beantwoord

Kan die wifi niet een tikje sneller?

  • 17 October 2021
  • 64 reacties
  • 2462 Bekeken

wifi in de trein is supertraag vandaar dat het bij veel personen de indruk geeft ‘dat het niet werkt’

meerdere malen gemeten met speedtest: 0,5 mbps download en 0,4 upload is echt te weinig om bijvoorbeeld basisvoorzieningen zoals mail (zonder bijlagen)  en apps als whatsapp en signal te kunnen gebruiken. Kan dat niet wat sneller? Je kunt iedere connectie begrenzen tot een bepaald maximum. En geef dat aub ook aan bij de informatie over wifi in de trein en bij het maken (inloggen) van de connectie. Nu maak je veel reizigers blij met een dode mus c.q. valse beloften.
Voor werken in de trein of filmpjes bekijken kun je een 4G mobiel netwerk aanschaffen, zeg dat er ook bij.

icon

Beste antwoord door Daniël NS 17 October 2021, 15:38

Bekijk origineel

64 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Gewoon een snelle iPhone of aanverwant nemen met een voldoende groot data-abonnement. Wifi in de trein met het gebruik van streamen door jongeren is gewoon niet op te brengen, en dat hoeft ook niet voor rekening van de normale betalers te komen.

Wie niet wil betalen, moet ook niet zeuren.

Reputatie 7
Badge +3

@martinkel Een toilet is helaas voor nogal wat mensen een eerste levensbehoefte om te kunnen reizen. Zie bijvoorbeeld: https://www.mlds.nl/?s=openbare+toiletten

In jouw redenering hoeven de stations en treinen ook niet toegankelijk te zijn voor mensen met een lichamelijke beperking omdat jij kunt traplopen.

Dat is allemaal van een geheel andere orde dan mobiel internet. Dat laatste kan iedereen zelf organiseren zonder NS daarbij nodig te hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Wifi in rijdende treinen is natuurlijk wel iets anders dan wifi op vaste locaties. Als het goedkoop wordt uitgevoerd dan krijg je brakke ellende zoals nu. Wil je het goed doen met fatsoenlijke bandbreedte dan kost het veel geld. En dat terwijl je het doet voor mensen die bijna allemaal zelf een databundel hebben en eigenlijk niets hebben aan brak of geknepen internet in de trein. 

Ik zie meer in gratis en snel internet op stations. Daar heb je tenminste wat aan als je moet wachten.

Reputatie 7

Wat die mensen deden vroeger toen er nog geen wifi was? De krant lezen! En de wifi werkt prima zolang mensen het gebruiken waarvoor het bestemd is. 

En die kranten waren niet gratis 😉

Op meer dan de helft van mijn treinritten in intercity’s is wifi trouwens niet beschikbaar. Valt geen peil op te trekken.

Geen probleem voor mij, ik kijk toch liever naar buiten of lees een echt boek.

Reputatie 7
Badge +3

@martinkel je betaalt voor vervoer, niet voor internet.

@martinkelje betaalt voor vervoer, niet voor internet.

 

Want waarom zou ik voor hetzelfde traject dezelfde prijs moeten betalen als ik deze alleen met Sprinters afleg, waar (nog) geen internetvoorzieningen zijn? 

Dat is een klassieke discussie. Ik herinner me in de jaren 70/80 al dat reizigers in Brabant klaagden dat er daar alleen maar stokoud Mat46 werd ingezet terwijl ze daar hetzelfde voor moesten betalen als mensen in de Randstad voor toen nog vrij modern Plan V. Later dezelfde discussie over treinen met en zonder airco.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Hoe definieer je ‘normale’ gebruikers?

Mensen die mailtjes lezen, hun bankzaken bekijken, de reisplanner gebruiken, met hun sociale media bezig zijn etc. 

Bankzaken bekijken op een niet/slecht beveiligde WiFi?

Reputatie 7
Badge

Wat die mensen deden vroeger toen er nog geen wifi was? De krant lezen! En de wifi werkt prima zolang mensen het gebruiken waarvoor het bestemd is. 

Maar het zou fijn als de NS dit ook duidelijk meld in de informatie m.b.t. diensten in de trein, de NS maakt reclame met ‘Wifi in de trein’.  Zelfs met de referentie dat je dus kan werken in de trein, als de klant het daarna wil gebruiken komen er allerlei beperkingen om de hoek kijken. 

Zou netjes zijn om op de informatiepagina over WIFI in de trein te melden dat de maximale bandbreedte 512Kbps is en dat er alleen dekking is waar er 3G of 4G dekking is van provider X.

Wel jammer dat de NS nog niet op 5G zit, daarmee haal je makkelijk snelheden waarmee je dit wel als serieuze dienst kan aanbieden.

Reputatie 7
Badge +3

Juist vanwege deze discussie lijkt het me beter dat NS stopt met internet in de trein. Heb je ook geen gezeur meer over traagheid van de verbindingen en dat er in sommige materieeltypes helemaal geen internet is. 

Reputatie 7
Badge +3

Anno 2023 kan iedereen zelf een databundel regelen. Wat mij betreft besteedt NS de uitgespaarde kosten aan extra reinigen van de toiletten in de treinen. Dat is iets waar we NS wel bij nodig hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Op het hoogtepunt in 2008 waren er maar liefst 4 gratis kranten in Nederland: Metro, Spits, De Pers en DAG. Volgens mij is die markt zo'n beetje ingestort toen er snelle dataverbindingen via 4G kwamen.

Voor wat betreft de betaalde kranten is de situatie dat veel mensen een digitaal abonnement hebben en de krant op hun telefoon, tablet of computer lezen.

Reputatie 7
Badge +3

De WiFi zou sneller kunnen zijn als niet iedereen filmpjes of muziek streamt. Er zijn momenten dat ik heb prima internet heb, tot dat er mensen met oordopjes/koptelefoons in mijn coupé komen te zitten.

Badge +3

Arriva doet dat volgens mij ook, je krijgt ‘ongeknepen’ snelheid (wat in een drukke trein nog best tegen kan vallen, want het blijft gedeelde bandbreedte) en na een aantal MB houdt het op.

Reputatie 7

De enige plaats waar voor mij WiFi tot de service behoort is een hotel waar je langer verblijft en op werkplekken voor al het andere is het een toegift waaraan je geen eisen kunt stellen. Ik zelf gebruik altijd mijn bundel in trein restaurants of winkelcentra en hoef ook niet om te schakelen van netwerk wat ook niet altijd vloeiend gaat. Mijn bundel is voldoende groot voor normaal gebruik en makkelijk bij te stellen per maand naar boven en weer terug zonder aanpassing van abonnement als dat nodig is.

Ik heb ook altijd een powerbank bij mij op reis en ook daar niet afhankeijk

 

 

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Hoe definieer je ‘normale’ gebruikers?

Mensen die mailtjes lezen, hun bankzaken bekijken, de reisplanner gebruiken, met hun sociale media bezig zijn etc. 

Daar heb ik de wifi in de trein niet voor nodig. Maar afgezien daarvan, voor heel veel mensen is het streamen van video of audio normaal gebruik.

Reputatie 7
Badge +4

NMBS kent geen wifi.

Ik ben het eens met Hendrik49 dat het internet ondermaats is. Ik snap dat 4G nu de limiet is. Het afgelopen jaar ben ik regelmatig naar Antwerpen en Luik gereisd voor werk en een groot deel van de tijd moet ik duimen draaien omdat de verbinding niet werkt. Als de NS weer marktaandeel wil terugveroveren op de auto zou het wellicht een eigen technologie kunnen ontwikkelen om een snel signaal door te geven naast of via de hoogspanning bijvoorbeeld. Als groot bedrijf lijkt het me toch mogelijk om zoiets te gaan ontwikkelen want 5G gaat het probleem wss ook niet snel oplossen. 

Er hangt een prijskaartje voor NS aan en wie betaalt dat?. Als u een verbinding naar uw wens wilt, is een 4G of 5G-abonnement de beste oplossing, die betaalt u zelf. Gratis bestaat niet in de economie.

 Wifi van NS is een afgeknepen basisvoorziening en de kosten om daar een verbinding van te maken zoals u die wilt, moeten opgebracht worden door uw medepassagiers. Die moeten dan het streamen en andere intensieve gebruik maar betalen voor de anderen die ‘gratis’ internetten. Daar is NS snel van genezen. Het lijkt me een te duur idee, het zal op uw eigen kosten moeten. België heeft geen wifi in de trein. In mijn opvatting pakken die het beter aan. Wifi in de trein is ook niet echt veilig.

Een e-mailtje of een website is prima, maar wie wil streamen of anderszins intensief internetten, betaalt dat zelf maar. 

Reputatie 7
Badge +3

Misschien moet NS gewoon stoppen met het aanbieden van gratis traag internet. Het wekt verwachtingen die niet kunnen worden waargemaakt.

Als mensen willen internetten in de trein kunnen ze dat fijn via hun eigen data-abonnement doen.

NS zou dan kunnen investeren in fatsoenlijke WiFi op stations. Die kan worden gebruikt om het wachten te verzachten in geval van verstoringen.

Reputatie 7

Er zijn veel mensen die (snel) internet in de trein verwachten. Het wordt inmiddels, met name door jongeren die ermee zijn opgegroeid natuurlijk, als basisvoorziening gezien en als je het niet "gratis" aanbiedt loop je schijnbaar wel erg achter. Kijk naar hotels, ook allemaal "gratis" wifi, met soms voor snelle wifi een kleine toeslag benodigd. Puur een verslaving en veelal onzinnige tijdvulling en amusement. Wat deden al die mensen voordat er internet was toch de hele tijd in de trein? Die moeten zich vast rot hebben verveeld 🤣

Maar als je als bedrijf dan toch wifi aanbiedt, laat het dan wel tenminste werken... het werkt meer niet dan wel, wat natuurlijk een lachertje is.

Er zijn veel mensen die (snel) internet in de trein verwachten. Het wordt inmiddels, met name door jongeren die ermee zijn opgegroeid natuurlijk, als basisvoorziening gezien en als je het niet "gratis" aanbiedt loop je schijnbaar wel erg achter. Kijk naar hotels, ook allemaal "gratis" wifi, met soms voor snelle wifi een kleine toeslag benodigd. Puur een verslaving en veelal onzinnige tijdvulling en amusement. Wat deden al die mensen voordat er internet was toch de hele tijd in de trein? Die moeten zich vast rot hebben verveeld 🤣

Maar als je als bedrijf dan toch wifi aanbiedt, laat het dan wel tenminste werken... het werkt meer niet dan wel, wat natuurlijk een lachertje is.

“Gratis” zegt de beste man, terwijl een enkeltje voor 20 minuten in de trein 10 euro kost. Inmiddels kost een redelijk fatsoenlijke verbinding vrijwel niks, wat dus ook de reden is dat zo veel bedrijven (o.a. de hotels die je opnoemt) het gratis aan kunnen bieden boven op de service waar je al voor betaald. De rest van je comment is gewoon boomer-spraak 😉.

Reputatie 6

Hey Henderik49. Welkom bij de NS Community! 

We hebben al een aantal maal de snelheid van de wifi verhoogd, helaas is het gebruik ook flink toegenomen waardoor je dit weer niet merkt als reiziger. Voor de Wi-Fi is de trein aangewezen op de dekking van het 3/4G netwerk. Net zoals internet op je telefoon, komt het binnen in de trein en die zorgt ervoor dat het een Wi-Fi signaal wordt voor de reizigers. De reizigers zullen dit signaal moeten delen, hierdoor krijgt iedereen een langzame verbinding, zodat de verbinding er niet uit klapt. Je geeft het zelf ook al aan, maar voor heviger gebruik zoals een video bekijken is het handiger om je eigen data te gebruiken indien mogelijk.

Badge +3

Wifi in de trein is een gratis extraatje en geen dienst die men verplicht is te leveren. Veel treinen hebben het niet eens. Het doel is om te kunnen e-mailen, appen, muziek streamen en (beperkt) social media. Een YouTube filmpje op 480p kijken lukt ook nog wel.

Per coupé zijn er twee access points met elk twee 4G verbindingen (plus een UMTS backup). Reizigers krijgen 512 kbps bandbreedte.

Bij Arriva is het ‘fair use’, dus uncapped en afhankelijk van de drukte dus. Maar die hebben volgens mij wel een datalimiet (?)

Badge +3

De dekking van 5G is buiten bebouwde gebieden (en snelwegen) verre van volledig.

Zie bijv. www.antennekaart.nl dus in de trein is 4G (LTE) of 3.5G (HSDPA) de meest logische/stabiele optie.

Als je zelf 5G hebt zul je ook zien dat je in de trein vaak geen hoge snelheden haalt, en je telefoon terugvalt op 4G of minder.

Reputatie 7

Ik betaal voor het vervoer. Om te internetten in trein gebruik ik gewoon mijn eigen internet bundel en dat is nog veiliger ook. 

@martinkelje betaalt voor vervoer, niet voor internet.

Je betaalt voor de gehele service. Daar zitten allerlei factoren in, niet alleen vervoer. Een hotel met “gratis” internet houdt daar wat betreft de bottom line ook gewoon rekening mee dat daar enige kosten aan zitten. Maar in veel gevallen zijn die kosten relatief laag voor het gemak en de ervaring van klanten.

Reageer