Voor sneller internet onderweg kan je beter je eigen databundel gebruiken. Is ook nog een keer veiliger.
Arriva doet dat volgens mij ook, je krijgt ‘ongeknepen’ snelheid en na een aantal MB houdt het op.
Er is geen reden om een grote populatie normale gebruikers te beperken ten behoeve van een zeer klein percentage datavreters.
Ik betaal voor het vervoer. Om te internetten in trein gebruik ik gewoon mijn eigen internet bundel en dat is nog veiliger ook.
@martinkelje betaalt voor vervoer, niet voor internet.
Je betaalt voor de gehele service. Daar zitten allerlei factoren in, niet alleen vervoer. Een hotel met “gratis” internet houdt daar wat betreft de bottom line ook gewoon rekening mee dat daar enige kosten aan zitten. Maar in veel gevallen zijn die kosten relatief laag voor het gemak en de ervaring van klanten.
Je kunt er via verschillende invalshoeken naar kijken. Wil NS het reizen per trein aantrekkelijk(er) maken dan is het een idee om fatsoenlijke wifi aan te bieden. Tegelijkertijd mag die dienstverlening ook weer niet te veel kosten, juist omdat het een extraatje is.
Er is veel voor te zeggen om anno 2023 in Nederland geen wifi in de trein meer aan te bieden. De meeste mensen hebben de beschikking over een databundel die veel beter werkt dan de krakkemikkige verbindingen van NS.
Op het traject waar ik het meeste reis rijden nu weer meestal SLT's. Die hebben geen internet. Toch zit iedereen op het internet via de eigen databundel. Ik heb niet het idee dat er ook maar iemand is daar een probleem mee heeft. Er is eigenlijk geen behoefte meer aan internet van NS.
@martinkelje betaalt voor vervoer, niet voor internet.
Je betaalt voor de gehele service. Daar zitten allerlei factoren in, niet alleen vervoer. Een hotel met “gratis” internet houdt daar wat betreft de bottom line ook gewoon rekening mee dat daar enige kosten aan zitten. Maar in veel gevallen zijn die kosten relatief laag voor het gemak en de ervaring van klanten.
Neen je betaalt voor vervoer. Want waarom zou ik voor hetzelfde traject dezelfde prijs moeten betalen als ik deze alleen met Sprinters afleg, waar (nog) geen internetvoorzieningen zijn? Internet is een extraatje.
Als het in de prijs inbegrepen zou zijn, waar kan ik dan restitutie aanvragen voor al die reizen waar geen internet was?
Neen je betaalt voor vervoer. Want waarom zou ik voor hetzelfde traject dezelfde prijs moeten betalen als ik deze alleen met Sprinters afleg, waar (nog) geen internetvoorzieningen zijn? Internet is een extraatje.
Als het in de prijs inbegrepen zou zijn, waar kan ik dan restitutie aanvragen voor al die reizen waar geen internet was?
Uiteindelijk betaald de reiziger echt wel voor het internet in de trein. De kosten daarvan zullen toch ergens vandaan moeten komen. NS moet zelf immers ook gewoon betalen voor die verbinding.
Het is een beetje hetzelfde als “gratis” verzending bij veel webshops. Natuurlijk is de verzending niet gratis, die prijs wordt gewoon doorgerekend in de prijs van producten.
Feit is echter wel dat je bij NS niet specifiek voor internet betaald, als in dat het onderdeel is van de rit waarvoor je betaald.
@martinkelje betaalt voor vervoer, niet voor internet.
Je betaalt voor de gehele service. Daar zitten allerlei factoren in, niet alleen vervoer. Een hotel met “gratis” internet houdt daar wat betreft de bottom line ook gewoon rekening mee dat daar enige kosten aan zitten. Maar in veel gevallen zijn die kosten relatief laag voor het gemak en de ervaring van klanten.
Neen je betaalt voor vervoer. Want waarom zou ik voor hetzelfde traject dezelfde prijs moeten betalen als ik deze alleen met Sprinters afleg, waar (nog) geen internetvoorzieningen zijn? Internet is een extraatje.
Als het in de prijs inbegrepen zou zijn, waar kan ik dan restitutie aanvragen voor al die reizen waar geen internet was?
Dat is hetzelfde argument als zeggen dat je nooit de ns reisplanner gebruikt, dus waarom zou je geen restitutie krijgen voor de kosten die normaal richting RD&D gaan van het ns platform? Of zeggen dat je nooit via Utrecht Centraal reist, dus waarom zou het geld uit je ticket voor onderhoud of personeel op Utrecht Centraal gebruikt worden.
Dat terzijds is de installatie voor de verbinding er toch al, en wordt die nu ook al gebruikt. Vaak is de grootste kostenpost de initiele installatie (als ze die fatsoenlijk hebben laten doen). De internetsnelheid iets opkrikken is op de schaal van NS een zakcentje.
Juist vanwege deze discussie lijkt het me beter dat NS stopt met internet in de trein. Heb je ook geen gezeur meer over traagheid van de verbindingen en dat er in sommige materieeltypes helemaal geen internet is.
Gedeeltelijk eens, ik had laatst een lege telefoon en toen een uur zitten stoeien met de verbinding, vandaar dat ik op deze post terecht kwam. Geen internet voorkomt dat je er toch weer een uur mee gaat klooien in de hoop dat het werkt.
Tegelijkertijd zou je toch wel denken dat de NS op de schaal waarop het werkt best de connecties en mogelijkheid heeft voor iets beter internet, al zou het via een maandelijks abbonement gaan via een 3e partij van een paar euro p.p.
Anno 2023 kan iedereen zelf een databundel regelen. Wat mij betreft besteedt NS de uitgespaarde kosten aan extra reinigen van de toiletten in de treinen. Dat is iets waar we NS wel bij nodig hebben.
In diezelfde beargumentatie kan ik ook zeggen dat de rest zelf naar de wc kan voor de reis, ik heb nog nooit gebruik gemaakt van de wc dus waarom zou ik daar aan meebetalen 
Hey Henderik49. Welkom bij de NS Community!
We hebben al een aantal maal de snelheid van de wifi verhoogd, helaas is het gebruik ook flink toegenomen waardoor je dit weer niet merkt als reiziger. Voor de Wi-Fi is de trein aangewezen op de dekking van het 3/4G netwerk. Net zoals internet op je telefoon, komt het binnen in de trein en die zorgt ervoor dat het een Wi-Fi signaal wordt voor de reizigers. De reizigers zullen dit signaal moeten delen, hierdoor krijgt iedereen een langzame verbinding, zodat de verbinding er niet uit klapt. Je geeft het zelf ook al aan, maar voor heviger gebruik zoals een video bekijken is het handiger om je eigen data te gebruiken indien mogelijk.
Misschien kan die anderhalf miljoen euro boete die NS heeft gekregen besteed worden aan het uitbouwen van alle wifi in de treinen en het stoppen van moderniseringstrajecten.
Dat neemt voor zeker anderhalf miljoen euro ergernissen weg.
Anno 2023 kan iedereen zelf een databundel regelen. Wat mij betreft besteedt NS de uitgespaarde kosten aan extra reinigen van de toiletten in de treinen. Dat is iets waar we NS wel bij nodig hebben.
Denk niet dat de gratis wifi snel verdwijnt. Overal is in deze tijd "gratis" wifi beschikbaar, hoewel iedereen natuurlijk ook zelf een databundel kan aanschaffen en bijna iedereen dat ook wel heeft. In hotels, restaurants, winkelcentra, op Schiphol, noem maar op. NS zal het vast niet afschaffen. De ICNG die straks gaat rijden heeft ook gratis wifi.
De WiFi zou sneller kunnen zijn als niet iedereen filmpjes of muziek streamt.
In andere landen hebben ze hier een heel goede oplossing voor, namelijk zoals bijvoorbeeld in Duitsland bij de RRX en ook andere maatschappijen waar je maximaal 200 MB per dag kunt downloaden voordat je snelheid wordt afgeknepen.
Zo werken eigenlijk alle providers in Nederland ook. De piekbelasters aanpakken en/of afsluiten zodat de rest het internet normaal kan gebruiken. Ik denk trouwens persoonlijk dat dit ook in Nederlandse treinen geen verschil zal maken, omdat de totale bandbreedte wat mij betreft te beperkt is.
Het OV in Nederland zou ook goedkoper zijn als mensen met buitenlandse debit en credit cards niet in grote getalen niet zouden betalen voor hun reis (de laatste maanden heel veel grenswerkers en de schade loopt in de tonnen tot miljoenen). Het houdt helaas niet op tot je de groep aanpakt die misbruik maakt van de voorzieningen, maar volgens typisch Nederlands gebruik pakken we liever de hele groep aan.