Mondkapjes blijkbaar niet meer nodig

  • 27 February 2022
  • 82 reacties
  • 2279 Bekeken

In de trein van Roosendaal naar Zwolle en werkelijk niemand draagt mondkapjes. Sinds vrijdag is het alleen nog verplicht om het openbaar vervoer en op Schiphol, maar blijkbaar is iedereen dit vergeten. Jammer dat er ook totaal niet op gecontroleerd wordt. 


82 reacties

Reputatie 5

Trein 1118 deursluitmedewerker (betere taakomschrijving voor hc) met een kinkapje. Zowel op het perron als in de trein. 

Getuigd niet echt van fatsoen richting medewerkers van de NS, erg laag om zo een reactie hier te plaatsen.

Het getuigt ook niet van fatsoen dat deze BOA’s zich niet aan de regels houden en soms zelfs zonder mondkapje op minder dan 1,5 meter van de reizigers gaan staan.

Of uitgebreid in de stiltecoupe gaan staan teuten.

De Eerste klas niet voldoende controleren,zodat mensen met een geldig kaartje daar niet eens kunnen zitten.(waardoor ik mijn upgrade er maar afgehaald heb!)

Trein 1118 deursluitmedewerker (betere taakomschrijving voor hc) met een kinkapje. Zowel op het perron als in de trein. 

Het is eerder andersom. Als je geen mondkapje wenst te dragen heb je in het OV niets te zoeken. Dan blijf je maar thuis of reis je met eigen vervoer.

De discussie over wel/geen mondkapjes in het OV is zinloos geworden nu het overgrote deel van de reizigers geen mondkapje meer draagt en de leiding van de OV-bedrijven heeft aangegeven een dergelijke plicht ook niet te willen handhaven. De discussie is gewoon ingehaald door de realiteit.

Reputatie 7
Badge +3

De NS-directie speelt een heel kwalijke rol in deze kwestie door steeds maar te roepen dat het niet uit te leggen valt dat de mondkapjes in het OV blijven.

De NS-directie had van het begin af aan luid en duidelijk moeten communiceren dat er gecontroleerd en gehandhaafd ging worden. Maar dat blijkt voor NS veel te moeilijk te zijn. Men is vergeten wat controle en handhaving is en laat het personeel dat niet wenst te controleren en handhaven wegkomen met deze impliciete werkweigering. Het is van een ontstellende zwakte en toont de verziekte bedrijfscultuur aan. Het begint hoog tijd te worden voor een andere vervoerder op het hoofdrailnet.

 

Reputatie 7

Inmiddels heeft het probleem zich vanzelf opgelost doordat bijna niemand zich nog aan de mondkapjesplicht houdt. 

Vanmiddag onderweg was ik één van de handvol met mondkapje. Rare ervaring dat jijzelf een van de weinigen bent. Op station Breda zelf had ook vrijwel niemand een kapje op, ook niet bij AH to Go waar je het officieel ook nog moet. Verder nog vrij veel carnavalsvierders in de trein, ik hoef vast niet uit te leggen hoe die met de kapjes omgaan.

Beter om zsm ermee te stoppen en niet pas op 15 maart eens te gaan bekijken wat en hoe.

Ik ben nog altijd erg benieuwd naar de redenen van nauwelijks controleren. Ook voor corona was dat al grotendeels afwezig. Vanuit NS reageert er niemand op dit topic. In eerdere topics lees je vanuit NS dat de gastheer op de trein ook nog andere taken heeft. Dat is echter natuurlijk geen antwoord op de vraag waarom controle niet na veilig vertrek direct op de 2e plaats van taken komt. Waarom niet simpelweg na vertrek de hele trein doorlopen en controleren? Dat zou toch uiterst logisch moeten zijn. Na een stopstation en weer vertrek ga je dan weer verder op het punt waar je gebleven was. Op rustigere momenten heb je dan toch tijd voor overige zaken.

Het kan toch niet zo zijn dat ik de hele rit van Zwolle tot Roosendaal geen personeel tref dat controleert? Ik kan het maar niet begrijpen.

Is dit gewoon angst voor agressie, treinoponthoud, of de Nederlandse wegkijk - laat- maar - gaancultuur? Ik snap dat je erg sterk in je schoenen moet staan tegenwoordig, maar hoort dat er dan niet gewoon bij?

 

Simpelweg is er vanuit het management tot doel gesteld om vooral SERVICE te verlenen, dit door een aantal keer gewoon door de trein heen te lopen en de mensen te begroeten. Door corona is er vanwege de gezondheid van het personeel in eerste instantie besloten om geen controles meer uit te voeren en zijn er nog tal van andere aanwijzingen geweest om het contact en besmettingsrisico zo laag mogelijk te houden voor het personeel. En sindsdien weet iedereen wat het resultaat is op een klein aantal hc's van de oude stempel na die wel hun service gerichte taak uitvoeren door te controleren en door de trein te lopen om zichtbaar te zijn.

Wat dit management alleen totaal niet in heeft gezien is dat de contactmomenten met klanten juist voortkomen uit controle van de vervoersbewijzen. Op die momenten leg je echt contact met de klant en heeft deze klant de mogelijkheid om de hc ergens op te wijzen of zijn/haar vraag te stellen. Ook zijn dat de leuke contactmomenten met kinderen in de trein die het dan geweldig vinden als er uit de zak of tas van de hc een stickervel komt welke bij de leeftijd van het kind aansluit.

Helaas is de visie van service verlenen inmiddels weer achterhaald en heeft NS besloten om heel veel service verlenende personeelsleden van alle stations weg te saneren waardoor er op enkele stations na geen aanspreekpunten meer zijn en mensen zijn aangewezen op het treinpersoneel. Echter is ook bij het treinpersoneel de efficientie verhoogt door de overstaptijden tussen treinen zo dicht mogelijk bij de minimale tijden te plannen waardoor ook deze nagenoeg geen tijd meer over houden om iemand te voorzien van de benodigde informatie als hier naar gevraagd wordt.

De tijd zal het leren of er zo en zo nog hc's op de treinen gaan blijven, persoonlijk denk ik dat ook die gaan verdwijnen en dan kan de trein wel eens een nog grotere vrijplaats kunnen worden dan het nu al is. 

Reputatie 7
Badge +3

In de supermarkt kan het ook druk worden, in winkels ook. Als het daar met drukte het niet verplicht is om een mondkapje te dragen, leg dan uit dat het in OV met drukte wel moet?

Zo gaan kinderen al 2 jaar niet meer naar school om een ander gezinslid te beschermen.

Alle beperkingen op scholen zijn opgeheven. 

Omdat beperkingen zijn opgeheven kunnen kinderen uit gezinnen met een kwetsbaar gezinslid niet naar school. Die gezinnen leven al 2 jaar in een bubbel.

Echt, ik had en heb nog begrip voor mensen die echt kwetsbaar zijn, maar als kinderen uit gezinnen met een kwetsbaar gezinslid al 2 jaar niet naar school kunnen, dat niet konden toen er nog wel strenge maatregelen waren, wanneer kunnen (of liever durven) die het dan wel? Die durfden dus ook niet toen de mondkapjes nog verplicht waren in winkels, die durfden niet toen de 1,5 meter afstand maatregel er nog was, die durfden niet toen de niet-essentiele winkels dicht waren, die durfden niet toen de horeca, theaters, dierentuinen, bioscopen, musea e.d. dicht waren, die durfden niet toen er een nog streng thuiswerkadvies was, die durfden niet toen zij zelf en het overgrote deel van Nederland gevaccineerd werden, die durfden niet na een 3e vaccinatie / booster. En die zouden nu wel durven als de beperkingen niet zouden zijn opgeheven of wanneer iedereen in het OV netje een mondkapje draagt? Of durven die pas als het hele land in een maanden lange superstrenge lockdown gaat tot er geen enkele besmetting meer is en dan nog even een half jaartje extra alles dicht gewoon om het zeker te weten? Als dit de bedoeling is dan stap ik accuut over naar het kamp van de wappies. 

Om toch ook de andere kant te benoemen: zojuist in tr 540 Zwolle-Amersfoort een enthousiaste HC die meteen een rondje loopt en eenieder aanspreekt op ontbrekende mondluier. 

Reputatie 7

Sterkte met de laatste loodjes @Rene74 , het valt je zwaar zo te lezen en dan ook nog al die problemen met de 1e klas.

Ja reuze zwaar joh! Je moest eens weten @BrunoEst

Ontzettend bedankt voor je medeleven.

Reputatie 7

Overigens begrijp ik weinig van de controverse. Aan de ene kant heb je degenen die het dragen van een kapje klaarblijkelijk als een enorm offer ervaren (waar hebben we het over ?) 

We hebben het over een vrij zinloos en niet te handhaven kapje dat alleen in het ov nog bestaat.

Het is geen wonder dat veruit de meesten er wel klaar mee zijn en de teugels al flink laten vieren. Er kijkt toch (bijna) niemand naar, dan krijg je dat.

Ok, ik heb die trein nl van ehv naar rtd gehad, dus dan weet ik iig dat ik er geen deel van heb uitgemaakt.

Ik had wel dienst met een mannelijke HC, dus vandaar dat ik ff benieuwd was. Die collega hield zich bij mij nl ook netjes aan de regels waar ik bij was, vandaar dat ik ff benieuwd was. 

Bedankt voor de extra info overigens.

@wsm 

De handfluit werd gepromoot, maar is nooit verplicht, dus men mag kiezen. Zelf gebruik ik de handfluit, het is aan de collega zelf.

In de trein van Roosendaal naar Zwolle en werkelijk niemand draagt mondkapjes. Sinds vrijdag is het alleen nog verplicht om het openbaar vervoer en op Schiphol, maar blijkbaar is iedereen dit vergeten. Jammer dat er ook totaal niet op gecontroleerd wordt. 

In dat zelfde Roosendaal kun je met een paar honderd man zonder enige beperking carnaval vieren in een café. Vind je het gek dat mensen een mondkapjesplicht in het OV dan ook niet meer serieus nemen?

Daar komt bij dat de NS-directie zelf het hardst roept dat het onzin is en er niet gecontroleerd kan worden.

Voor de zoveelste keer: het is uitgelegd door de minister van VWS. Het OV moet door iedereen gebruikt kunnen worden en daarom moet tot nader bericht iedereen een mondkapje op. 

Dit soort op ethiek gebaseerde redeneringen zijn leuk maar zijn los gezongen van de realiteit. De minister kan dit nog tig keer verkondigen maar niemand neemt het nog serieus.

Reputatie 6

Hoe kan je uitspraken van een minister nog serieus nemen? Een paar maanden geleden, bij een zelfde aantal besmettingen per dag werd, de lockdown uitgeroepen. Voor wie een mondkapje "noodzakelijk” is…. de eerste klas vanaf nu zonder bijbetaling alleen voor mensen met een mondkapje? “De quarantaine klasse”

Reputatie 4

Voor de zoveelste keer: het is uitgelegd door de minister van VWS. Het OV moet door iedereen gebruikt kunnen worden en daarom moet tot nader bericht iedereen een mondkapje op. 

Ik begrijp niet wat er zo moeilijk is aan deze simpele boodschap. Blijkbaar schat ik de Nederlanders te hoog in.

"het OV moet door iedereen gebruikt kunnen worden” maar hoe je er komt boeit blijkbaar niet. Nergens worden nog mondkapjes gedragen maar zodra men de poortjes van het station passeert vallen de kwetsbaren blijkbaar ter plekke dood neer als ze geen mondkapje dragen.

Nogmaals: ik hou me er wel aan, maar het is gewoon een zwak verhaal die mensen aan het twijfelen brengt en uitnodigt om het te negeren. Het niet controleren van het zich houden aan de maatregelen helpt ook niet. Het is niet zozeer dat Nederlanders te hoog worden ingeschat maar je moet gewoon duidelijk tegen ze zijn. Wees rechtlijnig in de maatregelen en controleer die ook. Als je geen van beiden doet dan vraag je er om dat mensen het naast zich neer gaan leggen.

Wat mij betreft heffen ze de mondkapjesplicht op de perrons op maar houden ze e.a. in de treinen voorlopig nog wel. Dat is goed uit te leggen en daarvan kan een kind het nut wel inzien.

Reputatie 5

Het is toch wel een beetje vreemd dat NS aan de ene kant heel veel geld als overheidssteun verlangt. Maar aan de andere kant is NS niet bereid het (mondkapjes) beleid van de overheid uit te voeren. Dat wringt, dat klopt niet, dat spoort niet...

Reputatie 5

In de trein van Roosendaal naar Zwolle en werkelijk niemand draagt mondkapjes. Sinds vrijdag is het alleen nog verplicht om het openbaar vervoer en op Schiphol, maar blijkbaar is iedereen dit vergeten. Jammer dat er ook totaal niet op gecontroleerd wordt. 

In dat zelfde Roosendaal kun je met een paar honderd man zonder enige beperking carnaval vieren in een café. Vind je het gek dat mensen een mondkapjesplicht in het OV dan ook niet meer serieus nemen?

Daar komt bij dat de NS-directie zelf het hardst roept dat het onzin is en er niet gecontroleerd kan worden.

Dat is het standpunt van NS dat het onzin is. En waarom zou er niet gecontroleerd kunnen worden? Men WIL niet controleren en/of handhaven. Dat is wel een verschil…

Als er vanaf het begin van de mondkapjesplicht voldoende controle en handhaving was geweest dan was dit probleem er nu helemaal niet geweest.Dan zou iedereen nu gewoon zonder morren een mondkapje dragen in het OV. Dat zou dan heel gewoon zijn. Maar NS heeft er bewust voor gekozen om niet te controleren en te handhaven. Wat mij betreft mag NS dan ook het zelf veroorzaakte probleem oplossen. Niet gaan zeuren over reizigersgedrag. Maat zelf eens kritisch kijken naar hoe handhaving en controle verloopt.

Waar men ook steeds maar geen rekening mee wenst te houden, is dat het niet alleen om kwetsbaren gaat die met het OV reizen, maar ook om de diverse contacten van al dan niet kwetsbare reizigers en die contacten hebben dan ook weer contacten etc. Even bij oma op bezoek en..We weten allemaal  wat de gevolgen zijn. Dus waarom kost het dan zoveel moeite om  je gewoon aan de regels te houden? Om zoveel erger te voorkomen..

 

 

In de trein van Roosendaal naar Zwolle en werkelijk niemand draagt mondkapjes. Sinds vrijdag is het alleen nog verplicht om het openbaar vervoer en op Schiphol, maar blijkbaar is iedereen dit vergeten. Jammer dat er ook totaal niet op gecontroleerd wordt. 

In dat zelfde Roosendaal kun je met een paar honderd man zonder enige beperking carnaval vieren in een café. Vind je het gek dat mensen een mondkapjesplicht in het OV dan ook niet meer serieus nemen?

Daar komt bij dat de NS-directie zelf het hardst roept dat het onzin is en er niet gecontroleerd kan worden.

Dat is het standpunt van NS dat het onzin is. En waarom zou er niet gecontroleerd kunnen worden? Men WIL niet controleren en/of handhaven. Dat is wel een verschil…

Als er vanaf het begin van de mondkapjesplicht voldoende controle en handhaving was geweest dan was dit probleem er nu helemaal niet geweest.

Personeel en vakbonden hebben vanaf het begin geweigerd om de mondkapjesplicht te handhaven en die beslissen over wel/niet handhaven. Daardoor is het de eigen verantwoordelijkheid van de reiziger wel/geen mondkapje te dragen..

Nu er met name in de horeca geen enkele beperking meer is vindt die zelf verantwoordelijke reiziger de plicht in het OV onzin geworden en houdt zich er dus niet meer aan. Eigen verantwoordelijkheid betekent ook dat de reiziger zelf kan beslissen dat het niet meer nodig is.

Uw argument over indirecte besmetting van kwetsbaren snijdt geen hout want dat geldt net zo goed voor scholen, horeca, vereniging, supermarkt, etc.

Reputatie 5

Op al die andere plekken kan ik 1,5 meter afstand bewaren. In het OV kan dat niet.

Reputatie 2

In de supermarkt kan het ook druk worden, in winkels ook. Als het daar met drukte het niet verplicht is om een mondkapje te dragen, leg dan uit dat het in OV met drukte wel moet?

Reputatie 7
Badge +3

Het valt best uit te leggen. Dat doet het GVB in Amsterdam ook. Maar NS doet bij monde van de incompetente directie niet eens pogingen om het beleid uit te voeren. Dat is zeer kwalijk van de directie van de bedrijf dat aan het overheidsgeldinfuus ligt.

Reputatie 7
Badge +3

Dat doet het GVB ook?

Eerder zei Claudia Zuiderwijk, directeur van het GVB, tegenover AT5 ook al dat ze voor afschaffing was. “Het is niet uit te leggen dat mensen geen mondkapje op hoeven als zij dansend in de kroeg staan, maar wel als ze bij ons in de tram of metro stappen. Dit is geen eenduidig beleid en dit leidt tot weerstand, verzet en agressie.”

https://www.parool.nl/amsterdam/wethouder-wil-af-van-mondkapjes-in-ov-zorgt-voor-spanning~bfb74d8f/

en

https://www.at5.nl/artikelen/213647/verbijstering-bij-gvb-over-mondkapjesplicht-alleen-in-openbaar-vervoer-dit-leidt-tot-weerstand-en-agressie

Reputatie 7

Wat ik zelf bijzonder storend vind, is dat de directeursmevrouw van de Nederlandse Spoorwegen zich er al overduidelijk bij neer heeft gelegd, dat haar treinen een wappiegesticht op wielen zijn. Niemand houdt zich aan de regels. En we gaan ook niet controleren… excuseer… ‘handhaven', want dat leidt toch alleen maar tot agressiviteit.

 

Lekker is dat. Het is officieel: het tuig maakt de dienst uit. Nu had Thom al een vermoeden met zijn eersteklaskaart. Als enige met een eersteklaskaart in de eersteklasse.

 

De directeursmevrouw laat ook duidelijk merken, dat als een NS-personeelslid toch wel zijn taak zou willen doen, dat dát niet de bedoeling is. Geheel voor eigen risico.

Hoe moet dat voelen voor SlideStops, Loes en al die andere NS-ers, zoals bijvoorbeeld daar zijn eh, wel… … hum… ja… SlideStops en Loes, alletwee, dus ? Die worden hier door de grote baas zo ongeveer onder de bus gegooid.

 

Maar goed. Nu wet toch over de bus hebben. Het is een trend. Wat de directeursmevrouw bij de Nederlandse Spoorwegen kan, kan de directeursmevrouw bij het Gemeentelijk Vervoersbedrijf ook. Pas maar op, Appie en Johan !

Reageer