Nieuwe Sprinters op het spoor: testritten Sprinter Nieuwe Generatie



Toon eerste bericht

113 reacties

Zeer betrouwbaar, er zijn geen kinderziektes.
Het reservetreinstel is nog niet gebruikt. Wel rijden er sinds maandag twee andere, nu ook in de reizigersdienst toegelaten, treinstellen.
Er zijn wel wat software updates, maar dit heeft meer met finetuning van de bedieningssoftware te maken.
Waar ik eigenlijk meer benieuwd naar ben is of er bij SNG tot nu toe kinderziektes aan het licht zijn gekomen. Anders gezegd, hoe betrouwbaar zijn ze.?
Reputatie 7
Badge +3
https://twitter.com/NS_online/status/1069851442779963394
Reputatie 1
Ben benieuwd. Hoop dat ze ook snel op het traject Amsterdam Centraal- Schiphol-Den Haag CS v.v gaan rijden. Zodat ik na mijn avonddienst deze mooie nieuwe sprinter met stopcontact/usb poort en wifi kan reizen. Ook hebben ze zoveel meer beenruimte Is wel fijn als je 3 kwartier erin moet zitten.

Heb ‘m nu net (helaas overstappen in leiden) en hij is erg mooi en fijn. Moet wel wennen aan de stoelen wat hard en voor mijn gevoel is de zitting wat kort. En de deuntjes en geluiden bij openen en sluiten deuren. Maar wow wat een beenruimte.
Reputatie 5


Het Intelligent Light System betreft de middenpadverlichting en de balkonverlichting. Deze verlichting is wit, de kleur is in de morgen wat kouder (blauwer) en in de avond wat warmer (roder), gedurende de dag verandert deze ‘kleurtemperatuur’ dus.
Een vraagje puur uit interesse, is dit vanuit dezelfde filosofie gedaan waarom beeldschermen van computers 's avonds op een gegeven moment op een warmere lichtkleur (meer rood, minder blauw) kunnen overstappen (tweakers)?

De filosofie komt er in het kort op neer dat voor het slapen gaan 's avonds beter geen blauw licht meer kan worden gebruikt, omdat het mensen wakker maakt. Overdag is blauw licht juist weer wenselijk omdat het (in het algemeen tenminste....) dan juist de bedoeling is dat mensen nog een tijdje wakker blijven. Dan nog kan je er het erover hebben of mensen die 's morgens vroeg uit een nachtdienst komen nog baat kunnen hebben bij roder licht. Het omschakelen op het blauwe licht zou dan pas in de tweede helft van de ochtend kunnen plaatsvinden.

Ik denk niet dat NS daar per se rekening mee houdt, in de trein werkt namelijk ook personeel die niet in slaap moeten gaan vallen. Daarnaast heeft de NS liever niet dat er veel in de trein geslapen wordt meen ik te hebben gelezen in een ander topic, mensen missen dan sneller hun bestemming aangezien ze nog slapen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb zelf nu zowel 's morgens rond half 8 en begin van de avond rond 6 uur in deze nieuwe sprinters gezeten en moet zeggen dat het verschil in licht van de middenpadverlichting en de balkonverlichting mij niet opvalt. Maar misschien dat de warmere rodere kleur pas later op de avond gebruikt wordt.
Reputatie 3

Het Intelligent Light System betreft de middenpadverlichting en de balkonverlichting. Deze verlichting is wit, de kleur is in de morgen wat kouder (blauwer) en in de avond wat warmer (roder), gedurende de dag verandert deze ‘kleurtemperatuur’ dus.

Een vraagje puur uit interesse, is dit vanuit dezelfde filosofie gedaan waarom beeldschermen van computers 's avonds op een gegeven moment op een warmere lichtkleur (meer rood, minder blauw) kunnen overstappen (tweakers)?

De filosofie komt er in het kort op neer dat voor het slapen gaan 's avonds beter geen blauw licht meer kan worden gebruikt, omdat het mensen wakker maakt. Overdag is blauw licht juist weer wenselijk omdat het (in het algemeen tenminste....) dan juist de bedoeling is dat mensen nog een tijdje wakker blijven. Dan nog kan je er het erover hebben of mensen die 's morgens vroeg uit een nachtdienst komen nog baat kunnen hebben bij roder licht. Het omschakelen op het blauwe licht zou dan pas in de tweede helft van de ochtend kunnen plaatsvinden.
Reputatie 7
Badge +3
Wat me wel opviel was de enorme herrie bij de wielen tijdens het optrekken en remmen

Dit was mij eerder nog niet opgevallen. Maar eerder zat ik iedere keer in stel 2711, vandaag zat ik in het andere stel en nu hoorde ik ook flink wat geluid vooral bij het remmen.
Reputatie 7
Badge +3
Het geblaas van de ventilatie viel mij inderdaad ook op, dat hoor je echt heel duidelijk. Het is niet zo dat ik het echt hinderlijk vind maar het is wel iets wat opvalt.

Wat de rijtijden betreft, normaal rijdt er hier SGM die max 120 km/u gaan. De SNG kan sneller en dat gaat 'ie ook, pak maar eens een willekeurige rit erbij op Treinposities en je ziet pieken van tegen de 140 km/u.

Toch heeft deze trein ook met SNG op sommige ritten wel wat vertraging, maar ik zie ook dat deze soms al te laat vertrekt vanaf het beginstation.

Maar ik zie ook wel vaker een +3 of +4 bij Voorhout die bij aankomst in Leiden weg is of nog maar +1 is. Dat was/is ook al regelmatig zo met de SGM. Daar zal de rijtijd dan inderdaad wel erg ruim zijn. Zo heb ik zelf al regelmatig voor mijn trein vanaf De Vink gezien dat die eerst terwijl ik thuis keek een vertraging had van 3 of 4 minuten en de trein toch nagenoeg op tijd aankwam.

Ik heb normaal gesproken dagelijks rit 6327 van De Vink tot Laan van NOI en soms de 6354 eind van de middag terug.
Reputatie 5
Ook ik heb gisteren mogen genieten van een ritje in de SNG en dit zijn mijn bevindingen:
Positief:
- de trein oogt naar mijn mening zeer modern en vind m qua kleurstelling beter ogen dan iedere voorgaande sprinter, minder wit en meer blauw.
- het interieur vind ik modern ogen en een frisse uitstaling hebben, een stuk frisser dan de SLT en net zo fijn als de FLIRT. De toegepast "kunst" in en op het WC "hok" vind ik er beter uitzien dan wat men nu in de SLT plaatst.
- de trein rijdt voor mijn gevoel goed, ik heb echter geen referenties aangezien ik voor het laatst in april dit jaar met een sprinter (FLIRT) heb gereden rond Tilburg.
- de grote open ruimte vind ik een overzichtelijke uitstraling hebben.
- de stoelen zitten naar mijn mening goed, al denk ik dat ik de stoelen in de FLIRT prefereer aangezien deze mij meer zijdelingse steun bieden .
- de aanwezigheid van stopcontacten in de gehele trein is zeer fijn, ook ondersteunt snel opladen bij mijn telefoon.

Minder positief:
- eigenlijk het grootste minpunt en enige minpunt dat ik kan bedenken zijn de toiletten, naar mijn mening heeft ns een kans gemist om in de SNG (alsook de FLIRT en SLT) naast een regulier toilet ook een urinoir in het "hok" te instslleren. Dit scheelt een hoop vuil op de wc en er direct naast. Daarnaasd had er ook pompje met alcohol en extra doekjes geplaatst kunnen worden om de WC bril mee schoon te kunnen maken. Op deze manier is het voor de mensen die op de wc zitten prettiger om dit te doen en zorgt dit er voor dat de bril nooit echt vies zal gaan zijn.
Ik heb gisteren ook voor het eerst een rit in de SNG mogen ervaren tussen Haarlem en Leiden Centraal. Mijn eerste indruk is dat het een prima trein is. Op hogere snelheden (130 km/h) vond ik het comfortabeler dan de SLT qua geschud. Ook had ik het idee dat de rijtijden heel makkelijk gehaald werden. Op elk station kwamen we te vroeg met een slakkengang binnenrijden. Ik reis nooit op dit traject met een sprinter dus weet ook niet of dit de normale gang van zaken is.
De stoelen zaten wel aardig, maar voor iemand die wat bredere schouders heeft is het niet heel comfortabel. Je schouders worden dan door de zijsteun best wel erg naar binnen gedrukt. Voor rugsteun is het daarentegen wel weer fijn. Wat me wel opviel was de enorme herrie bij de wielen tijdens het optrekken en remmen en het geblaas van de ventilatie. Ik moest een groot deel van de tijd het volume van mijn muziek op het maximum (tot de gehoorschadebescherming) zetten om het nog fatsoenlijk te kunnen horen. Waar je bij een SLT of VIRM een constant geluid hebt van lucht die de trein in wordt geblazen, was het hier een fan die om de zoveel tijd op volle toeren ging draaien.
Reputatie 7
Badge +3
De stemcomputer was vandaag afwezig in stel 2711, het omroepmevrouwtje houdt er kennelijk een 4-daagse werkweek op na, ze had ook de reisinfo meegenomen 😁.

Edit, maandag was ze weer present
Mijn eigen ervaring is grotendeels negatief. Ik zou als nadelen benoemen de stugge zit, het gebrek aan ruimte, het zeer goedkope ogende interieur, en de slechte stemcomputer.

Er zijn ook een aantal voordelen; de treinen zien er van buiten modern uit en de rijkwaliteit is goed. Ze trekken hard op en schommelen weinig. Maar dit weegt jammer genoeg toch niet helemaal op tegen het ondermaatse comfort en de naar mijn mening gewoon erg lelijke inrichting.
@MJL wat is nu uw eigen ervaring in de SNG want ik lees alleen dat u dit van kennissen heeft gehoord en van internet heeft. Wel fijn dat er al zoveel te vinden is over een 1 gecombineerd treinstel welke slechts op 1 traject heen en weer rijdt, is het blijkbaar toch belangrijk genoeg dat er over gesproken/geschreven wordt.

Het is en blijft een sprinter waarbij gehoor is gegeven aan het probleem met te kleine prullenbakken die nu vervangen zijn door centraal geplaatste grote prullenbakken. De lekker grote ramen die ook door veel mensen gewenst zijn omdat deze graag naar buiten kijken tijdens de reis en zich vooral niet opgesloten willen voelen in de trein.

En laten we eerlijk zijn een sprinter is niet bedoeld als kantoor waar je genoeg ruimte hebt om een laptop, koffie, een broodje uit te stallen en uitgebreid kan werken. Een sprinter is een trein die nagenoeg overal op de route stopt en dient als tussen stap om het grotere stuk qua afstand af te leggen met een IC. En de sprinter moet vooral veel mensen kunnen vervoeren in ons drukke land waar veel mensen in de psits al moeten staan in de treinen.

Daarnaast zal het kopje koffie er niet zomaar afvallen als we door een wissel gaan, of u moet hem echt op het randje zetten.
Reputatie 1
Toch vind ik het jammer dat er in de Sprinters geen enkele voorziening is voor reizen langer dan een kwartier. Het gebrek aan klaptafels in de 1e klas is voor mij lastig te begrijpen.


SNG heeft nu klaptafels in de 1ste klas gekregen gelukkig
Reputatie 7
Badge +3
Gelukkig heeft de vloer niet zo'n heel licht kleurtje dus vlekken zie je minder snel 😆
Ik vind de SNG wel minder schokkerig dan de SGM.
Ik geloof dat de nieuwe intercity's ondertussen (eindelijk) tafels van een volledig formaat krijgen waar de stoelen tegenover elkaar staan. Ook in de huidige intercity's zijn deze tafels vaak onhandig klein. Een tafel van het formaat laptop + koffie (x2) is dan erg fijn. Nou nog hopen dat de klaptafels van het zelfde formaat als die in de ICM's worden. Dat zijn echt fijne tafels. Met een beetje geluk krijgen we met de ICNG weer een echte intercity.

Toch vind ik het jammer dat er in de Sprinters geen enkele voorziening is voor reizen langer dan een kwartier. Het gebrek aan klaptafels in de 1e klas is voor mij lastig te begrijpen. Het zou niets bijzonders hoeven te zijn, gewoon een uitklapbare plank met ruimte voor flesjes drinken of een telefoon.

En @Momo ik zou mijn koffie daar niet op durven zetten. Voor je het weet ga je net iets te hard over een wissel en ligt je hele koffie over de vloer verspreid.
Reputatie 7
Badge +3
Afgerond is prima, maar ze zijn wel erg klein, net de breedte van een beetje grote hand. Je kunt er een beker koffie op kwijt, misschien nog een croissantje erbij en je overbuurman ook maar dat is het dan wel.

Dit dus:

Badge +3
@Slidestops gaf ooit al aan dat afgeronde en kleine 'tafeltjes' in de vierzitjes een gevolg zijn van veiligheidseisen.

Bij een noodstop wil je niet tegen een vierkante tafel klappen of zoiets? Ik zie het probleem ook niet om ze wat groter te maken (laptop of zo past er niet eens op).

Maar goed, het zijn sprinters dus werken doen we dan thuis wel, toch?
Sommige puntjes zijn nou eenmaal dingen die er bij horen. Zoals de hoge zit in de eerste klas.
Wat zou daar nadelig aan zijn? Of heeft iemand een extreem geval van hoogtevrees op dit niveau? ;-)


Hangt er vanaf wat je prioriteiten zijn natuurlijk maar met zo'n hoge zit heb je relatief weinig privacy. Je kijkt je medereiziger eerder aan, en gezien de grote ramen zit je ook grotendeels in het zicht van mensen buiten de trein. Niet dat ik nou zulke gekke dingen doe natuurlijk, maar ik vind het toch fijner om wat meer in een stoel gezonken te zitten zonder geconfronteerd te worden met alles en iedereen om mij heen.
Reputatie 7
Badge +3
De kleine wandtafeltjes bij de vierzits zie ik zeker als een minpuntje, ik vind het niet eens een tafeltje, meer een plankje met afgeronde hoeken.
Ook het ondiepe bagagerek vind ik een minpunt. Echt grote koffers kon je toch al niet kwijt bv in een SLT, maar nu kun je denk ik niet eens een middelgrote rolkoffer daarin kwijt.

Ik heb geen probleem met de lichtintensiteit. Ik zal me niet direct onveilig voelen wanneer het minder fel is, maar ik lees meestal een boek in de trein en daar wil ik wel graag goed licht bij hebben. Ik heb wel eens gehad dat in 1 bak een deel van de verlichting uit was (defect?) en toen ben ik een bak verder gaan zitten om toch goed te kunnen lezen. Speelt vooral in de herst/winter maanden wanneer het donker is buiten.
Ik betwijfel wel een beetje het nut van de extra verlichting die aangaat wanneer bij de SNG de deuren opengaan op een station. Er gaan dan onderaan bij de deur 2 felle lampjes aan. Zo fel dat je langs de nog open deuren lopend op weg naar de uitgang bijna verblind wordt wanneer je blik die kant op is.
Reputatie 7
Badge
Sommige puntjes zijn nou eenmaal dingen die er bij horen. Zoals de hoge zit in de eerste klas.
Wat zou daar nadelig aan zijn? Of heeft iemand een extreem geval van hoogtevrees op dit niveau? ;-)
Het komt omdat de trein zelf lagevloers is, en dat de wielstellen onder de trein nou eenmaal zorgen voor hoger geplaatste stoelen. Dit is ook in de FLIRT en de SLT te zien, en natuurlijk ook alle andere typen lagevloerstreinen op het gehele spoor.

Over de stoelen, en het interieur heeft iedereen zijn/haar smaak, en daar zal je altijd wel verschillende meningen over hebben. De prullenmakjes die missen is gewoon iets waaraan we moeten wennen. Afval wordt nu eenmaal gescheiden behandeld (nou, nog niet overal en helemaal, maar het komt eraan) en ik zie ook niet graag een wildgroei aan vuilnisbakjes bij mijn stoel ;)

Het enige puntje van kritiek is de omroep die best houterig klinkt, maar dat is gewoon een kwestie van een goede stemprocessor in de software. Maar het is ook weer iets waar ik me niet echt aan stoor.
Geen zorgen, er is genoeg te klagen over andere zaken. De keiharde stoelen, de piepkleine wandtafeltjes, de hoge zit in de 1e klas, de afwezigheid van prullenbakjes bij de stoelen, het goedkoop ogende interieur, en de lelijke bestickering op de wanden. Ik weet inmiddels dat de SNG ook fans heeft maar zelf heb ik tot nu toe vooral kritiek gehoord. Voornamelijk door kennissen, maar ook elders op het internet.

Dat de SGM's hiervoor gaan verdwijnen is zonde. Ik heb altijd met plezier met de trein gereisd maar als dit soort goedkope troep daadwerkelijk de toekomst is gaat daar zeker verandering in komen.

Over de lichtintensiteit ook de vraag: hoeveel helpt dit? Ik heb zelf nog nooit, geen enkele keer, een onveilig gevoel gehad in een trein. Dat anderen dit wel hebben kan natuurlijk, maar weegt dit kleine aantal incidenten zwaarder dan een prettiger gevoel door middel van zachtere verlichting?
Als de klachten alleen maar gaan over de lichtintensiteit en de computerstem geeft dat de burger hoop.
Dank jullie wel voor de feedback (ook de minder positieve!).

Reageer