beantwoord

"Logo-sticker" voor e-bike wegens beperking, waar?



Toon eerste bericht

56 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het is natuurlijk prachtig dat u zich dank zij uw e-bike beter kunt redden maar een e-bike is natuurlijk geen aangepast vervoermiddel dan wel aangepaste fiets, rolstoel of een scootmobiel. Ik denk dat men bang zal zijn voor de precedentwerking als u uw e-bike als zodanig mag beschouwen. U moet het aantonen met een van bovengenoemde pasjes en u geeft aan die niet te hebben. NS zal van objectieve criteria moeten uitgaan en men zal beleidsmatig toch een wat risicovolle weg inslaan als alle mensen gratis de elektrische fiets mee kunnen nemen met een doktersverklaring. Duizenden ouderen hebben een e-bike en een flink aantal daarvan heeft belemmeringen.

Mogelijk kan een moderator wat doen maar ik hou er ernstig rekening mee dat het niet zal lukken. Het is wel mooi om te zien dat de e-bike uw levenskwaliteit verbetert maar hou er rekening mee dat u moet betalen voor uw fietskaartje.
Reputatie 2
Bedankt voor uw reactie.

Ik quote voor de duidelijkheid nogmaals van de NS: "Wanneer u op grond van uw beperking gebruik maakt van een elektrische fiets, ligfiets of tandem, en u kunt dit aantonen door middel van de officiele logo-sticker of door het tonen van een van de volgende pasjes Gehandicaptenparkeerkaart, WMO Vervoerspas (regiotaxi), Valys pas of OV-begeleiderskaart), dan kunt u deze meenemen in de trein."

Er is sprake van een beperking.
Er is sprake van een logo-sticker OF de genoemde pasjes.
Dus ben ik benieuwd naar de voorwaarden voor die sticker.

Ik hou met alles rekening 😉 maar wil wel graag weten waar ik meer info over die sticker kan krijgen. Val ik buiten de voorwaarden, dan is het jammer, maar het leven gaat gewoon door ;)
Maar dan weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben ;)

Ik begrijp uw reactie wel. Maar vergelijk het met iemand die in een gewone auto rijdt maar vanwege een beperking wel recht heeft op een voorziening als een parkeerkaart.
Reputatie 7
Badge +4
Ik gun het u van harte, laat het helder zijn. Ik begrijp uw vergelijking ook wel maar ik geef wat twijfels aan. Ik wens u wel alle succes.
Het is natuurlijk prachtig dat u zich dank zij uw e-bike beter kunt redden maar een e-bike is natuurlijk geen aangepast vervoermiddel dan wel aangepaste fiets, dan wel een rolstoel of een scootmobiel.
Het gaat niet om het hulpmiddel (tenzij dat hulpmiddel zelf door de afmetingen oid niet in de trein zou kunnen, maar daarvan is hier geen sprake), het gaat erom of de reiziger dat hulpmiddel nodig heeft. Zie bijvoorbeeld ook dit verhaal over een loopfiets die aanvankelijk door NS werd geweigerd als hulpmiddel omdat die niet expliciet op een lijstje stond, maar waarbij uiteindelijk de regels toch naar de bedoeling ervan zijn uitgelegd.

Ik vind de omschrijving "officiele logo-sticker" ook bijzonder vaag. Ten eerste omdat het woord "officiele" niet in de VanDale staat en ten tweede omdat er niet staat welk logo dat dan moet zijn. Zoals het er staat zou een sticker met het logo van de Spakenburgse Kantklosvereniging ook voldoen, bij wijze van spreken.
Reputatie 2
Het is natuurlijk prachtig dat u zich dank zij uw e-bike beter kunt redden maar een e-bike is natuurlijk geen aangepast vervoermiddel dan wel aangepaste fiets, dan wel een rolstoel of een scootmobiel.
Het gaat niet om het hulpmiddel (tenzij dat hulpmiddel zelf door de afmetingen oid niet in de trein zou kunnen, maar daarvan is hier geen sprake), het gaat erom of de reiziger dat hulpmiddel nodig heeft. Zie bijvoorbeeld ook dit verhaal over een loopfiets die aanvankelijk door NS werd geweigerd als hulpmiddel omdat die niet expliciet op een lijstje stond, maar waarbij uiteindelijk de regels toch naar de bedoeling ervan zijn uitgelegd.

Ik vind de omschrijving "officiele logo-sticker" ook bijzonder vaag. Ten eerste omdat het woord "officiele" niet in de VanDale staat en ten tweede omdat er niet staat welk logo dat dan moet zijn. Zoals het er staat zou een sticker met het logo van de Spakenburgse Kantklosvereniging ook voldoen, bij wijze van spreken.


Precies ;-)

Ik vermoed dat het om een bepaalde NS-sticker gaat. En dat ik moet kunnen aantonen dat ik die ebike nodig heb om me te kunnen verplaatsen. Maar ik kan nergens info vinden.
Reputatie 7
Badge +3
Blijft de vraag welke 'officiele' sticker er op die loopfiets zit. 🙂
Reputatie 2
Blijft de vraag welke 'officiele' sticker er op die loopfiets zit. :-)

En hoe je er aankomt. Onder welke voorwaarden.
Als jullie het weten, hoor ik het graag. Ik ben er in mijn loopbaan nog geen een tegengekomen en om eerlijk te zijn ook niet echt over gehoord.
Reputatie 2
Als jullie het weten, hoor ik het graag. Ik ben er in mijn loopbaan nog geen een tegengekomen en om eerlijk te zijn ook niet echt over gehoord.

Dat gaat dan nog lastig worden als ik er überhaupt al eentje kan krijgen en dan gecontroleerd word 😉
Reputatie 2
Heb net even op de klantenservicechat gezeten en daar begreep ik dat er inmiddels druk naar een antwoord gezocht wordt. Fijn!
En is er al een antwoord?
Ik wacht geduldig af.....
Hallo flevoleven, welkom op het Serviceforum.
Ik ben dit voor je aan het uitzoeken. Zodra ik meer weet laat ik dit z.s.m. weten.
Reputatie 7
Badge +3
Hier een link naar een folder van NS over reizen met een functiebeperking.
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1449752650478/content/assets/ns-nl/voorwaarden-folders/22471_nsr_brochure_reizigers-met-een-functiebeperking_a5.pdf

Deze folder blinkt niet uit door duidelijkheid. Op pagina 6 bijvoorbeeld wordt met geen woord gerept over het (gratis) meenemen van een elektrische fiets en over het aanvragen van een sticker.

Vreemd genoeg staat daar dan wel iets over op pagina 13 waar reizen naar het buitenland en de geldigheid op nota bene de binnenlandse trajecten van de IC Brussel wordt besproken:
"De driewielfiets, elektrische fiets, ligfiets en tandem zijn als hulpmiddel gratis toegestaan op binnenlandse trajecten van Intercity Brussel. Deze mogen inclusief bagage niet langer zijn dan 150 cm en niet breder zijn dan 70 cm. Het hulpmiddel wordt geplaatst op de fietsplaats in de trein.
De officiële logosticker is niet nodig als uw fiets duidelijk zichtbare aanpassingen (zoals een driewielfiets) heeft. In alle overige gevallen is dit wel verplicht of moet u één van de volgende pasjes kunnen tonen:
» Gehandicaptenparkeerkaart;
» WMO vervoerspas (regio taxi);
» Valys pas;
» OV-begeleiderskaart."

Ik zou deze folder nog eens goed bekijken en herschrijven. En bovendien de informatie opnemen over het aanvragen van de 'officiële logosticker'.
Reputatie 7
Badge +3
@Loes
Kun je die folder niet ergens opduikelen en aan je chef geven met de vraag of er een afbeelding van dit officiële logo in de Railpocket kan komen omdat je anders in voorkomende gevallen je werk niet goed kunt doen? 🙂
Reputatie 2
Ik heb het even voor je uitgezocht. Je kan in dit geval het beste een doktersbriefje/medische verklaring aanvragen bij de huisarts, dit is genoeg bewijs om een sticker aan te vragen b.v.b het zorgcentrum en/of plaatsen waar rolstoelen te koop zijn. Wanneer je deze sticker op je e-bike plaatst kan je deze ten alle tijde de trein in meenemen. Mocht er dan worden gevraagd naar een bewijs dan kun je de medische verklaring laten zien.

Hartelijk bedankt!

Het is een gewone ebike, maar wel met medische noodzaak.
Ik ga contact opnemen met mijn behandelaar en voor de zekerheid ook dit topic uitprinten voor de conducteur.

Heel hartelijk bedankt voor het uitzoeken!
Reputatie 2
Hier een link naar een folder van NS over reizen met een functiebeperking.
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1449752650478/content/assets/ns-nl/voorwaarden-folders/22471_nsr_brochure_reizigers-met-een-functiebeperking_a5.pdf

Deze folder blinkt niet uit door duidelijkheid. Op pagina 6 bijvoorbeeld wordt met geen woord gerept over het (gratis) meenemen van een elektrische fiets en over het aanvragen van een sticker.

Vreemd genoeg staat daar dan wel iets over op pagina 13 waar reizen naar het buitenland en de geldigheid op nota bene de binnenlandse trajecten van de IC Brussel wordt besproken:
"De driewielfiets, elektrische fiets, ligfiets en tandem zijn als hulpmiddel gratis toegestaan op binnenlandse trajecten van Intercity Brussel. Deze mogen inclusief bagage niet langer zijn dan 150 cm en niet breder zijn dan 70 cm. Het hulpmiddel wordt geplaatst op de fietsplaats in de trein.
De officiële logosticker is niet nodig als uw fiets duidelijk zichtbare aanpassingen (zoals een driewielfiets) heeft. In alle overige gevallen is dit wel verplicht of moet u één van de volgende pasjes kunnen tonen:
» Gehandicaptenparkeerkaart;
» WMO vervoerspas (regio taxi);
» Valys pas;
» OV-begeleiderskaart."

Ik zou deze folder nog eens goed bekijken en herschrijven. En bovendien de informatie opnemen over het aanvragen van de 'officiële logosticker'.


Dat bedoelde ik dus.

Mijn ebike is een gewone ebike zonder bijzondere aanpassingen. Maar voor mij is het wel een noodzakelijk hulpmiddel en een doktersverklaring zal dan ook geen probleem zijn.
Als ik bijv. een fiets met zijwielen had, kon men meteen zien dat het een aangepaste fiets was en is een sticker (die geheimzinnige sticker) niet nodig. Met mijn ebike die je overal kunt kopen ligt dat anders.

Maar die sticker...? Toch niet die blauwe-met-witte-rolstoel? Die kun je overal kopen.
Weer wat geleerd. Was mij onbekend.
Reputatie 2
Bedankt! Maar dan mét de doktersverklaring, lijkt me 😉
Reputatie 2
Hier een link naar een folder van NS over reizen met een functiebeperking.
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1449752650478/content/assets/ns-nl/voorwaarden-folders/22471_nsr_brochure_reizigers-met-een-functiebeperking_a5.pdf

Deze folder blinkt niet uit door duidelijkheid. Op pagina 6 bijvoorbeeld wordt met geen woord gerept over het (gratis) meenemen van een elektrische fiets en over het aanvragen van een sticker.

Vreemd genoeg staat daar dan wel iets over op pagina 13 waar reizen naar het buitenland en de geldigheid op nota bene de binnenlandse trajecten van de IC Brussel wordt besproken:
"De driewielfiets, elektrische fiets, ligfiets en tandem zijn als hulpmiddel gratis toegestaan op binnenlandse trajecten van Intercity Brussel. Deze mogen inclusief bagage niet langer zijn dan 150 cm en niet breder zijn dan 70 cm. Het hulpmiddel wordt geplaatst op de fietsplaats in de trein.
De officiële logosticker is niet nodig als uw fiets duidelijk zichtbare aanpassingen (zoals een driewielfiets) heeft. In alle overige gevallen is dit wel verplicht of moet u één van de volgende pasjes kunnen tonen:
» Gehandicaptenparkeerkaart;
» WMO vervoerspas (regio taxi);
» Valys pas;
» OV-begeleiderskaart."

Ik zou deze folder nog eens goed bekijken en herschrijven. En bovendien de informatie opnemen over het aanvragen van de 'officiële logosticker'.


Nog even hierop terugkomen: deze site http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-functiebeperking/rolstoel-scootmobiel-en-aangepaste-fiets.html
Hier staat:

"Wanneer u op grond van uw beperking gebruik maakt van een elektrische fiets, ligfiets of tandem, en u kunt dit aantonen door middel van de officiele logo-sticker of door het tonen van een van de volgende pasjes Gehandicaptenparkeerkaart, WMO Vervoerspas (regiotaxi), Valys pas of OV-begeleiderskaart), dan kunt u deze meenemen in de trein."

Zo'n logosticker kun je overal kopen, maar je moet dan ook wel die doktersverklaring kunnen overleggen.
Reputatie 2
Fantastisch om te lezen flevoleven.Erg leuk dat je dit deelt. Wellicht zijn er anderen die zich kunnen spiegelen aan jouw situatie en hierdoor ook een 'grotere' wereld (terug)krijgen.

Door niet-NS-gerelateerde problemen bij (het regelen van) de zorg voor mensen met een beperking is die wereld al flink kleiner geworden, helaas, en dan heb ik nog maar een redelijk overzichtelijke beperking. Ik zal daar verder niet op ingaan, dat wordt offtopic.

Maar juist daarom is het zo fijn als er opeens weer mogelijkheden blijken te zijn. Wat afleiding te kunnen zoeken, vrienden bezoeken die je al jaren niet meer gezien hebt, familie waar je nog maar weinig kunt komen omdat de busaansluiting heel beroerd is of er gewoon niet is.

Ik denk zelf liever in mogelijkheden dan in moeilijkheden, maar in een tijd waarin het tegenovergestelde steeds sterker wordt, is dit zo'n "boost"!

Ik maak gebruik van assistentie en die staan dan klaar met een brug, hier krijg ik ook emailbevestiging van. Ik moet dit minstens een uur van tevoren aanvragen per telefoon of internet. In het begin ben ik daar ook ingeschreven, dit is telefonisch gegaan.

Ook van deze reis is een emailbevestiging ontvangen.

Heel erg raag, als een reis aangemeld is; krijg ik iets wat op het volgende bericht lijkt:

Beste HC, op uw trein met nummer 1234 reist dhr/mvr flevoleven van Arnhem
Centraal naar Nijmegen mee. Hulpmiddel: elektronische fiets.

(Hier zie ik dus ook altijd welk hulpmiddel de persoon bij heeft!)

Of er is iets misgegaan met doorgeven, of misschien heeft de HC het bericht niet goed gelezen, maar op deze manier worden wij altijd op de hoogte gesteld wie er mee gaat. Als dit bericht niet op ons apparaat komt, worden we geïnformeerd op het perron door degene die assistentie verlenen. Ik denk dat het probleem wat u heeft ervaren, hier is ontstaan.

Ik wil de conducteur niet aanvallen, hij bleef vriendelijk, heeft ook gebeld voor meer informatie en heeft me voor deze keer geen boete gegeven. Maar de informatie die hij kreeg klopt ook niet, als er blijkbaar geen NS-gehandicaptenkaart bestaat.

Zoals u alles beschrijft en hoe u zich opstelt las ik ook helemaal niet dat u iemand aan wilt vallen op dit forum, ik ben het helemaal met u eens en hoop dat uw reizen vlekkeloos en met veel plezier verlopen.

Nu me opeens een boete boven het hoofd hangt, wordt het een stuk minder ontspannen.
Maakt u zich hier vooral geen druk om, ik hoop dat het nooit gaat gebeuren en uw ervaring een incident is, máár, mocht het nou zover komen, werkt u dan gewoon met de conducteur mee, (ik mag niet voor de klantenservice praten) maar ik weet bijna zeker dat u dan achteraf de boete niet hoeft te betalen!
Reputatie 2
(...)Of er is iets misgegaan met doorgeven, of misschien heeft de HC het bericht niet goed gelezen, maar op deze manier worden wij altijd op de hoogte gesteld wie er mee gaat. Als dit bericht niet op ons apparaat komt, worden we geïnformeerd op het perron door degene die assistentie verlenen. Ik denk dat het probleem wat u heeft ervaren, hier is ontstaan.

Dat is inderdaad mogelijk. Dan is het daar mis gegaan. Ik bedenk me nu dat ik die email kan laten zien!
(...)

Nu me opeens een boete boven het hoofd hangt, wordt het een stuk minder ontspannen.
Maakt u zich hier vooral geen druk om, ik hoop dat het nooit gaat gebeuren en uw ervaring een incident is, máár, mocht het nou zover komen, werkt u dan gewoon met de conducteur mee, (ik mag niet voor de klantenservice praten) maar ik weet bijna zeker dat u dan achteraf de boete niet hoeft te betalen!


Dat sowieso. Ik ben niet iemand die snel amok maakt en wil alles in alle redelijkheid afhandelen. De conducteurs doen gewoon hun werk met de informatie die zij hebben (en in dit geval blijkbaar niet hebben).

Ik ben gelukkig weer wat gerust gesteld en zal binnenkort weer op pad gaan!
Ik ben gelukkig weer wat gerust gesteld en zal binnenkort weer op pad gaan!
Dat is het allerbelangrijkste!

Als het goed is gaat er nog een moderator van het forum meelezen, die kan eventueel de info verder nog doorzetten naar de betreffende afdeling.

Alvast veel plezier met uw volgende reis, en hoop dat alles vlekkeloos verloopt!
Reputatie 2
Bedankt! 😉

Reageer