Welkom in onze nieuwe Sprinter:
• Gemakkelijk in- en uitstappen door schuiftreden en brede deuren
• Actuele reisinformatie via de omroep en informatieschermen
• Een rolstoeltoegankelijk toilet met babyverschoontafel
• Intelligent Light Control: verlichting past zich automatisch aan de omgeving aan
• SOS knop voor contact met treinpersoneel in geval van nood
• Wifi, stopcontacten en USB poorten bij stoelen in de 1e en 2e klas
• Cameratoezicht in de trein
• Afvalbakken op het balkon
Hoeveel nieuwe Sprinters heeft NS besteld?
NS heeft 118 nieuwe Sprinters besteld bij de Spaanse fabrikant CAF. Deze treinen zijn goed voor 20.000 zitplaatsen. Deze nieuwe Sprinters gaan de oude, eerste generatie Sprinters (SGM) geleidelijk aan vervangen.
Wanneer gaan de Sprinters rijden?
De eerste nieuwe Sprinters gaan vanaf 9 december 2018 in de dienstregeling rijden.
Waar gaan de Sprinters rijden?
Het eerste traject waarop de Sprinters gaan rijden is Den Haag – Haarlem v.v. Vervolgens gaan de nieuwe Sprinters stapsgewijs op meerdere trajecten in het land rijden.
Waarom zijn er geen afvalbakjes meer bij de stoelen?
Dit biedt meer comfort voor de reiziger (meer beenruimte, geen ‘kapotte panty of prullenbak tegen je knie’). De grotere afvalbak op het balkon maakt bovendien inzamelen van gescheiden afval mogelijk.
Waarom hangen er camera’s in de trein?
Camera’s dragen bij aan het gevoel van sociale veiligheid van onze reizigers en onze medewerkers. Daarnaast zijn de camera’s ook onderdeel van het contact via de SOS-knop. Het treinpersoneel kan direct op de camerabeelden zien wat er aan de hand is.
Waar is de SOS-knop voor?
De SOS-knop kunnen reizigers in geval van nood gebruiken om contact te krijgen met het treinpersoneel. Via de camera kan het personeel de situatie beoordelen.
Zijn er toiletten in de Sprinter?
De nieuwe Sprinters beschikken over een rolstoeltoegankelijk toilet met bioreactor.
Heeft de trein gelijkvloerse instap?
Ja. De schuiftrede maakt het makkelijker om gelijkvloers in te stappen. Via trapjes in- en uitstappen hoeft niet meer. Ook verkleint de trede de afstand tussen trein en perron. Wel zo makkelijk voor reizigers met bagage, kinderwagens en mensen die met een rolstoel/rollator reizen. De brede dubbele deuren van de trein maken het in- en uitstappen ook makkelijker.
Balkon
De trein heeft een groot multifunctioneel balkon voor onder meer bagage, kinderwagens en fietsen.
Welke voorzieningen zijn er nog meer voor reizigers?
Onder andere wifi, actuele reisinformatie (visueel en auditief), stopcontacten en USB in de 1e en 2e klasse.
Wat betekent Intelligent Light System?
Dat het licht van de trein zich aanpast aan de omgeving.
Kunst in de trein
De kunst in deze trein is gebaseerd op Mondriaan en is terug te vinden op de glazen wanden en de wandbekleding van de compartimenten en de toiletten.
Hi N2003 en welkom op de NS Community!
Op het moment is er geen update bij ons bekend. Ik zal je bericht over het geluid doorzetten naar de juiste afdeling. Ik hoop dat het snel minder zal worden!
Hopelijk wordt er snel een oplossing voor gevonden, de ventilators voor de verwarming in de trein zijn inderdaad erg luidruchtig.
Dat wordt misschien ook wel versterkt doordat ze steeds aan en uit gaan.
Hi N2003 en welkom op de NS Community!
Op het moment is er geen update bij ons bekend. Ik zal je bericht over het geluid doorzetten naar de juiste afdeling. Ik hoop dat het snel minder zal worden!
Ik reis nu al een tijdje met de SNG treinen tussen Delft en Den-Haag, en nu het kouder is geworden merk ik dat de verwarmingsventilatoren vaker te horen zijn in de trein. Is er toevallig een update over die aanpassing daaraan, wat ik hierboven had gelezen?
Helaas niet VIRM. Excuses voor het late antwoord.
Ik hoor nog steeds regelmatig SNG's een hoop kabaal maken op het station. Is hier al een update over?
Dan is het puur toeval geweest vermoed ik. Ik persoonlijk heb nooit echt heel erg last van deze ventilatoren (het valt wel op overigens). Wel mooi dat er aan gewerkt wordt om het stiller te krijgen :-)
Er rijden momenteel voor zover ik weet exact twee treinstellen rond met de modificatie. Indien succesvol zou de modificatie van de rest in april moeten beginnen. Het zal bij regulier onderhoud gedaan worden, dus het kan even duren voor alle treinstellen behandeld zijn.
Worden die testen gedaan op treinen die daarna gewoon hun gebruikelijke sprinterdiensten doen? Het viel me afgelopen dagen op dat ik de bovengenoemde ventilatie opeens niet meer (merkbaar) hoor in verschillende SNG stellen.
Ook wordt er momenteel in enkele SNG treinstellen een mogelijke oplossing getest voor het geluid van de verwarmingsventilatoren die erg luidruchtig zijn in de trein.
Vraagje: als de trein op een station stilstaat, maakt deze een hoop kabaal. Volgens mij is dat wel eens in een topic aan bod gekomen. Wordt dit toevallig nog aangepakt?
Sinds een half jaar reis ik bijna dagelijks met de nieuwe sprinters op het traject Groningen-Zwolle.
Het zijn op het oog erg mooie sprinters met een zeer mooi interieur. Wel zijn de bagagerekken ietwat aan de kleine kant, deze zie ik ook vrijwel nooit gebruikt worden.
Verder is het zoals hierboven ook al geschreven erg handig dat de trein voorzien is van stopcontacten en usb-poorten om zo je telefoon nog even snel van wat extra stroom te voorzien. Uiteraard is het ook handig dat de trein van Wi-Fi is voorzien.
Wat ook echt een pluspunt is zijn de centrale prullenbakken. Ik kom vrijwel nooit verdwaald afval tegen bij de stoelen en de meeste mensen gooien hun afval keurig netjes op het balkon in de prullenbak of nemen dit mee naar buiten.
De automatische omroep in deze trein is zoals
De reisinformatieschermen in de trein zijn wel mooi overzichtelijk en geven precies een goede verhouding van reisinformatie en andere informatie weer. Wat me overigens opvalt is dat de tijd soms niet klopt. Deze staat dan bijvoorbeeld om 13:15 ineens op 1:45. Dit is natuurlijk niet zo heel handig.
Ik heb zelf met de Sprinter Nieuwe Generatie gereisd, en wil hierbij ook meteen mijn ervaring delen.
Allereerst vind ik het interieur zeer mooi. Het Mondriaan interieur geeft een mooie draai aan het interieur.
Dan de beenruimte in de tweede klasse is voor de tweede klasse goed genoeg, want ik kan als 1,75 meter lange jongen net toe net aan mijn benen kwijt.
Nu volgen de voorzieningen in de trein. De trein is uitgerust met 1 stopcontact en 2 USB oplaadpoorten, wat een zeer grote stap vooruit is, vergeleken met de SGMm en de SLT. De Wi-Fi is ook prima, aangezien de inlog procedure hetzelfde werkt als in een DDZ of in een VIRM. Ook aan de rolstoelreiziger is gedacht, door een gelijkvloerse instap een een rolstoelvriendelijk toilet te plaatsen.
Wat ik alleen wél een minpunt vind, is de automatische afroep. Naar mijn mening hadden ze beter de omroep die werd gebruikt in de SLT in kunnen laden.
Al met al, krijgt de SNG een 8,2 van mij.
Die Intelligent Light Control, houdt dat in dat als het donker is buiten, de interieurverlichting dimt? Dat zou heel erg fijn zijn, namelijk.
Intelligent Light Control past zich aan op de hoeveelheid daglicht. Dus hoe donkerder, hoe feller het licht in de trein word.
Afgelopen week weer tweemaal gehad dat een SNG geen automatische omroep had. Kunnen HC’s dit nu zelf fixen, of het initiatief nemen om ook handmatig om te roepen?
Zelf fixen lukt helaas niet altijd en wat ik zelf ervaren heb afgelopen week is een omroep die in een deel van de trein wel werkt en in een deel niet. Als reizigers dat niet melden en de HC tijdens de omroep niet in dat trein gedeelte is dan hebben we daar geen weet van.
Als het bekend is dan moet er handmatig omgeroepen worden.
Afgelopen week weer tweemaal gehad dat een SNG geen automatische omroep had. Kunnen HC’s dit nu zelf fixen, of het initiatief nemen om ook handmatig om te roepen?
En vandaag is deze ook te vinden op dit traject, zelfde setje
Volgens mij vanaf de nieuwe dienstregeling half december. Maar vandaag reed er al een setje met 3 SNG stellen als sprinter tussen Zwolle - Amsterdam - Den Haag. Morgen weer aan de planning te zien.
https://treinposities.nl/vertrekstaat/almere-centrum/2019-11-23/14600
Wanneer komt de SNG rond Almere te rijden?
Waarom zou het onkunde zijn als je een keer een fout maakt? Iedereen maakt wel eens fouten.
Je hebt er blijkbaar verstand van
Nogmaals, ik neem aan dat de machinisten vakmensen zijn welke weten wat ze doen.
Normaal doen ze een reset (duurt gemiddeld een kwartier), maar de trein werd niet helemaal stilgelegd.
Dat het minder voorkomt heeft ook te maken met een software update is mij verteld.
Gelukkig maar
Iedere trein kan defect raken, oud of nieuw. Op een ander forumpje las ik al dat sommige SNG treinen al 140000 km en meer gereden hebben.
Dan kan er best eens wat defect raken en het dan mooi te lezen dat personeel elkaar even helpt bij het oplossen. Lijkt mij niet verkeerd.
Buiten dit forumpje wordt het er ook keer op keer geroepen dat het aan het personeel ligt en niet aan die geweldige SNG.
Ns en zijn personeel roepen maar wat, en daar moeten wij het als gewone klanten het mee doen...
In dit geval zag het eruit als ongelooflijke onwetendheid die door door collega's in een minuut verholpen werd.
Dus nee, natuurlijk weet ik het niet, mijn bericht was dan ook doorspekt met sarcasme en een vette knipoog.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.