Wifi in Nederlandse treinen is zo slecht dat ik er nooit meer gebruik van maak. Ik vind dat ook niet zo erg, aangezien je tegenwoordig voor 10 euro makkelijk 4/5 GB of meer per maand krijgt en het wordt per GB (fors) goedkoper als je grotere bundels aanschaft en zeker bij sommige (sim only) abonnementen. Je hebt zelfs al databundels vanaf 5 euro en vanaf 1 cent per MB heb je al internet vanuit je beltegoed. Essentieel internetgebruik in de trein is daarmee wat mij betreft voor vrijwel iedereen betaalbaar.
Ik zie liever dat NS en andere vervoerders, bij Arriva is het niet veel beter, helemaal ophouden met Wifi in de trein, want een deel van de abonnementskosten, de prijs van je treinkaartje en de subsidies wordt wel degelijk besteed aan aanleg, abonnementskosten en onderhoud van Wifi. Ik zou zeggen doe het goed of gewoon niet.
@Robert B Misschien dat de NS-App een dataverbinding nodig heeft? https://www.werkenbijns.nl/onze-verhalen/de-ns-app
Of is betrouwbaarheid van de App in de trein onwenselijk?
Dat is de reden waarom ik uiteindelijk internet op mijn mobiel heb genomen. Het niet aanwezig zijn van WiFi op veel stations, ontbreken van WiFi in Sprinters en de slechte kwaliteit van WiFi in treinen waar deze zou moeten zijn.
Bij verstoringen was ik altijd afhankelijk van anderen. Juist omdat NS wilt dat iedereen plant in de app zou NS minimaal moeten zorgen voor WiFi op alle stations.
Het enige handige van wifi in de trein is dat je meteen te zien krijgt in welke trein je zit.
Of als je helemaal geen databundel hebt en toch (beperkt) wat wilt internetten.
Het enige handige van wifi in de trein is dat je meteen te zien krijgt in welke trein je zit.
Of als je helemaal geen databundel hebt en toch (beperkt) wat wilt internetten.
Het lijkt mij wel handig als tenminste de NS app werkt. Beetje redundantie, een back-up systeem om op terug te vallen.
Misschien kunnen ze bij de NS later Netflix e.d. in de trein introduceren. 
Misschien kunnen ze bij de NS later Netflix e.d. in de trein introduceren. 
Neuh, laat ze maar gewoon treintjes rijden. Een Netflix abonnement regel je maar via je eigen provider.
Zie je het al voor je “ik wil per se die ene Netflix serie zien dus ik ga maar een dagje in een trein zitten”
Zie je het al voor je “ik wil per se die ene Netflix serie zien dus ik ga maar een dagje in een trein zitten”
Zit er nog geen Google TV op de schermen in de trein? 
En dan per ongeluk je Netflix serie naar een trein verderop streamen.
De beschikbaarheid van de NS app in de trein lijkt mij wel het minimum. En daarvoor heb je wifi nodig.
De Zwitserse Spoorwegen hebben een speciale manier gevonden om internet aan boord van de lange-afstandstreinen aan te bieden: Freesurf. Alsof die deze discussie precies al mee gelezen hebben.
Je ziet in de planner welke treinen Freesurf aanbieden. Maar Freesurf is iets heel speciaals: het werkt ‘gewoon’ via je Zwitserse telefoon. De Zwitser installeert de Freesurf-app en surft gewoon op 3G of 4G naar gelang dat beschikbaar is - kan bij de volgende berg wel eens tijdelijk niet beschikbaar zijn. Zo lang de Zwitser in een CFF-trein zit en de Freesurf-app gebruikt, gaan die data niet van zijn forfait of tegoed af. CFF betaalt (blijkbaar) de rekening.
Et voilà: “gratis” internet. Daar waar het beschikbaar is op 3G of 4G en ook zonder verdere limitaties.
Toen dacht ik: dat ga ik ook proberen. Maar dat feest ging natuurlijk niet door. Ikke buitenlander, dus ik heb een buitenlandse SIM. En die doen niet mee met dat feestje.
Kortom: gouden tip voor de NS.
De beschikbaarheid van de NS app in de trein lijkt mij wel het minimum. En daarvoor heb je wifi nodig.
Wel een lokaal wifi-netwerk. Geen internet. 
Dat gebeurt mij ook altijd als ik naar Afrika reis. Viersterrenhotel. “Oui, monsieur, nous avons Wifi”. Maar dan moet je wel doorvragen: die Wifi is inderdaad niet met het internet verbonden.
In dit verband is misschien interessant dat er in Groot-Brittannië een vergelijkbare discussie is. Rond 2016 is daar een grote slag gemaakt om internet in de treinen te installeren. Dat spul is nu zo’n beetje allemaal aan vervanging toe. De regering heeft nu gezegd dat om te bezuinigen de apparatuur maar beter verwijderd kan worden.
In Groot-Brittannië wordt het argument aangevoerd dat om te concurreren met andere vervoersmiddelen reiziger verwachten dat er in internet in de treinen moet worden aangeboden. Wat daar ook meespeelt is dat op veel trajecten het mobiel internet slecht is. Zeker als er tunnels zijn.
Maar WiFi in de trein doet het in tunnels en onder de overkapping van stations ook niet is mijn ervaring.
Dat heeft waarschijnlijk te maken met de gebruikte apparatuur. Die zal hoogstwaarschijnlijk verouderd zijn. Mijn iPhone met Vodafone 5G doet het tegenwoordig ook in tunnels en onder overkappingen.
Er zijn veel mensen die (snel) internet in de trein verwachten. Het wordt inmiddels, met name door jongeren die ermee zijn opgegroeid natuurlijk, als basisvoorziening gezien en als je het niet "gratis" aanbiedt loop je schijnbaar wel erg achter. Kijk naar hotels, ook allemaal "gratis" wifi, met soms voor snelle wifi een kleine toeslag benodigd. Puur een verslaving en veelal onzinnige tijdvulling en amusement. Wat deden al die mensen voordat er internet was toch de hele tijd in de trein? Die moeten zich vast rot hebben verveeld 
Maar als je als bedrijf dan toch wifi aanbiedt, laat het dan wel tenminste werken... het werkt meer niet dan wel, wat natuurlijk een lachertje is.
“Gratis” zegt de beste man, terwijl een enkeltje voor 20 minuten in de trein 10 euro kost. Inmiddels kost een redelijk fatsoenlijke verbinding vrijwel niks, wat dus ook de reden is dat zo veel bedrijven (o.a. de hotels die je opnoemt) het gratis aan kunnen bieden boven op de service waar je al voor betaald. De rest van je comment is gewoon boomer-spraak
.
Wifi in de trein is een gratis extraatje en geen dienst die men verplicht is te leveren. Veel treinen hebben het niet eens. Het doel is om te kunnen e-mailen, appen, muziek streamen en (beperkt) social media. Een YouTube filmpje op 480p kijken lukt ook nog wel.
Per coupé zijn er twee access points met elk twee 4G verbindingen (plus een UMTS backup). Reizigers krijgen 512 kbps bandbreedte.
Bij Arriva is het ‘fair use’, dus uncapped en afhankelijk van de drukte dus. Maar die hebben volgens mij wel een datalimiet (?)
De dekking van 5G is buiten bebouwde gebieden (en snelwegen) verre van volledig.
Zie bijv. www.antennekaart.nl dus in de trein is 4G (LTE) of 3.5G (HSDPA) de meest logische/stabiele optie.
Als je zelf 5G hebt zul je ook zien dat je in de trein vaak geen hoge snelheden haalt, en je telefoon terugvalt op 4G of minder.
Dank voor het duidelijke antwoord, Daniel. Blijft over om dit ook bij de informatie en het inloggen te vermelden: WiFi in de trein maakt onderweg gebruik van 3/4g en is - zeker bij een groot aantal gebruikers - alleen geschikt is om even je whatsapp of signal en email zonder bijlagen te kunnen checken. Wil je meer dan kun je, ook in het belang van medereizigers, beter van het mobiele netwerk gebruik maken. Succes…
Beperkte/beknopte info (sommige van onze treinen hebben gratis Wifi) is toch voldoende?
Om daar alle beperkingen op te gaan sommen is alleen maar negatief. Bovendien is het geen ‘dienst’ (waar je voor betaalt) maar een extraatje.
Vertragingen van treinen meldt men ook al lang niet meer, dat is dan ‘de trein komt/vertrekt over X minuten’. Er komt een trein (of webpagina op je apparaat) maar het duurt soms ff wat langer… 
Vergeleken met enkele andere nabije buitenlanden waar ik recent doorheen heb gereisd-en nu nog ben-is het in NL inderdaad nogal traag en beperkt. Maar in veel van die buitenlanden zijn er tal van andere extra eisen die het pretje weer drukken. Zoals bvb een MAX aan de tijd-30 of 60 min. Of verplicht je @mailopgeven voor verzenden SMS code om mee in te loggen. Of gewoon alle buitenlandse (voor hun dan) Nrs niet accepteren.
Enige land dat daar vrij van is en ook nog ruimschoots aanbiedt is OeBB in Oostenrijk. Maar ja-daar hebben ze nu ook ter ere van hun nationale feestdag een algemeen Net ABo voor alle OV voor 3 eur/dag-wel minstens 1 jaar afnemen-jawel, dat is dus minder als 100/mnd.
Ik ben het eens met Hendrik49 dat het internet ondermaats is. Ik snap dat 4G nu de limiet is. Het afgelopen jaar ben ik regelmatig naar Antwerpen en Luik gereisd voor werk en een groot deel van de tijd moet ik duimen draaien omdat de verbinding niet werkt. Als de NS weer marktaandeel wil terugveroveren op de auto zou het wellicht een eigen technologie kunnen ontwikkelen om een snel signaal door te geven naast of via de hoogspanning bijvoorbeeld. Als groot bedrijf lijkt het me toch mogelijk om zoiets te gaan ontwikkelen want 5G gaat het probleem wss ook niet snel oplossen.
Ik ben het eens met Hendrik49 dat het internet ondermaats is. ... Het afgelopen jaar ben ik regelmatig naar Antwerpen en Luik gereisd voor werk en een groot deel van de tijd moet ik duimen draaien omdat de verbinding niet werkt.
Bedoelt u dan dat de wifi van de NS of van de NMBS ondermaats was? 
Ik ben het eens met Hendrik49 dat het internet ondermaats is. Ik snap dat 4G nu de limiet is. Het afgelopen jaar ben ik regelmatig naar Antwerpen en Luik gereisd voor werk en een groot deel van de tijd moet ik duimen draaien omdat de verbinding niet werkt. Als de NS weer marktaandeel wil terugveroveren op de auto zou het wellicht een eigen technologie kunnen ontwikkelen om een snel signaal door te geven naast of via de hoogspanning bijvoorbeeld. Als groot bedrijf lijkt het me toch mogelijk om zoiets te gaan ontwikkelen want 5G gaat het probleem wss ook niet snel oplossen.
Je kan toch wel offline werken, voor die tijd zorgen dat de benodigde documenten op de eigen device staan.
Ik snap dit echt niet, mensen lijken wel verslaafd aan het internet te zijn. Als ik vlieg heb ik tijdens 12 uur ook geen internet (en wat er eventueel wel is kun je amper internet noemen) maar zet dan wat ik nodig heb aan bestanden op mijn laptop en eenmaal aangekomen op de bestemming upload ik de gewijzigde bestanden weer naar de cloud. En wat ik neit kan doen vanwege gebrek aan internet dat doen we op de bestemming wel weer.
Misschien moet NS gewoon stoppen met het aanbieden van gratis traag internet. Het wekt verwachtingen die niet kunnen worden waargemaakt.
Als mensen willen internetten in de trein kunnen ze dat fijn via hun eigen data-abonnement doen.
NS zou dan kunnen investeren in fatsoenlijke WiFi op stations. Die kan worden gebruikt om het wachten te verzachten in geval van verstoringen.
Goed internet op stations vind ik belangrijker dan in de trein, zolang bij verstoringen/vertragingen er info in de trein wordt gegeven over wat de verstoring/vertraging voor de reis betekent.
De WiFi heb ik voor ik zelf data voor mijn telefoon aanschafte het meest gemist bij verstoring/vertraging omdat ik dan geen reisplanner kon raadplegen.
Wat mij betreft heeft NS 2 keuzes: of werkende WiFi aanbieden (met beperking aan data, want waarom moet NS de mogelijkheid voor muziek/film streamen aanbieden) of geen WiFi maar actuele info op de schermen en via omroep.
Er zijn veel mensen die (snel) internet in de trein verwachten. Het wordt inmiddels, met name door jongeren die ermee zijn opgegroeid natuurlijk, als basisvoorziening gezien en als je het niet "gratis" aanbiedt loop je schijnbaar wel erg achter. Kijk naar hotels, ook allemaal "gratis" wifi, met soms voor snelle wifi een kleine toeslag benodigd. Puur een verslaving en veelal onzinnige tijdvulling en amusement. Wat deden al die mensen voordat er internet was toch de hele tijd in de trein? Die moeten zich vast rot hebben verveeld 
Maar als je als bedrijf dan toch wifi aanbiedt, laat het dan wel tenminste werken... het werkt meer niet dan wel, wat natuurlijk een lachertje is.
Zit momenteel in de intercity naar Dhaag Internet ong 700 kb/sec. Houdt idd niet over
Mischien beter eigen data gebruiken en voor laptop /tablet een hotspot aanmaken met phone
Maar voor surfen/mailen is het voldoende lijkt me
Het werkt in ieder geval. In het verleden meestal niet