Zondag 9 december 2018 is het zover: dan gaan de eerste nieuwe Sprinters rijden in onze dienstregeling. Na een periode van proefritten met lege treinen rijden we nu testritten met reizigers. Zo kan het gebeuren dat je op het traject Haarlem – Den Haag opeens in deze splinternieuwe trein bent ingestapt. Misschien heb je vragen over deze nieuwe Sprinter of wil je jouw ervaring met ons delen. Dat kan in dit topic!
Welkom in onze nieuwe Sprinter:
• Gemakkelijk in- en uitstappen door schuiftreden en brede deuren
• Actuele reisinformatie via de omroep en informatieschermen
• Een rolstoeltoegankelijk toilet met babyverschoontafel
• Intelligent Light Control: verlichting past zich automatisch aan de omgeving aan
• SOS knop voor contact met treinpersoneel in geval van nood
• Wifi, stopcontacten en USB poorten bij stoelen in de 1e en 2e klas
• Cameratoezicht in de trein
• Afvalbakken op het balkon
Hoeveel nieuwe Sprinters heeft NS besteld?
NS heeft 118 nieuwe Sprinters besteld bij de Spaanse fabrikant CAF. Deze treinen zijn goed voor 20.000 zitplaatsen. Deze nieuwe Sprinters gaan de oude, eerste generatie Sprinters (SGM) geleidelijk aan vervangen.
Wanneer gaan de Sprinters rijden?
De eerste nieuwe Sprinters gaan vanaf 9 december 2018 in de dienstregeling rijden.
Waar gaan de Sprinters rijden?
Het eerste traject waarop de Sprinters gaan rijden is Den Haag – Haarlem v.v. Vervolgens gaan de nieuwe Sprinters stapsgewijs op meerdere trajecten in het land rijden.
Waarom zijn er geen afvalbakjes meer bij de stoelen?
Dit biedt meer comfort voor de reiziger (meer beenruimte, geen ‘kapotte panty of prullenbak tegen je knie’). De grotere afvalbak op het balkon maakt bovendien inzamelen van gescheiden afval mogelijk.
Waarom hangen er camera’s in de trein?
Camera’s dragen bij aan het gevoel van sociale veiligheid van onze reizigers en onze medewerkers. Daarnaast zijn de camera’s ook onderdeel van het contact via de SOS-knop. Het treinpersoneel kan direct op de camerabeelden zien wat er aan de hand is.
Waar is de SOS-knop voor?
De SOS-knop kunnen reizigers in geval van nood gebruiken om contact te krijgen met het treinpersoneel. Via de camera kan het personeel de situatie beoordelen.
Zijn er toiletten in de Sprinter?
De nieuwe Sprinters beschikken over een rolstoeltoegankelijk toilet met bioreactor.
Heeft de trein gelijkvloerse instap?
Ja. De schuiftrede maakt het makkelijker om gelijkvloers in te stappen. Via trapjes in- en uitstappen hoeft niet meer. Ook verkleint de trede de afstand tussen trein en perron. Wel zo makkelijk voor reizigers met bagage, kinderwagens en mensen die met een rolstoel/rollator reizen. De brede dubbele deuren van de trein maken het in- en uitstappen ook makkelijker.
Balkon
De trein heeft een groot multifunctioneel balkon voor onder meer bagage, kinderwagens en fietsen.
Welke voorzieningen zijn er nog meer voor reizigers?
Onder andere wifi, actuele reisinformatie (visueel en auditief), stopcontacten en USB in de 1e en 2e klasse.
Wat betekent Intelligent Light System?
Dat het licht van de trein zich aanpast aan de omgeving.
Kunst in de trein
De kunst in deze trein is gebaseerd op Mondriaan en is terug te vinden op de glazen wanden en de wandbekleding van de compartimenten en de toiletten.
Bladzijde 5 / 5
Ik heb er vanmiddag de laatste 2 stations even opgelet, en inderdaad die vierkante verlichting op het balkon werd iets feller bij stops op het station.
Ik vind trouwens dat geluid wanneer de trein op een station stopt en de deuren open gaan wel een beetje op een sirene lijken.
En de omroep is het net niet, zo'n computer stem.
Ik vind trouwens dat geluid wanneer de trein op een station stopt en de deuren open gaan wel een beetje op een sirene lijken.
En de omroep is het net niet, zo'n computer stem.
De blauwe led verlichting blijft de hele dag gelijk. Het Intelligent Light System betreft de middenpadverlichting en de balkonverlichting. Deze verlichting is wit, de kleur is in de morgen wat kouder (blauwer) en in de avond wat warmer (roder), gedurende de dag verandert deze ‘kleurtemperatuur’ dus. Daarnaast zal de verlichting feller branden als het buiten donker is en minder fel als het buiten licht is. Bij een stop op het station licht de balkonverlichting wat feller op.
Dank je wel voor het navragen. Ik ga morgen eens kijken 🙂
Dat lijkt me niet de bedoeling. Juist als er geen daglicht is wil je maximaal licht in de trein aangezien de schemerachtige verlichting in de trein een steeds terugkerende klacht is omdat mensen zich daarbij onveilig voelen. Dimmen wil je juist in de schemering als er nog gedeeltelijk daglicht is.
Persoonlijk ervaar ik (en ik ben niet de enige) die hele felle interieurverlichting als onprettig wanneer het buiten donker is. Niet alleen is het mij dan zwaar op de ogen, je kunt ook niet goed meer naar buiten kijken. Je ziet alleen maar de reflectie van binnen, wat voor mij een claustrofobisch gevoel oplevert.
Maar ach, als ik in deze in de minderheid ben, en iedereen wil voor de rest ook 's nachts felle verlichting, dan kan ik er zeker mee leven.
Dat verklaart waarom ik gisteravond al het idee had dat verlichting op het balkon op momenten wat feller ging branden en daarna weer iets minder.
Goede vraag, Aar! Ik heb het even voor je nagevraagd.
De blauwe led verlichting blijft de hele dag gelijk. Het Intelligent Light System betreft de middenpadverlichting en de balkonverlichting. Deze verlichting is wit, de kleur is in de morgen wat kouder (blauwer) en in de avond wat warmer (roder), gedurende de dag verandert deze ‘kleurtemperatuur’ dus. Daarnaast zal de verlichting feller branden als het buiten donker is en minder fel als het buiten licht is. Bij een stop op het station licht de balkonverlichting wat feller op.
Dat lijkt me niet de bedoeling. Juist als er geen daglicht is wil je maximaal licht in de trein aangezien de schemerachtige verlichting in de trein een steeds terugkerende klacht is omdat mensen zich daarbij onveilig voelen. Dimmen wil je juist in de schemering als er nog gedeeltelijk daglicht is.
Die Intelligent Light Control, houdt dat in dat als het donker is buiten, de interieurverlichting dimt? Dat zou heel erg fijn zijn, namelijk.
Er was al een mooi interresant topic alhier, waarom een tweede topic ?
Nu is het niet meer erg overzichtelijk...
Nu is het niet meer erg overzichtelijk...
Ze moeten wel in ieder geval een WC-logotje toevoegen, naast het Wifi-logotje onder de trein, en eventueel een stopcontact/usb-logotje.
Klopt, het plaatje werd gisterenmiddag pas toegevoegd. 🙂
Ze staan in de reisplanner, intussen ook met een plaatje van de trein. De app heb ik niet, maar mag aannemen dat het daar ook in staat.
Deze had ik bv vanmorgen:
Op de vertrekstaat van gister is te zien op welke tijden ze gereden hebben, dat zou nu in de testperiode iedere dag deze tijden moeten zijn.
https://treinposities.nl/vertrekstaat/den-haag-centraal/2018-11-12
Deze had ik bv vanmorgen:
Op de vertrekstaat van gister is te zien op welke tijden ze gereden hebben, dat zou nu in de testperiode iedere dag deze tijden moeten zijn.
https://treinposities.nl/vertrekstaat/den-haag-centraal/2018-11-12
Staat de SNG ook in de reisplanner app? Ik zag gisteren op het traject Haarlem - Den Haag Centraal alleen maar SGM'metjes rijden.
Stiekem heb ik hem al in Spanje bekeken, en ben een daar een hoop wijzer geworden over deze trein. 😉 De reportage van mij erover is hier te vinden: http://www.treinenweb.nl/review/103
maar één ding vroeg ik mij af, en dat had ik niet daar nagevraagd: De blauwe interieurverlichting. Past die zich ook nog aan? Die Intelligent Light System was geloof ik meer om het licht automatisch feller of zwakker te laten branden aan de hand van de omgeving buiten.
Hoe zit dit?
maar één ding vroeg ik mij af, en dat had ik niet daar nagevraagd: De blauwe interieurverlichting. Past die zich ook nog aan? Die Intelligent Light System was geloof ik meer om het licht automatisch feller of zwakker te laten branden aan de hand van de omgeving buiten.
Hoe zit dit?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.