat begrijp ik, uiteraard. Maar daarmee vind ik het nog niet oké. Ik ben van de transparantie. Heel erg zelfs.

Als je niet controleert, weet je ook niet hoeveel zwartrijders er zijn.

@Dick24 In het geval van de R-net-treinen gaat om een een treindienst die wordt uitgevoerd in opdracht van de Provincie Zuid-Holland. De aanbesteding voor de concessie is gewonnen door NS. NS voert de concessie uit op de voorwaarden van de provincie waarin niet is voorgeschreven dat er een conducteur aanwezig moet zijn op de treinen tussen Gouda en Alphen a/d Rijn.

Wel teleurstellend dat ze dat bij ns_online niet weten of navragen in de organisatie. Het kennisniveau houdt blijkbaar niet over.

Er wordt ook schimmig gedaan over het percentage zwartrijders. Dat begrijp ik, uiteraard. Maar daarmee vind ik het nog niet oké. Ik ben van de transparantie. Heel erg zelfs.

Als je niet controleert, weet je ook niet hoeveel zwartrijders er zijn.

Klopt. Maar je kunt het wel onderzoeken. Maar goed, ik laat het hierbij. In de RNET-treinen zit overigens een alarmknop in geval van een ‘incident'. Met een 06-nummer. Maar die ik in andere treinen inmiddels ook.

Reageer