oneigenlijk gebruik eerste klas?

  • 9 February 2022
  • 61 reacties
  • 5513 Bekeken


Toon eerste bericht

61 reacties

Badge +3

Ik reageerde op de eerste opmerking: Blijf gerust thuis, als dat een optie is. Maar dat is voor heel veel mensen dus geen optie.

Daarom zei ik ‘als dat een optie is’. Hoe dan ook, er zijn veel klachten over minder (en kortere) treinen, en per 25 februari vervallen (waarschijnlijk) het thuiswerk- en mondkapjesadvies!

Dat wordt dus druk… want de NS schrapt per 21 februari nog meer treinen wegens personeelstekort (hoe wisten ze dat eigenlijk allemaal al, op 27 januari)?

Per vandaag (14 februari) regent het al klachten dat voor bijv, Rotterdam Blaak - Delft nog maar 1/3 van de normale reismogelijkheden over is.

IC 17:05 is te vroeg (want kan niet eerder weg van mijn werk), en de sprinter van 17:21 is te laat (nou ja, dat is persoonlijk voor die persoon). Maar hij heeft wel gelijk, want:

De ‘normale’ reismogelijkheden om 17:10 (sprinter + IC, aankomst 17:29 in Delft) en 17:15 (IC Lelystad, aankomst 17:34) zijn in ieder geval vervallen. Al die reizigers moeten dus met de sprinter met aankomst 17:39 in Delft? :rolling_eyes:

Tja, die 10 minuten zal volgens een treindienstregelaar niet uitmaken, maar je propt effectief wel alle reizigers die de trein naar Delft van 17:05 op Blaak niet (kunnen) halen in één sprinter. #hoedan

Reputatie 5

Het spijt me, maar eigenlijk reageerde ik op de opmerking: Treinreizen alleen als het echt niet anders kan. Maar dat komt eigenlijk op hetzelfde neer toch? Je wil liever niet met de trein reizen maar je zal wel moeten.

Reputatie 7

Kan het er alleen maar mee eens zijn. Net als in hotels, bungalowparken, vliegtuigen, auto's en theaters je ook verschillende prijsklassen hebt. In ov waarin je wat langere tijd reist vind ik dat dan ook een reëele wens. Luxe is het niet en dat hoeft ook niet, maar het gaat meesten in de 1e klas alleen om rustiger reizen en grote zitplaatskans. NS heeft al meerdere malen aangegeven dat opheffen niet gaat gebeuren. Maar zo op deze manier jaren verder gaan is een recept voor frustratie en ergernis. Ik begrijp maar niet dat NS dit blijkbaar weinig doet. Terwijl het in mijn ogen zo simpel kan zijn door gewoon daadwerkelijk strak op te treden. Maar dat "niet optreden" zie je overal in de samenleving, waardoor iedereen het er maar van neemt. Recent was er weer een puber die gewoon toegaf zijn telefoon te willen opladen. Conducteur gaf toe en zei: Nou heel even dan, maar eigenlijk mag het niet. Wat denk je dan als wel betalende 1e klas reiziger. Ik erger me rot. 

Maar het is óók gewoon een belabberde mentaliteit van veel reizigers. Je vraagt je wel eens af of mensen nog wel opvoeding meekrijgen van thuis. Ik zou het vroeger niet in mijn hoofd gehaald hebben om ongeoorloofd 1e klas te gaan zitten. Tijden veranderen....

Reputatie 6

Het kan mij niet zo veel schelen wat voor kleur men aan reizigers geeft of ze grijs of zwart reizen, je mag het van mij ook groen, geel of paars noemen. Zolang er gemiddeld een voldoende aantal betalende reizigers zijn en dat de kosten van het laten rijden van de treinen dekt zal het de directie van de NS niet veel kunnen schelen. Op het moment dat het niet meer kosten dekkend is verhogen ze de prijzen, verminderen het aantal treinen of kijken of er ergens subsidie te vinden is. 
Ik heb nog nergens de cijfers kunnen vinden over de verandering naar 10 minuten dienstregeling.6x per uur een trein waar dat er eerst 4 of 3 waren. Als er met die 10 minuten diensten niet 1,5 of 2 x zoveel reizigers mee gaan kost het alleen extra geld en extra personeel. Helemaal omdat er bijna geen ruimte om vertraging op te vangen is en er dan treinen uitvallen. Bij zo een 10 minuten dienst kan je er 5 laten uitvallen zonder dat je de reiziger moet compenseren zal de gedachte wel zijn. 
De treinen waar ik mee reis, buiten de spits, zijn meestal redelijk leeg, veel meer lege stoelen dan volle. Helemaal in wat men de 1ste klasse noemt. De extra kosten voor een 1ste klas kaartje... belachelijk hoog voor wat je er voor krijgt. 

 Probleem zit ‘m mijns inziens door het structurele falen van de materieelplanners. Hoe kan het toch dat ik al een aantal jaren slechts een drie-wagenstel (ICM, die ex doorloopkoppen) in de IC Amersfoort - Enschede aantref? Zelfs bij omleidingen waarbij reizigers zelfs worden verzocht ‘via Apeldoorn’ te reizen. Afgeladen treinen en dan kan ik nog begrip opbrengen voor de tweede klasse reiziger. 

Ik ook. Ik heb dit traject vrijdagavond gedaan (Amsterdam-Hengelo). NS komt uiteraard weer met 1 treinstel ICM aanzetten, dus in de 2e klas was zoals zo vaak ook geen plek meer om te staan.

De 1e klas zat dus voor de helft vol met 2e-klassers. (Dat bleek bij controle van V&S tussen Amersfoort en Apeldoorn). Ik zou ook niet weten waar die mensen naartoe moesten 🤷

Het goede nieuws: ICM gaat langzamerhand met pensioen zodat NS dan ook geen losse ICM3 meer kan inzetten. Nieuwer IC-materieel komen alleen in grotere eenheden. 

Op zich is er niks mis met de ICMm. Maar dan moet er niet met losse drietjes gereden worden. Dat is eigenlijk op bijna alle tijdstippen van de dag waanzin.

Overal rijdt ICM met losse drie- of vierwagenstellen op dit moment. Ik begin me steeds meer af te vragen of dat niet is omdat een deel van het ICM niet inzetbaar is wegens onderhoudsachterstanden. 

Reputatie 7
Badge +3

Vanochtend even voor 08.00 uur zag in Hilversum langere composities ICMm rijden. Blijkbaar waren er een paar gerepareerd.

 

@iMark 

Op Zwolle-Roosendaal zie je nu in de spits ook treinen met een losse ICM3 of ICM4. Ik ben benieuwd hoe dat over twee weken gaat als het studentenvervoer losbarst.

Reputatie 1

Slechter nieuws dan afschaffen van de ICM is er haast niet ;-). Na alle jaren nog altijd de prettigste eerste klas.

Inderdaad: toppunt van genieten is zo’n afsluitbaar hokje met 6 stoelen. Ik heb wat gewerkt in die ruimte, echt 10x beter dan in de auto…

Maar heeft iemand (leest NS wel mee..?) een idee hoe die materieelplanning werkt? Is daar soms ook een chronisch personeelsgebrek of werken er alleen maar mensen die nog nooit in een trein hebben gezeten?

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb weleens gehoord dat bezettingscijfers een bepaalde correctie krijgen waardoor het in theorie past.

Verder is de lengte van treinen een komisch gezicht soms: van 2010 tot 2017 forensde ik Amersfoort - Utrecht met steeds dezelfde IC in de vroege spits. Ondanks het toch relatief constante reizigersaanbod was de inzet een continue golf waarin het soms met losse viertjes geprobeerd werd en er dan een paar maanden later weer 12 bakken reden. En dat herhaalde zich elk jaar opnieuw: geleidelijk steeds korter, dan weer langer, zonder duidelijke seizoenseffecten.

 

Reageer