Als 2e klas vol is, mag men dan in de 1e klas gaan zitten?
Bladzijde 3 / 4
Het komt vooral voor in de spits als de tweede klas vol is en juist om die volle tweede klas in de spits te ontlopen kopen veel mensen een eerste klas kaartje. Inderdaad op zondagmiddag en dinsdagavond speelt het probleem niet.
Als mensen om die reden een eersteklas kaartje kopen, is er niets aan de hand en is het volledig legaal, geen probleem mee, integendeel.
In de daluren is het zeker rustiger, daar is geen discussie over.
In de daluren is het zeker rustiger, daar is geen discussie over.
Nee, maar als ze dan met dat eerste klas kaartje vervolgens niet kunnen zitten omdat alle eerste klas plaatsen bezet zijn door mensen met een tweede klas kaartje is dat natuurlijk wel een probleem.
Precies, daar gaat het om. Dat moet worden voorkomen door consequente, meer intensieve controle en inderdaad door handhaving.
Nu even een vraag van mij uit. Laat ik voorop stellen dat ik sinds kort ook meer schrijf voor deze reizigers. Nu het volgende scenario voor de eerste klas reiziger. Wat heeft die liever dat ik doe?
De eerste klas zit vol. Op balkons staan ook reizigers met een eerste klas vervoersbewijs. Tijdens controle blijkt dat een aantal verkeerd zit. Wil de staande eerste klasreiziger nu dat de verkeerd zittende reiziger beboet wordt of dat deze (ligt natuurlijk aan hoe lang deze er al zit, maar is net verkeerd gaan zitten) wordt weggestuurd en dat de staande eerste klas reiziger toch nog kan zitten?
Ik ben gewoon even benieuwd, want soms krijg ik het gevoel dat ik het nooit goed kan doen namelijk.
De eerste klas zit vol. Op balkons staan ook reizigers met een eerste klas vervoersbewijs. Tijdens controle blijkt dat een aantal verkeerd zit. Wil de staande eerste klasreiziger nu dat de verkeerd zittende reiziger beboet wordt of dat deze (ligt natuurlijk aan hoe lang deze er al zit, maar is net verkeerd gaan zitten) wordt weggestuurd en dat de staande eerste klas reiziger toch nog kan zitten?
Ik ben gewoon even benieuwd, want soms krijg ik het gevoel dat ik het nooit goed kan doen namelijk.
Je zult een afweging moeten maken wat praktisch is en juist. Veel betalende reizigers zijn het meest geholpen met het zo snel mogelijk verwijderen van de zwartrijder en heeft daar ook het meeste belang bij want hij kan zitten.
Maatschappelijk gezien is het beter dat er beboet wordt, domweg om deze ellende voor het grootste deel uit de wereld te helpen. Ik heb er best begrip voor dat een conducteur dat niet altijd doet, gezien de agressie die dat op kan leveren.
Ik denk dat het van de wijsheid van de gewetensvolle conducteur moet afhangen. Bij jou weet ik dat dat wel goed zit maar je hebt ook veel collega's die de eigen rust en veiligheid voorop stellen en maar niet controleren. Daar hebben de agressiefiguren dan inderdaad wel weer schuld aan, al is het geen excuus. Het wordt wel de kleine terreur genoemd maar het effect is zo klein nog niet.
Ik heb al vaker aangegeven dat naar mijn idee het een maatschappelijk probleem is, ontstaan uit een te grote tolerantie en te weinig handhaving. Dat is een politieke zaak en niet alleen iets van de NS. Het is helaas wel zo dat veel van deze ellende zich manifesteert in de trein. Het is daardoor in deze wel een duidelijk aandachtsgebied.
De oplossing zit voor een deel van Nederland in de inzet van de gorillateams. Met vier man binnenkomen zodanig dat de zwartrijder geen kant op kan en mede daardoor maar van agressie afziet als hij wordt bekeurd, werkt het beste. Het is alleen droevig als het zo moet. Het is wel degelijk vooral een Nederlands probleem. De modale Duitser voelt diepe minachting voor een zwartrijder en hier heb je mensen die de zwartrijder nog wel even zullen helpen met een 'discussie'. De Belgische conducteurs zijn ook niet zo blij met de agressieve 'dicussies'. Ik denk dat de politiek zich maar eens moet buigen hoe je agressie tegen mensen met een publieke taak op een effectieve wijze moet ontmoedigen.
Maatschappelijk gezien is het beter dat er beboet wordt, domweg om deze ellende voor het grootste deel uit de wereld te helpen. Ik heb er best begrip voor dat een conducteur dat niet altijd doet, gezien de agressie die dat op kan leveren.
Ik denk dat het van de wijsheid van de gewetensvolle conducteur moet afhangen. Bij jou weet ik dat dat wel goed zit maar je hebt ook veel collega's die de eigen rust en veiligheid voorop stellen en maar niet controleren. Daar hebben de agressiefiguren dan inderdaad wel weer schuld aan, al is het geen excuus. Het wordt wel de kleine terreur genoemd maar het effect is zo klein nog niet.
Ik heb al vaker aangegeven dat naar mijn idee het een maatschappelijk probleem is, ontstaan uit een te grote tolerantie en te weinig handhaving. Dat is een politieke zaak en niet alleen iets van de NS. Het is helaas wel zo dat veel van deze ellende zich manifesteert in de trein. Het is daardoor in deze wel een duidelijk aandachtsgebied.
De oplossing zit voor een deel van Nederland in de inzet van de gorillateams. Met vier man binnenkomen zodanig dat de zwartrijder geen kant op kan en mede daardoor maar van agressie afziet als hij wordt bekeurd, werkt het beste. Het is alleen droevig als het zo moet. Het is wel degelijk vooral een Nederlands probleem. De modale Duitser voelt diepe minachting voor een zwartrijder en hier heb je mensen die de zwartrijder nog wel even zullen helpen met een 'discussie'. De Belgische conducteurs zijn ook niet zo blij met de agressieve 'dicussies'. Ik denk dat de politiek zich maar eens moet buigen hoe je agressie tegen mensen met een publieke taak op een effectieve wijze moet ontmoedigen.
Ik wilde vragen "Waarom niet allebei?", maar na het uitschrijven van een boete heeft die persoon natuurlijk een geldig eerste-klas vervoerbewijs. Alleen een boete uitschrijven zonder een eerste-klas vervoerbewijs, zodat die persoon daarna alsnog moet ophoepelen, is zeker niet mogelijk?
Dat "zwartrijder" is wat vaag omdat NS zelf onduidelijk is in zijn communicatie over de vraag of je met een tweede klas kaartje in de eerste klas mag gaan zitten als er in de tweede klas geen plaats meer is. Er wordt verwezen naar de conducteur die dat maar moet beoordelen en beslissen. Veel mensen vertalen dat naar "als de conducteur het niet expliciet verbiedt neem ik aan dat hij/zij het goed vindt". Zonder duidelijke richtlijnen van NS zal beboeten daarom op onbegrip stuiten.
Ik heb al vaker aangegeven dat naar mijn idee het een maatschappelijk probleem is, ontstaan uit een te grote tolerantie en te weinig handhaving. Dat is een politieke zaak en niet alleen iets van de NS. Het is helaas wel zo dat veel van deze ellende zich manifesteert in de trein.
In landen als Duitsland of Belgie komen begrippen als "coulance" en "discussie" niet in het "handboek kaartcontrole" voor. Coulance betekent nu eenmaal dat sommige mensen daar op gaan speculeren en kijken hoe ver ze kunnen gaan voor ze tegen een boete oplopen.
De oplossing zit voor een deel van Nederland in de inzet van de gorillateams. Met vier man binnenkomen zodanig dat de zwartrijder geen kant op kan en mede daardoor maar van agressie afziet als hij wordt bekeurd, werkt het beste.
Afschaffen van de vaste conducteurs en vervanging door vliegende conducteurteams van 2 tot 4 man is daarom veel veiliger en effectiever. Maar ja, de FNV.
Ik weet van het probleem, ik ben zelf eerste klas reiziger. Maar als ik iedere keer dat ik wil zitten eerst een sleutel uit m'n tas moet vissen om een deur open te maken om dan door de deur heen te mogen om te mogen gaan zitten, dan zet ik m'n 1e klas upgrade direct weer stop.
Daarnaast lijkt het mij ook gelet op de veiligheid helemaal niet wenselijk.
Dit gaat bij mij al snel onder "kom nou toch". De oplossing kan zo eenvoudig zijn, controle. Dan ben je d'r, zonder geneuzel met deuren afsluiten en dergelijke. Waarom moet het dan zo moeilijk?
@Pe_pe
Ik zou willen dat het beiden kon. Dan sloeg ik 2 vliegen in 1 klap.
Ook vliegende controleteams, die we nu ook hebben, geven meer pakkans, maar als je een vaste HC van de trein afhaalt, vraag ik me af wat er met het veiligheidsgevoel van reizigers gebeurd. Ik heb het nu niet alleen over zwartrijders, maar ook als men niet lekker is.
En ja, voor ik het weer lees, sommige collega's doen niet waar ze voor besteld zijn en daar heeft elk bedrijf wel last van helaas.
Ik zou willen dat het beiden kon. Dan sloeg ik 2 vliegen in 1 klap.
Ook vliegende controleteams, die we nu ook hebben, geven meer pakkans, maar als je een vaste HC van de trein afhaalt, vraag ik me af wat er met het veiligheidsgevoel van reizigers gebeurd. Ik heb het nu niet alleen over zwartrijders, maar ook als men niet lekker is.
En ja, voor ik het weer lees, sommige collega's doen niet waar ze voor besteld zijn en daar heeft elk bedrijf wel last van helaas.
Kan voor de eerste klas niet net als in de Thalys per coupe een soort butler worden aangesteld? Dan weet je tenmiste waar je voor betaald en krijg je de service en het comfort waar je, gezien je inkomen en bestedingsniveau, recht op hebt.
Rechten kun je hooguit ontlenen aan de prijs die je voor je kaartje hebt betaald. Je inkomen staat er los van. In de eerste klas van de Thalys krijg je een ontbijt of een diner aangeboden en zijn dranken gratis in de meeste gevallen. Die brengen ze inderdaad naar je stoel en alles is inclusief maar het meisje dat het brengt, betaal je echt zelf in de prijs van je ticket. Het reist aangenaam. dat wel.
Persoonlijk reis ik wel eerste klas vanwege het comfort, de rust en de grotere kans op een zitplaats. Ik denk dat maar weinig reizigers hier een butler willen. De railcatering die door de luidsprekers schalt, mag wat mij betreft juist afgeschaft worden.
Persoonlijk reis ik wel eerste klas vanwege het comfort, de rust en de grotere kans op een zitplaats. Ik denk dat maar weinig reizigers hier een butler willen. De railcatering die door de luidsprekers schalt, mag wat mij betreft juist afgeschaft worden.
Voor mij was in ieder geval de enige reden om de eerste klas upgrade te nemen de grotere kans op een zitplaats op de tijden dat ik normaal reis. Een mannetje bij de deur is een enorme extra kostenpost waar niemand op zit te wachten volgens mij.
Daarnaast moet je dan al het materieel verbouwen om de eerste klas coupe's samen te voegen tot een grote, want anders ben je drie mannetjes per trein kwijt als je pech hebt. En dat op gemiddeld 350 rijdende stellen, dat worden heel veel mannetjes.
Daarnaast moet je dan al het materieel verbouwen om de eerste klas coupe's samen te voegen tot een grote, want anders ben je drie mannetjes per trein kwijt als je pech hebt. En dat op gemiddeld 350 rijdende stellen, dat worden heel veel mannetjes.
Ik zou willen dat het beiden kon. Dan sloeg ik 2 vliegen in 1 klap.
Ook vliegende controleteams, die we nu ook hebben, geven meer pakkans, maar als je een vaste HC van de trein afhaalt, vraag ik me af wat er met het veiligheidsgevoel van reizigers gebeurd. Ik heb het nu niet alleen over zwartrijders, maar ook als men niet lekker is.
En ja, voor ik het weer lees, sommige collega's doen niet waar ze voor besteld zijn en daar heeft elk bedrijf wel last van helaas.
De conducteur moet niet verdwijnen maar de gorillateams vullen hem of haar aan. Ik denk dat het gevoel van veiligheid zowel bij de betalende reiziger als bij de conducteur er ook door toeneemt.
Per treinstel een conducteur blijft gewoon nodig.
@Thom
Heel graag 1 HC per treinstel. Soms kreeg ik 3 stellen Mat'64 mee in mijn eentje. Das best pittig en dan is een extra collega of controleteam meer dan welkom.
Heel graag 1 HC per treinstel. Soms kreeg ik 3 stellen Mat'64 mee in mijn eentje. Das best pittig en dan is een extra collega of controleteam meer dan welkom.
Heel graag 1 HC per treinstel. Soms kreeg ik 3 stellen Mat'64 mee in mijn eentje. Das best pittig en dan is een extra collega of controleteam meer dan welkom.
Eens het HC Loes ,in vrijwel lege trams (late tram 1 van van haag daar delft) bijvoorbeeld laat de HTM tegenwoordig twee beveiligers meerijden. Ook in Amsterdam en Rotterdam is de vaste controleur terug op de tram. Het is bizar dat de NS al het personeel denkt te kunnen vervangen nu er elektronische toegangspoortjes zijn. De collega's van HC loes die alleen op zo'n trein dienst hebben en dan maar -inderdaad in de eerste klas- blijven zitten kan ik dan ook weinig kwalijk nemen.
in Gronngen en Friesland is niets gebeurd met het veiligheidsgevoel toen de vaste conducteurs daar verdwenen.
in Gronngen en Friesland is niets gebeurd met het veiligheidsgevoel toen de vaste conducteurs daar verdwenen.
Voor mij persoonlijk draagt de wetenschap dat er ergens in de trein een conducteur is in geen enkel opzicht bij aan mijn veiligheidsgevoel. In geval van nood duurt het toch veel te lang voordat de conducteur gevonden is, ook al loopt die netjes elk half uur langs.
Persoonlijk heb ik graag een mens in elk treinstel die kan handelen als het nodig is. Mensen kunnen ook onwel worden om maar eens wat te noemen. Het overkwam een medepassagier en na een extra stop in Nunspeet naar ik meen, werd die met een ambulance weggebracht, waarbij de conducteur een grote rol speelde. De man heeft het overleefd. Ik zie liever een mens dan een machine.
Dat de vindbaarheid wel eens te wensen overlaat, is een ander probleem, ik was zeer content met het adequate en mogelijk levensreddende optreden van de conducteur.
Het geeft me een goed gevoel, ook van veiligheid, dat er een conducteur op de trein zit.
Dat de vindbaarheid wel eens te wensen overlaat, is een ander probleem, ik was zeer content met het adequate en mogelijk levensreddende optreden van de conducteur.
Het geeft me een goed gevoel, ook van veiligheid, dat er een conducteur op de trein zit.
Heel graag 1 HC per treinstel. Soms kreeg ik 3 stellen Mat'64 mee in mijn eentje. Das best pittig en dan is een extra collega of controleteam meer dan welkom.
Een machinist, twee conducteurs en dan ook nog controleteams? Dat zijn langzamerhand Griekse toestanden. Er zijn grenzen aan de kosten, ook waar het rijdend personeel betreft.
Neen, niet zonder meer. Als uw vervoersbewijs n.l. geldig is voor de 2e klas reist u in de eerste klas zonder een geldig vervoersbewijs.
Bij controle kan de conducteur u in dat geval een Uitstel van Betaling uitreiken verhoogd met de wettelijke boete van €35,00.
Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid om een overgang 2e ->1e klas te kopen, waarmee u uw kaartje voor de tweede klas geldig maakt voor reizen in de 1e klas.
Tenslotte bestaat de mogelijkheid dat de conducteur (en hij/zij alleen) u toestaat zonder verdere bijbetaling e.d. plaats te nemen in de eerste klas.
Overigens blijkt in de praktijk dat reizigers zich niet altijd min of meer gelijkmatig over een trein verdelen, waardoor het vaak voorkomt dat voorin de trein iedereen opeengepakt staat, terwijl er achterin bijv. nog (voldoende) zitplaatsen over zijn.
U zult begrijpen dat dat sowieso geen reden is (ook voor de conducteur) reizen in de 1e klas toe te staan.
Ik begrijp dat het vervelend is als je een eerste klas kaartje hebt gekocht en je hebt vervolgens geen plek in de eerste klas. Maar volgens mij komt dit zelden voor. Eveneens als de eerste klassers heeft een tweede klasser een (behoorlijke) prijs neergeteld voor een treinticket. Als de zitplek dan in de trein onvoldoende blijkt te zijn; als kippen op elkaar gepropt staan is niet evenredig aan de prijs van de rit, en uberhaupt voor sommige mensen is staan uberhaupt moeilijk. Mijn mening is dan dat het niet meer dan menselijk is dat deze tweede klasser mag plaats nemen in de eerste klas. Dat er onvoldoende wagons zijn ingezet zie ik namelijk als een verantwoordelijkheid van de organisatie van de NS en niet van de reiziger zelf. Natuurlijk onder voorwaarde dat men opstaat op het moment dat iemand met een eerste klas ticket anders geen zitplek heeft.
Hi AardeWerk en welkom bij onze NS Community.
Ik begrijp goed dat je met jouw redenen 1e klas gaat reizen. In geval van overlast kun je dat het beste melden bij de collega's in de trein. Zij kunnen direct ingrijpen in de trein en reizigers hierop aanspreken. Dat geldt voor elk ongewenst gedrag in de 1e klas.
Ik begrijp goed dat je met jouw redenen 1e klas gaat reizen. In geval van overlast kun je dat het beste melden bij de collega's in de trein. Zij kunnen direct ingrijpen in de trein en reizigers hierop aanspreken. Dat geldt voor elk ongewenst gedrag in de 1e klas.
Ja.
Ja, je verbaast je altijd weer in de 1e klas. Als je er toch makkelijk mee wegkomt. 's Avonds vaak heel rustige treinen maar dan ook vaak geen enkele conducteur die langskomt, weet ik uit ervaring van lange ritten in de latere avond.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.