oneigenlijk gebruik eerste klas?

  • 9 February 2022
  • 61 reacties
  • 5513 Bekeken


Toon eerste bericht

61 reacties

Reputatie 5

Aan de ene kant verwacht men bij NS dat er door reizigers fors meer betaald wordt voor een 1e klas vervoerbewijs. Aan de andere kant wordt er geen waar voor geld geleverd omdat er door het ontbreken van controle onterecht gebruik wordt gemaakt van de 1e klas door 2e klas reizigers. Dus niet meer ruimte, veiligheid en geen rust in de stiltecoupé. Volgens mij schendt NS hiermee  de afspraken in een overeenkomst die afgesloten is tussen (1e klas) reiziger en NS. Dus ik vraag me eigenlijk af of er werkelijk niets tegen te doen is. 

Badge +3

En voor zover men controleert blijft de handhaving in verreweg de meeste gevallen beperkt tot wegsturen naar de 2e klas. Al die scheefrijders een UvB schrijven kost immers te veel tijd?

Bij NS Flex werkt het (iets) beter, je mag gewoon blijven zitten maar dat kost je dan wel €20 op je factuur.

Reputatie 7

En weer is het hier benoemd, en weer zal er niks aan veranderen. Ik begrijp dit beleid niet.

Reputatie 1

De Nederlandse samenleving wordt steeds slechter. Het lijkt wel of niemand zich nog normaal kan gedragen. Voor een conducteur is het eigenlijk niet eens veilig meet om alleen door een trein/station te lopen. Als een conducteur tegenwoordig nog een boete uitdeelt wordt hij gelijk mishandeld. Misschien is het een goed idee om meer controles door boa’s te laten uitvoeren.

Badge +3

Rnet heeft geen conducteurs maar daar weten die V&S teams (steekproeven, een korte 100% controle (de 1e klas is in dit geval voldoende) wel raad mee.

En dan loop je tegen de spreekwoordelijke lamp. Echte handhaving, je verwacht dat niet hè?

Die nemen ook gewoon al de tijd die nodig is om je te ‘verbaliseren’, dus desnoods ga je (ook als groep balorige studenten of zo) mee de trein uit en handelen ze het op het perron wel af.

Of zoals wappie dansleraar Engel “ik heb blijkaar iets verkeerds gedaan en ben afgevoerd naar ergens in Houten, kan iemand mij komen ophalen?” :joy:

Die zal nu wel super trots zijn op zijn behaalde resultaten.. Zie je wel, ik kan vliegen of treinen met een zelfgemaakt pasje en eventuele boetes crowdfunden we gewoon, als ongehoorzame burgers/reizigers.

Toegegeven, in de 1e klas betaal je niet voor minder risico op besmetting (betalen voor ‘veiligheid’, omdat jij of je baas dat ervoor over heeft, de ‘elite’ mag wél veilig reizen en zo) maar van de beloofde rust -lekker werken of een boek of krantje (desnoods Metro) lezen-  is weinig meer over.

Stiltecoupé/zone hetzelfde. Hoe zou je daar op kunnen handhaven eigenlijk, anders dan zelf die mensen aanspreken op hun gedrag?

Reputatie 5

NS kan de 1e klas beter gewoon opheffen. Nog los van alle zwartrijders is er - met al die kortingen die in de daluren worden gegeven om de 1e klas toch vol te krijgen - weinig exclusiefs meer aan en derhalve ook het extra geld dat je ervoor betaalt niet waard.

NS kan de 1e klas beter gewoon opheffen. Nog los van alle zwartrijders is er - met al die kortingen die in de daluren worden gegeven om de 1e klas toch vol te krijgen - weinig exclusiefs meer aan en derhalve ook het extra geld dat je ervoor betaalt niet waard.

Ik denk dat NS dat ook graag zou willen (zeker in het sprintervervoer) maar dat de politiek dan weer gaat zeuren. Geleidelijk uithollen van binnenuit is dan de beste strategie.

Omdat veel hoger geschoolde werknemers nu een reiskostenvergoeding op basis van eerste klas krijgen zou afschaffing van de eerste klas ook de concurrenpositie van NS flink verbeteren.

Reputatie 7
Badge +3

Met het huidige tariefsysteem is het niet mogelijk om de 1e klas bij NS per treincategorie af te schaffen. Dus wel 1e klas in de IC maar niet in de Sprinter kan niet.. Je checkt immers niet per trein in en uit en op veel trajecten rijden zowel IC's als Sprinters. 

Wat NS wel zou kunnen doen is om per Sprinter een 1e klas-coupé te deklasseren zodat er meer capaciteit komt voor de 2e klas. Zo'n 12 stoelen 1e klas per Sprinter lijkt me ruim voldoende. 

Bij regionale vervoerders is het wel mogelijk om de 1e klas af te schaffen. Bij een reis met de OV-chipkaart check je bij die vervoerder apart in. Bij een vervoerder zonder 1e klas wordt 2e klas berekend als je een dag (of altijd) 1e klas reist bij NS.

Met het huidige tariefsysteem is het niet mogelijk om de 1e klas bij NS per treincategorie af te schaffen. Dus wel 1e klas in de IC maar niet in de Sprinter kan niet.. Je checkt immers niet per trein in en uit en op veel trajecten rijden zowel IC's als Sprinters. 

Je kunt de eerste klas gewoon omzetten in een toeslag bovenop een tweede klas kaartje net als nu gebeurt voor de toeslag voor de IC Direct. Je kunt dan denken een Pauschal-tarief (prachtige Duitse term) per dag en per maand. Het effect zal zijn dat het voor korte afstandsreizigers veel te duur wordt en voor langeafstandsreizigers een stuk goedkoper en dat is ook wat je wil.

Overigens rijden ook in Duitsland ook op veel trajecten regionale treinen (S, RE, RB) met/zonder eerste klas door elkaar op dezelfde trajecten.

Zelfde verhaal vaak ook bij Blauwnet. 
 

Bij Blauwnet Keolis zie ik ze het laatste halfjaar dan juist weer heel weinig. Enkel dit soort briefjes tegenwoordig:

 

 

Reputatie 7

Je kunt de eerste klas gewoon omzetten in een toeslag bovenop een tweede klas kaartje net als nu gebeurt voor de toeslag voor de IC Direct. Je kunt dan denken een Pauschal-tarief (prachtige Duitse term) per dag en per maand. Het effect zal zijn dat het voor korte afstandsreizigers veel te duur wordt en voor langeafstandsreizigers een stuk goedkoper en dat is ook wat je wil.

Wat je echt wil is gewoon controle. Ook met een Pauschal-tarief en afwezigheid van controle gaan mensen met 2e klas vervoerbewijs 1e klas zitten.

Er mag best wat minder 1e klas in de intercity’s. De verhouding is uit balans. Maar afschaffen, nee. De 2e klas is vaak rumoerig. Veel lawaaiige jongeren en muziek. Op langere trips is 1e klas heerlijk: rustiger, ontspannen. Als niet-autobezitter en het hele-land-door-reiziger betaal ik daar graag wat meer voor. Mits er niet zo vaak irritatie is door oneigenlijk gebruik door grijsrijders die er dan nog mee wegkomen ook.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin De meeste reizen worden helemaal niet met kaartjes gemaakt maar met de OV-chipkaart. Een vaste toeslag maakt het gebruik van de 1e klas voor korte(re) ritten erg duur.

De situatie is niet te vergelijken met Duitsland. De verschillende Verkehrsverbünde stellen de tarieven vast voor de lokale treinen zoals de S-Bahn. Die kennen dan ook geen 1e klas. In de overige treinen is voor zover ik weet altijd 1e klas aanwezig.

Iets heel anders dat NS zou kunnen proberen is om de 1e klas juist een stuk goedkoper te maken, bijvoorbeeld een derde duurder dan de tweede. Ik denk dat je dan veel meer betalende 1e klas reizigers trekt, zeker op korte afstanden. Met huidige beleid is de 1e klas bij NS vooral een exercitie in het verplaatsen van lege stoelen. Daar heeft helemaal niemand wat aan.

 

 

@Tamzin De meeste reizen worden helemaal niet met kaartjes gemaakt maar met de OV-chipkaart. Een vaste toeslag maakt het gebruik van de 1e klas voor korte(re) ritten erg duur.

Voor de korte afstand is eerste klas ook tamelijke onzin. 

 

De situatie is niet te vergelijken met Duitsland. De verschillende Verkehrsverbünde stellen de tarieven vast voor de lokale treinen zoals de S-Bahn. Die kennen dan ook geen 1e klas. In de overige treinen is voor zover ik weet altijd 1e klas aanwezig.

De tarieven voor S, RE en RB zijn hetzelfde en worden door de deelstaat dan wel het Verkehrsverbund vastgesteld. Kaartjes gelden door elkaar in alle drie waarbij RE meestal wel eerste klas heeft, RB soms en S meestal niet. Reis je eerste klas met een S dan moet je dus gewoon in de tweede klas. Alleen IC/ICE hebben een apart tarief. 

 

Iets heel anders dat NS zou kunnen proberen is om de 1e klas juist een stuk goedkoper te maken, bijvoorbeeld een derde duurder dan de tweede. Ik denk dat je dan veel meer betalende 1e klas reizigers trekt, zeker op korte afstanden. Met huidige beleid is de 1e klas bij NS vooral een exercitie in het verplaatsen van lege stoelen. Daar heeft helemaal niemand wat aan.

Het problem met de eerste klas is dat hij alleen op een klein aantal trajecten en tijden echt gebruikt wordt, daar waar veel reizigers op kosten van hun baas reizen. Goedkoper maken lost dat probleem niet. 

Badge +3

De theorieën van Festinger dan maar. ;-)

En wie was die andere ook alweer, dat je met creatief gebruik van cijfers/statistieken eigenlijk altijd wel kunt aantonen dat iets klopt?

Voorbeeldje (uit de losse pols):

  • 1e klas is 67% duurder dan 2e klas (dat is een feit, voor losse kaartjes en kortingsabonnementen incl. NS Flex)
  • Hooguit 25% van de zitplaatsen zijn 1e klas (ik meen in een VIRM-4, maar vaak minder 1e klas) Dat is ook een feit
  • Je zou de capaciteit aan 2e klas zitplaatsen dus met 20% kunnen uitbreiden (100/100 i.p.v. 80/20) door de 1e klas op te heffen (lees verder)
  • Die trein heeft bijv. 500 zitplaatsen (aantal maakt niet uit, maar voor het gemak van deze berekening) dus 400 plaatsen 2e klas en 100 plaatsen 1e klas (maximale verhouding 25% 1e klas dus)
  • Een reis 2e klas kost € 10,00 en 1e klas kost dus € 16,70 (grofweg Eindhoven - Utrecht  met 40% korting, maar dat bedrag maakt ook niet uit)
  • De 2e klas zit helemaal vol (400 personen), terwijl de 1e klas maar voor 30% gevuld is (30 personen)
  • Opbrengsten voor NS: 400×10 + 30×16,70 = 4501
  • We heffen de 1e klas op en dan willen er ineens 30 meer reizigers mee (aanname!) of dat zouden dan reizigers zijn die nu moeten staan omdat ze geen 1e klas willen betalen?
  • Opbrengsten voor NS: (400+60)×10 = 4600
  • Wow, wat een winst door de 1e klas op te heffen! Nou ja, dan heeft iedereen in ieder geval een zitplaats
  • Maar we vergeten even dat er dan 1e klas reizigers zullen afhaken, omdat het voor hen dan (veel) te druk wordt in de ‘1e klas’ (die er dus niet meer is!)
  • Stel dat is de helft (dus 15 personen, aanname!) die afhaken en de auto nemen of zo
  • Opbrengsten voor NS: (400+45)×10 = 4450
  • Daar gaat je ‘winst’ dus, en is het plaatje rond. De 1e klas (ook al is die maar 30% gevuld) levert geld op!

In de praktijk hebben veel treinen minder dan 25% 1e klas zitplaatsen, dus als je die gaat vullen met 2e klas reizigers worden die zitplaatsen nog sneller ‘vol’ (procentueel), en zullen 1e klas reizigers het nog eerder voor gezien houden. Het bovenstaande voorbeeld is dus ‘best case’

Waarbij de grote aanname is dat de helft van de 1e klas reizigers ‘het veld ruimt’ omdat ze het te druk (gaan) vinden als alles 2e klas wordt, en/of/wegens ‘niet meer rustig kunnen werken in de trein’ een alternatief neemt. :joy:

De 1e klas moet dus echt ‘terug veroverd’  worden door meer controle en handhaving (niet wegsturen, beboeten dus!) en weg met die studenten die dus nooit ‘gepakt’ worden :nerd:

Een student die 1e klas reist moet op zijn minst een €9 upgrade hebben. Voor incheck spits is dat dan €25  Pik ze er maar uit beste conducteurs, kassa voor NS want die boetes gaan i.t.t. voeten op de stoel niet via het CJIB (staatskas).

Reputatie 5

Allemaal heel herkenbaar. Wat mij daarnaast opvalt is dat de forumbeheerders bij de vele topics rondom grijsrijden in de 1e klas, dan wel de onzichtbaarheid van NS personeel in de trein, net zo onzichtbaar zijn geworden als hun collega’s op de trein.

De vele vaste klanten, waaronder ondergetekende, willen aan het einde van de rit toch gewoon weten of de problemen die op dit forum worden aangekaart überhaupt ook worden gedeeld door NS? En zo ja, is dat een probleem waar op de één of andere manier vervolg aan gegeven gaat worden? En het gaat niet alleen om het grijsrijden in de 1e klas, zichtbaarheid van personeel op de trein is altijd, op ieder moment in elke rit, gewenst, ook voor de sociale veiligheid in de 2e klas.

Ik denk erover om weer een abonnement te kopen (of eigenlijk mijn Dal Voordeel te upgraden), nu ik weer vaker op reis ga (zakelijk en privé). Maar ik twijfel oprecht of een 1e klas abonnement de extra kosten nu waard is. Wat raden jullie (@forumbeheerders) mij aan?

Reputatie 7
Badge +3

Allemaal heel herkenbaar. Wat mij daarnaast opvalt is dat de forumbeheerders bij de vele topics rondom grijsrijden in de 1e klas, dan wel de onzichtbaarheid van NS personeel in de trein, net zo onzichtbaar zijn geworden als hun collega’s op de trein.

De vele vaste klanten, waaronder ondergetekende, willen aan het einde van de rit toch gewoon weten of de problemen die op dit forum worden aangekaart überhaupt ook worden gedeeld door NS? En zo ja, is dat een probleem waar op de één of andere manier vervolg aan gegeven gaat worden? En het gaat niet alleen om het grijsrijden in de 1e klas, zichtbaarheid van personeel op de trein is altijd, op ieder moment in elke rit, gewenst, ook voor de sociale veiligheid in de 2e klas.

Ik denk erover om weer een abonnement te kopen (of eigenlijk mijn Dal Voordeel te upgraden), nu ik weer vaker op reis ga (zakelijk en privé). Maar ik twijfel oprecht of een 1e klas abonnement de extra kosten nu waard is. Wat raden jullie (@forumbeheerders) mij aan?

Ik twijfel of ik mijn abonnement met Keuzedagen zal gaan opzeggen. Al een jaar niet gebruikt, over een maand vervallen de 1e en 7e keuzedag… paar keer geprobeerd af gelopen jaar ook in de 1e klas, maar als iemand met een hoog risico op ernstige verloop van corona is de trein gewoon niet veilig.

Reputatie 5

Allemaal heel herkenbaar. Wat mij daarnaast opvalt is dat de forumbeheerders bij de vele topics rondom grijsrijden in de 1e klas, dan wel de onzichtbaarheid van NS personeel in de trein, net zo onzichtbaar zijn geworden als hun collega’s op de trein.

De vele vaste klanten, waaronder ondergetekende, willen aan het einde van de rit toch gewoon weten of de problemen die op dit forum worden aangekaart überhaupt ook worden gedeeld door NS? En zo ja, is dat een probleem waar op de één of andere manier vervolg aan gegeven gaat worden? En het gaat niet alleen om het grijsrijden in de 1e klas, zichtbaarheid van personeel op de trein is altijd, op ieder moment in elke rit, gewenst, ook voor de sociale veiligheid in de 2e klas.

Ik denk erover om weer een abonnement te kopen (of eigenlijk mijn Dal Voordeel te upgraden), nu ik weer vaker op reis ga (zakelijk en privé). Maar ik twijfel oprecht of een 1e klas abonnement de extra kosten nu waard is. Wat raden jullie (@forumbeheerders) mij aan?

Ik heb sinds mei een 1e klas weekend abonnement maar ik ben daar niet heel tevreden over. Veel reizigers zonder 1e klas vervoerbewijs en ook heel veel reizigers zonder mondkapje, eigenlijk zijn er altijd reizigers die zich niet aan de regels houden, en nauwelijks controle. Dus ik zou het je niet aanraden idd.

 

Reputatie 7
Badge

Treinreizen alleen als het echt niet anders kan. Het is niet veilig op de stations en in de trein.

Reputatie 5

Offtopic

Badge +3

Treinreizen alleen als het echt niet anders kan. Het is niet veilig op de stations en in de trein.

En dat wordt na de persco dinsdag 15  feb dus nog veel onveiliger voor jou?

Want dan mag weer van alles ineens!

Dingen die je eigenlijk niet wilt,  maar dat is dan niet jouw keuze, Of toch wél !?

Blijf gerust thuis, als dat een optie is.

Reputatie 7
Badge +3

Treinreizen alleen als het echt niet anders kan. Het is niet veilig op de stations en in de trein.

En dat wordt na de persco dinsdag 15  feb dus nog veel onveiliger voor jou?

Want dan mag weer van alles ineens!

Dingen die je eigenlijk niet wilt,  maar dat is dan niet jouw keuze, Of toch wél !?

Blijf gerust thuis, als dat een optie is.

Wat dacht je van agressiviteit, diefstal, handtastelijkheid, bedreiging, vandalisme, intimidatie? Voor de pandemie kon je op bepaalde trajecten in de avond beter niet alleen op een station zijn of alleen reizen. Dat is alleen maar erger geworden.

Reputatie 7
Badge

Offtopic

Misschien wel. Maar in dit topic wordt veel geklaagd over veiligheid. Vooral in die zin dat mensen extra betalen voor 1e klas maar ook daar met allerlei vage types te maken krijgen. En ook dat er vrijwel geen handhaving is. 

 

Blijf gerust thuis, als dat een optie is.

Is geen optie aangezien ik gewoon moet werken. Maar het OV vermijd ik nu liever.

Geen reactie NS op deze pagina topic Elke werkdag lopen ze binnen van de 2de naar 1ste klas. Regelmatig praten ze er openlijk over om gewoon 1ste klas te gaan zitten. Dat in een SNG waarbij er live camera toezicht is, kan je ze gewoon zien treuzelen en toch maar gewoon gaan zitten. Ik heb er nog nooit 1 een boete zien krijgen. Het wegnemen van de eerste klas bied niemand straks meer rustig zitplek(ook oudere niet). Daarmee is genoeg gezegd eigenlijk maar ik wil er nog wel meer over kwijt. Mensen die een uur in de sprinter zitten, ouderen, zakenlui die heel veel reizen, mensen met beperking die er een extra centje voor over hebben, terwijl de meeste van hun een het niet zo breed hebben moeten leven met lui in trainingpakjes en een capuchon op kijkend naar beneden. Of herrieschoppen terwijl jij je werkstuk maakt, zaken doet of extra betaald om je hoofd rustig te houden. Allemaal van ontzettende waarde in ons Nederland, evenals gelijkheid. Waar ik dan ook van op kijk is de error dat gelijkheid als grote waarde van ons Nederland het argument wordt om geen verschil meer te maken. Net als "iedereen is gelijk" te letterlijk wordt genomen en daarom belangen daaronder gaan lijden. Laten we eerlijk zijn en niet ontkennen dat we verschillende wensen en vaak zelfs verschillende zorg nodig hebben, de situatie van 1ste klas reizen is hier duidelijk een voorbeeld in. Helaas gaat deze argument(en) te vaak het ene oor in en het andere oor weer uit, dat is niet alleen duidelijk te controleren omdat ik elke werkdag in de trein zit maar ook simpelweg op deze community forum. Ik heb hier verder niets meer over te zeggen.

Reputatie 5

Ik reageerde op de eerste opmerking: Blijf gerust thuis, als dat een optie is. Maar dat is voor heel veel mensen dus geen optie.

Reputatie 3

Geen reactie NS op deze pagina topic Elke werkdag lopen ze binnen van de 2de naar 1ste klas. Regelmatig praten ze er openlijk over om gewoon 1ste klas te gaan zitten. Dat in een SNG waarbij er live camera toezicht is, kan je ze gewoon zien treuzelen en toch maar gewoon gaan zitten. Ik heb er nog nooit 1 een boete zien krijgen. Het wegnemen van de eerste klas bied niemand straks meer rustig zitplek(ook oudere niet). Daarmee is genoeg gezegd eigenlijk maar ik wil er nog wel meer over kwijt. Mensen die een uur in de sprinter zitten, ouderen, zakenlui die heel veel reizen, mensen met beperking die er een extra centje voor over hebben, terwijl de meeste van hun een het niet zo breed hebben moeten leven met lui in trainingpakjes en een capuchon op kijkend naar beneden. Of herrieschoppen terwijl jij je werkstuk maakt, zaken doet of extra betaald om je hoofd rustig te houden. Allemaal van ontzettende waarde in ons Nederland, evenals gelijkheid. Waar ik dan ook van op kijk is de error dat gelijkheid als grote waarde van ons Nederland het argument wordt om geen verschil meer te maken. Net als "iedereen is gelijk" te letterlijk wordt genomen en daarom belangen daaronder gaan lijden. Laten we eerlijk zijn en niet ontkennen dat we verschillende wensen en vaak zelfs verschillende zorg nodig hebben, de situatie van 1ste klas reizen is hier duidelijk een voorbeeld in. Helaas gaat deze argument(en) te vaak het ene oor in en het andere oor weer uit, dat is niet alleen duidelijk te controleren omdat ik elke werkdag in de trein zit maar ook simpelweg op deze community forum. Ik heb hier verder niets meer over te zeggen.

Hulde voor de goede verwoording. Ik heb zelf een zeer lichte vorm van autisme en heb de eerste klas ook gewoon nodig om rustig te kunnen werken. Niet geheel raar aangezien ik zo’n 20 uur per week in de trein zit. Bijna altijd met allerlei types in de eerste klas die er overduidelijk niets te zoeken hebben. Je ziet dat zo, en als er dan sporadisch toch controle komt zijn er ook altijd toestanden. Toestanden veroorzaakt omdat men nagenoeg nooit controleert.

Reageer