Mondkapjes blijkbaar niet meer nodig

  • 27 February 2022
  • 82 reacties
  • 2280 Bekeken


Toon eerste bericht

82 reacties

In de supermarkt kan het ook druk worden, in winkels ook. Als het daar met drukte het niet verplicht is om een mondkapje te dragen, leg dan uit dat het in OV met drukte wel moet?

Zo gaan kinderen al 2 jaar niet meer naar school om een ander gezinslid te beschermen.

Alle beperkingen op scholen zijn opgeheven. 

Reputatie 7

Ik ben nog altijd erg benieuwd naar de redenen van nauwelijks controleren. Ook voor corona was dat al grotendeels afwezig. Vanuit NS reageert er niemand op dit topic. In eerdere topics lees je vanuit NS dat de gastheer op de trein ook nog andere taken heeft. Dat is echter natuurlijk geen antwoord op de vraag waarom controle niet na veilig vertrek direct op de 2e plaats van taken komt. Waarom niet simpelweg na vertrek de hele trein doorlopen en controleren? Dat zou toch uiterst logisch moeten zijn. Na een stopstation en weer vertrek ga je dan weer verder op het punt waar je gebleven was. Op rustigere momenten heb je dan toch tijd voor overige zaken.

Het kan toch niet zo zijn dat ik de hele rit van Zwolle tot Roosendaal geen personeel tref dat controleert? Ik kan het maar niet begrijpen.

Is dit gewoon angst voor agressie, treinoponthoud, of de Nederlandse wegkijk - laat- maar - gaancultuur? Ik snap dat je erg sterk in je schoenen moet staan tegenwoordig, maar hoort dat er dan niet gewoon bij?

 

Reputatie 7
Badge +1

Indien NS net als in mijn geboorteland (België) had geacteerd was er nu waarschijnlijk lang niet zo veel weerstand geweest. In België wordt ik op zo'n 60% van mijn reizen nog steeds gecontroleerd en daar zit iedereen ook de jonge kinderen gewoon met een mondkapje op in de trein.

In Nederland zie ik bijna nooit controle dus ja dan krijg je automatisch dat mensen hun mondkapje niet opzetten. Ik zal maar niet over Duitsland beginnen.

 

@Ferdinand Delasoie : Je slaat de spijker op zijn kop.

Reputatie 7

Wat ik zelf bijzonder storend vind, is dat de directeursmevrouw van de Nederlandse Spoorwegen zich er al overduidelijk bij neer heeft gelegd, dat haar treinen een wappiegesticht op wielen zijn. Niemand houdt zich aan de regels. En we gaan ook niet controleren… excuseer… ‘handhaven', want dat leidt toch alleen maar tot agressiviteit.

 

Lekker is dat. Het is officieel: het tuig maakt de dienst uit. Nu had Thom al een vermoeden met zijn eersteklaskaart. Als enige met een eersteklaskaart in de eersteklasse.

 

De directeursmevrouw laat ook duidelijk merken, dat als een NS-personeelslid toch wel zijn taak zou willen doen, dat dát niet de bedoeling is. Geheel voor eigen risico.

Hoe moet dat voelen voor SlideStops, Loes en al die andere NS-ers, zoals bijvoorbeeld daar zijn eh, wel… … hum… ja… SlideStops en Loes, alletwee, dus ? Die worden hier door de grote baas zo ongeveer onder de bus gegooid.

 

Maar goed. Nu wet toch over de bus hebben. Het is een trend. Wat de directeursmevrouw bij de Nederlandse Spoorwegen kan, kan de directeursmevrouw bij het Gemeentelijk Vervoersbedrijf ook. Pas maar op, Appie en Johan !

Reputatie 7
Badge +3

Die tournure had ik gemist.

Reputatie 7
Badge +3

Dat doet het GVB ook?

Eerder zei Claudia Zuiderwijk, directeur van het GVB, tegenover AT5 ook al dat ze voor afschaffing was. “Het is niet uit te leggen dat mensen geen mondkapje op hoeven als zij dansend in de kroeg staan, maar wel als ze bij ons in de tram of metro stappen. Dit is geen eenduidig beleid en dit leidt tot weerstand, verzet en agressie.”

https://www.parool.nl/amsterdam/wethouder-wil-af-van-mondkapjes-in-ov-zorgt-voor-spanning~bfb74d8f/

en

https://www.at5.nl/artikelen/213647/verbijstering-bij-gvb-over-mondkapjesplicht-alleen-in-openbaar-vervoer-dit-leidt-tot-weerstand-en-agressie

Reputatie 7
Badge +3

Het valt best uit te leggen. Dat doet het GVB in Amsterdam ook. Maar NS doet bij monde van de incompetente directie niet eens pogingen om het beleid uit te voeren. Dat is zeer kwalijk van de directie van de bedrijf dat aan het overheidsgeldinfuus ligt.

Reputatie 7
Badge +3

Beide zijn waar. Ja, ze hadden beter moeten handhaven en dat ook communiceren. En ja, het is op dit moment niet meer uit te leggen dat ze alleen nog in het OV blijven.

Reputatie 7
Badge +3

De NS-directie speelt een heel kwalijke rol in deze kwestie door steeds maar te roepen dat het niet uit te leggen valt dat de mondkapjes in het OV blijven.

De NS-directie had van het begin af aan luid en duidelijk moeten communiceren dat er gecontroleerd en gehandhaafd ging worden. Maar dat blijkt voor NS veel te moeilijk te zijn. Men is vergeten wat controle en handhaving is en laat het personeel dat niet wenst te controleren en handhaven wegkomen met deze impliciete werkweigering. Het is van een ontstellende zwakte en toont de verziekte bedrijfscultuur aan. Het begint hoog tijd te worden voor een andere vervoerder op het hoofdrailnet.

 

Reputatie 7
Badge +3

In de supermarkt kan het ook druk worden, in winkels ook. Als het daar met drukte het niet verplicht is om een mondkapje te dragen, leg dan uit dat het in OV met drukte wel moet?

De drukte in supermarkten kan vermeden worden, een aantal supermarkten heeft zelfs een drukte indicator. Daarbij is het nog altijd het advies om op drukke plaatsen een mondkapje te dragen en advies om drukte mijden. In OV kun je drukte niet altijd vermijden.

Winkels kun je vermijden door online te bestellen, OV heeft geen oplossing voor kwetsbaren die afhankelijk zijn van OV maar geen pas voor Regiotaxi of Valys kunnen aanvragen.

Overal mag het mondkapje af, waarom maakt men zoveel problemen over de verplichting in OV.

@Tamzin Je mag je gelukkig prijzen dat je niet kwetsbaar bent of een kwetsbare in jouw omgeving hebt. Zoals @mariskah aangeeft gaat beschermen ook over de schil om de kwetsbaren heen. Zo gaan kinderen al 2 jaar niet meer naar school om een ander gezinslid te beschermen.

Reputatie 2

In de supermarkt kan het ook druk worden, in winkels ook. Als het daar met drukte het niet verplicht is om een mondkapje te dragen, leg dan uit dat het in OV met drukte wel moet?

Reputatie 5

Op al die andere plekken kan ik 1,5 meter afstand bewaren. In het OV kan dat niet.

In de trein van Roosendaal naar Zwolle en werkelijk niemand draagt mondkapjes. Sinds vrijdag is het alleen nog verplicht om het openbaar vervoer en op Schiphol, maar blijkbaar is iedereen dit vergeten. Jammer dat er ook totaal niet op gecontroleerd wordt. 

In dat zelfde Roosendaal kun je met een paar honderd man zonder enige beperking carnaval vieren in een café. Vind je het gek dat mensen een mondkapjesplicht in het OV dan ook niet meer serieus nemen?

Daar komt bij dat de NS-directie zelf het hardst roept dat het onzin is en er niet gecontroleerd kan worden.

Dat is het standpunt van NS dat het onzin is. En waarom zou er niet gecontroleerd kunnen worden? Men WIL niet controleren en/of handhaven. Dat is wel een verschil…

Als er vanaf het begin van de mondkapjesplicht voldoende controle en handhaving was geweest dan was dit probleem er nu helemaal niet geweest.

Personeel en vakbonden hebben vanaf het begin geweigerd om de mondkapjesplicht te handhaven en die beslissen over wel/niet handhaven. Daardoor is het de eigen verantwoordelijkheid van de reiziger wel/geen mondkapje te dragen..

Nu er met name in de horeca geen enkele beperking meer is vindt die zelf verantwoordelijke reiziger de plicht in het OV onzin geworden en houdt zich er dus niet meer aan. Eigen verantwoordelijkheid betekent ook dat de reiziger zelf kan beslissen dat het niet meer nodig is.

Uw argument over indirecte besmetting van kwetsbaren snijdt geen hout want dat geldt net zo goed voor scholen, horeca, vereniging, supermarkt, etc.

Reputatie 5

In de trein van Roosendaal naar Zwolle en werkelijk niemand draagt mondkapjes. Sinds vrijdag is het alleen nog verplicht om het openbaar vervoer en op Schiphol, maar blijkbaar is iedereen dit vergeten. Jammer dat er ook totaal niet op gecontroleerd wordt. 

In dat zelfde Roosendaal kun je met een paar honderd man zonder enige beperking carnaval vieren in een café. Vind je het gek dat mensen een mondkapjesplicht in het OV dan ook niet meer serieus nemen?

Daar komt bij dat de NS-directie zelf het hardst roept dat het onzin is en er niet gecontroleerd kan worden.

Dat is het standpunt van NS dat het onzin is. En waarom zou er niet gecontroleerd kunnen worden? Men WIL niet controleren en/of handhaven. Dat is wel een verschil…

Als er vanaf het begin van de mondkapjesplicht voldoende controle en handhaving was geweest dan was dit probleem er nu helemaal niet geweest.Dan zou iedereen nu gewoon zonder morren een mondkapje dragen in het OV. Dat zou dan heel gewoon zijn. Maar NS heeft er bewust voor gekozen om niet te controleren en te handhaven. Wat mij betreft mag NS dan ook het zelf veroorzaakte probleem oplossen. Niet gaan zeuren over reizigersgedrag. Maat zelf eens kritisch kijken naar hoe handhaving en controle verloopt.

Waar men ook steeds maar geen rekening mee wenst te houden, is dat het niet alleen om kwetsbaren gaat die met het OV reizen, maar ook om de diverse contacten van al dan niet kwetsbare reizigers en die contacten hebben dan ook weer contacten etc. Even bij oma op bezoek en..We weten allemaal  wat de gevolgen zijn. Dus waarom kost het dan zoveel moeite om  je gewoon aan de regels te houden? Om zoveel erger te voorkomen..

 

 

Reputatie 2

Over twee weken schaffen ze het wel af.

Het is onhoudbaar geworden

Reputatie 5

Het is toch wel een beetje vreemd dat NS aan de ene kant heel veel geld als overheidssteun verlangt. Maar aan de andere kant is NS niet bereid het (mondkapjes) beleid van de overheid uit te voeren. Dat wringt, dat klopt niet, dat spoort niet...

Reputatie 7
Badge

Voor de zoveelste keer: het is uitgelegd door de minister van VWS. Het OV moet door iedereen gebruikt kunnen worden en daarom moet tot nader bericht iedereen een mondkapje op. 

Ik begrijp niet wat er zo moeilijk is aan deze simpele boodschap. Blijkbaar schat ik de Nederlanders te hoog in.

Als het OV door IEDEREEN gebruikt moet kunnen worden, waarom zou dat dan niet gelden voor mensen die geen mondkapje kunnen of willen dragen? Of waarom weegt hun belang blijkbaar in ieder geval minder zwaar dan dat van mensen die een significant risico lopen als ze met het OV reizen terwijl anderen daar geen mondkapje dragen?

Reputatie 4

Voor de zoveelste keer: het is uitgelegd door de minister van VWS. Het OV moet door iedereen gebruikt kunnen worden en daarom moet tot nader bericht iedereen een mondkapje op. 

Ik begrijp niet wat er zo moeilijk is aan deze simpele boodschap. Blijkbaar schat ik de Nederlanders te hoog in.

"het OV moet door iedereen gebruikt kunnen worden” maar hoe je er komt boeit blijkbaar niet. Nergens worden nog mondkapjes gedragen maar zodra men de poortjes van het station passeert vallen de kwetsbaren blijkbaar ter plekke dood neer als ze geen mondkapje dragen.

Nogmaals: ik hou me er wel aan, maar het is gewoon een zwak verhaal die mensen aan het twijfelen brengt en uitnodigt om het te negeren. Het niet controleren van het zich houden aan de maatregelen helpt ook niet. Het is niet zozeer dat Nederlanders te hoog worden ingeschat maar je moet gewoon duidelijk tegen ze zijn. Wees rechtlijnig in de maatregelen en controleer die ook. Als je geen van beiden doet dan vraag je er om dat mensen het naast zich neer gaan leggen.

Wat mij betreft heffen ze de mondkapjesplicht op de perrons op maar houden ze e.a. in de treinen voorlopig nog wel. Dat is goed uit te leggen en daarvan kan een kind het nut wel inzien.

Reputatie 6

Hoe kan je uitspraken van een minister nog serieus nemen? Een paar maanden geleden, bij een zelfde aantal besmettingen per dag werd, de lockdown uitgeroepen. Voor wie een mondkapje "noodzakelijk” is…. de eerste klas vanaf nu zonder bijbetaling alleen voor mensen met een mondkapje? “De quarantaine klasse”

Reputatie 7

Voor de zoveelste keer: het is uitgelegd door de minister van VWS. Het OV moet door iedereen gebruikt kunnen worden en daarom moet tot nader bericht iedereen een mondkapje op. 

Ik begrijp niet wat er zo moeilijk is aan deze simpele boodschap. Blijkbaar schat ik de Nederlanders te hoog in.

De boodschap is simpel maar men heeft gewoon weinig boodschap meer aan de inhoud. De geest terug in de fles krijgen gaat niet lukken.

Voor de zoveelste keer: het is uitgelegd door de minister van VWS. Het OV moet door iedereen gebruikt kunnen worden en daarom moet tot nader bericht iedereen een mondkapje op. 

Dit soort op ethiek gebaseerde redeneringen zijn leuk maar zijn los gezongen van de realiteit. De minister kan dit nog tig keer verkondigen maar niemand neemt het nog serieus.

Ja ik snap ook niet waarom het zo moeilijk is om in de trein een mondkapje te dragen. We hebben zoveel versoepelingen. Het is inderdaad blijkbaar erg moeilijk om je dan tijdens een treinreis toch even aan wat regels te houden.

En ik ga bewust geen carnaval vieren en heb geen auto. Dus ik moet wel met de trein. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor de zoveelste keer: het is uitgelegd door de minister van VWS. Het OV moet door iedereen gebruikt kunnen worden en daarom moet tot nader bericht iedereen een mondkapje op. 

Ik begrijp niet wat er zo moeilijk is aan deze simpele boodschap. Blijkbaar schat ik de Nederlanders te hoog in.

Reputatie 4

Doordat de overheid weigerde om iets te versoepelen (waarom nog mondkapjes op het perron?) is er een wel erg groot verschil ontstaan tussen wat er in de trein mag en wat er overal elders mag. Daardoor zijn mensen maar op eigen houtje gaan versoepelen. Ik hou me wel aan de regels maar in dit geval heb ik wel wat begrip voor degenen die dat niet doen. 

Het is eerder andersom. Als je geen mondkapje wenst te dragen heb je in het OV niets te zoeken. Dan blijf je maar thuis of reis je met eigen vervoer.

De discussie over wel/geen mondkapjes in het OV is zinloos geworden nu het overgrote deel van de reizigers geen mondkapje meer draagt en de leiding van de OV-bedrijven heeft aangegeven een dergelijke plicht ook niet te willen handhaven. De discussie is gewoon ingehaald door de realiteit.

Reageer