beantwoord

knoppen wc-deur intercity


  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
vernieuwde intercity type VIRM, probleem met het sluiten van de deur van de wc.
Kan ik ergens lezen hoe dat in zijn werk gaat? Welke knoppen je moet gebruiken?
Heb instructiefilpje gezocht maar niet de informatie kunnen vinden.
icon

Beste antwoord door Loes 26 July 2018, 14:43

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 7
Badge
Die knoppen werken inderdaad vrij ingewikkeld. Een week of twee geleden zat ik een half uur op het tussenbalkon en ik denk, dat er vier tot vijf reizigers waren die het toilet wilden gebruiken. Niemand kreeg in 1x de deur binnen een halve minuut dicht. Ik zelf overigens ook niet, vond het vrij ingewikkeld.....

Een stappenplan op de deur zou wellicht een tip zijn.
Deze WC problemen hebben we niet alleen in de VIRM hoor, zelfde hebben we in de FLIRT en ik heb ergens gelezen dat er een instructie sticker geplaatst zou worden. In alle leeftijdscategorieen gaat het verkeerd, zo tref ik bij een WC controle op bv een defect ineens een reiziger aan, die net een klein kind voorziet van een nieuwe luier 😅.
Hang die knopjes aan de intelligente trein-omgeving en je kunt ze remote uitlezen. Kunnen we daarna proberen om over wifi in de trein remote de knopjes te bedienen 😎

Ja, ik zie wel mogelijkheden in die vooruitgang.

Henk mompelt nog iets over Azure en firewallregels.
In de buurt van de wasbak ziet u uit mijn hoofd 3 knoppen, eentje met de pijlen naar elkaar toe, een sleutelsymbool en eentje met de pijlen van elkaar af. Uit mijn hoofd is de bovenste deur sluiten, de middelste met sleutel is de deur op slot en die daaronder zit, deur openen. Er brandt een groene cirkel omheen welke je in eerste instantie moet gebruiken.
Dan gaat aan de buitenkant waar de WC het lampje groen aangeeft dat deze vrij is, op rood, dan is ie bezet en kan men hem via de knop buiten niet openen. Als de WC vrij is, is de knop om te openen ook voorzien van een groene cirkel.
Reputatie 7
Badge +3
Vooruitgang is in veel dingen goed, maar sommige dingen wil je gewoon oud en vertrouwd laten. Zelf probeer ik de trein WC zoveel mogelijk te vermijden, lukt me tot nu toe prima, dus kan niet oordelen over de knoppen.

Even off-topic, op werk zijn ze ook erg van de vooruitgang, duurzaamheid en hygiene (en het mag wat kosten) en hebben we bij de toiletten van die Dyson Airblade Wash + Dry kranen. We zijn het er met het hele gebouw over eens, het zijn ondingen. Wannneer je even je handen niet goed onder de kraan houdt beginnen ze al met droogblazen waarbij bv zeep op de spiegel komt of water op je broek zodat het lijkt of je je in je broek gezeken hebt, De 14 seconden waarin ze claimen dat je handen droog zijn wordt absoluut niet waargemaakt zodat ze nog nat bijven en je ze uiteindelijk maar aan je broek droogveegt (erg hygienisch). En die krengen maken een pokke lawaai waar je zo ongeveer een gehoorbeschadiging van oploopt.
Gelukkig was de nieuwe managing director die zo'n 2 jaar na het in gebruik nemen van het nieuwe pand aantrad het met ons eens (gewoon vaak genoeg van die negatieve opmerkingen maken terwijl zij ook bij de wasbak stond) en binnen enkele weken hadden we weer ouderwetse handoekrolautomaten hangen. Ja die kranen hebben we ook nog, maar volgens mij gebruikt niemand de droogfunctie meer, Het harde blaasgeluid horen we in ieder geval niet meer.
Reputatie 7
Badge +3
Hang die knopjes aan de intelligente trein-omgeving en je kunt ze remote uitlezen. Kunnen we daarna proberen om over wifi in de trein remote de knopjes te bedienen 😎
Leuk Henk.

Doet me een beetje denken aan de tijd dat ik nog thuis wonend bij pa en ma pas een eigen TV had en er achter kwam dat de grote TV beneden ook reageerde op mijn afstandsbediening (ok zelfde merk). Heel leuk wanneer je dan op de trap staat en door het bovenlichtje van de huiskamerdeur wat gaat spelen. "Oh Niek, kijk nou, de TV doet raar, hij schiet opeens op een andere zender en het geluid doet het niet meer".😂
Aangezien ik er mee te werken heb en niet bij de denktank hoor, heb ik daar geen antwoord op. Deze manier komt ook terug bij de andere vervoerders, dus het is blijkbaar normaal.
Reputatie 7
Badge +3
Waarom moest er überhaupt zo'n systeem komen? Volgens mij hebben we al tientallen jaren toiletdeuren die iedereen gewoon snapt ...

edit: Wat Perron23 zegt dus 🙂
Het zijn echt niet alleen maar ouderen die het lastig vinden. Het uit zichzelf dichtgaan van de deur, volgens mij in minder dan 30 sec., is de grootste veroorzaker van de genante situaties. Men denkt dan dat de deur ook op slot zit, hetgeen niet het geval is.
Wat hier natuurlijk meespeelt is dat de wc in een trein niet altijd een prettige plek is om te vertoeven. Als je er dus gebruik van maakt is de nood doorgaans hoog (zeker in een stoptrein). En als de nood hoog is verkeer je niet in de juiste gemoedstoestand om je te verdiepen in de functie van de verschillende knoppen, als je die knoppen al hebt gevonden.
Ach het gaat snel wennen want alle nieuwe treinen werken met dit soort knoppen, ook het toilet in de SLT en SNG gaat zoals ik begreep met dit soort knoppen werken naast de Flirt en de gemoderniseerde Virm.
Badge +3
Zwijg over Wi-Fi @Henk_NL (de editor wil je nu zelfs niet meer mentionen!)

Contactloze kranen (handen wassen) en bijbehorende drogers (Dyson of Viking of ander merk) zijn een drama, helemaal mee eens.

Dat laatste heeft weinig met NS te maken maar bij deze. Zorg voor voldoende papier!
Vooruitgang lijkt mij altijd goed en modernisering als doel op zich niet. De vraag is waarom iets dat goed functioneert (ken geen kritiek) vervangen wordt door iets nieuws. Wat heeft men willen verbeteren ?
Reputatie 7
Badge +3
Het valt me nog mee dat de nieuwe toiletten in de treinen niet dergelijk Dyson kranen hebben. Of gebruiken die te veel stroom om te drogen?
Breng ze nou niet op ideeën 😨
Breng ze nou niet op ideeën 😨
🤔😬

Hoewel ik de off topic conversaties vrij vermakelijk vind (ik heb ook een gruwelijke hekel aan die automatische Dyson kraan/blazer combi's; geef mij maar een handdoekrol of eventueel zo'n standaard Dyson Airblade droger) is het uiteindelijk niet de bedoeling, dus weer even terug naar de knoppen bij de WC-deuren. :)

De vraag is waarom iets dat goed functioneert (ken geen kritiek) vervangen wordt door iets nieuws.
Om eerlijk te zijn vind ik dit een vraag die eigenlijk bij meerdere moderniseringen relevant is. Ik loop zelf nog steeds rond met een antieke iPhone 4, die voor mij nog prima functioneert. Het vervangen door iets nieuws komt meestal op hetzelfde neer: Gewoon 'meer'.

Wat daarbij exact de gedachte achter was bij het nieuwe systeem om WC's te openen in treinen durf ik echter niet te zeggen, maar zoals Loes al aangaf is dit tegenwoordig de standaard, ook bij andere vervoerders.

Het is echter duidelijk dat het voor velen nog onduidelijk is hoe het precies werkt. Ik begrijp dat er al is beloofd dat er betere informatie opgehangen zou worden om aan te geven hoe het werkt, maar dat dit vrij lang op zich laat wachten. In hoeverre het invloed gaat hebben op deze termijn weet ik niet, maar ik heb hier in ieder geval een melding over gemaakt. Hopelijk komen deze informatiestickers er spoedig te hangen.
Aha, dit maakt de vergelijking treffend: veelbelovende titel en een uitwerking die er niet toe doet danwel de plank misslaat ☺
Ondertussen realiseer ik mij wel dat de nieuwe toiletten voor de mindervalide reiziger natuurlijk beter toegankelijk zijn, maar of dat noodzakelijkerwijs gepaard moet gaan met al die knoppen ipv een mechanisch systeem vraag ik mij nog altijd af.

https://www.nu.nl/293879/video/ns-geeft-rondleiding-door-nieuwe-intercity-op-rotterdam-centraal.html

Het toilet is ook eeneh plaatje. Daar wil je best wel lang op zitten denk ik. 🙄

Probleem opgelost. ;) 

Dank voor de reacties. Die verlichte cirkel, daar zal ik op gaan letten.
Ik heb nu hulp gevraagd aan iemand op het balkon.
En hoe zie je eigenlijk of het toilet wel of niet bezet is?
Dank voor het antwoord, Loes! 🙂
Reputatie 1
Vraag mij af wie zoiets bedenkt. De knoppen zitten ten eerste op een onduidelijke plek. Als je ze vervolgens na goed rondkijken gevonden hebt is het een soort puzzel geworden. Met een gemiddeld IQ kun je uiteraard wel redelijk snel beredeneren waar welke knop voor bedoeld is, al is het maar door er gewoon op te drukken, maar ik ben bang dat er genoeg reizigers zijn die dit allemaal te ingewikkeld vinden, zoals ouderen, die helemaal niet gewend zijn aan automatische deuren en lichtgevende knoppen met rare symbooltjes. Voeg daar aan nog toe de vage symbolen voor de "werkcoupé" en "lounge-coupé" (wat dat ook mag inhouden) en de vreselijk oncomfortabele zitplaatsen in de 2e klasse, en we kunnen concluderen dat de renovatie van het ICM-materieel niet heel veel soeps heeft opgeleverd. In elk geval weinig meerwaarde voor de reiziger.
Reputatie 7
Badge
Het vergrendelen wordt idd nog wel eens vergeten...
Heb zelf meegemaakt dat een mevrouw van middelbare leeftijd en met een zekere omvang de wc instapte waarna de deur dicht ging. Het lampje bleef buiten op groen staan en iemand anders wilde vervolgens van de wc gebruik maken, drukt op de knop en ...ja, de deur zwaait open. Voor mevrouw, die breeduit op de wc zat, bijzonder genant en voor mij ook niet al te prettig.
Kan iemand mij uitleggen wat de voordelen zijn van deze electronisering ? Een stappenplan of een instructie om de wc in of uit te kunnen, het moet toch niet gekker worden. Wat is er mis met de oude, eenvoudige mechanische draaiknop ?
Badge +3
De plaats van de knoppen (onder de wasbak) is natuurlijk wel handig voor rolstoelers e.d. maar plaats dan een extra setje knoppen bij de deur, en dan eventueel die om te vergrendelen OP de deur (waar je normaal de draaiknop verwacht).

Reageer