beantwoord

Machinist worden maar niet op zondag werken

  • 12 January 2023
  • 74 reacties
  • 3589 Bekeken


Toon eerste bericht

74 reacties

Reputatie 2

Bedankt voor jullie reacties, duidelijk!

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93allemaal leuk en aardig, maar als iedereen eisen kan stellen aan de dagen dat er niet gewerkt wordt, krijg je een rooster niet rond. Het zijn dan de fulltimers die moeilijk een dag vrij kunnen nemen omdat partimers hun vaste dagen al hebben ingevuld. Dinsdag en donderdag zijn niet voor niets de drukste dagen in OV en op de weg. Maandag en vrijdag vrij voor het lange weekend en woensdag voor de kinderen of omdat het zo lekker de werkweek breekt. Mensen nooit op zondag of feestdagen laten werken houdt in dat collega’s vaker op die dagen de klos zijn. In sommige beroepen is het nu eenmaal zo dat je 24/7 beschikbaar moet zijn. Nu kan dat laatste ver gaan als je dat met contract van 16 uur moet zijn, zoals ik dat in mijn vorige baan had. Zo werkte ik met mijn partime-contract 3 van de 4 weekenden, omdat collega’s niet in het weekend wilden werken, ipv af en toe een weekend.

Reputatie 7
Badge

@Olav93allemaal leuk en aardig, maar als iedereen eisen kan stellen aan de dagen dat er niet gewerkt wordt, krijg je een rooster niet rond.

Bijvoorbeeld in het onderwijs lukt dat dus al wel.

Mensen nooit op zondag of feestdagen laten werken houdt in dat collega’s vaker op die dagen de klos zijn.

Dat anderen dan wel op die momenten moeten werken, maar omdat nu meteen 'de klos zijn' te noemen. Zoek eens naar de mensen die misschien wel liever op woensdag vrij zijn dan op zondag, die zijn er echt wel.

@Olav93

Sorry, maar ik neem dit niet serieus. Machinisten op een lijn stellen met onderwijspersoneel (dat nog nooit buiten kantooruren heeft gewerkt en 13 weken vakantie heeft) of met scholieren die in het weekend een paar uurtjes bij de supermarkt snabbelen voor wat extra zakgeld kan ik niet serieus nemen.

En waarom zou NS die scholieren niet kunnen gebruiken? Misschien niet als machinist maar wel om kantoorpersoneel (dat nu ook op de trein wordt ingezet) te vervangen en een deel van het werk in het weekend te doen dat zij anders doordeweeks moeten doen, wanneer ze ook de trein kunnen worden ingezet. Of om te helpen met die oh zo ingewikkelde roosters voor parttimers.

De huidige arbeidsmarkt vraagt echt om meer creativiteit dan 'als je niet wilt werken wanneer wij willen, dan werk je maar niet voor ons'. 'Voor jou tien anderen' is er immers ook al lang niet meer bij.

Je verhaaltjes over de parttime maatschappij waar iedereen een handjevol uren werkt op tijden die hij/zij zelf handig vinden doen het misschien goed bij linksige D66-studenten maar daar kun je geen bedrijf mee overeind houden.

Ik had het niet over een paar uurtjes. Er zit een hoop tussen fulltime (in wisseldiensten) werken en een paar uurtjes werken.

Overigens werk ik ook fulltime en wordt ik echt ook niet altijd blij van parttimers, maar het is wel de realiteit van dit moment. Emancipatie heeft er natuurlijk niet toe geleid dat in een traditioneel gezin nu beide ouders fulltime werken, maar dat ze vaker beide parttime werken. Zelfs met méér werknemers in totaal zijn er dus nog minder fulltimers.

Overigens rijden er in het weekend wat minder treinen maar nog altijd wel 70% van doordeweeks. Dat dek je echt niet af met vrijwilligers.

Niemand had het over vrijwilligers. Als NS weekendkrachten als vrijwilligers ziet, begrijp ik wel meteen dat ze die niet kunnen krijgen.

Olav93, parttimers zijn er bij de NS genoeg en die hebben gewoon vaste roosters maar werken ook de weekenden.  Daarnaast heb je een groep die in een reserve rooster zit en wel weten welke dag ze zouden moeten werken maar niet welke dienst ze krijgen, dat zijn zeg maar degene die de opvang doen van dagen die andere vrij nemen en het laatste restje diensten oppakt welke niet vast ingeroosterd zijn.

Wat betreft minder treinen die rijden in het weekend dus minder mensen nodig, daar is maar een klein deel van waar.  Zoals ik eerder aangaf draaien volgens mij de meeste standplaatsen 2 weekenden werken en dan ben je er 1 vrij, de standplaats waar ik zat kon met wat kunst en vliegwerk en instemming van het volledige personeel omtrent iets schuiven met de tijd in een CAO bepaling om en om werken op een klein groepje vrijwilligers na die 2 om 1 draaiden.

Het is dus niet zo dat de helft van het personeel niet nodig is in het weekend, er is iets minder dan 2/3 van het treinpersoneel nodig in het weekend dus dat is nog een fiks aantal.  Wil je dan gaan werken met mensen die het weekend niet willen werken dan moet je ook een groep hebben die alle weekenden draait. Echter kom je dan in de knoop met een bepaling in de CAO die een max aantal weekenden stelt en de fikse vergoeding die tegen een 3e weekend achtereen werken staat in de CAO. Dit is in de CAO opgenomen ter bescherming van de werknemers en ter voorkoming dat iedereen verplicht maar in alle weekenden ingezet kan worden.

Deze bepaling schrappen zal wederom een flinke uitstroom betekenen bij de NS, zeker ouders met kinderen zullen dan vertrekken.

En weekendkrachten, tja daar is machinist nu niet echt een vak voor aangezien je eerst een flinke opleiding door moet lopen.

Voor zover ik weet zijn er dan ook weer bepalingen die het onmogelijk maken dat een machinist of conducteur iedere zondag werkt. 

Die regels gelden alleen voor vaste medewerkers maar bijv. niet voor zzp'ers of mensen op tijdelijke contractjes. Er zijn genoeg studenten die iedere zaterdag of zondag bij de supermarkt werken.

De machinist als zzp'er kan ik me nog wel voorstellen maar de student-machinist op zaterdag en zondag niet.

Reputatie 1

Nederlanders zijn gewoon verwend. Iedereen wilt parttime werken, niet in weekenden, niet in de avond, niet in de nacht, niet op de vroege ochtend, niet op feestdagen en het liefste ook nog heel veel vrij in de schoolvakanties om er voor de kinderen te kunnen zijn.

Tijd voor een cultuuromslag in Nederland, want als alle parttimers gewoon 40 uur gaan werken is dat personeelstekort hier in Nederland snel voor een groot deel opgelost.

 

“Gemiddeld is de parttime werkweek 21 uur. Als al deze deeltijders vier uur meer zouden gaan werken, zouden zij bijna het hele personeelstekort tot 2027 oplossen.” (Bron: Telegraaf)

Dit topic maakt duidelijk waar het personeelstekort mede door veroorzaakt wordt:Het star vasthouden aan een regeling.

Ik roep NS op om hier eens met de vakbonden te praten,want het moet toch mogelijk zijn om iemand die graag meer Zondagen wil werken dat ook te kunnen laten doen zo dat het overige personeel minder op Zondag hoeft.

Mijn buurman zijn werkweek is van Vrijdag t/m Maandag om maar eens een voorbeeld te geven en dat doet hij met veel plezier en al heel lang.

Precies ja. De NS heeft machinisten nodig maar als je er twee vindt die contra willen werken, dus de een b.v. vr t/m ma en de ander di t/m do, dan kan dat niet vanwege de regels.

Nou ja, het lost zich uiteindelijk vanzelf wel op. Blijkbaar is de nood bij de NS nog niet hoog genoeg. Nieuwe kandidaten moeten zich natuurlijk wel realiseren dat je voor de NS minder waard bent als je niet alle dagen inzetbaar bent.

Reputatie 7
Badge +1

Mocht TS nog meelezen, heel veel standplaatsen hebben een ruil-app waarin je altijd wel wat liefhebbers kan vinden om jouw zondagen te werken mits jij dan weer een andere dag van de betreffende collega wil werken. Het zal wellicht niet voor alle zondagen lukken maar als je echt graag dit werk zou willen doen zou ik het persoonlijk op die manier op proberen te lossen. Vaak als je een beetje goed ligt bij de dienstindelers kom je ook nog wel een heel eind. Nogmaals geen garanties maar er zijn echt wel manieren om van ten minste zoveel mogelijk zondagen af te komen...

Ik heb het idee dat TS absoluut niet op zondag wil werken. Dus dan heeft deze oplossing geen zin. 

Reputatie 5

Ik snap niet dat er steeds vanuit gegaan wordt dat mensen niet in het weekend willen werken. Ik werk het liefst in het weekend, al was het alleen maar om al die vreselijke vrijetijdsdrukte en de leegte van de zondag te ontlopen. Er zullen bij NS toch ook wel mensen zijn die graag in de weekenden werken? Als NS een beetje flexibel met de roosters is kunnen die dan mooi compenseren met degenen die om een of andere reden niet op zaterdag of zondag willen werken.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen Mensen hebben over het algemeen geen idee hoe ingewikkeld de planning van personeel en materieel is bij NS.

Zonder er een waardeoordeel over uit te spreken is het een feit dat de personeelsplanning mede door allerlei randvoorwaarden als het vermijden van het rondje om de kerk zeer gecompliceerd is. Zeker in vergelijking met strikt lijjnsgebonden exploitatie.

 

Reputatie 2

Planningsfuncties bij NS zijn veelal op mbo-/hbo-niveau, dus laten we ook niet overdrijven hoe ingewikkeld dat nou is. En inflexibiliteit betekent niet per se meer complexiteit: minder keuzeopties maakt de puzzel juist makkelijker.

Reputatie 7
Badge

Duidelijk, het gaat wel echt puur alleen om de zondagen, feestdagen kan ik wel gewoon werken, mitst deze niet op de zondagen zijn.

Ook dan maak je geen kans. Over het algemeen werk je 2 van de 3 weekenden, als je geluk hebt, staan ze om en om geroosterd maar dan nog zit je met 2 zondagen van de 4 die je moet werken.

Daar is niet omheen te roosteren.

Reputatie 2

Niks ten nadele van Edwin maar ik zou dit even via de officiële kanalen van NS recruitment navragen: recruitment.operatie@ns.nl of bel met 088 – 671 16 98.

Kort gezegd: nee.

Het zullen namelijk niet alleen de zondagen zijn (die gewoon ingeroosterd worden en daar krijg je echt niet elk weekend vrij op), maar met Pasen, Hemelvaart en Kerst dien je ook te kunnen werken. 

Duidelijk, het gaat wel echt puur alleen om de zondagen, feestdagen kan ik wel gewoon werken, mitst deze niet op de zondagen zijn.

Het lijkt me logisch dat dit niet kan want dan zouden je collega's moeten gaan opdraaien voor de zondagsdiensten die jij niet wil draaien.

Dan komt iedereen met uitzonderingen, de een wil niet op zaterdag werken omdat hij dan wil voetballen, de ander wil niet 's avonds werken want dat vindt hij in het donker onveilig, etc. Daar kun je bij een continubedrijf niet aan beginnen. Voor je het weet zit je met een groot deel van het personeel dat alleen op kantooruren wil werken.

Reputatie 5

Grappig dat mensen nog steeds een lokaal bedrijf met planningen voor afdelingen van een man of 20 vergelijken met een standplaats van de NS met een planning op kleine standplaatsen van een 100 machinisten naar standplaatsen met honderden machinisten.

Rekening houden met voorkeuren zijn nooit garanties, lokaal word er zoals West aangeeft best wel wat geregeld met planners of collega's onderling maar het is geen recht wat je kunt bedingen. Daarbij ben je in het geval van een planner wel afhankelijk van de persoon die de planning maakt en het is ook niet zo dat je altijd maar medewerking krijgt. Vaak is het een spelletje van geven en nemen, ben jij flexibel voor een planner dan was er omgekeerd ook wel wat te regelen.

Bij ons was het overigens alleen mogelijk om weekenden tegen weekenden te ruilen, net als nachten tegen nachten. Dit omdat sommige hun snor drukte voor bepaalde diensten en dat precedenten veroorzaakten waar het management uiteindelijk op ingegrepen heeft want het gaf scheve gezichten op de werkvloer.

Dus jij gaat er vanuit dat NS het enige grote bedrijf is…….

Reputatie 7
Badge +3

@Satneef NS is zeker niet het enige grote bedrijf in Nederland. Maar bij mijn weten is NS wel het enige bedrijf waarbij de dienstverlening vanuit zoveel verschillende standplaatsen wordt uitgevoerd en het personeel vanuit die standplaatsen over het hele land wordt ingezet. Het is onwaarschijnlijk gecompliceerd.

Reputatie 2

Er zal vast wat bij komen kijken om de planning in elkaar te draaien, al betekent dat natuurlijk niet dat er geen ruimte is voor verbeteringen, integendeel.

Reputatie 7
Badge

Per standplaats zijn er een x aantal machinisten die dan samen gaan zitten om van al die diensten roosters te maken van zeg voor het gemak even 20 á 25 weken waar dus geprobeerd wordt om de diensten qua tijden redelijk op elkaar aan te laten sluiten zodat er geen grote sprongen zitten in de starttijden van diensten.

Machinisten roosteren zelf?! Echt? Roosteren is een (inderdaad complex) vak. Ik begrijp wel dat een groep mensen met hele andere expertise dat niet alleen snel ingewikkeld maar ook snel té ingewikkeld wordt.

Het werk van deze planners wordt flink onderschat, deze planners zijn namelijk flink druk met alle wijzigingen die ze elke week moeten doen in de roosters en het nabellen van machinisten om op andere dagen te werken vanwege tekorten op die dagen. Vergeet ook niet dat er dagelijks veranderingen zijn in wie er ziek is en wie er weer beter is en dat op dagelijkse basis dus ook nog geschoven wordt en oplossingen gezocht moeten worden voor de machinisten die uitvallen.

Ik vrees dat ik die complexiteit niet onderschat. Ik heb zoals ik eerder liet vallen wel (meer dan) eens een schoolrooster van dichtbij gezien en realiseer me terdege dat met een grotere schaal en wat andere en anders aan elkaar gerelateerde vrijheidsgraden (docent, klas, lesuur, vak, lokaal mét roosterwensen van docenten vs dienst, materieel, personeel) (bijvoorbeeld welke vakken een docent kan geven ligt bijvoorbeeld vast, evenals welke trajecten een machinist kan rijden maar ook het feit dat je dienst niet ergens anders kan beginnen dan je op dat moment kunt zijn als gevolg van een eerdere dienst) die complexiteit verder explodeert.

Echter als de roosters nu nog een soort koehandel tussen een aantal belanghebbenden zijn, ben ik er van overtuigd dat NS met experts, ondersteund door de juiste software, makkelijk meer complexiteit aan kan dan nu.

Daarnaast lijken we hier nog een factor te missen die ik hier ook nog wil benoemen. De vraag van TS toont aan dat NS meer personeel zou kunnen krijgen als ze (tot op zekere hoogte) roosterwensen toe zou staan. Dat maakt dat dit niet alléén een complicereende factor voor de roosters zou zijn, maar ook juist een (mogelijk wel kleiner) vereenvoudigend effect zou hebben. Immers, met meer capaciteit (personeel) maak je weer makkelijker een rooster.

Reputatie 7
Badge

Overigens houdt NS dus stiekem wel degelijk al rekening met roosterwensen, in ieder geval van de kleine groep machinisten die het rooster zelf maken.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens houdt NS dus stiekem wel degelijk al rekening met roosterwensen, in ieder geval van de kleine groep machinisten die het rooster zelf maken.

Dat begrijp ik er niet uit. Men zal toch een x aantal weekenden moeten werken en geen vaste dagen vrij kunnen claimen. De roosterwensen zullen inhouden dat je op voorbehoud vrij kunt vragen voor bepaalde dingen en vakanties.

Bij mijn vorige baan kon ik ook wensen aangeven, maar als ik echt vrij wilde hebben dan kostte dat een dag, ook al had ik een contract voor 16 uur. Niet met alle wensen kon rekening gehouden worden. Daar moest ik wel 7 dagen per week van 8 tot 18.30 uur voor beschikbaar zijn. Rooster voor 2 maanden, had ik onverwachts vrij nodig op een al ingeroosterde dag dan moest ik ruilen en anders pech.

Reputatie 7
Badge

Ik vind de reacties allemaal wat zwart-wit. Er zijn immers ook genoeg mensen die - om uiteenlopende redenen - juist wél graag op zondagen en (al dan niet Christelijke) feestdagen willen werken.

Juist in deze tijden van personeelstekorten moet men denken in mogelijkheden en flexibiliteit tonen.

Je mag het zwart-wit noemen, maar individuele roosters kennen we niet bij NS. Je werkt door de weeks, weekenden, ‘s morgens vroeg en 's avonds laat. Dat is een consequentie van het werk, net als vele andere beroepen naast het OV.

In dit geval gaat het om een zondag, maar hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld 1 of 2 vaste dagen in de week niet 's avonds kunnen werken vanwege wat dan ook. Daar kan niet omheen gepland worden.

 

Reputatie 7
Badge +3

De personeelsplanning van NS is veel te ingewikkeld om uitzonderingen te kunnen maken. Het enige waar naar gekeken kan worden is werken in deeltijd. Maar dan nog steeds met werken op zondag.

Reputatie 7
Badge

Zouden er wel echt zo weinig mensen in het weekend willen werken? Of willen er vooral weinig mensen zowel in het weekend als doordeweeks werken? En in het weekend rijdt NS wel een stuk minder en is er dus ook minder personeel nodig, toch? Zolang NS moppert dat van alles niet kan door personeelsgebrek, vind ik toch echt ook dat dit iets is om eens kritisch naar te kijken.

Overigens speelt dit uiteraard in meer sectoren. Ik durf me echter 'hardop' af te vragen of die niet ook allemaal met personeelstekort kampen.

Reputatie 7
Badge +3

Veel mensen willen niet werken op momenten dat alle vrienden en familie vrij zijn en vrij zijn op momenten dat al die vrienden en familie aan het werk. Werken in dubbele onregelmatigheid (vroeg/laat en weekenden) is een enorme aanslag op de sociale contacten. Daar kan niet iedereen tegen of wil dat voor langere tijd. 
Een ander probleem is dat er bij NS weinig mogelijkheden zijn om ander werk te gaan doen als je niet meer tegen de onregelmatigheid kunt.
 

Zouden er wel echt zo weinig mensen in het weekend willen werken? Of willen er vooral weinig mensen zowel in het weekend als doordeweeks werken? En in het weekend rijdt NS wel een stuk minder en is er dus ook minder personeel nodig, toch? Zolang NS moppert dat van alles niet kan door personeelsgebrek, vind ik toch echt ook dat dit iets is om eens kritisch naar te kijken.

Kennelijk wil je het treinverkeer in het weekend vrijwel stilleggen, dit getuigt echt van enorme naieviteit. Heb je zelf ooit in een productie- of andere continu bedrijf gewerkt? Weekend- en nachtdiensten vereisen onderlinge solidariteit van het personeel waarbij iedereen zijn deel bijdraagt 

Daarnaast vind ik dit soort cherry picking ook weinig sociaal ten opzichte van anderen. Het is wel erg makkelijk om te zeggen ik weiger op zondag te werken uit overtuiging en dus moeten anderen het werk dan maar opknappen. Wees dan grote jongen en solliciteer niet, maar verwacht dan ook op zondag geen hulp van de zorg, de brandweer of de politie.

Reageer