Skip to main content
Zondag 9 december 2018 is het zover: dan gaan de eerste nieuwe Sprinters rijden in onze dienstregeling. Na een periode van proefritten met lege treinen rijden we nu testritten met reizigers. Zo kan het gebeuren dat je op het traject Haarlem – Den Haag opeens in deze splinternieuwe trein bent ingestapt. Misschien heb je vragen over deze nieuwe Sprinter of wil je jouw ervaring met ons delen. Dat kan in dit topic!







Welkom in onze nieuwe Sprinter:

• Gemakkelijk in- en uitstappen door schuiftreden en brede deuren

• Actuele reisinformatie via de omroep en informatieschermen

• Een rolstoeltoegankelijk toilet met babyverschoontafel

• Intelligent Light Control: verlichting past zich automatisch aan de omgeving aan

• SOS knop voor contact met treinpersoneel in geval van nood

• Wifi, stopcontacten en USB poorten bij stoelen in de 1e en 2e klas

• Cameratoezicht in de trein

• Afvalbakken op het balkon



Hoeveel nieuwe Sprinters heeft NS besteld?

NS heeft 118 nieuwe Sprinters besteld bij de Spaanse fabrikant CAF. Deze treinen zijn goed voor 20.000 zitplaatsen. Deze nieuwe Sprinters gaan de oude, eerste generatie Sprinters (SGM) geleidelijk aan vervangen.



Wanneer gaan de Sprinters rijden?

De eerste nieuwe Sprinters gaan vanaf 9 december 2018 in de dienstregeling rijden.



Waar gaan de Sprinters rijden?

Het eerste traject waarop de Sprinters gaan rijden is Den Haag – Haarlem v.v. Vervolgens gaan de nieuwe Sprinters stapsgewijs op meerdere trajecten in het land rijden.



Waarom zijn er geen afvalbakjes meer bij de stoelen?

Dit biedt meer comfort voor de reiziger (meer beenruimte, geen ‘kapotte panty of prullenbak tegen je knie’). De grotere afvalbak op het balkon maakt bovendien inzamelen van gescheiden afval mogelijk.



Waarom hangen er camera’s in de trein?

Camera’s dragen bij aan het gevoel van sociale veiligheid van onze reizigers en onze medewerkers. Daarnaast zijn de camera’s ook onderdeel van het contact via de SOS-knop. Het treinpersoneel kan direct op de camerabeelden zien wat er aan de hand is.



Waar is de SOS-knop voor?

De SOS-knop kunnen reizigers in geval van nood gebruiken om contact te krijgen met het treinpersoneel. Via de camera kan het personeel de situatie beoordelen.



Zijn er toiletten in de Sprinter?

De nieuwe Sprinters beschikken over een rolstoeltoegankelijk toilet met bioreactor.



Heeft de trein gelijkvloerse instap?

Ja. De schuiftrede maakt het makkelijker om gelijkvloers in te stappen. Via trapjes in- en uitstappen hoeft niet meer. Ook verkleint de trede de afstand tussen trein en perron. Wel zo makkelijk voor reizigers met bagage, kinderwagens en mensen die met een rolstoel/rollator reizen. De brede dubbele deuren van de trein maken het in- en uitstappen ook makkelijker.



Balkon

De trein heeft een groot multifunctioneel balkon voor onder meer bagage, kinderwagens en fietsen.



Welke voorzieningen zijn er nog meer voor reizigers?

Onder andere wifi, actuele reisinformatie (visueel en auditief), stopcontacten en USB in de 1e en 2e klasse.



Wat betekent Intelligent Light System?

Dat het licht van de trein zich aanpast aan de omgeving.



Kunst in de trein

De kunst in deze trein is gebaseerd op Mondriaan en is terug te vinden op de glazen wanden en de wandbekleding van de compartimenten en de toiletten.

Hi N2003 en welkom op de NS Community!
Op het moment is er geen update bij ons bekend. Ik zal je bericht over het geluid doorzetten naar de juiste afdeling. Ik hoop dat het snel minder zal worden!

Hopelijk wordt er snel een oplossing voor gevonden, de ventilators voor de verwarming in de trein zijn inderdaad erg luidruchtig.

Dat wordt misschien ook wel versterkt doordat ze steeds aan en uit gaan.


Hi N2003 en welkom op de NS Community!
Op het moment is er geen update bij ons bekend. Ik zal je bericht over het geluid doorzetten naar de juiste afdeling. Ik hoop dat het snel minder zal worden!


Ik reis nu al een tijdje met de SNG treinen tussen Delft en Den-Haag, en nu het kouder is geworden merk ik dat de verwarmingsventilatoren vaker te horen zijn in de trein. Is er toevallig een update over die aanpassing daaraan, wat ik hierboven had gelezen?


Helaas niet VIRM. Excuses voor het late antwoord.


Ik hoor nog steeds regelmatig SNG's een hoop kabaal maken op het station. Is hier al een update over?


Dan is het puur toeval geweest vermoed ik. Ik persoonlijk heb nooit echt heel erg last van deze ventilatoren (het valt wel op overigens). Wel mooi dat er aan gewerkt wordt om het stiller te krijgen :-)


Er rijden momenteel voor zover ik weet exact twee treinstellen rond met de modificatie. Indien succesvol zou de modificatie van de rest in april moeten beginnen. Het zal bij regulier onderhoud gedaan worden, dus het kan even duren voor alle treinstellen behandeld zijn.


Worden die testen gedaan op treinen die daarna gewoon hun gebruikelijke sprinterdiensten doen? Het viel me afgelopen dagen op dat ik de bovengenoemde ventilatie opeens niet meer (merkbaar) hoor in verschillende SNG stellen.


Ook wordt er momenteel in enkele SNG treinstellen een mogelijke oplossing getest voor het geluid van de verwarmingsventilatoren die erg luidruchtig zijn in de trein.


@VIRM er wordt nog wel naar gekeken of hier iets aan gedaan kan worden om het geluid te verminderen.  Het is de compressor welke lucht staat af te blazen omdat het systeem op druk is, de compressor draait altijd een x aantal minuten om zo de levensduur va nde compressor te verlengen t.o.v. heel vaak heel kort te draaien.


Vraagje: als de trein op een station stilstaat, maakt deze een hoop kabaal. Volgens mij is dat wel eens in een topic aan bod gekomen. Wordt dit toevallig nog aangepakt?


Sinds een half jaar reis ik bijna dagelijks met de nieuwe sprinters op het traject Groningen-Zwolle.

Het zijn op het oog erg mooie sprinters met een zeer mooi interieur. Wel zijn de bagagerekken ietwat aan de kleine kant, deze zie ik ook vrijwel nooit gebruikt worden.

Verder is het zoals hierboven ook al geschreven erg handig dat de trein voorzien is van stopcontacten en usb-poorten om zo je telefoon nog even snel van wat extra stroom te voorzien. Uiteraard is het ook handig dat de trein van Wi-Fi is voorzien.

Wat ook echt een pluspunt is zijn de centrale prullenbakken. Ik kom vrijwel nooit verdwaald afval tegen bij de stoelen en de meeste mensen gooien hun afval keurig netjes op het balkon in de prullenbak of nemen dit mee naar buiten.

De automatische omroep in deze trein is zoals @Kevin de OV-Hobbyist ook al schreef wel een minpunt en klinkt erg onnatuurlijk en hapert toch wel heel vaak waardoor stukken zin wegvallen. Overigens klinkt de stem van deze omroep wel iets vriendelijker dan deze in de oudere sprinters.

De reisinformatieschermen in de trein zijn wel mooi overzichtelijk en geven precies een goede verhouding van reisinformatie en andere informatie weer. Wat me overigens opvalt is dat de tijd soms niet klopt. Deze staat dan bijvoorbeeld om 13:15 ineens op 1:45. Dit is natuurlijk niet zo heel handig.


Ik heb zelf met de Sprinter Nieuwe Generatie gereisd, en wil hierbij ook meteen mijn ervaring delen.

 

Allereerst vind ik het interieur zeer mooi. Het Mondriaan interieur geeft een mooie draai aan het interieur.

 

Dan de beenruimte in de tweede klasse is voor de tweede klasse goed genoeg, want ik kan als 1,75 meter lange jongen net toe net aan mijn benen kwijt.

 

Nu volgen de voorzieningen in de trein. De trein is uitgerust met 1 stopcontact en 2 USB oplaadpoorten, wat een zeer grote stap vooruit is, vergeleken met de SGMm en de SLT. De Wi-Fi is ook prima, aangezien de inlog procedure hetzelfde werkt als in een DDZ of in een VIRM. Ook aan de rolstoelreiziger is gedacht, door een gelijkvloerse instap een een rolstoelvriendelijk toilet te plaatsen.

 

Wat ik alleen wél een minpunt vind, is de automatische afroep. Naar mijn mening hadden ze beter de omroep die werd gebruikt in de SLT in kunnen laden.

 

Al met al, krijgt de SNG een 8,2 van mij.

 


Die Intelligent Light Control, houdt dat in dat als het donker is buiten, de interieurverlichting dimt? Dat zou heel erg fijn zijn, namelijk.

Intelligent Light Control past zich aan op de hoeveelheid daglicht. Dus hoe donkerder, hoe feller het licht in de trein word.


Afgelopen week weer tweemaal gehad dat een SNG geen automatische omroep had. Kunnen HC’s dit nu zelf fixen, of het initiatief nemen om ook handmatig om te roepen?


Zelf fixen lukt helaas niet altijd en wat ik zelf ervaren heb afgelopen week is een omroep die in een deel van de trein wel werkt en in een deel niet. Als reizigers dat niet melden en de HC tijdens de omroep niet in dat trein gedeelte is dan hebben we daar geen weet van.

Als het bekend is dan moet er handmatig omgeroepen worden.


Afgelopen week weer tweemaal gehad dat een SNG geen automatische omroep had. Kunnen HC’s dit nu zelf fixen, of het initiatief nemen om ook handmatig om te roepen?


En vandaag is deze ook te vinden op dit traject, zelfde setje 


Volgens mij vanaf de nieuwe dienstregeling half december. Maar vandaag reed er al een setje met 3 SNG stellen als sprinter tussen Zwolle - Amsterdam - Den Haag. Morgen weer aan de planning te zien.

https://treinposities.nl/vertrekstaat/almere-centrum/2019-11-23/14600


Wanneer komt de SNG rond Almere te rijden?


@Julian als je de berichten van @Bob even leest snap je hopelijk waarom ik dit enigszins zwart/wit stelde. Ik snap zeker je opmerking dat dit vaak een grijs gebied is 😀
Je maakt het wel heel erg zwart-wit. Meestal is het gewoon grijs. Combinatie van factoren.

Waarom zou het onkunde zijn als je een keer een fout maakt? Iedereen maakt wel eens fouten.
maar het leek me hier duidelijk om een herstart procedure fout



Je hebt er blijkbaar verstand van @Bob , maakte de trein dan een herstart procedure fout (= storing) of de machinist (= onkunde) ?

Nogmaals, ik neem aan dat de machinisten vakmensen zijn welke weten wat ze doen.
Ja, ze kunnen defect raken, maar het leek me hier duidelijk om een herstart procedure fout.

Normaal doen ze een reset (duurt gemiddeld een kwartier), maar de trein werd niet helemaal stilgelegd.

Dat het minder voorkomt heeft ook te maken met een software update is mij verteld.
Dus nee, natuurlijk weet ik het niet



Gelukkig maar @Bob Ik begon me al zorgen te maken dat ik vervoerd wordt in treinen met niet goed opgeleid personeel.



Iedere trein kan defect raken, oud of nieuw. Op een ander forumpje las ik al dat sommige SNG treinen al 140000 km en meer gereden hebben.

Dan kan er best eens wat defect raken en het dan mooi te lezen dat personeel elkaar even helpt bij het oplossen. Lijkt mij niet verkeerd.
Nee, er wordt iedere keer beweerd dat het geweldige treinen zijn en er niets mis is, daar ga ik dan maar in mee.

Buiten dit forumpje wordt het er ook keer op keer geroepen dat het aan het personeel ligt en niet aan die geweldige SNG.

Ns en zijn personeel roepen maar wat, en daar moeten wij het als gewone klanten het mee doen...



In dit geval zag het eruit als ongelooflijke onwetendheid die door door collega's in een minuut verholpen werd.



Dus nee, natuurlijk weet ik het niet, mijn bericht was dan ook doorspekt met sarcasme en een vette knipoog.

Reageer