beantwoord

knoppen wc-deur intercity



Toon eerste bericht

44 reacties

De enige redenen die ik kan bedenken zijn: een betere hygiene ivm minder aanraakvlak en het voorzien in een tech-uitstraling. Vind dit echter, gezien de nadelen, een beetje mager. Wat zie ik over het hoofd ? Begrip kan het ongemak immers verzachten.
Badge +3
Bij mijn eerste keer in een FLIRT kreeg ik na wat verbaasd rondkijken ook een bliksemcursus van iemand op het balkon :D

Kijk eens onder de wasbak!

Bingo.. de rest wijst zichzelf dan wel eigenlijk, maar kan me voorstellen dat ouderen het lastig vinden. Bovendien gaat de deur ook na 30 seconden of zo uit zichzelf dicht geloof ik (maar dus niet op slot)... Heb ook al mensen gezien die met geweld de deur dicht wilden duwen.
Mee eens, je hebt wel andere dingen aan je hoofd dan uit te vinden waar knoppen zitten en waarvoor ze dan dienen....
Alles went behalve een vent 😀zeggen ze in Rotterdam.

Maar wie dit bedacht heeft...
Jazeker, je kunt zelfs wennen aan het ongerijmde, maar de achterliggende bedoeling kennen verzacht het ongemak en bevordert het proces van gewenning. Waarom dus een eenvoudig middel vervangen door een complex geheel dat mogelijk ook nog storingsgevoelig is ? Weet niet in welke mate het aan de knoppen ligt maar maak regelmatig mee dat dergelijke toiletten buiten werking zijn gesteld.
Ach je zou er nu toch niet aan moeten denken dat we nog alleen met treinen reden zonder airco met een stoomloc er voor? En dat de auto's nog allemaal een Ford-T of gelijkwaardig waren en we geen computers, tablets e.d. hebben .....

Vooruitgang noemen ze dat en dat heeft wel eens een tijdje nodig voor mensen om er aan te wennen en als iedereen er straks aan gewend is dan is het geen issue meer.
@JBa bij de voorbeelden die je noemt kan ik inderdaad eenvoudig een meerwaarde ontdekken, maar dat kan ik, tot nu toe, niet echt bij de nieuwe wc-knoppen.
Of zie jij elke verandering als een vooruitgang ? Kan ik moeilijk geloven.
Perron23, dit is gewoon een modernisering en er was verwacht dat deze duidelijk was richting de reizigers, dat bleek niet het geval en zoals Loes ook al aangaf dacht ook ik dat hier een instructie sticker voor zou komen in de treinen maar blijkbaar is deze er nog niet in (alle) WC's.

Dat is wat mij betreft ook wel een puntje die de moderators van deze community kunnen aankaarten bij de desbetreffende afdeling zodat het duidelijker is hoe het toilet werkt met deze knoppen en er geen genante momenten ontstaan door onwetendheid.
Hang die knopjes aan de intelligente trein-omgeving en je kunt ze remote uitlezen. Kunnen we daarna proberen om over wifi in de trein remote de knopjes te bedienen 😎


Maar dan ook filmen en op dumpert o.i.d. plaatsen, zoals mijn jongste zou zeggen dat is hilarisch 😃 😃

Even off-topic, op werk zijn ze ook erg van de vooruitgang, duurzaamheid en hygiene (en het mag wat kosten) en hebben we bij de toiletten van die Dyson Airblade Wash + Dry kranen. We zijn het er met het hele gebouw over eens, het zijn ondingen.

Haha bekende klachten, op standplaats Zwolle was er ook opeens zo'n onding geplaatst en de handdoek rollen weggehaald maar toen ik een week later er weer was hingen de handdoekrollen er weer, helaas zat de kraan er nog wel en moet je nog steeds oppassen dat je geen natte broek hebt na het handen wassen omdat je je handen iets teveel opzij hebt gehouden en dat ding begint te blazen.
Maar dan ook filmen en op dumpert o.i.d. plaatsen, zoals mijn jongste zou zeggen dat is hilarisch 😃 :D

No worries, sinds de laatste stickerronde ben ik vrij makkelijk te herkennen. Je mag een live demo aanschouwen wat mij betreft, je hebt me zo gevonden waarschijnlijk 😃
Ja bij Pathé waren het ook contactloze kranen en drogers geworden, geen idee hoe het werkte de eerste keer haha.

Het heeft weinig zin als je daarna de deur toch moet aanraken (en reken er maar niet op dat iedereen zijn handjes goed wast😀) Los van het feit dat ik mijn handen niet kan wassen met een straaltje van 2 seconden en dus elke keer moet wachten op een nieuwe straal..

Maar off topic ja
Reputatie 7
Badge +3
Gezien een foto die conducteur Bram vorige maand op Twitter zette van zo'n Dyson kraan op standplaats Zwolle, was daar wel iets opgehangen qua (ok sumierre) informatiebordje of sticker.
Lijkt me handig dit ook bij de toiletten in de treinen te doen, zeker handig voor incidentele reizigers.
@Stijn NS afgemeten aan de kwaliteit van de lyrics, blijkt gewoon meer ook hier niet veel om het lijf te hebben ☺.
Het ging mij voornamelijk om de titel van het nummer, haha. 😛
Badge +3
Nou ja, de reden van die knoppen zal wel zijn dat de deur automatisch (elektromechanisch) bediend wordt, dus waarom naast een knop openen (aan de buitenkant) en openen + sluiten (aan de binnenkant) niet gewoon nog ook een knop om hem op slot te doen 😛 Uiteraard zou dat samen in één keer moeten kunnen met de knop om de deur te sluiten.

Zo'n klink als in een ICM op de coupé-schuifdeuren zou ook prima voldoen.. tikje er tegen en hij gaat open (of dicht) maar dat is op luchtdruk geloof ik. En dan een gewone draaiknop voor het slot.
Reputatie 7
Badge
Ik vind die nieuwe WC in de nieuwe VIRM toch wel een beetje onduidelijk hoor.
Ik heb 1 keer gehad dat ik die deur dicht deed (met veel moeite want ik wist niet met welke knop ik die deur dicht moest schuifen) en daarna deed ik hem op slot.
Maar ik was de hele tijd nerveus dat iemand anders die deur weer open zou schuiven en dat ik die deur niet goed op slot had gedaan. De deur is namelijk erg onduidelijk in gebruik. Ik was echt bang dat iemand die deur zou openen terwijl ik daar op de wc zat. 😥
Nu gebruik ik die nieuwe wc toch maar liever niet meer.
Nou ja, de reden van die knoppen zal wel zijn dat de deur automatisch (elektromechanisch) bediend wordt, dus waarom naast een knop openen (aan de buitenkant) en openen + sluiten (aan de binnenkant) niet gewoon nog ook een knop om hem op slot te doen 😛 Uiteraard zou dat samen in één keer moeten kunnen met de knop om de deur te sluiten.

Zo'n klink als in een ICM op de coupé-schuifdeuren zou ook prima voldoen.. tikje er tegen en hij gaat open (of dicht) maar dat is op luchtdruk geloof ik. En dan een gewone draaiknop voor het slot.

Probleem met 1 knop voor dichtdoen en sluiten is dat we weer de 'leuke' personen krijgen die juist buiten het toilet op die knop gaan drukken en voor het sluiten tussen de deur uit zijn. Gevolg deur op slot, toilet lijkt in gebruik maar is dat niet.

Ik vermoed dat dat de reden is achter de aparte knop voor het op slot doen.
Badge +3
Daar heb je een punt inderdaad @JBa Ik had daar nog niet over nagedacht maar zou een scenario voor 'grappenmakers' zijn.

Net als de blauwe en gele knoppen (openen/sluiten) in bijv. VIRM, waardoor je mensen die willen instappen behoorlijk kunt 'pesten' (deuren dicht doen, en moeten ze weer naast de deur buiten op de knop drukken voor open). Bij sprinters is dat overigens standaard tegenwoodig (airco en zo, deuren sluiten als er niemand instapt verder).

Je vertelde me eerder over rijden met uitgeschakelde noodrem i.c.m. voetbalsupporters (en hoe dat allemaal opgelost wordt, mag wat kosten maar de club zal daar dus wel voor betalen natuulijk)

Dus een 'simpel geintje' met een WC wordt in dit geval wel afgevangen door die derde knop (vergrendelen en op rood zetten dus).

Op termijn zal iedereen dat wel snappen, net als in/uitchecken met een ov-chipkaart, het wordt nog steeds elke 10 minuten of zo omgeroepen in de bussen hier "Reist u met een ov-chipkaart, vergeet dan niet uit te checken"...

Nou ja, dat dus. Zodra iedereen weet dat die knoppen onder de wastafel zitten (rolstoel-toegankelijk e.d.) dan komen die stickers met instructie ook wel, denk ik 😛

Reageer