Skip to main content

wifi in de trein is supertraag vandaar dat het bij veel personen de indruk geeft ‘dat het niet werkt’

meerdere malen gemeten met speedtest: 0,5 mbps download en 0,4 upload is echt te weinig om bijvoorbeeld basisvoorzieningen zoals mail (zonder bijlagen)  en apps als whatsapp en signal te kunnen gebruiken. Kan dat niet wat sneller? Je kunt iedere connectie begrenzen tot een bepaald maximum. En geef dat aub ook aan bij de informatie over wifi in de trein en bij het maken (inloggen) van de connectie. Nu maak je veel reizigers blij met een dode mus c.q. valse beloften.
Voor werken in de trein of filmpjes bekijken kun je een 4G mobiel netwerk aanschaffen, zeg dat er ook bij.

Gewoon een snelle iPhone of aanverwant nemen met een voldoende groot data-abonnement. Wifi in de trein met het gebruik van streamen door jongeren is gewoon niet op te brengen, en dat hoeft ook niet voor rekening van de normale betalers te komen.

Wie niet wil betalen, moet ook niet zeuren.

Wifi in rijdende treinen is natuurlijk wel iets anders dan wifi op vaste locaties. Als het goedkoop wordt uitgevoerd dan krijg je brakke ellende zoals nu. Wil je het goed doen met fatsoenlijke bandbreedte dan kost het veel geld. En dat terwijl je het doet voor mensen die bijna allemaal zelf een databundel hebben en eigenlijk niets hebben aan brak of geknepen internet in de trein. 

Ik zie meer in gratis en snel internet op stations. Daar heb je tenminste wat aan als je moet wachten.

@martinkel Een toilet is helaas voor nogal wat mensen een eerste levensbehoefte om te kunnen reizen. Zie bijvoorbeeld: https://www.mlds.nl/?s=openbare+toiletten

In jouw redenering hoeven de stations en treinen ook niet toegankelijk te zijn voor mensen met een lichamelijke beperking omdat jij kunt traplopen.

Dat is allemaal van een geheel andere orde dan mobiel internet. Dat laatste kan iedereen zelf organiseren zonder NS daarbij nodig te hebben.

@martinkel je betaalt voor vervoer, niet voor internet.

@martinkelje betaalt voor vervoer, niet voor internet.

Want waarom zou ik voor hetzelfde traject dezelfde prijs moeten betalen als ik deze alleen met Sprinters afleg, waar (nog) geen internetvoorzieningen zijn? 

Dat is een klassieke discussie. Ik herinner me in de jaren 70/80 al dat reizigers in Brabant klaagden dat er daar alleen maar stokoud Mat46 werd ingezet terwijl ze daar hetzelfde voor moesten betalen als mensen in de Randstad voor toen nog vrij modern Plan V. Later dezelfde discussie over treinen met en zonder airco.

Hoe definieer je ‘normale’ gebruikers?

Mensen die mailtjes lezen, hun bankzaken bekijken, de reisplanner gebruiken, met hun sociale media bezig zijn etc. 

Bankzaken bekijken op een niet/slecht beveiligde WiFi?

Wat die mensen deden vroeger toen er nog geen wifi was? De krant lezen! En de wifi werkt prima zolang mensen het gebruiken waarvoor het bestemd is. 

En die kranten waren niet gratis 😉

Op meer dan de helft van mijn treinritten in intercity’s is wifi trouwens niet beschikbaar. Valt geen peil op te trekken.

Geen probleem voor mij, ik kijk toch liever naar buiten of lees een echt boek.

Arriva doet dat volgens mij ook, je krijgt ‘ongeknepen’ snelheid (wat in een drukke trein nog best tegen kan vallen, want het blijft gedeelde bandbreedte) en na een aantal MB houdt het op.

Mensen die mailtjes lezen, hun bankzaken bekijken, de reisplanner gebruiken, met hun sociale media bezig zijn etc. 

Daar heb ik de wifi in de trein niet voor nodig. Maar afgezien daarvan, voor heel veel mensen is het streamen van video of audio normaal gebruik.

Juist vanwege deze discussie lijkt het me beter dat NS stopt met internet in de trein. Heb je ook geen gezeur meer over traagheid van de verbindingen en dat er in sommige materieeltypes helemaal geen internet is. 

Op het hoogtepunt in 2008 waren er maar liefst 4 gratis kranten in Nederland: Metro, Spits, De Pers en DAG. Volgens mij is die markt zo'n beetje ingestort toen er snelle dataverbindingen via 4G kwamen.

Voor wat betreft de betaalde kranten is de situatie dat veel mensen een digitaal abonnement hebben en de krant op hun telefoon, tablet of computer lezen.

Wat die mensen deden vroeger toen er nog geen wifi was? De krant lezen! En de wifi werkt prima zolang mensen het gebruiken waarvoor het bestemd is. 

Anno 2023 kan iedereen zelf een databundel regelen. Wat mij betreft besteedt NS de uitgespaarde kosten aan extra reinigen van de toiletten in de treinen. Dat is iets waar we NS wel bij nodig hebben.

Misschien moet NS gewoon stoppen met het aanbieden van gratis traag internet. Het wekt verwachtingen die niet kunnen worden waargemaakt.

Als mensen willen internetten in de trein kunnen ze dat fijn via hun eigen data-abonnement doen.

NS zou dan kunnen investeren in fatsoenlijke WiFi op stations. Die kan worden gebruikt om het wachten te verzachten in geval van verstoringen.

De enige plaats waar voor mij WiFi tot de service behoort is een hotel waar je langer verblijft en op werkplekken voor al het andere is het een toegift waaraan je geen eisen kunt stellen. Ik zelf gebruik altijd mijn bundel in trein restaurants of winkelcentra en hoef ook niet om te schakelen van netwerk wat ook niet altijd vloeiend gaat. Mijn bundel is voldoende groot voor normaal gebruik en makkelijk bij te stellen per maand naar boven en weer terug zonder aanpassing van abonnement als dat nodig is.

Ik heb ook altijd een powerbank bij mij op reis en ook daar niet afhankeijk

NMBS kent geen wifi.

Ik ben het eens met Hendrik49 dat het internet ondermaats is. Ik snap dat 4G nu de limiet is. Het afgelopen jaar ben ik regelmatig naar Antwerpen en Luik gereisd voor werk en een groot deel van de tijd moet ik duimen draaien omdat de verbinding niet werkt. Als de NS weer marktaandeel wil terugveroveren op de auto zou het wellicht een eigen technologie kunnen ontwikkelen om een snel signaal door te geven naast of via de hoogspanning bijvoorbeeld. Als groot bedrijf lijkt het me toch mogelijk om zoiets te gaan ontwikkelen want 5G gaat het probleem wss ook niet snel oplossen. 

Er hangt een prijskaartje voor NS aan en wie betaalt dat?. Als u een verbinding naar uw wens wilt, is een 4G of 5G-abonnement de beste oplossing, die betaalt u zelf. Gratis bestaat niet in de economie.

Wifi van NS is een afgeknepen basisvoorziening en de kosten om daar een verbinding van te maken zoals u die wilt, moeten opgebracht worden door uw medepassagiers. Die moeten dan het streamen en andere intensieve gebruik maar betalen voor de anderen die ‘gratis’ internetten. Daar is NS snel van genezen. Het lijkt me een te duur idee, het zal op uw eigen kosten moeten. België heeft geen wifi in de trein. In mijn opvatting pakken die het beter aan. Wifi in de trein is ook niet echt veilig.

Een e-mailtje of een website is prima, maar wie wil streamen of anderszins intensief internetten, betaalt dat zelf maar. 

De WiFi zou sneller kunnen zijn als niet iedereen filmpjes of muziek streamt. Er zijn momenten dat ik heb prima internet heb, tot dat er mensen met oordopjes/koptelefoons in mijn coupé komen te zitten.

Maar het zou fijn als de NS dit ook duidelijk meld in de informatie m.b.t. diensten in de trein, de NS maakt reclame met ‘Wifi in de trein’.  Zelfs met de referentie dat je dus kan werken in de trein, als de klant het daarna wil gebruiken komen er allerlei beperkingen om de hoek kijken. 

Zou netjes zijn om op de informatiepagina over WIFI in de trein te melden dat de maximale bandbreedte 512Kbps is en dat er alleen dekking is waar er 3G of 4G dekking is van provider X.

Wel jammer dat de NS nog niet op 5G zit, daarmee haal je makkelijk snelheden waarmee je dit wel als serieuze dienst kan aanbieden.

Arriva doet dat volgens mij ook, je krijgt ‘ongeknepen’ snelheid en na een aantal MB houdt het op.

Er is geen reden om een grote populatie normale gebruikers te beperken ten behoeve van een zeer klein percentage datavreters.

Doe ik al jaren, nog nooit een probleem gehad. Ik maak me meer zorgen over alle persoonlijke gegevens die onze fijne inlichtingendiensten linea recta naar de VS sturen, dat is pas onveilig 

Voor bankzaken heb je sowieso two-factor authenticatie tegenwoordig, dus een vingerafdruk, token/calculator of QR code scannen in de app om op je laptop te kunnen bankieren.

De verbinding is sowieso SSL beveiligd dus er worden geen ‘plain text’ wachtwoorden e.d. verzonden, maar voor je gemoedsrust kan je een VPN (ip anonymizer) gebruiken, het WireGuard protocol werkt prima in de trein.

Daar heb ik de wifi in de trein niet voor nodig. Maar afgezien daarvan, voor heel veel mensen is het streamen van video of audio normaal gebruik.

De vervolgvraag is waar je die wifi in de trein dan wél voor nodig zou hebben 😂

Antwoord zal dan wel zijn ‘om mijn databundel te ontzien’, dus inderdaad om te streamen e.d. en zolang dat om muziek gaat is dat prima te doen met de 512 kbps die je (hopelijk) krijgt. Een 480p video lukt ook nog wel.

Bankzaken bekijken op een niet/slecht beveiligde WiFi?

Doe ik al jaren, nog nooit een probleem gehad. Ik maak me meer zorgen over alle persoonlijke gegevens die onze fijne inlichtingendiensten linea recta naar de VS sturen, dat is pas onveilig 

De Zwitserse Spoorwegen hebben een speciale manier gevonden om internet aan boord van de lange-afstandstreinen aan te bieden: Freesurf. Alsof die deze discussie precies al mee gelezen hebben.

Je ziet in de planner welke treinen Freesurf aanbieden. Maar Freesurf is iets heel speciaals: het werkt ‘gewoon’ via je Zwitserse telefoon. De Zwitser installeert de Freesurf-app en surft gewoon op 3G of 4G naar gelang dat beschikbaar is - kan bij de volgende berg wel eens tijdelijk niet beschikbaar zijn. Zo lang de Zwitser in een CFF-trein zit en de Freesurf-app gebruikt, gaan die data niet van zijn forfait of tegoed af. CFF betaalt (blijkbaar) de rekening.

Et voilà: “gratis” internet. Daar waar het beschikbaar is op 3G of 4G en ook zonder verdere limitaties.

Toen dacht ik: dat ga ik ook proberen. Maar dat feest ging natuurlijk niet door. Ikke buitenlander, dus ik heb een buitenlandse SIM. En die doen niet mee met dat feestje.

Kortom: gouden tip voor de NS. 

De beschikbaarheid van de NS app in de trein lijkt mij wel het minimum. En daarvoor heb je wifi nodig.🤔

Wel een lokaal wifi-netwerk. Geen internet. 😀

Reageer