Ik heb werkelijk nog nooit zoiets meegemaakt. Als moeder was ik met mijn zoontje in de trein. Het begon met een controle; ik had mijn OV laten scannen en je zou denken dat alles in orde was, toch? Vervolgens werd ik als enige persoon in de hele coupé gevraagd of ze mijn OV-foto mocht zien. Dat vond ik geen probleem en haalde mijn OV uit mijn kaarthouder om het te tonen. Daarna stopte ze mijn OV in haar heuptasje en zei: "Ja, ik ga je OV innemen." Toen ik vroeg waarom, antwoordde ze dat mijn OV beschadigd was. Ik legde haar uit dat ze mijn foto kon zien en dat ik niet begreep waarom ze mijn OV innam. Ik vond haar handelswijze erg vreemd en onaangenaam, en vroeg om haar naam. Ze weigerde die te geven. Toen informeerde ik haar dat het wettelijk verplicht is om je te identificeren als je een klacht wilt indienen over een medewerker en dat ze haar personeels-ID moest tonen. Daar wist ze geen antwoord op en liep weg.
De persoon naast mij, een Nederlandse vrouw, merkte op dat het vreemd was dat alleen mij werd gevraagd om een foto te laten zien en niet haar.
Bij aankomst op station Hoofddorp confronteerde ik de medewerkster waarom ze alleen mij vroeg om een foto te tonen en niet aan anderen in de coupé. Plotseling beweerde ze: "Ik heb helemaal niet gevraagd om je foto te zien, ik heb alleen je OV ingenomen omdat het beschadigd was." Ik was volledig verbaasd dat ze nu loog over het feit dat ze alleen mij vroeg, en toen drong het tot me door dat ze bezig was met etnisch profileren. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt; ik betaal netjes, ben ingecheckt en werd behandeld als een crimineel. De toon en de manier waarop ze met me omging, waren niet acceptabel voor mij, en ik ben erg teleurgesteld. Je hoort je veilig en comfortabel te voelen in de trein, maar zo voelde het niet.