beantwoord

knoppen wc-deur intercity



Toon eerste bericht

44 reacties

Alles went behalve een vent šŸ˜€zeggen ze in Rotterdam.

Maar wie dit bedacht heeft...
Ach het gaat snel wennen want alle nieuwe treinen werken met dit soort knoppen, ook het toilet in de SLT en SNG gaat zoals ik begreep met dit soort knoppen werken naast de Flirt en de gemoderniseerde Virm.
Mee eens, je hebt wel andere dingen aan je hoofd dan uit te vinden waar knoppen zitten en waarvoor ze dan dienen....
Wat hier natuurlijk meespeelt is dat de wc in een trein niet altijd een prettige plek is om te vertoeven. Als je er dus gebruik van maakt is de nood doorgaans hoog (zeker in een stoptrein). En als de nood hoog is verkeer je niet in de juiste gemoedstoestand om je te verdiepen in de functie van de verschillende knoppen, als je die knoppen al hebt gevonden.
Het zijn echt niet alleen maar ouderen die het lastig vinden. Het uit zichzelf dichtgaan van de deur, volgens mij in minder dan 30 sec., is de grootste veroorzaker van de genante situaties. Men denkt dan dat de deur ook op slot zit, hetgeen niet het geval is.
Badge +3
Bij mijn eerste keer in een FLIRT kreeg ik na wat verbaasd rondkijken ook een bliksemcursus van iemand op het balkon :D

Kijk eens onder de wasbak!

Bingo.. de rest wijst zichzelf dan wel eigenlijk, maar kan me voorstellen dat ouderen het lastig vinden. Bovendien gaat de deur ook na 30 seconden of zo uit zichzelf dicht geloof ik (maar dus niet op slot)... Heb ook al mensen gezien die met geweld de deur dicht wilden duwen.
De enige redenen die ik kan bedenken zijn: een betere hygiene ivm minder aanraakvlak en het voorzien in een tech-uitstraling. Vind dit echter, gezien de nadelen, een beetje mager. Wat zie ik over het hoofd ? Begrip kan het ongemak immers verzachten.
Reputatie 7
Badge +3
Waarom moest er Ć¼berhaupt zo'n systeem komen? Volgens mij hebben we al tientallen jaren toiletdeuren die iedereen gewoon snapt ...

edit: Wat Perron23 zegt dus 🙂
Aangezien ik er mee te werken heb en niet bij de denktank hoor, heb ik daar geen antwoord op. Deze manier komt ook terug bij de andere vervoerders, dus het is blijkbaar normaal.
Badge +3
De plaats van de knoppen (onder de wasbak) is natuurlijk wel handig voor rolstoelers e.d. maar plaats dan een extra setje knoppen bij de deur, en dan eventueel die om te vergrendelen OP de deur (waar je normaal de draaiknop verwacht).
Heb zelf meegemaakt dat een mevrouw van middelbare leeftijd en met een zekere omvang de wc instapte waarna de deur dicht ging. Het lampje bleef buiten op groen staan en iemand anders wilde vervolgens van de wc gebruik maken, drukt op de knop en ...ja, de deur zwaait open. Voor mevrouw, die breeduit op de wc zat, bijzonder genant en voor mij ook niet al te prettig.
Kan iemand mij uitleggen wat de voordelen zijn van deze electronisering ? Een stappenplan of een instructie om de wc in of uit te kunnen, het moet toch niet gekker worden. Wat is er mis met de oude, eenvoudige mechanische draaiknop ?
Reputatie 7
Badge
Het vergrendelen wordt idd nog wel eens vergeten...
Deze WC problemen hebben we niet alleen in de VIRM hoor, zelfde hebben we in de FLIRT en ik heb ergens gelezen dat er een instructie sticker geplaatst zou worden. In alle leeftijdscategorieen gaat het verkeerd, zo tref ik bij een WC controle op bv een defect ineens een reiziger aan, die net een klein kind voorziet van een nieuwe luier šŸ˜….
Reputatie 1
Vraag mij af wie zoiets bedenkt. De knoppen zitten ten eerste op een onduidelijke plek. Als je ze vervolgens na goed rondkijken gevonden hebt is het een soort puzzel geworden. Met een gemiddeld IQ kun je uiteraard wel redelijk snel beredeneren waar welke knop voor bedoeld is, al is het maar door er gewoon op te drukken, maar ik ben bang dat er genoeg reizigers zijn die dit allemaal te ingewikkeld vinden, zoals ouderen, die helemaal niet gewend zijn aan automatische deuren en lichtgevende knoppen met rare symbooltjes. Voeg daar aan nog toe de vage symbolen voor de "werkcoupƩ" en "lounge-coupƩ" (wat dat ook mag inhouden) en de vreselijk oncomfortabele zitplaatsen in de 2e klasse, en we kunnen concluderen dat de renovatie van het ICM-materieel niet heel veel soeps heeft opgeleverd. In elk geval weinig meerwaarde voor de reiziger.
Dank voor het antwoord, Loes! 🙂
Dan gaat aan de buitenkant waar de WC het lampje groen aangeeft dat deze vrij is, op rood, dan is ie bezet en kan men hem via de knop buiten niet openen. Als de WC vrij is, is de knop om te openen ook voorzien van een groene cirkel.
Dank voor de reacties. Die verlichte cirkel, daar zal ik op gaan letten.
Ik heb nu hulp gevraagd aan iemand op het balkon.
En hoe zie je eigenlijk of het toilet wel of niet bezet is?
In de buurt van de wasbak ziet u uit mijn hoofd 3 knoppen, eentje met de pijlen naar elkaar toe, een sleutelsymbool en eentje met de pijlen van elkaar af. Uit mijn hoofd is de bovenste deur sluiten, de middelste met sleutel is de deur op slot en die daaronder zit, deur openen. Er brandt een groene cirkel omheen welke je in eerste instantie moet gebruiken.
Reputatie 7
Badge
Die knoppen werken inderdaad vrij ingewikkeld. Een week of twee geleden zat ik een half uur op het tussenbalkon en ik denk, dat er vier tot vijf reizigers waren die het toilet wilden gebruiken. Niemand kreeg in 1x de deur binnen een halve minuut dicht. Ik zelf overigens ook niet, vond het vrij ingewikkeld.....

Een stappenplan op de deur zou wellicht een tip zijn.

Reageer