Nieuwe Sprinters op het spoor: testritten Sprinter Nieuwe Generatie | NS Community

Nieuwe Sprinters op het spoor: testritten Sprinter Nieuwe Generatie


Zondag 9 december 2018 is het zover: dan gaan de eerste nieuwe Sprinters rijden in onze dienstregeling. Na een periode van proefritten met lege treinen rijden we nu testritten met reizigers. Zo kan het gebeuren dat je op het traject Haarlem – Den Haag opeens in deze splinternieuwe trein bent ingestapt. Misschien heb je vragen over deze nieuwe Sprinter of wil je jouw ervaring met ons delen. Dat kan in dit topic!



Welkom in onze nieuwe Sprinter:
• Gemakkelijk in- en uitstappen door schuiftreden en brede deuren
• Actuele reisinformatie via de omroep en informatieschermen
• Een rolstoeltoegankelijk toilet met babyverschoontafel
• Intelligent Light Control: verlichting past zich automatisch aan de omgeving aan
• SOS knop voor contact met treinpersoneel in geval van nood
• Wifi, stopcontacten en USB poorten bij stoelen in de 1e en 2e klas
• Cameratoezicht in de trein
• Afvalbakken op het balkon

Hoeveel nieuwe Sprinters heeft NS besteld?
NS heeft 118 nieuwe Sprinters besteld bij de Spaanse fabrikant CAF. Deze treinen zijn goed voor 20.000 zitplaatsen. Deze nieuwe Sprinters gaan de oude, eerste generatie Sprinters (SGM) geleidelijk aan vervangen.

Wanneer gaan de Sprinters rijden?
De eerste nieuwe Sprinters gaan vanaf 9 december 2018 in de dienstregeling rijden.

Waar gaan de Sprinters rijden?
Het eerste traject waarop de Sprinters gaan rijden is Den Haag – Haarlem v.v. Vervolgens gaan de nieuwe Sprinters stapsgewijs op meerdere trajecten in het land rijden.

Waarom zijn er geen afvalbakjes meer bij de stoelen?
Dit biedt meer comfort voor de reiziger (meer beenruimte, geen ‘kapotte panty of prullenbak tegen je knie’). De grotere afvalbak op het balkon maakt bovendien inzamelen van gescheiden afval mogelijk.

Waarom hangen er camera’s in de trein?
Camera’s dragen bij aan het gevoel van sociale veiligheid van onze reizigers en onze medewerkers. Daarnaast zijn de camera’s ook onderdeel van het contact via de SOS-knop. Het treinpersoneel kan direct op de camerabeelden zien wat er aan de hand is.

Waar is de SOS-knop voor?
De SOS-knop kunnen reizigers in geval van nood gebruiken om contact te krijgen met het treinpersoneel. Via de camera kan het personeel de situatie beoordelen.

Zijn er toiletten in de Sprinter?
De nieuwe Sprinters beschikken over een rolstoeltoegankelijk toilet met bioreactor.

Heeft de trein gelijkvloerse instap?
Ja. De schuiftrede maakt het makkelijker om gelijkvloers in te stappen. Via trapjes in- en uitstappen hoeft niet meer. Ook verkleint de trede de afstand tussen trein en perron. Wel zo makkelijk voor reizigers met bagage, kinderwagens en mensen die met een rolstoel/rollator reizen. De brede dubbele deuren van de trein maken het in- en uitstappen ook makkelijker.

Balkon
De trein heeft een groot multifunctioneel balkon voor onder meer bagage, kinderwagens en fietsen.

Welke voorzieningen zijn er nog meer voor reizigers?
Onder andere wifi, actuele reisinformatie (visueel en auditief), stopcontacten en USB in de 1e en 2e klasse.

Wat betekent Intelligent Light System?
Dat het licht van de trein zich aanpast aan de omgeving.

Kunst in de trein
De kunst in deze trein is gebaseerd op Mondriaan en is terug te vinden op de glazen wanden en de wandbekleding van de compartimenten en de toiletten.

113 reacties

De blauwe interieurverlichting. Past die zich ook nog aan? Die Intelligent Light System was geloof ik meer om het licht automatisch feller of zwakker te laten branden aan de hand van de omgeving buiten.Hoe zit dit?
Goede vraag, Aar! Ik heb het even voor je nagevraagd.

De blauwe led verlichting blijft de hele dag gelijk. Het Intelligent Light System betreft de middenpadverlichting en de balkonverlichting. Deze verlichting is wit, de kleur is in de morgen wat kouder (blauwer) en in de avond wat warmer (roder), gedurende de dag verandert deze ‘kleurtemperatuur’ dus. Daarnaast zal de verlichting feller branden als het buiten donker is en minder fel als het buiten licht is. Bij een stop op het station licht de balkonverlichting wat feller op.
Reputatie 1

Vandaag voor het eerst in de nieuwe sprinter gereisd van Meppel naar Groningen. Na een kwartiertje hoopte ik dat deze nieuwe trein een 1-april grap was. Helaas niet. Natuurlijk zul je niet voor iedereen de meest comfortabele stoel kunnen selecteren. Maar wie (of liever wat) hebben deze stoelen getest? Hobbits, oempa loempa’s? Naast elkaar zitten betekent onvermijdelijk elkaar in de weg zitten, zo smal zijn de stoelen.
Verder snap ik de keuze om de stilte-coupe te schrappen niet, en de waarschijnlijk daarmee samenhangend opklaptafeltje. De bijna twee uur werktijd is hiermee verloren gegaan. Met het verdwijnen van de weinige voordelen van de trein en de aanzienlijk mindere reistijd wordt de auto waarschijnlijk weer mijn reguliere vervoermiddel.
Ik ben het helemaal met je eens. Ook ik reis op het traject Groningen – Zwolle.

De stoelen zitten behoorlijk oncomfortabel. Ik snap wel dat de stoelen wat minder breed zijn om de toegankelijkheid van de trein te bevorderen.





@Guillaume , sprinters hebben normaliter geen stilte coupe, de treinen welke voorheen op de sprinter serie richting Groningen reed was eigenlijk Intercity materieel welke gebruikt werd als sprinter.

De stoelen zijn getest/geselecteerd op Rotterdam Centraal door andere reizigers bij een aantal proefopstellingen met de mogelijke stoelen voor deze sprinter.
Ondanks dat de stoelen getest zijn door reizigers, vind ik het wel opvallend dat er heel veel mensen (verschillende leeftijden en lengtes) die klagen over de stoelen van de SNG. Als alleen al de vorm van de stoel gelijk getrokken zou kunnen worden naar die van de ICM of de DDZ, zou dat al een enorme verbetering zijn.

Wat mij betreft, hoort een sprinter treinttype sowieso niet thuis op dit traject, gezien de lange afstanden. In ieder geval niet met deze ongemakken.

Ik ben het er helemaal mee eens dat de Sprinter Nieuwe Generatie(SNG) niet hoort op het traject Zwolle - Groningen.

Het beeld dat heerst bij de NS is namelijk het volgende:
En laten we eerlijk zijn een sprinter is niet bedoeld als kantoor waar je genoeg ruimte hebt om een laptop, koffie, een broodje uit te stallen en uitgebreid kan werken. Een sprinter is een trein die nagenoeg overal op de route stopt en dient als tussen stap om het grotere stuk qua afstand af te leggen met een IC. En de sprinter moet vooral veel mensen kunnen vervoeren in ons drukke land waar veel mensen in de psits al moeten staan in de treinen.
Dit beeld is echter gebaseerd op het beeld van een sprinter in de randstad. Maar, een sprinter in de randstad is écht niet te vergelijken met een sprinter op het traject Zwolle - Groningen.

Een sprinter in de randstad stopt veel vaker, de afstanden zijn immers kleiner. Daarnaast biedt een sprinter in de randstad sneller de mogelijkheid om over te stappen op een intercity.
Een sprinter op het traject Zwolle - Groningen heeft daarentegen een veel langere reistijd tussen stops. De reistijd tussen stops is vergelijkbaar met een intercity. Daarnaast biedt de sprinter geen fatsoenlijke overstap op een intercity om snel Groningen/Assen/Zwolle te bereiken. Mensen moeten dus lange tijd in een sprinter verblijven.

Sprinters op het traject Zwolle - Groningen zijn dus echt niet te vergelijken met sprinters op andere trajecten.

Om even inzichtelijk te maken hoe lang mensen in deze sprinter moeten zitten, even een overzichtje:
Meppel - Groningen: 53 minuten
Hoogeveen - Groningen: +/- 40 minuten
Beilen - Groningen - Groningen: +/- 30 minuten
Haren - Zwolle: +/- 1 uur
Beilen - Zwolle: +/- 38 minuten
Hoogeveen - Zwolle: +/- 29 minuten
Dit zijn trajecten die veel worden afgelegd, twee keer op een dag. Ik wil in het bijzonder het traject Meppel - Groningen benadrukken, omdat dit een veel gebruikt traject is van mensen vanuit de richting Leeuwarden moeten overstappen op de sprinter richting Groningen.

De enige manier om fatsoenlijk te werken op zo'n lange afstand is met een tafeltje. Juist dit ontbreekt in deze nieuwe sprinter! Met het ontbreken van een tafeltje is het reizen op zo'n afstand op structurele basis niet te doen. Een tafeltje is echt een must!

De vlakken waarop deze trein sterk in is, namelijk een hogere capaciteit en een hogere in-/uitstapsnelheid is op dit traject niet nodig. De capaciteit is immers meestal afdoende, en er zijn weinig stops waardoor de in-/uitstapsnelheid minder van belang is.
Echter, de vlakken waarop deze trein minder sterk is, zoals comfort over een langere afstand is juist op dit traject van groot belang. Mensen zitten namelijk zonder uitzondering voor langere tijd in de trein. Bredere, comfortabele stoelen zijn hier dus veel belangrijker.

De nieuwe treinen zijn mooi en overzichtelijk. Het is positief dat de NS stappen onderneemt om de reistijd met de sprinter te verkorten tussen Zwolle en Groningen, alleen niet tegen elke prijs. En de prijs is nu echt te hoog.
Graag zie ik dan ook de treinen terugkomen, waar wel een tafeltje is, waar bredere stoelen zijn en waar dus wel fatsoenlijk gewerkt kan worden. Op deze manier is het niet te doen.
Reputatie 7
Badge
Stiekem heb ik hem al in Spanje bekeken, en ben een daar een hoop wijzer geworden over deze trein. 😉 De reportage van mij erover is hier te vinden: http://www.treinenweb.nl/review/103

maar één ding vroeg ik mij af, en dat had ik niet daar nagevraagd: De blauwe interieurverlichting. Past die zich ook nog aan? Die Intelligent Light System was geloof ik meer om het licht automatisch feller of zwakker te laten branden aan de hand van de omgeving buiten.

Hoe zit dit?
Dank jullie wel voor de feedback (ook de minder positieve!).
Als de klachten alleen maar gaan over de lichtintensiteit en de computerstem geeft dat de burger hoop.
Reputatie 7
Badge +3
De kleine wandtafeltjes bij de vierzits zie ik zeker als een minpuntje, ik vind het niet eens een tafeltje, meer een plankje met afgeronde hoeken.
Ook het ondiepe bagagerek vind ik een minpunt. Echt grote koffers kon je toch al niet kwijt bv in een SLT, maar nu kun je denk ik niet eens een middelgrote rolkoffer daarin kwijt.

Ik heb geen probleem met de lichtintensiteit. Ik zal me niet direct onveilig voelen wanneer het minder fel is, maar ik lees meestal een boek in de trein en daar wil ik wel graag goed licht bij hebben. Ik heb wel eens gehad dat in 1 bak een deel van de verlichting uit was (defect?) en toen ben ik een bak verder gaan zitten om toch goed te kunnen lezen. Speelt vooral in de herst/winter maanden wanneer het donker is buiten.
Ik betwijfel wel een beetje het nut van de extra verlichting die aangaat wanneer bij de SNG de deuren opengaan op een station. Er gaan dan onderaan bij de deur 2 felle lampjes aan. Zo fel dat je langs de nog open deuren lopend op weg naar de uitgang bijna verblind wordt wanneer je blik die kant op is.
Reputatie 1
Vandaag voor het eerst in de nieuwe sprinter gereisd van Meppel naar Groningen. Na een kwartiertje hoopte ik dat deze nieuwe trein een 1-april grap was. Helaas niet. Natuurlijk zul je niet voor iedereen de meest comfortabele stoel kunnen selecteren. Maar wie (of liever wat) hebben deze stoelen getest? Hobbits, oempa loempa’s? Naast elkaar zitten betekent onvermijdelijk elkaar in de weg zitten, zo smal zijn de stoelen.
Verder snap ik de keuze om de stilte-coupe te schrappen niet, en de waarschijnlijk daarmee samenhangend opklaptafeltje. De bijna twee uur werktijd is hiermee verloren gegaan. Met het verdwijnen van de weinige voordelen van de trein en de aanzienlijk mindere reistijd wordt de auto waarschijnlijk weer mijn reguliere vervoermiddel.
Reputatie 5
Beste,

Ik zit op hetzelfde traject en kom hier speciaal een account aanmaken om mijn onvrede te uiten. Hoe kan het anno 2019 dat er dermate slecht ergonomische treinen worden opgeleverd en ook nog eens 250 van zijn besteld, zelfs na een eerste livegang van 88 treinen.

Ik ervaar precies hetzelfde, alles lijkt erop mooi te zijn opgeleverd maar qua gebruik dramatisch.

Een opsomming:

  1. De stoelen in de eerste klas staan veel dichter op elkaar dan welke andere trein dan ook. Alle privacy is weg, je wordt gedwongen fysiek tegen elkaar aan te zitten en afschermen van bijvoorbeeld laptop gebruik is onmogelijk.
  2. De tafeltjes (mag je het uberhaupt zo noemen) zijn zo klein, er past net een iPhone in de lengte op. Hoe kan het voor een 1e klas waar veel wordt gewerkt dat iedereen wordt gedwongen om met de laptop op schoot te zitten? Kansloos.
  3. De bagagerekken zijn zo smal dat er geen koffer op kan, die staan dus nu overal in de weg.
  4. Het vuilnis moet verplicht naar een plek bij een deur worden gebracht want het is verdwenen bij de stoelen, zal allemaal beter zijn voor recyclen maar de gebruiker kan voor ieder dingetje nu opstaan en in een drukke trein tussen iedereen door proberen zijn afval kwijt te raken.
  5. De armleuningen zijn dermate dicht tegen de muur aan gezet, je kan er niet normaal op leunen zonder een gekke houding aan te nemen, daarnaast zitten ze ook nog is vast dus omhoog klappen ho maar. Daarnaast zijn er bij de dubbele zitjes 1 armleuning, leuk joh met een andere onbekende reiziger die ook bijna 550 euro per maand moet betalen voor een 1e klas abonnement worstelen om je arm neer te kunnen zetten.
Ongepaste trots, zowel in de trein als daarbuiten. Dit is een matig product, ziet er mooi uit maar voor gebruikers een stap achteruit.

1. Minder privacy vergroot sociale controle en de subjectieve veiligheidsgevoelens bij veel mensen. Tevens is het openbaar vervoer en geen prive aangelegenheid waar je alles af kan schermen.
2. Volgens de gedachtegang van de NS zit je niet lang in een sprinter waardoor in de sprinter werken niet wordt aangemoedigd. Hier snap ik volledig je klacht.
3. Bagage is iets waar alle treinen last van hebben helaas.
4. Ik neem aan dat opstaan en 3 meter lopen toch niet zo erg is? En anders houd je je afval even bij. De prullenbakjes bij de stoelen zijn smerig, veel te klein en vaak al te vol.
Reputatie 7
Badge +3
Ik reis nu al sinds half november met deze nieuwe sprinters en ik heb nog geen enkele keer gezien dat er rommel was achtergelaten op tafeltjes of op de grond gegooid. Iets wat ik wel regelmatig zie bij treinen waar wel een afvalbakje bij de stoelen is. Die afvalbakjes zijn vaak zo klein dat er maar weinig inpast, 1 koffiebeker en dat ding is vol waarna men wat er niet meer inpast maar op een tafeltje of op de grond achterlaat, onder het mom "ik wil het wel weggooien maar dan moet NS maar zorgen voor grotere bakken".

Die grotere bakken zijn er nu, al moet je even voor opstaan of je afval bij je houden en weggooien wanneer je de trein verlaat en langs die bak komt.
Reputatie 6
Ik ben nieuw hier, vandaar dat ik nog even spuit 11 ben op dit topic.

Ik rijd 3-4 per week op het traject Leiden-Hoorn Kersenbogerd, dus enige tijd gemengd SLT/SNG bedrijf en nu alleen nog maar SNG.

Ik zie dat verschillende mensen zeer uiteenlopende verwachtingen hebben van een (stop-)trein. O.a. veel klachten over voorzieningen die je in een intercity aantreft (wat het niet is, of iets terecht een stoptrein is, is natuurlijk een discussiepunt) of vormgeving (wat uiteraard zeer smaakgebonden is).

Dus daarover ga ik het niet hebben.

Er vallen me wel een aantal zaken op.

  • SLT's komen in 4 en 6 bak-uitvoeringen, SNG in 3 en 4
  • SNG heeft een minder rustige loop dan SLT en maakt beduidend meer (continu) herrie binnen het treinstel
  • Het lijkt er op dat de SNG gewoon goedkoper zijn dan de SLT's, dat merk je aan allerlei grotere en kleinere dingen.
  • SLT heeft (beduidend) meer beenruimte dan SNG
Dit suggereert dat NS deze trein heeft laten ontwikkelen met een ander doel dan de SLT. Het lijkt er op dat de SNG's als "echte" sprinter ingezet gaan worden en dat de SLT's meer als soort van halve intercity ingezet gaan worden. Ik vind het jammer, ik ben nu in comfort duidelijk achteruitgegaan.

Klopt mijn idee hierover?
Reputatie 7
Badge +1

Hi N2003 en welkom op de NS Community!
Op het moment is er geen update bij ons bekend. Ik zal je bericht over het geluid doorzetten naar de juiste afdeling. Ik hoop dat het snel minder zal worden!

Hopelijk wordt er snel een oplossing voor gevonden, de ventilators voor de verwarming in de trein zijn inderdaad erg luidruchtig.

Dat wordt misschien ook wel versterkt doordat ze steeds aan en uit gaan.

Reputatie 4
Die Intelligent Light Control, houdt dat in dat als het donker is buiten, de interieurverlichting dimt? Dat zou heel erg fijn zijn, namelijk.
Reputatie 7
Badge +3
Dat verklaart waarom ik gisteravond al het idee had dat verlichting op het balkon op momenten wat feller ging branden en daarna weer iets minder.
Reputatie 4
@JCarlJ
Dat lijkt me niet de bedoeling. Juist als er geen daglicht is wil je maximaal licht in de trein aangezien de schemerachtige verlichting in de trein een steeds terugkerende klacht is omdat mensen zich daarbij onveilig voelen. Dimmen wil je juist in de schemering als er nog gedeeltelijk daglicht is.


Persoonlijk ervaar ik (en ik ben niet de enige) die hele felle interieurverlichting als onprettig wanneer het buiten donker is. Niet alleen is het mij dan zwaar op de ogen, je kunt ook niet goed meer naar buiten kijken. Je ziet alleen maar de reflectie van binnen, wat voor mij een claustrofobisch gevoel oplevert.

Maar ach, als ik in deze in de minderheid ben, en iedereen wil voor de rest ook 's nachts felle verlichting, dan kan ik er zeker mee leven.
Reputatie 7
Badge

De blauwe interieurverlichting. Past die zich ook nog aan? Die Intelligent Light System was geloof ik meer om het licht automatisch feller of zwakker te laten branden aan de hand van de omgeving buiten.Hoe zit dit?Goede vraag, Aar! Ik heb het even voor je nagevraagd.

De blauwe led verlichting blijft de hele dag gelijk. Het Intelligent Light System betreft de middenpadverlichting en de balkonverlichting. Deze verlichting is wit, de kleur is in de morgen wat kouder (blauwer) en in de avond wat warmer (roder), gedurende de dag verandert deze ‘kleurtemperatuur’ dus. Daarnaast zal de verlichting feller branden als het buiten donker is en minder fel als het buiten licht is. Bij een stop op het station licht de balkonverlichting wat feller op.

Dank je wel voor het navragen. Ik ga morgen eens kijken 🙂
@MJL wat is nu uw eigen ervaring in de SNG want ik lees alleen dat u dit van kennissen heeft gehoord en van internet heeft. Wel fijn dat er al zoveel te vinden is over een 1 gecombineerd treinstel welke slechts op 1 traject heen en weer rijdt, is het blijkbaar toch belangrijk genoeg dat er over gesproken/geschreven wordt.

Het is en blijft een sprinter waarbij gehoor is gegeven aan het probleem met te kleine prullenbakken die nu vervangen zijn door centraal geplaatste grote prullenbakken. De lekker grote ramen die ook door veel mensen gewenst zijn omdat deze graag naar buiten kijken tijdens de reis en zich vooral niet opgesloten willen voelen in de trein.

En laten we eerlijk zijn een sprinter is niet bedoeld als kantoor waar je genoeg ruimte hebt om een laptop, koffie, een broodje uit te stallen en uitgebreid kan werken. Een sprinter is een trein die nagenoeg overal op de route stopt en dient als tussen stap om het grotere stuk qua afstand af te leggen met een IC. En de sprinter moet vooral veel mensen kunnen vervoeren in ons drukke land waar veel mensen in de psits al moeten staan in de treinen.

Daarnaast zal het kopje koffie er niet zomaar afvallen als we door een wissel gaan, of u moet hem echt op het randje zetten.
Reputatie 7
Badge +3
Dit was de 2719 met de 2316 dus gistermiddag.

Ik heb mijn op Den Haag Centraal gehaalde oliebol maar even op een bankje op het perron opgegeten om te voorkomen dat deze nieuwe trein onder de poedersuiker zou gaan zitten 😋

Edit: @Stoomman De 2711 en de 2315 mochten dat al vanaf het begin in de reizigersdienst. De update van gisteren ging over andere zaken.

Dat is mij bekend, schreef ik dat ze niet waren toegelaten in de reizigersdienst ?
Deze stellen rijden al sinds 12 november in de reizigersdienst.
Sterker nog, vanaf volgende week wordt er bijvoorbeeld een update uitgevoerd die, naast een aantal minder zichtbare verbeteringen, ook al een stukje van de problemen met rijp moet verhelpen.
Er wordt dus zeker aan de weg getimmerd met verbeteringen.
Vandaag voor het eerst in de nieuwe sprinter gereisd van Meppel naar Groningen. Na een kwartiertje hoopte ik dat deze nieuwe trein een 1-april grap was. Helaas niet. Natuurlijk zul je niet voor iedereen de meest comfortabele stoel kunnen selecteren. Maar wie (of liever wat) hebben deze stoelen getest? Hobbits, oempa loempa’s? Naast elkaar zitten betekent onvermijdelijk elkaar in de weg zitten, zo smal zijn de stoelen.
Verder snap ik de keuze om de stilte-coupe te schrappen niet, en de waarschijnlijk daarmee samenhangend opklaptafeltje. De bijna twee uur werktijd is hiermee verloren gegaan. Met het verdwijnen van de weinige voordelen van de trein en de aanzienlijk mindere reistijd wordt de auto waarschijnlijk weer mijn reguliere vervoermiddel.


Ik ben het helemaal met je eens. Ook ik reis op het traject Groningen – Zwolle.

De stoelen zitten behoorlijk oncomfortabel. Ik snap wel dat de stoelen wat minder breed zijn om de toegankelijkheid van de trein te bevorderen.

@Guillaume , sprinters hebben normaliter geen stilte coupe, de treinen welke voorheen op de sprinter serie richting Groningen reed was eigenlijk Intercity materieel welke gebruikt werd als sprinter.

De stoelen zijn getest/geselecteerd op Rotterdam Centraal door andere reizigers bij een aantal proefopstellingen met de mogelijke stoelen voor deze sprinter.


Ondanks dat de stoelen getest zijn door reizigers, vind ik het wel opvallend dat er heel veel mensen (verschillende leeftijden en lengtes) die klagen over de stoelen van de SNG. Als alleen al de vorm van de stoel gelijk getrokken zou kunnen worden naar die van de ICM of de DDZ, zou dat al een enorme verbetering zijn.

Wat mij betreft, hoort een sprinter treinttype sowieso niet thuis op dit traject, gezien de lange afstanden. In ieder geval niet met deze ongemakken.
@matthijs110 @Treinstudent
Dit zal niet veranderen anders staat straks iedereen op de stoep om luxe intercitytreinstellen in sprinterdiensten te eisen en dat is onbetaalbaar (zeker als kijkt hoe weinig een treinstudent per maand betaalt). Treinritten als bijv. Zwolle-Utrecht, Arnhem-Winterswijk, Rotterdam-Gouda-Amsterdam, Dordrecht-Arnhem, Den Bosch-Den Haag of Nijmegen-Roermond zijn even lang of nog langer en daar rijdt ook geen intercitymaterieel in de sprinterdiensten. Reizigers Zwolle-Groningen zijn lange tijd verwent geweest door het tijdelijke tekort aan sprintermaterieel en dat wordt nu gelijk getrokken met de rest van Nederland. Het zal dus een kwestie van wennen worden, wat jullie graag willen is financieel bij de huidige tarieven niet mogelijk.
Net uit een sng gegooid, het treinpersoneel heeft er weer 1 "defect" gekregen. Nu is iedereen naar de andere trein gegaan... en vervolgens rijdt die "defecte" leeg weg.
Als de trein nadat deze leeg is toch wegrijdt heeft dan te maken met een defect welke betrekking heeft op de veiligheid, dan mag deze wel zonder reizigers rijden maar omdat de veiligheid van de reizigers niet gegarandeerd worden.

Overigens is het dan wel de vraag of het treinpersoneel hiervan de oorzaak is, soms overkomt het je gewoon op een traject dat je opeens geconfronteerd wordt met zo'n defect en krijg je die niet opgelost en dan rest je de voor ons zeer vervelende taak om een trein leeg te maken.

Er rijden momenteel voor zover ik weet exact twee treinstellen rond met de modificatie. Indien succesvol zou de modificatie van de rest in april moeten beginnen. Het zal bij regulier onderhoud gedaan worden, dus het kan even duren voor alle treinstellen behandeld zijn.

Reputatie 7
Badge
SLT wordt zeker niet als "halve Intercity" ingezet, immers dat treinconcept bestaat niet.

Verder is een SNG mooier qua inrichting en uitstraling dan een SLT, maar het geluid, zitcomfort en rijeigenschappen zijn bij een SNG duidelijk minder.
Reputatie 6
Ja precies wat ik zeg dus😉. Over hoe het er uit ziet kun je heel lang discussiëren, maar de SLT heeft gewoon een luxere/duurdere uitstraling, o.a. door de rustigere loop en minder herrie.

Reageer