Mondkapjes blijkbaar niet meer nodig

  • 27 February 2022
  • 82 reacties
  • 2280 Bekeken


Toon eerste bericht

82 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Indien NS net als in mijn geboorteland (België) had geacteerd was er nu waarschijnlijk lang niet zo veel weerstand geweest. In België wordt ik op zo'n 60% van mijn reizen nog steeds gecontroleerd en daar zit iedereen ook de jonge kinderen gewoon met een mondkapje op in de trein.

In Nederland zie ik bijna nooit controle dus ja dan krijg je automatisch dat mensen hun mondkapje niet opzetten. Ik zal maar niet over Duitsland beginnen.

 

@Ferdinand Delasoie : Je slaat de spijker op zijn kop.

In de supermarkt kan het ook druk worden, in winkels ook. Als het daar met drukte het niet verplicht is om een mondkapje te dragen, leg dan uit dat het in OV met drukte wel moet?

Zo gaan kinderen al 2 jaar niet meer naar school om een ander gezinslid te beschermen.

Alle beperkingen op scholen zijn opgeheven. 

Ik ben nog altijd erg benieuwd naar de redenen van nauwelijks controleren. Ook voor corona was dat al grotendeels afwezig. Vanuit NS reageert er niemand op dit topic. In eerdere topics lees je vanuit NS dat de gastheer op de trein ook nog andere taken heeft. Dat is echter natuurlijk geen antwoord op de vraag waarom controle niet na veilig vertrek direct op de 2e plaats van taken komt. Waarom niet simpelweg na vertrek de hele trein doorlopen en controleren? Dat zou toch uiterst logisch moeten zijn. Na een stopstation en weer vertrek ga je dan weer verder op het punt waar je gebleven was. Op rustigere momenten heb je dan toch tijd voor overige zaken.

In de filosofie van NS is de conducteur primair gastheer en geen controleur. Vanuit die filosofie is controle bijzaak.  

De NS-directie had van het begin af aan luid en duidelijk moeten communiceren dat er gecontroleerd en gehandhaafd ging worden.

Dat zou een keiharde leugen zijn geweest omdat de vakbonden al helemaal aan het begin hadden aangegeven dat er bij NS niet gecontroleerd zou worden op mondkapjes. 

Inmiddels heeft het probleem zich vanzelf opgelost doordat bijna niemand zich nog aan de mondkapjesplicht houdt. 

Reputatie 7

In de filosofie van NS is de conducteur primair gastheer en geen controleur. Vanuit die filosofie is controle bijzaak.  

Dan dient die filosofie dringend bijgesteld te worden.

Dat zou NS zelf ook moeten zien.

Wat ik zelf bijzonder storend vind, is dat de directeursmevrouw van de Nederlandse Spoorwegen zich er al overduidelijk bij neer heeft gelegd, dat haar treinen een wappiegesticht op wielen zijn. Niemand houdt zich aan de regels. En we gaan ook niet controleren… excuseer… ‘handhaven', want dat leidt toch alleen maar tot agressiviteit.

 

Niet alleen een wappiegesticht, maar ook een wappiewerkplaats. 

De aantallen conducteurs en servicemedewerkers en dergelijke met onderdeneuskapjes, kinkapjes en helemaalgeenkapjes zijn niet meer op de vingers van een hand te tellen. 

 

Reputatie 7

Bedankt Jeroen voor deze uitvoerige toelichting. Juist tijdens controle verleen je in mijn ogen service en heb je inderdaad contactmogelijkheden met elke reiziger en kan deze vragen stellen e.d.

Ik hoop dat jouw gedachte dat de trein misschien wel een nog grotere vrijplaats wordt niet uitkomt. Er zullen dan denk ik ook veel reizigers afhaken (voornamelijk de oude en trouwe jarenlange vaste klanten én de 1e klasreizigers). Want een zodanige uitvoering van dit beleid is niet wat deze klanten wensen.

Voor een HC lijkt me het werk zoals ze het nu uitvoeren trouwens ook niet veel aan.

@Rene74  De bonden en personeel zijn er tegen dat de hc van de trein afgaat en daar zijn genoeg goede redenen voor om daar ook voor te strijden. Wel deel ik volledig de mening dat hc's dan ook weer zichtbaar in de trein moeten zijn en moeten controleren op vervoersbewijzen.

Veel hc's haalde voor corona veel plezier in hun werk uit het contact met klanten/reizigers en dat vond ik ook een leuk facet van het werk ondanks dat het contact wat een machinist met klanten heeft natuurlijk een stuk geringer is.

 

Reputatie 7
Badge +3

In de supermarkt kan het ook druk worden, in winkels ook. Als het daar met drukte het niet verplicht is om een mondkapje te dragen, leg dan uit dat het in OV met drukte wel moet?

Zo gaan kinderen al 2 jaar niet meer naar school om een ander gezinslid te beschermen.

Alle beperkingen op scholen zijn opgeheven. 

Omdat beperkingen zijn opgeheven kunnen kinderen uit gezinnen met een kwetsbaar gezinslid niet naar school. Die gezinnen leven al 2 jaar in een bubbel.

Reputatie 7
Badge +3

@Momo  Het is geen kwestie van niet durven maar niet kunnen. Bij ongeveer 300.000 mensen werkt het immuunsysteem niet zoals het zou moeten. Bij deze mensen is het niet zeker of vaccinaties werken. Ondanks de 3 vaccinaties+ booster kunnen zij nog steeds een ernstiger verloop van Covid-19 krijgen. Voor hen betekenen deze verregaande versoepelingen dat zij en hun naaste omgeving juist minder kunnen. Als blijkt dat men inderdaad minder ziek wordt van de huidige varianten, dan kunnen zij stukje bij beetje weer meedoen in de maatschappij. Nu is het voor hen even afwachten wat het gevolg van de laatste versoepelingen is. 

Zij willen geen lockdown, dat is nu niet nodig, maar wel dat men zich houdt aan de maatregelen die er nog zijn. Als je geen begrip voor deze groep kunt opbrengen dan zou je inderdaad maar moeten overstappen.

300.000 + naasten kom je al snel op 1 miljoen mensen die nog een pas op de plaats moeten maken. Die nog niet een pasgeboren baby kunnen gaan begroeten of naar het laatste afscheid van een dierbare kunnen gaan. Die nog bij alles waar mee ze in contact kunnen komen met anderen moeten afwegen of dat hen waard is.

Reputatie 7

Onze zoon was slechts een baby van 6 maanden toen de diagnose werd gesteld: kanker.

De kanker was goed te behandelen met chemotherapie, maar de chemotherapie heeft wel zijn complete immuniteitssysteem vernietigd. De kanker zou hem niet fataal worden, maar een verkoudheidje zou heel erg slecht kunnen aflopen.

We hebben dus 1 vol jaar in onze hoogsteigen lockdown gezeten. Hij heeft de hele episode overleefd, hoewel hij wel op de Intensive Care heeft gelegen wegens RSV (een verkoudheidje, jawel).

Wat MoDe zegt, verbaast mij helemaal niet. Het verbaast me wel, dat er hier mensen zijn die er bovenop duiken. Maar goed… dat is eigenlijk het hele probleem. Je draagt het mondmasker niet voor jezelf. Je draagt het voor de ander.

@Ferdinand Delasoie

Je mist één punt. Waarom gelden die maatregelen alleen voor het openbaar vervoer? En dan niet in het onderwijs, in de horeca, in winkels, op kantoor, bij verenigingen, etc? Dat er alleen een risico zou zijn in het openbaar vervoer is wat het allemaal volledig ongeloofwaardig maakt.

Mijn broer heeft een auto-immuunziekte en dan is het oppassen geblazen. Maar dat geldt voor hem ook al jaren net zo goed voor verkoudheid of griep als nu voor corona. Maar bij verkoudheid en griep heeft de overheid hier nog nooit (zoals in Azië) een mondkapje geadviseerd. En zeg niet dat griep veel onschuldiger is dan de huidige corona variant, in de winter van 2018 was de oversterfte door de griep in Nederland 9500 personen.

 

@Rene74  De bonden en personeel zijn er tegen dat de hc van de trein afgaat en daar zijn genoeg goede redenen voor om daar ook voor te strijden. 

Op regionale lijnen zijn ook geen conducteurs meer en daar is de controle desondanks beter dan bij NS. 

Gaat natuurlijk niet alleen over controle maar ook over toezicht.  De treinen van de NS zijn over het algemeen langer dan die van de concurrenten op de regionale lijnen of het zijn dubbeldekkers met het dubbele aantal plekken voor reizigers.

Juist voor de veiligheid moet een hc zichtbaar zijn in de trein en door de trein lopen, daarbij is de hc degene op de trein die de eerste hulp moet verlenen zodra dit nodig is en dan kan de machinist in overleg met de verkeersleiding en de hulpdiensten naar de best mogelijke plek rijden voor de hulpverlening indien nodig.

Daarnaast zouden de treinen van de NS eerst verbouwd moeten worden om de machinist te laten sleutelen omdat er van vooraf op veel stations onvoldoende overzicht is om te zien of er veilig gesleuteld kan worden doordat de treinlengte vaak langer is maar ook omdat er veel stations/perrons zijn die in een bocht liggen waardoor je van de cabine af onvoldoende overzicht hebt om te sleutelen.

Daarnaast kun je als machinist de dienstregeling niet meer goed aanhouden als je zelf moet sleutelen, dus ook die zou op de schop moeten. En het management van de NS denkt dat een machinist het werk van de hc sneller kan doen, daar wilden ze een proef mee houden op het traject Amsterdam Centraal - Schiphol.

Reputatie 7

@Rene74  De bonden en personeel zijn er tegen dat de hc van de trein afgaat en daar zijn genoeg goede redenen voor om daar ook voor te strijden. 

Op regionale lijnen zijn ook geen conducteurs meer en daar is de controle desondanks beter dan bij NS. 

 

De bonden hebben zich met succes ingezet om de kerntaak van de conducteur, het uitoefenen van controle/toezicht, te vervangen door het verlenen van service.

Strijden om de daarmee (groten)deels overbodig geworden functie van conducteur te behouden vormt nu een achterhoedegevecht.

Leren van de concurrenten lijkt thans inderdaad zinvoller. Zou daarbij ook eens goed kijken naar de praktijk in buitenlanden .

Reputatie 7

@Ferdinand Delasoie

Je mist één punt. Waarom gelden die maatregelen alleen voor het openbaar vervoer? En dan niet in het onderwijs, in de horeca, in winkels, op kantoor, bij verenigingen, etc? Dat er alleen een risico zou zijn in het openbaar vervoer is wat het allemaal volledig ongeloofwaardig maakt.

 

Je mist een punt. Het is niet omdat elders (horeca, onderwijs etc.) geen mondkapjesplicht meer bestaat, het daarom niet nuttig zou kunnen zijn deze nog wel in het OV te hebben. Wie zegt dat alleen een risico zou bestaan in het OV ?

Overigens begrijp ik weinig van de controverse. Aan de ene kant heb je degenen die het dragen van een kapje klaarblijkelijk als een enorm offer ervaren (waar hebben we het over ?) en aan de andere kant heb je degenen die iedereen, op morele gronden, willen dwingen tot het blijven gebruiken van kapjes.

Dit terwijl het al geruime tijd mogelijk is om jezelf goed te beschermen zonder een beroep te hoeven doen op anderen. Waar eerder ten onrechte werd gewezen op een eigen verantwoordelijkheid,  is er thans wel sprake van een eigen verantwoordelijkheid.

Reputatie 7

Vanmiddag op station Breda: bijna niemand met kapje, of gewoon onder de kin dragend. De mensen van V&S bij de poortjes in de hal en die zelf keurig een kapje droegen (ook over hun neus) stonden erbij en keken er naar. Wie houdt hier wie voor de gek?

Niet dat de kapjes zouden helpen in mijn ogen, iedereen die ze nog heeft recyclet ze continu dus hoe hygiënisch en beschermend voor de ander en jezelf is dat. 

Nog even wachten tot de plicht officieel ook in het ov vervalt.

@Henk_NL

Op station Den Bosch vanmiddag iemand van V&S zonder mondkapje. Iedereen bij NS zijn eigen regels, dat blijft een probleem.

Ik zie er ook velen met een eigen visie op het beleid idd, maar wilde ook de positieve kant eens benoemen ;)

Reputatie 7

Sterkte met de laatste loodjes @Rene74 , het valt je zwaar zo te lezen en dan ook nog al die problemen met de 1e klas.

Den Haag Centraal afgelopen zondag: V&S-medewerker met een kinkapje. 

Reputatie 7
Badge +1

Den Haag Centraal afgelopen zondag: V&S-medewerker met een kinkapje. 

Dat is helaas eerder regel dan uitzondering de laatste tijd…

Overigens zie ik sinds vrijdag überhaupt amper nog mensen met een mondkapje op in de trein en op het station.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens begrijp ik weinig van de controverse. Aan de ene kant heb je degenen die het dragen van een kapje klaarblijkelijk als een enorm offer ervaren (waar hebben we het over ?) 

We hebben het over een vrij zinloos en niet te handhaven kapje dat alleen in het ov nog bestaat.

Het is geen wonder dat veruit de meesten er wel klaar mee zijn en de teugels al flink laten vieren. Er kijkt toch (bijna) niemand naar, dan krijg je dat.

Er worden al weer meer test-afspraken gemaakt in het zuiden…..

 

Overigens begrijp ik weinig van de controverse. Aan de ene kant heb je degenen die het dragen van een kapje klaarblijkelijk als een enorm offer ervaren (waar hebben we het over ?) 

We hebben het over een vrij zinloos en niet te handhaven kapje dat alleen in het ov nog bestaat.

Het is geen wonder dat veruit de meesten er wel klaar mee zijn en de teugels al flink laten vieren. Er kijkt toch (bijna) niemand naar, dan krijg je dat.

Er worden al weer meer test-afspraken gemaakt in het zuiden…..

Het aantal testafspraken op maandag en dinsdag was in het zuiden daarentegen veel minder dan vorige week, veel mensen wilden eerst carnaval vieren en zich pas daarna laten testen. Werk missen is minder belangrijk dan carnaval missen. 

Badge +3

Het aantal testafspraken op maandag en dinsdag was in het zuiden daarentegen veel minder dan vorige week, veel mensen wilden eerst carnaval vieren en zich pas daarna laten testen. Werk missen is minder belangrijk dan carnaval missen. 

En niet verwonderlijk:

Gemiddeld percentage positief geteste mensen

63,6%

Dit getal laat het gemiddeld percentage mensen zien dat de afgelopen 7 dagen positief getest is op het coronavirus.

Op maandag 28 februari zijn er 66,8% positieve testen gemeld.

Een jaar (of twee) geleden zou dat enorm alarmerend zijn, reden voor een vette lockdown.

Maar het reproductiegetal daalt gestaag, dus de ‘groepsimmuniteit’ komt in zicht. Net als de ziekenhuisopnames. Het loopt geen storm en zo.

Hoe die getallen te rijmen zijn weet ik ook niet, maar natuurlijk laten nu alleen mensen met serieuze klachten zich testen, omdat het voor toegang tot een groot evenement is (iedereen testen dus).

En dan is het opvallend (testen voor toegang) dat er dus veel meer mensen positief testen dan je zou verwachten (wegens vaccinaties of geen enkele klachten).

Daarvan lopen er dus enorm veel rond, maar gezien het reproductiegetal zijn die helemaal niet zo besmettelijk voor anderen.

Afgezien van het (nog steeds) mogelijk ernstige verloop van een besmetting mag men dus best spreken van een ‘griepje’, omdat dat verreweg voor de meesten die besmet raken geldt (geen of milde klachten dus).

Vandaag een collega weer terug aan het werk na 5 dagen verplicht thuis. Ze was nog wat vermoeid en haar reuk en smaak nog niet helemaal terug, verder weinig bijzonders. Wél carnaval moeten missen natuurlijk… :persevere:

Badge +3

Ik heb de indruk hier in het zuiden dat mensen zich vooral laten testen als ze moeten werken....

Veel mensen worden al twee keer per week getest op hun ‘werk’ (dagbesteding).

Reputatie 7
Badge +1

Trein 1118 deursluitmedewerker (betere taakomschrijving voor hc) met een kinkapje. Zowel op het perron als in de trein. 

Briljant.

Reageer