beantwoord

Kan die wifi niet een tikje sneller?

  • 17 October 2021
  • 64 reacties
  • 2488 Bekeken


Toon eerste bericht

64 reacties

De beschikbaarheid van de NS app in de trein lijkt mij wel het minimum. En daarvoor heb je wifi nodig.🤔

Reputatie 7

De Zwitserse Spoorwegen hebben een speciale manier gevonden om internet aan boord van de lange-afstandstreinen aan te bieden: Freesurf. Alsof die deze discussie precies al mee gelezen hebben.

Je ziet in de planner welke treinen Freesurf aanbieden. Maar Freesurf is iets heel speciaals: het werkt ‘gewoon’ via je Zwitserse telefoon. De Zwitser installeert de Freesurf-app en surft gewoon op 3G of 4G naar gelang dat beschikbaar is - kan bij de volgende berg wel eens tijdelijk niet beschikbaar zijn. Zo lang de Zwitser in een CFF-trein zit en de Freesurf-app gebruikt, gaan die data niet van zijn forfait of tegoed af. CFF betaalt (blijkbaar) de rekening.

Et voilà: “gratis” internet. Daar waar het beschikbaar is op 3G of 4G en ook zonder verdere limitaties.

 

Toen dacht ik: dat ga ik ook proberen. Maar dat feest ging natuurlijk niet door. Ikke buitenlander, dus ik heb een buitenlandse SIM. En die doen niet mee met dat feestje.

Kortom: gouden tip voor de NS. 

Reputatie 7
Badge +3

De beschikbaarheid van de NS app in de trein lijkt mij wel het minimum. En daarvoor heb je wifi nodig.🤔

Wel een lokaal wifi-netwerk. Geen internet. 😀

Ik ben het eens met Hendrik49 dat het internet ondermaats is. Ik snap dat 4G nu de limiet is. Het afgelopen jaar ben ik regelmatig naar Antwerpen en Luik gereisd voor werk en een groot deel van de tijd moet ik duimen draaien omdat de verbinding niet werkt. Als de NS weer marktaandeel wil terugveroveren op de auto zou het wellicht een eigen technologie kunnen ontwikkelen om een snel signaal door te geven naast of via de hoogspanning bijvoorbeeld. Als groot bedrijf lijkt het me toch mogelijk om zoiets te gaan ontwikkelen want 5G gaat het probleem wss ook niet snel oplossen. 

Ik ben het eens met Hendrik49 dat het internet ondermaats is. ... Het afgelopen jaar ben ik regelmatig naar Antwerpen en Luik gereisd voor werk en een groot deel van de tijd moet ik duimen draaien omdat de verbinding niet werkt. 

Bedoelt u dan dat de wifi van de NS of van de NMBS ondermaats was? 😉

Reputatie 7

Dat gebeurt mij ook altijd als ik naar Afrika reis. Viersterrenhotel. “Oui, monsieur, nous avons Wifi”. Maar dan moet je wel doorvragen: die Wifi is inderdaad niet met het internet verbonden.

 

Reputatie 7
Badge +3

In dit verband is misschien interessant dat er in Groot-Brittannië een vergelijkbare discussie is. Rond 2016 is daar een grote slag gemaakt om internet in de treinen te installeren. Dat spul is nu zo’n beetje allemaal aan vervanging toe. De regering heeft nu gezegd dat om te bezuinigen de apparatuur maar beter verwijderd kan worden. 

In Groot-Brittannië wordt het argument aangevoerd dat om te concurreren met andere vervoersmiddelen reiziger verwachten dat er in internet in de treinen moet worden aangeboden. Wat daar ook meespeelt is dat op veel trajecten het mobiel internet slecht is. Zeker als er tunnels zijn.

Ik ben het eens met Hendrik49 dat het internet ondermaats is. Ik snap dat 4G nu de limiet is. Het afgelopen jaar ben ik regelmatig naar Antwerpen en Luik gereisd voor werk en een groot deel van de tijd moet ik duimen draaien omdat de verbinding niet werkt. Als de NS weer marktaandeel wil terugveroveren op de auto zou het wellicht een eigen technologie kunnen ontwikkelen om een snel signaal door te geven naast of via de hoogspanning bijvoorbeeld. Als groot bedrijf lijkt het me toch mogelijk om zoiets te gaan ontwikkelen want 5G gaat het probleem wss ook niet snel oplossen. 

Je kan toch wel offline werken, voor die tijd zorgen dat de benodigde documenten op de eigen device staan. 

Ik snap dit echt niet, mensen lijken wel verslaafd aan het internet te zijn.  Als ik vlieg heb ik tijdens 12 uur ook geen internet (en wat er eventueel wel is kun je amper internet noemen) maar zet dan wat ik nodig heb aan bestanden op mijn laptop en eenmaal aangekomen op de bestemming upload ik de gewijzigde bestanden weer naar de cloud.  En wat ik neit kan doen vanwege gebrek aan internet dat doen we op de bestemming wel weer.

Reputatie 7
Badge +3

Maar WiFi in de trein doet het in tunnels en onder de overkapping van stations ook niet is mijn ervaring.

Dank voor het duidelijke antwoord, Daniel. Blijft over om dit ook bij de informatie en het inloggen te vermelden: WiFi in de trein maakt onderweg gebruik van 3/4g en is - zeker bij een groot aantal gebruikers - alleen geschikt is om even je whatsapp of signal en email zonder bijlagen te kunnen checken. Wil je meer dan kun je, ook in het belang van medereizigers, beter van het mobiele netwerk gebruik maken. Succes…

Reputatie 7
Badge +3

Dat heeft waarschijnlijk te maken met de gebruikte apparatuur. Die zal hoogstwaarschijnlijk verouderd zijn. Mijn iPhone met Vodafone 5G doet het tegenwoordig ook in tunnels en onder overkappingen. 

Badge +3

Beperkte/beknopte info (sommige van onze treinen hebben gratis Wifi) is toch voldoende?

Om daar alle beperkingen op te gaan sommen is alleen maar negatief. Bovendien is het geen ‘dienst’ (waar je voor betaalt) maar een extraatje.

Vertragingen van treinen meldt men ook al lang niet meer, dat is dan ‘de trein komt/vertrekt over X minuten’. Er komt een trein (of webpagina op je apparaat) maar het duurt soms ff wat langer… :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +1

Vergeleken met enkele andere nabije buitenlanden waar ik recent doorheen heb gereisd-en nu nog ben-is het in NL inderdaad nogal traag en beperkt. Maar in veel van die buitenlanden zijn er tal van andere extra eisen die het pretje weer drukken. Zoals bvb een MAX aan de tijd-30 of 60 min. Of verplicht je @mailopgeven voor verzenden SMS code om mee in te loggen. Of gewoon alle buitenlandse (voor hun dan) Nrs niet accepteren.

Enige land dat daar vrij van is en ook nog ruimschoots aanbiedt is OeBB in Oostenrijk. Maar ja-daar hebben ze nu ook ter ere van hun nationale feestdag een algemeen Net ABo voor alle OV voor 3 eur/dag-wel minstens 1 jaar afnemen-jawel, dat is dus minder als 100/mnd.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien moet NS gewoon stoppen met het aanbieden van gratis traag internet. Het wekt verwachtingen die niet kunnen worden waargemaakt.

Als mensen willen internetten in de trein kunnen ze dat fijn via hun eigen data-abonnement doen.

NS zou dan kunnen investeren in fatsoenlijke WiFi op stations. Die kan worden gebruikt om het wachten te verzachten in geval van verstoringen.

Goed internet op stations vind ik belangrijker dan in de trein, zolang bij verstoringen/vertragingen er info in de trein wordt gegeven over wat de verstoring/vertraging voor de reis betekent. 

De WiFi heb ik voor ik zelf data voor mijn telefoon aanschafte het meest gemist bij verstoring/vertraging omdat ik dan geen reisplanner kon raadplegen.

Wat mij betreft heeft NS 2 keuzes: of werkende WiFi aanbieden (met beperking aan data, want waarom moet NS de mogelijkheid voor muziek/film streamen aanbieden) of geen WiFi maar actuele info op de schermen en via omroep.

Reageer