beantwoord

Mensen gisteren vast in gestrande trein, waar waren andere hulpdiensten?

  • 13 January 2023
  • 70 reacties
  • 2218 Bekeken


Toon eerste bericht

70 reacties

 

@Tamzin  

 

Maar laten we wel wezen, als de medewerkers tevreden zijn en daardoor weer gemotiveerd om hun werk te doen moet dat uiteindelijk ook ten goede komen aan de reizigers.

Dat hangt af van het prijskaartje. Als het kapitalen gaat kosten om aan alle eisen/wensen van het personeel te voldoen of er als onnodig inefficiëncy in stand moet worden gehouden zal de reiziger daar uiteindelijk de rekening voor moeten ophoesten via of prijsverhogingen of steeds minder treinen. Gezien de zeer radicale koers die FNV en VVMC varen (zie hun social media accounts) ben ik er als reiziger helemaal niet zo gerust op dat wat er momenteel allemaal gebeurt uiteindelijk ten goede komt aan de reiziger.

 

En het zou gek zijn als het NS management niet bezig is met het houden van het HRN en de buitenlandse trajecten, dat is opkomen voor het bedrijfsbelang. Ze hebben in het verleden al genoeg regionale trajecten verloren simpelweg door er niet op in te schrijven.

In iedere andere bedrijfstak moet je concurreren. Unilever, Shell, Ballast-Nedam, Jumbo of de lokale aannemer hebben ook geen monopolie positie. Waarom NS die wel zou moeten hebben ontgaat me. De directie kan zijn aandacht beter besteden aan het leveren van een goed product tegen een concurrerende prijs.

Dat NS in het verleden niet inschreef op regionale lijnen was omdat dat kansloos was aangezien er geen eenmansbediening geleverd kon worden.

Ik denk dat je eens even de CAO verhogingen over veel meer jaren moet bekijken en dan ook wat er ingeleverd is in al die jaren. Dan kun je een eerlijk vergelijk maken en niet nu op de laatste verhoging waar ook goedmakertjes in zaten voor eerdere minimale verhogingen.

Het spoor leent zich slecht voor meerdere vervoerders op dezelfde trajecten, niet te vergelijken met supermarkten welke overigens ook de kleintjes steeds opkopen om een groter marktaandeel te hebben. Daar blijft dus ook steeds minder concurrentie over en daarnaast betalen we in NL de hoofdprijs in de supermarkten als je dit vergelijkt met ons omliggende landen.  Ga je je daar dan ook zo druk over maken of ben je al zo gewend aan die prijzen dat je dat al niet meer doet?

En verder zijn er geen ZZP’ers in het personenvervoer en vraag ik me af of dat zo en zo wel mogelijk is qua regelgeving. Je zit zo en zo met materieelkennis en wegbekendheid, die laatste schijnt alleen geldig te zijn bij je huidige werkgever en vervalt zodra je deze verlaat. En ook met ZZP’ers zou het er niet goedkoper op worden, dat zien we in verschillende andere branches ook.

Badge +3

En verder zijn er geen ZZP’ers in het personenvervoer… 

Misschien niet in de treinwereld, maar wel degelijk bij stad/streekvervoer (en taxi, ritten uitbesteden wegens o.a. ziekte of ondercapaciteit/overvraag).

Ik denk dat je eens even de CAO verhogingen over veel meer jaren moet bekijken en dan ook wat er ingeleverd is in al die jaren. Dan kun je een eerlijk vergelijk maken en niet nu op de laatste verhoging waar ook goedmakertjes in zaten voor eerdere minimale verhogingen.

Het punt is dat de erg arbeidsintensieve organisatie bij NS in combinatie met de hoge loonkosten een groot probleem begint te worden. De tarieven zijn al torenhoog, daar valt weinig meer te halen zonder dat er nog meer reizigers weglopen.

NS gaat dit jaar voor honderden miljoenen de rode cijfers in en ik hoor nooit iemand van de VVMC of de FNV vertellen hoe dat financieel op termijn verder moet. Het is alleen maar " wij eisen dit, wij eisen dat". Maar over een jaar of twee is het eigen kapitaal van NS op en dan? Diensten inkrimpen, diensten afstoten aan Arriva?

 

Het spoor leent zich slecht voor meerdere vervoerders op dezelfde trajecten,

Daar hebben ze in het buitenland de vervoersautoriteit voor uitgevonden die de zaak organiseert en coördineert. Je kunt dan verder gewoon het Duitse aanbestedings model kopiëren zodat je per lijn maar 1 vervoerder hebt. 

 

En verder zijn er geen ZZP’ers in het personenvervoer en vraag ik me af of dat zo en zo wel mogelijk is qua regelgeving. 

Ik denk niet dat het ingewikkelder is dan in de zorg waar er ook allerlei eisen zijn en het toch wemelt van de zzp'ers. Het zal niet goedkoper worden met zzp'ers maar wel flexibeler gezien de regelgeving qua roosters voor eigen personeel. Op die manier kun je wellicht het weekend probleem deels oplossen. 

Zolang er nog voor miljarden nieuwe treinen worden besteld is er blijkbaar ergens financiele ruimte.

En de supermarkt blijft ook nog steeds een arbeids intensieve branche, die branches zullen er ook altijd blijven. 

Tamzin wil naar Ryanair, Easyjet op het spoor, nou dan zullen er genoeg reizigers het OV de rug toekeren.  Zelf heb ik 1 keer met zo'n prijsvechter gevlogen en dat zou ik alleen nog doen uit uiterste nood, dan maar iets duurder vliegen of gewoon niet.

Je wilt wel service en kwaliteit maar je wil een bodem prijs betalen, inmiddels weten we in NL toch wel dat dat niet samen gaat.

 

Enne, bel ff met ILenT omtrent een oplossing voor ZZP’ers, ik denk dat er genoeg machinisten zijn die zich onder hun voorwaarden als ZZP’er bij de NS willen melden als dat regeltechnisch allemaal zou kunnen.  Uiteraard dan wel onder betere condities en op tijden dat het ze uitkomt.

Reputatie 7
Badge +1

Ook gisteren dus weer een gestrande trein op de HSL die uren stil heeft gestaan en ook nu weer slechte informatie. En ja er waren dus wel conducteurs aanwezig. Waarom leert NS niet van eerdere gevallen.

 

 

Ook gisteren dus weer een gestrande trein op de HSL die uren stil heeft gestaan en ook nu weer slechte informatie. En ja er waren dus wel conducteurs aanwezig. Waarom leert NS niet van eerdere gevallen.

 

Wouter Koolmees heeft dinsdag in Den Haag nog eens duidelijk gezegd dat hij voorlopig geen verbetering kan garanderen. En omdat Alstom overeind wordt gehouden met Franse staatssubsidies is er daar ook weinig urgentie om wat aan de problemen met ICNG te doen 

Reputatie 7
Badge +1

Ook gisteren dus weer een gestrande trein op de HSL die uren stil heeft gestaan en ook nu weer slechte informatie. En ja er waren dus wel conducteurs aanwezig. Waarom leert NS niet van eerdere gevallen.

 

Wouter Koolmees heeft dinsdag in Den Haag nog eens duidelijk gezegd dat hij voorlopig geen verbetering kan garanderen. En omdat Alstom overeind wordt gehouden met Franse staatssubsidies is er daar ook weinig urgentie om wat aan de problemen met ICNG te doen 

Ik doelde in deze niet op de ICNG an sich. Dat daar veel mis aan is dat is inmiddels welduidelijk denk ik. Ik doelde dus meer op de beroerde communicatie in de trein en toch ook wel weer de lange duur.

 

Reputatie 5

Goed tip: Koop nooit meer iets van Alstom.

Goed tip: Koop nooit meer iets van Alstom.

Alstom is natuurlijk vooral gericht op het tevreden houden van de Franse klanten ook al omdat de Franse overheid het bedrijf zwaar subsidieert. ICNG zal geen topprioriteit zijn, meer een hoofdpijndossier.

Ter verontschuldiging geldt wel dat ze met de dramatische erfenis van Bombardier zitten dat bij de fusie een berg aan problemen heeft meegebracht. 

Overigens is de enige tak van het concern die momenteel wel goed draait Alstom China. 

Reputatie 2

Waarom is er geen noodvoorziening zodat bij stroomstoring in ieder geval het licht aanblijft. Nu zat iedereen in het donker. Ieder openbaar gebouw heeft noodverlichting die zorgt dat het licht, liften e.d. niet uitvalt als er geen stroom meer is. In een trein mag het licht blijkbaar gewoon uitvallen in het geval van een stroomstoring. Er zou gewoon een flinke powerbank in een trein moeten zitten zodat licht en verwarming aan blijft en eventueel de trein hierop een klein stukje langzaam zou moeten kunnen rijden. Dan had deze trein op accu naar station Gouda kunnen rijden. 

Reputatie 7
Badge +3

We kunnen van alles bedenken maar vooralsnog is de kans bijna nihil dat wanneer je al die dure spullen inbouwt die ooit gebruikt hoeven te worden. Het is in een geval als dit domme pech wanneer het zo misgaat. 

Als afweging van kosten en baten lijkt het me een enorme verspilling om in iedere trein extra accu's in te bouwen voor het geval de stroom een keer langdurig uitvalt. 

Reputatie 7
Badge

Echt schandalig. En het is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt. 

Reputatie 6

Ik neem aan dat er iets van draaiboeken liggen voor dit soort scenario’s, ik ben echt geschrokken van dit bericht. 

Reputatie 7
Badge +3

Er zullen ongetwijfeld draaiboeken zijn. Maar de uitvoering van de draaiboeken staat of valt bij het beschikbaar hebben van personeel om dit soort zaken in de praktijk te regelen. Zoals iemand uit bed bellen die vervolgens naar een locatie gaat om flesjes water op te halen en die naar de gestrande trein te brengen. Of om personeel uit bed te bellen om een trein op te halen om die naar de plek van de gestrande trein te rijden.

Ik heb de indruk dat NS daar allemaal geen personeel meer voor heeft en dat je als reiziger aan de goden bent overgeleverd als je 's avonds of ‘s nachts ergens strandt met de trein. En dat terwijl er in de concessie allerlei dingen over toegezegd zijn door NS. Ik refereer graag nog een keer aan Artikel 41`van de concessie van het Hoofdrailnet.

Vervangend vervoer bij ontregelingen
1. Opdat NS ook in verstoorde situaties de reizigers zo veel en zo goed als mogelijk vervoert, neemt NS de in het tweede tot en met vijfde lid vermelde maatregelen voor zover dit redelijkerwijs mogelijk is.
2. NS zorgt binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden voor vervangend vervoer.
3. In afwijking van het tweede lid, vangt NS tijdens de spits binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden met de inzet van vervangend busvervoer aan en zorgt dat deze na 75 minuten op de gewenste sterkte is.
4. NS werkt samen met andere vervoerders om met name op grote knooppunten afspraken te maken over omreizen per bus, tram, metro of per trein.
5. NS brengt reizigers die stranden (bijvoorbeeld door vertraging of uitval van de laatste trein) met vervangend vervoer naar hun eindbestemming in Nederland (tot de deur).
Bron: https://open.overheid.nl/repository/ronl-archief-1aeb4350-06ba-4067-a748-0fc84eba1e2d/1/pdf/bijlage-1-vervoerconcessie-2015-2025.pdf

Dat zijn geen loze kreten. Daar heeft NS zich aan gecommitteerd. De overheid moet NS op het matje roepen omdat keer op keer de zaken niet orde zijn wanneer een trein strandt.

Reputatie 6

De flesjes was als voorbeeld.. ik snap dat papieren draaiboeken niet alles oplossen. Maar NS had via de meldkamer wel een bodywarmer van het rode kruis kunnen alarmeren. Het lijkt of ze alles bij zichzelf willen houden maar het niet kunnen. Bij dit soort extreme situaties moet je opschalen waar het kan. 

Als aanvulling op Edwin, deze trein had ook nog luchtproblemen waardoor deze geheel geremd stond. Met extra accu's had je dus nooit verder kunnen rijden vanwege het luchtprobleem waardoor de trein geremd stond. Uit veiligheid worden de remmen bij een trein geactiveerd bij het wegvallen van de luchtdruk.

Reputatie 6

Bodywarmer rode kruis ik bedoelde noodteam. Ik snap dat veiligheid voor gaat maar in de ingezette nieuwe trein had toch wat eten/drinken dekens en/of wat rode kruis mensen kunnen zijn? 

Bodywarmer rode kruis ik bedoelde noodteam. Ik snap dat veiligheid voor gaat maar in de ingezette nieuwe trein had toch wat eten/drinken dekens en/of wat rode kruis mensen kunnen zijn? 

De nieuw ingezette trein kwam na vier uur en heeft de reizigers die vlak voor Gouda waren gestrand vervolgens in vijf minuten naar Gouda gebracht. Voor die vijf minuten hoef je natuurlijk geen dekens, eten en drinken te laten aanrukken.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien toch een goed idee om een sportcoupé te hebben met hometrainers. Dynamo's erbij en flink door trappen voor wat verlichting. 🤣

Maar wel of geen verlichting, die trein heeft er gewoon veel te lang gestaan. Op Somda gaf iemand die werkzaam is bij ProRail onderstaande samenvatting:

1. 1767 gaat defect, snelschakelaars komen niet meer in. (Eerder gaf een machinist al aan dat van alle 3 de stellen de snelschakelaar niet meer in komen, van stel 4096 melding om 18:06, dus al voor de trein strandt op de flyover, om die tijd is de trein net voorbij Zoetermeer-Lansingerland en verliest de trein al vanaf 18:00 snelheid volgens het snelheidsverloop, van stel 4096 melding ingevoerd 18:57,en van 4233 melding om 18:59)

2. vanaf Ut komt een VIRM om de 1767 naar Gd te slepen. Gezien weersomstandigheden & locatie lijkt dit de beste optie. De sleepVIRM is om wat voor reden dan ook helaas wel pas om 20u ter plaatse, deze had al veel eerder moeten vertrekken uit Ut.

3. VIRM wordt gekoppeld, daarna duurt het heel lang om lucht te pompen. Div. acties, zoals het afsluiten van de toiletten, baten uiteindelijk niet en de VIRM begeeft het. We zitten qua tijd dan al na 21:00u.

4. De loc van het stamlijntje richting Apn is dan inmiddels terug van zijn gebruikelijke werkzaamheden en wordt dan inderdaad snel gevorderd. Deze gaat naar de voorkant van de trein. Aan de achterkant komt inmiddels ook evacuatiemat uit Gvc. Reizigers uit de achterste 2 stellen gaan daarmee terug naar Gvc. Deze is rond 22:45 vertrokken.

5. De reizigers uit het voorrste stel stappen over op de defecte VIRM, die vervolgens weggesleept wordt naar Gd door de loc. Dit duurt helaas ook wat langer dan gedacht en dat duurt tot ong. 23:45, daarmee alle reizigers op pad.

6. De loc is daarna nogmaals gebruikt om de ICM'en naar Gd te slepen, die zijn vanochtend rond 06u door een VIRM uit de Bkh naar Amf gesleept. De VIRM die initieel gebruikt werd om te slepen en nog defect op Gd stond, is na wat knutselwerk alsnog op eigen kracht vertrokken.

 

Dit lezend denk ik dat de meeste tijd gewonnen had kunnen worden als de VIRM die zou gaan slepen eerder bij de trein zou zijn geweest. 

Reageer