beantwoord

Mensen gisteren vast in gestrande trein, waar waren andere hulpdiensten?

  • 13 January 2023
  • 70 reacties
  • 2218 Bekeken


Toon eerste bericht

70 reacties

Zodra een trein gestrand staat in het weiland (om het even zo te noemen) gaat de regie naar PRORAIL en ligt niet meer bij de NS.

En je vraagt je inderdaad af waarom het zo lang moet duren voordat er een evacuatie trein ingezet kan worden. Slepen als er een luchtlekkage is kun je gewoon vergeten aangezien de remmen dan niet los kunnen komen.

En andere hulpverleners kunnen ook niet zomaar actief zijn op en rond het spoor, dat gaat ook in overleg met Prorail i.v.m. veiligheid.

Prorail incidentenbestrijding mag toch zelfs als voorrangsvoertuig rijden (met blauw zwaailicht en sirene) omdat hun werk zo spoedeisend is? Hoe doe je er dan 4 uur over? Ik neem toch aan dat een ambulance er korter over zou hebben gedaan. En met even zo'n kortsluitlansje in evt. naastgelegen sporen en een belletje naar de verkeersleiding zodat je heel zeker weet dat daar geen treinen rijden, ben je er wel zo ongebeer qua veiligheid als de bovenleiding niet stuk is ofzo, toch?

Waar heb jij gelezen dat Prorail er 4 uur over doet om ter plekke te zijn?

De trein stond op een fly over wat één en ander bemoeilijkte, tevens willen ze liever niet dat mensen een stuk langs het spoor moeten lopen en zeker in het donker is er dan een risico op verwondingen.  Er loopt geen voetpad of zo langs het spoor en in de ballast wil je liever niet lopen met goede hoge schoenen.

 

Prorail incidentenbestrijding mag toch zelfs als voorrangsvoertuig rijden (met blauw zwaailicht en sirene) omdat hun werk zo spoedeisend is? Hoe doe je er dan 4 uur over? Ik neem toch aan dat een ambulance er korter over zou hebben gedaan. En met even zo'n kortsluitlansje in evt. naastgelegen sporen en een belletje naar de verkeersleiding zodat je heel zeker weet dat daar geen treinen rijden, ben je er wel zo ongebeer qua veiligheid als de bovenleiding niet stuk is ofzo, toch?

Waar heb jij gelezen dat Prorail er 4 uur over doet om ter plekke te zijn?

Niet vier uur om ter plekke te zijn maar wel vier uur om de trein uiteindelijk te bereiken 

Reputatie 7
Badge

Evacuatie duurt sowieso lang. Stel dat je 6 seconden per reiziger nodig hebt (je kan op filmpjes van de evacuatie zien dat het zelfs nog wel wat langer duurt, want iedereen moet een smal trappetje af), dan duurt het bij 1.000 reizigers al 6.000 seconden. Dat is ruim 1,5 uur. 

Dat is zeker waar, als de evacuatie via twee trappetjes moet. Met die loopplanken gaat het denk ik al sneller als de treinen naast elkaar staan, toch? Of dat hier had gekund weet ik natuurlijk niet hoor. Maar daarnaast: wasrom eigenlijk maar één deur gebruiken? Op het station gebruiken we ook meerdere deuren zodat een grote groep mensen sneller de trein in en uit kan.

Reputatie 7
Badge

Dat is zeker waar, als de evacuatie via twee trappetjes moet. Met die loopplanken gaat het denk ik al sneller als de treinen naast elkaar staan, toch? Of dat hier had gekund weet ik natuurlijk niet hoor. Maar daarnaast: wasrom eigenlijk maar één deur gebruiken? Op het station gebruiken we ook meerdere deuren zodat een grote groep mensen sneller de trein in en uit kan.

Op het station heb je een normale ondergrond om op te lopen. Bij een evacuatie stap je in de ballast uit en moet je begeleid worden door een medewerker van Prorail Incidentenbestrijding.

 

Naast elkaar was in deze geen optie, aangezien de trein op of gedeeltelijk op de fly-over gestrand was.

Reputatie 7
Badge +3

In een artikel over de gestrande trein las ik nu juist dat er naast het spoor een schouwpad ligt dat gebruikt had kunnen worden voor een evacuatie. Niet ideaal en zeker niet door iedereen te gebruiken. Maar die mogelijkheid is blijkbaar op voorhand al afgewezen.

Reputatie 7
Badge

Dat is zeker waar, als de evacuatie via twee trappetjes moet. Met die loopplanken gaat het denk ik al sneller als de treinen naast elkaar staan, toch? Of dat hier had gekund weet ik natuurlijk niet hoor. Maar daarnaast: wasrom eigenlijk maar één deur gebruiken? Op het station gebruiken we ook meerdere deuren zodat een grote groep mensen sneller de trein in en uit kan.

Op het station heb je een normale ondergrond om op te lopen. Bij een evacuatie stap je in de ballast uit en moet je begeleid worden door een medewerker van Prorail Incidentenbestrijding.

Uiteraard, dat verhaal ken ik toevallig, hoewel ik het misschien wat overdreven vind, maar die mensen komen toch altijd met een heel team? Dus ook begeleid is in- en uitstappen bij meer dan 1 deur toch niet onmogelijk?

Reputatie 7
Badge

 

Prorail incidentenbestrijding mag toch zelfs als voorrangsvoertuig rijden (met blauw zwaailicht en sirene) omdat hun werk zo spoedeisend is? Hoe doe je er dan 4 uur over? Ik neem toch aan dat een ambulance er korter over zou hebben gedaan. En met even zo'n kortsluitlansje in evt. naastgelegen sporen en een belletje naar de verkeersleiding zodat je heel zeker weet dat daar geen treinen rijden, ben je er wel zo ongebeer qua veiligheid als de bovenleiding niet stuk is ofzo, toch?

Waar heb jij gelezen dat Prorail er 4 uur over doet om ter plekke te zijn?

Niet vier uur om ter plekke te zijn maar wel vier uur om de trein uiteindelijk te bereiken 

Waar haal je dat vandaan?

Dat beweerden de mensen die in de trein zaten.

Reputatie 7
Badge +3

Het ging mis om 18:15 uur en volgens berichten in de media werden de reizigers rond 22:00 uur geëvacueerd, wat ook nog anderhalf uur in beslag nam. Van 18:15 tot 22:00 is iets minder dan 4 uur. In die tijd is er echter ook een poging gedaan de defecte trein weg te slepen, vervolgens is men rond 20:15, toen bleek dat de sleeptrein ook te kampen had met een defect, overgegaan tot plan B, evacuatie naar een andere trein. 

Een alternatief had kunenn zijn om plan B al direct achter de hand te hebben in het geval plan A (wegslepen) niet zou lukken. Bv al een evacuatietrein neerzetten op Gouda die dan kort na 20:15, of in ieder geval een stuk eerder dan 22:00 uur, bij de defecte trein had kunnen zijn. Zou wegslepen wel gelukt zijn, had die evacuatietrein wellicht ook kunnen dienen om de reizigers uit de defecte treinen naar te laten overstappen om vanaf Gouda hun weg te vervolgen.  

Badge +3

De social media berichten over ‘hiep hoi de sleeptrein komt er aan!’ waren hoopvol inderdaad.

Dat werd in de trein gecommuniceerd, en als de omroep niet werkte mag ik hopen door een HC die zin/tijd had om even door de trein te lopen (reizigers gerust stellen) 😣

Vervolgens ‘We zijn gekoppeld!’ (nou nee, uiteindelijk niet gelukt dus).

Aan wie ligt dat, en had dat niet sneller gekund inderdaad… 

Badge +3

Zo en zo is het een dingetje om een trein met een luchtlekkage te gaan slepen, zeker als de trein daardoor tot stilstand is gekomen in het “weiland” want dan staat de trein volledig geremd en staat zonder spanning omdat de stroomafnemers ook zakken zonder lucht.

Daarbij is koppelen als het spoor niet vlak en niet recht loopt ook een dingetje. (aanname gezien hij op de fly over stond)

Mogelijk gewoon een inschattingsfout ter plekke maar dan nog toch ook een backup plan opstarten bij het begin van zo’n incident. Je hebt immers wel flink wat gestrande reizigers waar je prioriteit moet liggen.

Al waren we er allemaal niet bij en is het afgaan op informatie die er wel is die wellicht niet klopt.

Dank voor de info, en geen ‘lucht’ (voor de remmen) is wel belangrijk natuurlijk. 

Volgens de media zou het om 1000 reizigers gaan. NS heeft (zelfde info via de media) sorry gezegd.

In een artikel over de gestrande trein las ik nu juist dat er naast het spoor een schouwpad ligt dat gebruikt had kunnen worden voor een evacuatie. Niet ideaal en zeker niet door iedereen te gebruiken. Maar die mogelijkheid is blijkbaar op voorhand al afgewezen.

Ze noemen het een schouwPAD maar stel je daar niet teveel van voor. Ik denk dat zo'n pad ongeveer 40 cm breed is en stap je er naast dan lig je onderuit want dat is vaak zo'n 10 cm lager als er geen helling is waar je dan vanaf rolt.  Verder zijn deze paden na aanleg mooi en egaal maar na een paar maanden hobbelt en bobbelt het verschrikkelijk, ook kan er ballast op het pad liggen waar je niet zomaar op wilt stappen want je zwikt je enkels. En vergeet niet dat mensen ook geen geschikt schoeisel hebben om daar zomaar te lopen.

En dan zou je daar in het donker met veel mensen overheen moeten lopen, dat is niet zo verstandig.

En ik denk dat de moderne communicatie niet het probleem is maar meer dat mensen steeds minder zelfstandig beslissingen durven te nemen, we zijn veel te veel een overleg cultuur geworden.

 

@Olav93  Er waren dacht ik 3 treinstellen, dus bij elke trein zo'n trappetje dan zijn er al 3 trappetjes nodig. Er is geen doorloopkop meer in de ICM dus je moet per treinstel evacueren. 

Reputatie 7
Badge +3

Als ik het zo lees stond deze trein met reizigers stil op een uiterst ongelukkige plek. Spoorwegen zijn nu niet bepaald aangelegd met evacuatietogelijkheden in het achterhoofd.

Reputatie 7
Badge +1

Communicatie blijft toch een achilleshiel bij NS. Nu op twitter blijkbaar door blikseminslag.

 

 

Reputatie 5

Weer een enorme aanfluiting NS! Wanneer leren jullie nu eens hiervan? De reiziger op plaats een, laat me niet lachen! Doe hier iets mee!

Als er een blikseminslag is geweest dan zal de trein hoogstwaarschijnlijk geen spanning meer hebben waardoor alles uitvalt en ook omroepen niet meer mogelijk is.

En zomaar even deuren openen en mensen eruit laten heeft ook de nodige risico's want je moet eerst zeker weten dat de omgeving veilig is en reizigers uit laten stappen uit een hellende trein is een absolute no go qua veiligheid.

Zelf heb ik 1x de uitstap moeten maken uit een hellende trein in de bocht tussen Den Haag Centraal en Mariahoeve omdat de trein voor mij defect stond en ik de trein retour moest rijden naar Den Haag HS. Het kostte enige moeite om uit de cabine te klimmen zonder dat ik ergens languit naast het spoor lag maar ook om in de andere cabine te komen. Gelukkig was de trein voorzien van handrails waar ik me goed aan kon vasthouden.

Verder weten we hier ook allemaal dat in deze gevallen Prorail de regie heeft als er een evacuatie plaats moet vinden wanneer er geen acute noodzaak is om te ontruimen zoals een brand.

En bedenk je ook even hoe de organisatie afgemaakt wordt in de media en hier als een evacuatie neit goed gaat en er gewonden vallen ….

Reputatie 7
Badge +1

Als er een blikseminslag is geweest dan zal de trein hoogstwaarschijnlijk geen spanning meer hebben waardoor alles uitvalt en ook omroepen niet meer mogelijk is.

En zomaar even deuren openen en mensen eruit laten heeft ook de nodige risico's want je moet eerst zeker weten dat de omgeving veilig is en reizigers uit laten stappen uit een hellende trein is een absolute no go qua veiligheid.

Zelf heb ik 1x de uitstap moeten maken uit een hellende trein in de bocht tussen Den Haag Centraal en Mariahoeve omdat de trein voor mij defect stond en ik de trein retour moest rijden naar Den Haag HS. Het kostte enige moeite om uit de cabine te klimmen zonder dat ik ergens languit naast het spoor lag maar ook om in de andere cabine te komen. Gelukkig was de trein voorzien van handrails waar ik me goed aan kon vasthouden.

Verder weten we hier ook allemaal dat in deze gevallen Prorail de regie heeft als er een evacuatie plaats moet vinden wanneer er geen acute noodzaak is om te ontruimen zoals een brand.

En bedenk je ook even hoe de organisatie afgemaakt wordt in de media en hier als een evacuatie neit goed gaat en er gewonden vallen ….

Nee dat er niet op stel en sprong geëvacueerd kan worden begrijp ik maar al te goed. Alleen wat ik begrijp is dat er dus 1,5 uur volledige stilte in die trein is. (no updates). Je zou dan toch mogen verwachten dat de conducteur dan even door de trein loopt.

Nee dat er niet op stel en sprong geëvacueerd kan worden begrijp ik maar al te goed. Alleen wat ik begrijp is dat er dus 1,5 uur volledige stilte in die trein is. (no updates). Je zou dan toch mogen verwachten dat de conducteur dan even door de trein loopt.

Misschien zit deze niet in dit treindeel, je haalt dingen van social media waar je zelf geen inzicht van hebt in de situatie en vindt het dan wel een schande.  Je kunt nu eenmaal totaal niet oordelen over een situatie waar je niet bij bent daarom heeft het delen van dit soort dingen op de community ook verder weinig toegevoegde waarde.

Een Hc wil in dit soort situaties echt wel de reizigers informeren echter moet die mogelijkheid er zijn en moet deze zelf ook informatie hebben om te delen.

Ik heb zelf nooit meegemaakt dat reizigers niet geïnformeerd werden als dat wel mogelijk was, bij lange stilstand gingen de Hc's toch echt de trein even door om te kijken hoe het was met de reizigers en zodat ze ook aan te spreken waren met vragen. Maar heb je 1 Hc met 2 treinstellen dan lukt dat maar in 1 treinstel.

Weer een enorme aanfluiting NS! Wanneer leren jullie nu eens hiervan? De reiziger op plaats een, laat me niet lachen! Doe hier iets mee!

Lees eerst even alles door voordat je naar de verkeerde wijst.

 

Reputatie 6

Weer een enorme aanfluiting NS! Wanneer leren jullie nu eens hiervan? De reiziger op plaats een, laat me niet lachen! Doe hier iets mee!

Lees eerst even alles door voordat je naar de verkeerde wijst.

Wat niet echt helpt is dat NS wel de woordvoering over dit incident doet. Dan zien mensen NS ook echt als de partij die erover gaat. 

 

Weer een enorme aanfluiting NS! Wanneer leren jullie nu eens hiervan? De reiziger op plaats een, laat me niet lachen! Doe hier iets mee!

De NS directie heeft (volgens VVMC-leden op Facebook) recentelijk intern gecommuniceerd dat het personeel voortaan op 1,2 en 3 komt en niet de klant. Dat krijg je met iemand als Koolmees als president-directeur.

Weer een enorme aanfluiting NS! Wanneer leren jullie nu eens hiervan? De reiziger op plaats een, laat me niet lachen! Doe hier iets mee!

Lees eerst even alles door voordat je naar de verkeerde wijst.

Wat niet echt helpt is dat NS wel de woordvoering over dit incident doet. Dan zien mensen NS ook echt als de partij die erover gaat. 

 

Tja, de NS is de vervoerder van de reizigers en zal door de pers/media benaderd worden.  Maar Prorail voert de regie bij strandingen.

Het is verwarrend voor buitenstaanders en vaak ook onbekend, om die reden zie je dat er veelal naar de NS wordt gewezen als de vervoerder als er dingen gebeuren op/rondom het spoor. En vroeger was het natuurlijk ook 1 organisatie.

 

@Tamzin  In welke context heeft het management van de NS dat gezegd, dat kan nml. nogal een verschil maken in interpretatie. En we weten dat jij dingen graag anders brengt dan dat ze door iemand bedoeld zijn als het dan de NS in een slechter daglicht zet.

 

Reputatie 6

Dan zou ik als NS ook de woordvoering ook bij ProRail leggen. En journalisten die bij NS aankloppen verwijzen anders los je dit niet op. 

 

 

 

@Tamzin  In welke context heeft het management van de NS dat gezegd, dat kan nml. nogal een verschil maken in interpretatie. En we weten dat jij dingen graag anders brengt dan dat ze door iemand bedoeld zijn als het dan de NS in een slechter daglicht zet.

Don't shoot the messenger. Ik citeer slechts wat VVMC leden schrijven op facebook. Als reiziger heb ik uiteraard zelf geen toegang tot interne bijeenkomsten bij NS.

Dat gezegd hebbende denk ik persoonlijk gezien het NS-beleid van het laatste halfjaar dat de NS-directie op dit moment niet echt bezig is met de klant maar vooral bezig is de belangen van de eigen organisatie (monopolie) en de belangen van het personeel. 

 

@Tamzin  In welke context heeft het management van de NS dat gezegd, dat kan nml. nogal een verschil maken in interpretatie. En we weten dat jij dingen graag anders brengt dan dat ze door iemand bedoeld zijn als het dan de NS in een slechter daglicht zet.

Don't shoot the messenger. Ik citeer slechts wat VVMC leden schrijven op facebook. Als reiziger heb ik uiteraard zelf geen toegang tot interne bijeenkomsten bij NS.

Dat gezegd hebbende denk ik persoonlijk gezien het NS-beleid van het laatste halfjaar dat de NS-directie op dit moment niet echt bezig is met de klant maar vooral bezig is de belangen van de eigen organisatie (monopolie) en de belangen van het personeel. 

Dat zou een flinke wijziging zijn qua beleid de medewerkers belangrijk gevonden gaat worden bij de NS want die stonden de laatste jaren helemaal onderaan.

Maar laten we wel wezen, als de medewerkers tevreden zijn en daardoor weer gemotiveerd om hun werk te doen moet dat uiteindelijk ook ten goede komen aan de reizigers. En het zou gek zijn als het NS management niet bezig is met het houden van het HRN en de buitenlandse trajecten, dat is opkomen voor het bedrijfsbelang. Ze hebben in het verleden al genoeg regionale trajecten verloren simpelweg door er niet op in te schrijven.

Maar goed, we dwalen af.

Reageer