Als 2e klas vol is, mag men dan in de 1e klas gaan zitten?
Bladzijde 4 / 4
Ja, ook dat nog, dankje. Of een passagepas voor de 1e klas? De plaspas, net als op de basisschool!
Precies, daar gaat het om. Dat moet worden voorkomen door consequente, meer intensieve controle en inderdaad door handhaving.
Dan wordt het dus tijd om wel te gaan controleren en daarop toe te zien...
Afgesloten deuren, dat zal een gezellige boel worden. Dan krijg je dus 1) de veiligheidspolitie achter je aan 2) hetzelfde als met OVC poortjes. Of had je de eerste klasse vanaf alle kanten af willen sluiten? Dat lijkt me al helemaal niet praktisch, je reizigers opsluiten of buitensluiten. Of 24/7 een HC bij iedere deur, maar ook dat lijkt me geen succes.
Afgesloten deuren, dat zal een gezellige boel worden. Dan krijg je dus 1) de veiligheidspolitie achter je aan 2) hetzelfde als met OVC poortjes. Of had je de eerste klasse vanaf alle kanten af willen sluiten? Dat lijkt me al helemaal niet praktisch, je reizigers opsluiten of buitensluiten. Of 24/7 een HC bij iedere deur, maar ook dat lijkt me geen succes.
Zolang de gemiddelde conducteur juist bij drukte geen kaartjes controleert is dit geen werkende oplossing.
Overigens waren de schuifdeuren tussen tweede klas en eerste klas tot eind jaren 60 afgesloten en konden toen alleen met een conducteurssleutel worden geopend. Dat heeft niets met elitair te maken maar gewoon met het bewaken van de kwaliteit van je premium product. Waarbij ik me nog steeds afvraag of NS commercieel gezien nog wel met dit premium product moet doorgaan maar dat is een andere discussie.
Je kunt zoveel leuke lapmiddeltjes bedenken, niet voor het komende materieel trouwens wat dat is al lang in productie, maar de simpelste manier is nog steeds controleren en indien nodig schrijven. Zo snel mogelijk de onzin, want een hoop mensen geloven het echt, uit de wereld helpen dat je eerste klas mag zitten als het druk is.
Daar moet ik wel bij vermelden dat ook ik vaak genoeg aangekeken word als ik eerste klas ga zitten, ik ben niet helemaal het type wat daar zit, maar toch echt gewoon beschik over een geldig vervoersbewijs.
3. Het zijn vaak de jongeren die vragen eerste klas te zitten
En bedankt he ;)
Overigens, correct, sommigen blijven gewoon staan. Op stukjes van een paar minuten doe ik ook niet de moeite om te gaan zitten.
Daar moet ik wel bij vermelden dat ook ik vaak genoeg aangekeken word als ik eerste klas ga zitten, ik ben niet helemaal het type wat daar zit, maar toch echt gewoon beschik over een geldig vervoersbewijs.
En bedankt he ;)
Overigens, correct, sommigen blijven gewoon staan. Op stukjes van een paar minuten doe ik ook niet de moeite om te gaan zitten.
Dat van slechte spreiding kan ik wel beamen. Paar herkenbare punten:
1. Reizigers stappen allemaal bij dezelfde deur in, of er is wel wat spreiding, maar het gros blijft bij 1 deur.
2. Reizigers zien anderen staan (die daar soms zelfs gewoon voor kiezen) en concluderen onterecht dat het vol is.
3. Het zijn vaak de jongeren die vragen eerste klas te zitten
1. Reizigers stappen allemaal bij dezelfde deur in, of er is wel wat spreiding, maar het gros blijft bij 1 deur.
2. Reizigers zien anderen staan (die daar soms zelfs gewoon voor kiezen) en concluderen onterecht dat het vol is.
3. Het zijn vaak de jongeren die vragen eerste klas te zitten
Zodra je eerste klas gaat zitten met een tweedeklaskaartje, reis je zwart. Vaak is de spreiding van de reizigers over de trein inderdaad vaak niet goed. Er zijn natuurlijk ook treinen die van voren naar achteren vol zitten. Maar als er geen plaats is, mag je echt geen zitplaats in de eerste klas innemen en het maakt niet uit of je iets verzint om dat te rechtvaardigen. Er zouden natuurlijk voldoende zitplaatsen moeten zijn in beide klassen.
Als het heel druk is de 2e klas wil het nog niet helemaal vol te zijn. Ik heb al een aantal keren een trein gehad waar de balkons vol stonden en ik toch nog een vrije stoel vond in de 2e klas. Je moet de trein helemaal aflopen. Is de trein 100 procent vol dan kun je altijd nog 1e klas gaan zitten en bij het volgende station komen er altijd plaatsen vrij in de 2e klas waar je dan kunt gaan zitten voordat de nieuwe reizigers de trein inkomen.
Voor de bepaling van de hoeveelheid benodigd materieel kun je je beperken tot de ochtendspits. Daarmee vallen de "fun-reisjes naar feesten, festivals, vrienden en kennissen, etc" al af. In de ochtendspits in de trein zul je qua studenten voornamelijk de thuiswonenden vinden. Dat zijn er voor HBO en WO samen ongeveer 250.000 en daar zouden dan 200.000 MBO studenten bij komen. (bron). Dat is een toename van 80% in aantal reizende studenten in de ochtendspits. Wil je dan op een daling van 40% in het aantal studenten-trein-kilometers uitkomen, zouden thuiswonende studenten gemiddeld nog maar een derde van het aantal treinkilometers moeten maken.
Over schattingen kun je altijd twisten, maar er gaan niet alleen meer studenten op kamers, ze kiezen ook voor studies dichter bij huis, gaan carpoolen, gaan meerijden (bla-bla-car), gaan met een parallelle streekbus (goedkoper), etc. Daarnaast maken ze ook minder fun-reisjes naar feesten, festivals, vrienden en kennissen, etc.
Als zo'n percentage al realistisch is, dan is het pas na vele jaren, als de voorraad studentenwoningen zich heeft aangepast aan het ontmoedigen van student-forenzen. Anders dan bij de bus, zal het aantal studenten dat met de trein reist op stukjes waar ook gefietst kan worden 'omdat het toch gratis is' verwaarloosbaar zijn. Een auto kan ook niet uit als je 'gratis' met 40% korting kan reizen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.