Nieuwe stoelen ongeschikt voor lange mensen

  • 19 February 2021
  • 35 reacties
  • 1628 Bekeken


Toon eerste bericht

35 reacties

Als forens zit ik een paar keer per week uur lang in een intercitytrein. Ik hoop altijd maar op een oude, maar gisteren zowel heen als terug een ‘nieuwe’, en dus op die veel te lage knalblauwe skyleren stoelen. Ik wordt als lang mens ( niet extreem, slechts 1.90) in elkaar gedrukt door die veel te korte rugleuning. De armleuningen zijn voor mij te laag zodat ik geen steun hebt voor mijn schouders. Bovendien heb ik steeds het gevoel dan ik van de stoel glij door de korte zitting en het gladde materiaal. Het tafeltje is ook nog eens te laag zodat ik er amper met mijn knieën onder pas, en als ik wil werken op mijn laptop  krijg ik pijn in mijn nek. Gevolg: vandaag hele dag rugpijn. Ik kan me niet voorstellen dat een klein iemand veel last ervaart van een hoge rugleuning, maar een lang persoon heeft wel last van een te korte. Zal wel een bezuiniging geweest zijn op materiaal? Dank u wel NS😢

inderdaad, je zult niet lang in de nieuwe stoelen zitten

Ik wil even terugkomen op de opmerking: we laten mensen nieuwe stoelen testen. Dat is mooi, maar hoe garandeer je dan dat het testpanel representatief is? En als, zoals ik ervaren heb bij de sprinten de “oren” in mijn schouders drukken, wordt deze ervaring dan ook serieus genomen? In het algemeen zou je kunnen stellen dat stoelen die door niet Nederlandse bedrijven worden geleverd waarschijnlijk te klein zijn voor de gemiddelde Nederlander, we zijn immers het langste volk. 

Overigens als de NS treincoupe’s afficheert als geschikt om te werken, dan moet de “werkplek” aan de ARBO normen voldoen 😀. 

Dat doet de cockpit van de F35 ook.

Ik wil even terugkomen op de opmerking: we laten mensen nieuwe stoelen testen. Dat is mooi, maar hoe garandeer je dan dat het testpanel representatief is? 

Als het testpanel een goed gemiddelde is zal het gemiddelde oordeel ook een gemiddelde mening zijn. En dat betekent dat hele grote en hele kleine mensen geen doorslaggevende invloed op het oordeel zullen hebben. Uiteindelijk zal de inrichting van een trein dan ook gebaseerd zijn op gemiddelde mensen hoe vervelend dat ook is als je <160 of >190 cm bent of als je 150kg weegt.

ik ben zelf volledig linkshandig. Dat is ook slechts 10% van de mensen en de hele maatschappij is daarom op rechtshandigen ingesteld. Daar heb ik ook mee moeten leren leven.

Hoi Hebski, welkom op de NS Community. 

Dat klinkt niet erg prettig, dus ik zal een signaal hierover doorgeven. Stoelen worden van te voren uitvoerig getest en deze stoelen zullen als beste uit de test zijn gekomen, maar het is helaas onmogelijk om iedereen tevreden te stellen. 

Probleem is dat er geen rekening gehouden kan worden met de lengte van iedereen of je zou aparte stoelen moeten maken per lengte.  Maar ook dan loop je risico dat je als je lang bent op een stoel voor kleine mensen komt te zitten of omgekeerd.

Stoelen zijn gemaakt voor de gemiddelde mens, en ja, daar valt neit iedereen onder.

Reputatie 7
Badge +3

Als het gaat om de stoelen in de vernieuwde VIRM, dan hoef je niet eens langer dan 2 meter te zijn om deze niet comfortabel te vinden. Niet alleen zijn de hoofdsteunen te laag, ze zitten ook nog een in een soort knik. Hierdoor komt de bovenrand van de hoofsteun net boven mijn nek/onderaan mijn hoofd, mijn hoofd kan er dus niet tegen steunen, iets wat volgens mij toch het doel is van een hoofdsteun.
Ik kan dus niet goed naar achter leunen, als ik dat wel doe zit ik krampachtig in een rare knik naar beneden met mijn hoofd. Misschien bedacht omdat iedereen toch altijd op een telefoonschermpje zit te kijken.

Interessante discussie. Ik ben zelf 2 m en reis regelmatig tussen Den Haag CS en Zwolle. Ik mag 1 e klas reizen. Toch zitten mijn knieën in het ICM vaak of tegen die irritante afvalbakken of tegen de stoel voor mij. Iets meer beenruimte zou fijn zijn. En de afvalbakken eruit . In ieder geval niet in de buurt van mijn knieën. 

Ik denk niet dat NS deze treinen vlak voor ze naar de sloop gaan nog gaat verbouwen.

Gaat de sprinter tussen Den Haag en Zwolle naar de sloop? Ik heb onlangs voor het eerst in jaren weer een retourritje met de trein gereden, en het comfort van de stoelen in deze sprinter viel me erg tegen. Onze 20 jaar oude auto zit beter, dit leek meer op een tram voor lange afstanden. 

Reputatie 7
Badge +3

En de afvalbakken eruit . 

Deze ICM treinen gaan eruit en in de nieuwe ICNG zijn de afvakbakken niet meer bij de stoelen maar op het balkon. Dan is dit probleem in ieder geval opgelost. Nog even even paar jaar oppassen met de knietjes. 

Reageer