beantwoord

mond neuskapje

  • 15 November 2021
  • 52 reacties
  • 1381 Bekeken


Toon eerste bericht

52 reacties

Reputatie 1

Hoe lang zal het duren voordat wij in de zorg een onderscheid gaan maken

 

Helaas lijkt het nergens prioriteit te hebben in onze maatschappij wat betreft het terug dringen van de corona besmettingen. Overal kan daar veel meer aan gedaan worden, op stations en treinen al door middel van er via de omroep op te wijzen en daarna door V&S en politie de trein uit te laten kammen en meteen te bekeuren, je hebt immers al gewaarschuwd.

Maar ook in de winkels zie ik dat er nagenoeg niemand wat zegt tegen al die mensen zonder mondkapjes, ook winkeleigenaren hebben hun verantwoording hier in, die hebben we nml. ALLEMAAL.

Beste wat je kunt doen om jezelf te beschermen is te zorgen voor goede kwaliteit mondkapjes die goed aansluiten op je gezicht en ze geregeld te vervangen door een andere.

En misschien moet de zorg inderdaad maar eens een stop zetten op de opnames voor Covid, misschien dringt de ernst dan eens door bij de mensen die er laconiek mee omgaan. Respect voor de mensen die zich nog steeds de benen onder hun lijf vandaan lopen in de zorg.

Reputatie 5

Hoi Stanley53, en welkom op de NS Community!

Wat jammer dat je merkt dat er zo weinig mensen mondkapjes dragen in de trein. Uiteraard proberen onze conducteurs hier zo veel mogelijk op te handhaven en te controleren, maar helaas hebben ze meer taken op de trein dan alleen het controleren van de reizigers. Daarom wil ik je ook aanmoedigen je medereizigers aan te spreken op het niet dragen van een mondkapje. Mocht je je echt onveilig voelen, dan kun je altijd op zoek naar de conducteur.

Het spijt me zeer maar ik vind het echt niet kunnen dat NS reizigers oproept om medereizigers aan te spreken op het dragen van een mondkapjë. Naar mijn ervaring roept dit vaak veel agressie op. Tja, als je bril van je neus geslagen is of nog erger, dan kun je altijd nog op zoek gaan naar de conducteur...Kom op NS dit lijkt toch nergens op? Waar is de reiziger die op 1, 2 en 3 staat gebleven? En waar zijn de conducteurs? Als er al eens controle is is dat op vervoerbewijzen en niet op mondkapjes. Moeten de reizigers er nu voor gaan zorg en dat medereizigers een mondkapje dragen?!

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Stanley53, en welkom op de NS Community!

Wat jammer dat je merkt dat er zo weinig mensen mondkapjes dragen in de trein. Uiteraard proberen onze conducteurs hier zo veel mogelijk op te handhaven en te controleren, maar helaas hebben ze meer taken op de trein dan alleen het controleren van de reizigers. Daarom wil ik je ook aanmoedigen je medereizigers aan te spreken op het niet dragen van een mondkapje. Mocht je je echt onveilig voelen, dan kun je altijd op zoek naar de conducteur.

 

Zelf een conducteur opzoeken, of een SMS of WhatsApp bericht sturen naar 06 1318 1318 blijft natuurlijk wel altijd een optie als je je echt niet veilig voelt in die situatie. Via het telefoonnummer kom je uit bij onze Veiligheidscentrale, die naar gelang de situatie eventueel personeel kan heensturen.

Is het misschien geen beter idee als mensen die zich kwetsbaar achten en die toch noodzakelijk van het OV gebruik moeten maken gewoon zichzelf zo goed mogelijk beschermen? Bijvoorbeeld met een FFP3 masker of desnoods met een professioneel type gasmasker dat ook de ogen beschermt. Het is gewoon niet realistisch te verwachten dat - nu het grootste deel van de bevolking is gevaccineerd en nauwelijks nog risico loopt op een ernstig ziekteverloop tenzij behorend tot een zware risicogroep - het animo nog erg hoog is om nauwkeurig alle veiligheidsmaatregelen op te volgen. 

Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke = de huidige Nederlandse moraal.

Reputatie 7
Badge +3

Zo'n raar voorstel vind ik het eigenlijk niet. Het is de optie die de druk op de zorg het meest verlaagt, en dat is steeds het doel wordt er gezegd. Dat het logistiek een ramp wordt, snap ik. Maar wees dan wel eerlijk en zeg dat het er om te doen is zoveel mogelijk mensen een prik te laten halen i.p.v. de zorg zo veel mogelijk te ontlasten.

Maar waarom wordt dan de horeca wel beboet en de NS niet

dit is ronduit klasse justitie 

Ook in de horeca is vrijwel geen enkele controle.

Badge +3

Bij mijn weten zijn Pfizer en Moderna mRNA vaccins. Jansen en AstraZeneca zijn wel vectorvaccins, en mogen gewoon gebruikt worden, maar de effectiviteit is lager.

Dus stel dat die 60% is dan zijn 4 op de 10 gevaccineerden alsnog niet beschermd.

Als je kinderen niet meetelt dan zitten we in NL op (zie https://coronadashboard.rijksoverheid.nl)

84,7% van alle mensen van 18 jaar en ouder is volledig gevaccineerd. 88,3% van deze leeftijdsgroep heeft minimaal één prik gehad.

En dat is inderdaad te weinig voor een R-waarde kleiner dan 1.

Gezien de effectiviteit (die afneemt na verloop van tijd) en het feit dat gevaccineerden alsnog besmet kunnen raken en het virus overdragen (weliswaar in mindere mate) is testen bij klachten juist erg belangrijk, maar is logistiek is het dus niet haalbaar om iedereen elke keer te laten testen (G1) want dan heb je ineens 9 keer zoveel mensen bij de testlocaties.

Reputatie 6

Het is weer gegoochel met cijfers, vooral wat de ongevaccineerden betreft. Dat aantal lijkt al maanden gelijk te blijven. Zijn al de mensen die een positieve test hebben dan allen al gevaccineerd? Van de paar 100.000 positief getesten zal een groot deel ongevaccineerd zijn (mag je hopen). En wat als je genezen bent…. dan ben je op natuurlijke wijze immuun geworden. Daarvan hoor je geen aantallen. Met het hogere aantal positieve tests stijgt ook het aantal mensen dat na een goede week genezen en immuun zijn.
Het testen lijkt meer een afleiding…. Als ik zou doen wat ze zeggen dan zou ik elke dag moeten bellen voor een afspraak….. je bent na 40 jaar zware shag elke dag wel wat hoesterig.



 

Reputatie 6

Tsja, het is de vraag hoeveel “jouw” “vrijheid” “mijn” “vrijheid” mag inperken. Daar kun je heel lang over discussiëren, maar ik merk dat dit principe vaak over het hoofd wordt gezien. Méér vrijheid voor de één is daardoor minder vrijheid voor de ander.

Als mensen van hun wettelijk recht gebruikmaken moet je ze daar dan voor straffen of in hun vrijheid beperken?

Reputatie 6

Tsja, het is de vraag hoeveel “jouw” “vrijheid” “mijn” “vrijheid” mag inperken. Daar kun je heel lang over discussiëren, maar ik merk dat dit principe vaak over het hoofd wordt gezien. Méér vrijheid voor de één is daardoor minder vrijheid voor de ander.

Als mensen van hun wettelijk recht gebruikmaken moet je ze daar dan voor straffen of in hun vrijheid beperken?

Je hebt precies mijn punt gemist. Het gaat er om dat in het algemeen elke vergroting van vrijheid van de één leidt tot een verkleining van vrijheid van de ander. Zolang dat niet erkend wordt, heeft het geen zin om over “vrijheid” te discussiëren. Of dat dan precies wel of misschien net niet mag van de wet staat daar helemaal los van.

De vergroting van de vrijheid van de een hoeft de vrijheid van de ander niet in te perken. Misschien vindt jij wel dat als iemand zich aan de aangegeven snelheid houdt hij jou beperkt in de vrijheid om hard te rijden. Als het je niet aanstaat heb je de vrijheid om een politieke partij op te richten, medestanders te zoeken, dagelijks te demonstreren.

Persoonlijk vind ik, en daarbij is het totaal onbelangrijk of ik gevaccineerd, hersteld of ongevaccineerd ben, dat niemand (gevaccineerd, hersteld of ongevaccineerd) mij in mijn vrijheid belemmert. Zo zijn er heel weinig dingen die anderen doen die mij in mijn vrijheid kunnen beperken.
Regels en wetten doen dat wel. 

maar laten we het maar weer over treinen hebben

Reputatie 7
Badge +1

Moet er ten eerste controle zijn overal. Maar die is er bijna nergens, en in het ov al helemaal niet!

En gaat iemand het leger inzetten als ik een patat/frietje wil afhalen of eten bij de snackbar? Nou nee dus.

Ik moest hier trouwens stiekem wel om lachen, want ik zie het nu dus voor me (iets met beelddenken). Net als dat feestje in de kerk overigens… 😂

Laten we iig hopen dat de huidige maatregelen ervoor zorgen dat mensen wakker worden, en snappen dat ze zich toch echt eens aan de basismaatregelen moeten gaan houden.

Ik heb er een hard hoofd in echter.

Hoi Stanley53, en welkom op de NS Community!

Wat jammer dat je merkt dat er zo weinig mensen mondkapjes dragen in de trein. Uiteraard proberen onze conducteurs hier zo veel mogelijk op te handhaven en te controleren, maar helaas hebben ze meer taken op de trein dan alleen het controleren van de reizigers. Daarom wil ik je ook aanmoedigen je medereizigers aan te spreken op het niet dragen van een mondkapje. Mocht je je echt onveilig voelen, dan kun je altijd op zoek naar de conducteur.

Ik wil graag even terugkomen op het eerdere advies van mijn collega, als gevolg van de daarna gevoerde discussie en de terecht gebrachte punten (en stiekem omdat er momenteel ook niet echt een antwoord als ‘beste antwoord’ valt te markeren :sweat_smile: ). Het aanspreken van medereizigers op het niet dragen van een mondkapje is uiteraard iets wat lang niet altijd tot een gewenst resultaat gaat komen. Ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen het ziet zitten om dit in een treinreis te doen en dat dit dus ook altijd een keuze is waar iemand zelf over moet beslissen. Waar het vooral om gaat, zoals ook al door anderen is geopperd, is dat het dragen van een mondkapje een eigen verantwoordelijkheid is van de reiziger, als onderdeel zijnde van de maatschappij. Meer controle zal er misschien in helpen dat iets minder reizigers hun mondkapje niet dragen, maar dit zal het niet volledig oplossen.

Zelf een conducteur opzoeken, of een SMS of WhatsApp bericht sturen naar 06 1318 1318 blijft natuurlijk wel altijd een optie als je je echt niet veilig voelt in die situatie. Via het telefoonnummer kom je uit bij onze Veiligheidscentrale, die naar gelang de situatie eventueel personeel kan heensturen.

Vandaar ook dat als het gaat om een situatie waarin je je echt niet veilig voelt.

Reputatie 5

Even aansluitend op Robert B. en Stijn NS:Ik ga niet voor BOA spelen!

 

In nederland valt het overigens nog heel erg mee vergeleken duitsland. Daar word zelfs overwogen 3G in te voeren in het OV, dus zonder test, vaccinatie of aanraking met corona kom je niet meer in het OV.

 

Of wat nederland doet verstandig is, die mening uit ik hier niet maar we hebben wel veel hoge besmettingen… (de hoogste aantal sinds begin van de pandemie)

Reputatie 7
Badge

Uw ergernis is terecht, maar helaas wordt daar niet veel mee gedaan.

Hoi Stanley53, en welkom op de NS Community!

Wat jammer dat je merkt dat er zo weinig mensen mondkapjes dragen in de trein. Uiteraard proberen onze conducteurs hier zo veel mogelijk op te handhaven en te controleren, maar helaas hebben ze meer taken op de trein dan alleen het controleren van de reizigers. Daarom wil ik je ook aanmoedigen je medereizigers aan te spreken op het niet dragen van een mondkapje. Mocht je je echt onveilig voelen, dan kun je altijd op zoek naar de conducteur.

Reputatie 5

Hoi Stanley53, en welkom op de NS Community!

Wat jammer dat je merkt dat er zo weinig mensen mondkapjes dragen in de trein. Uiteraard proberen onze conducteurs hier zo veel mogelijk op te handhaven en te controleren, maar helaas hebben ze meer taken op de trein dan alleen het controleren van de reizigers. Daarom wil ik je ook aanmoedigen je medereizigers aan te spreken op het niet dragen van een mondkapje. Mocht je je echt onveilig voelen, dan kun je altijd op zoek naar de conducteur.

Het advies vanuit de rijksoverheid is juist dat burgers anderen niet aanspreken op het wel of niet dragen van een mondkapje. Je kunt nooit weten of een persoon om medische redenen er geen draagt; dit is niet altijd van buitenaf zichtbaar.

Reputatie 1

Bizar dat angst en agressie de gewone mens overheerst.

 

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Stanley53, en welkom op de NS Community!

Wat jammer dat je merkt dat er zo weinig mensen mondkapjes dragen in de trein. Uiteraard proberen onze conducteurs hier zo veel mogelijk op te handhaven en te controleren, maar helaas hebben ze meer taken op de trein dan alleen het controleren van de reizigers. Daarom wil ik je ook aanmoedigen je medereizigers aan te spreken op het niet dragen van een mondkapje. Mocht je je echt onveilig voelen, dan kun je altijd op zoek naar de conducteur.

Standaard reactie. Al maanden wordt gemeld dat conducteurs meer taken hebben. Taken die blijkbaar altijd uitgevoerd moeten worden met krant, mobiel, puzzelboekje en/of met gesprek met collega's over alles behalve werk (gerelateerde taken) in 1e klas of op een onzichtbare plek. Maar nooit in de 1e klas waar veel topics over gaan: de 1e klas die bevolkt wordt door mensen die daarvoor geen vervoersbewijs hebben en meestal ook geen mondkapje. Die mensen moeten door reizigers aangesproken worden, terwijl treinpersoneel dat niet wil of durft? Of langs nog meer mensen zonder mondkapje de trein door?

Reputatie 1

Maar waarom wordt dan de horeca wel beboet en de NS niet

dit is ronduit klasse justitie 

Reputatie 6

Helaas kun je niet op alle gedrag in Nederland een “politie-agent” zetten. Sommige dingen staan en vallen met het gezond verstand en het besef onderdeel te zijn van de maatschappij. Bij veel mensen mist dat kennelijk en dat is heel jammer, maar niet iets waar NS in z’n eentje wat aan kan doen...

Badge +3

Och ja, iedereen kan toch zo’n vrijstellingsbewijs downloaden/printen via de Rijksoverheid site?

Kan me voorstellen dat NS personeel zich daar niet aan wil branden (nou wat heb je dan?). Gaat ze ook niets aan natuurlijk (privacy).

Net als bij supermarkten, hier draagt ca. een kwart ook geen mondkapje ondanks dat je die gewoon bij de balie kunt krijgen (of zelf pakken).

Reputatie 1

Een supermarkt is geen enkel vergelijk met een trein. Of sta je in de supermarkt ook een half uur naast dezelfde personen?

Reputatie 5

Hoi Stanley53, en welkom op de NS Community!

Wat jammer dat je merkt dat er zo weinig mensen mondkapjes dragen in de trein. Uiteraard proberen onze conducteurs hier zo veel mogelijk op te handhaven en te controleren, maar helaas hebben ze meer taken op de trein dan alleen het controleren van de reizigers. Daarom wil ik je ook aanmoedigen je medereizigers aan te spreken op het niet dragen van een mondkapje. Mocht je je echt onveilig voelen, dan kun je altijd op zoek naar de conducteur.

 

Zelf een conducteur opzoeken, of een SMS of WhatsApp bericht sturen naar 06 1318 1318 blijft natuurlijk wel altijd een optie als je je echt niet veilig voelt in die situatie. Via het telefoonnummer kom je uit bij onze Veiligheidscentrale, die naar gelang de situatie eventueel personeel kan heensturen.

Is het misschien geen beter idee als mensen die zich kwetsbaar achten en die toch noodzakelijk van het OV gebruik moeten maken gewoon zichzelf zo goed mogelijk beschermen? Bijvoorbeeld met een FFP3 masker of desnoods met een professioneel type gasmasker dat ook de ogen beschermt. Het is gewoon niet realistisch te verwachten dat - nu het grootste deel van de bevolking is gevaccineerd en nauwelijks nog risico loopt op een ernstig ziekteverloop tenzij behorend tot een zware risicogroep - het animo nog erg hoog is om nauwkeurig alle veiligheidsmaatregelen op te volgen. 

Reageer