beantwoord

Onterechte toeslag voor 1e klas reizen

  • 11 November 2022
  • 32 reacties
  • 1356 Bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Een neutrale instantie die de tarieven-oerwoud beheert zou dan dus ook STRAF kunnen opleggen aan die bedrijven die nodeloos verkeerd (te vaak) extra berekenen of anderszins hun zaakjes niet op orde hebben (zoals dat Q-buzz dat het lijkt te verdommen de overstapregel bij FLEX goed te implementeren)..

Al denk/vermoed ik dat vele HCs wel in principe theoretisch ooit zijn ingelicht maar dit of zelf nooit goed begrepen hebben of wel in de bij velen bekende aanwezige houding van¨ ik zelf hoef toch nooit te betalen, dus waarom zou ik?´-iets waar ooit GVB-AMS ook berucht om was, ergens verweg hebben afgeduwd.

Men had, om te beginnen, de administratie bij TLS meer moeten leggen. Op die manier is er een partij die, los van de vervoerders, voor iedereen correcties kan doen bij fouten. Één loket voor de reiziger voor alle zaken rondom OVCP. Maar geen vervoerder die dat wil horen natuurlijk. 
 

Correctietarieven zijn een lastige, ik zie daar ook niet direct een goede middenweg voor. 

Reputatie 7

Dat hele reizen op rekening (Flex) is eigenlijk veel te ingewikkeld. Ik lees verhalen over verkeerd ingevoerde correctietarieven. Maar ook dat het bij verkeerd werkende apparatuur in bussen bijna onmogelijk is om je geld terug te krijgen omdat de betaling van je reis met de bus via NS gaat en de busvervoerder geen betalingsgegevens heeft. Je wordt dan als reiziger van het kastje naar de muur gestuurd.

Flex is in feite een veel te ingewikkelde oplossing voor iets dat eigenlijk geen probleem was.

Helemaal mee eens. OV dient simpel te werken, zo eenvoudig mogelijk te zijn. Het oogt op het eerste gezicht simpel, als je je echt in het Flexsysteem en achterliggende constructies, abonnementen, kortingen en regels gaat verdiepen wordt het een ander verhaal. Dan komen er soms (late) verrassingen uit de hoed als je niet 100% begrijpt hoe het werkt. Of als bepaalde reizen niet op de factuur staan, maar opeens de maand erna wél nog natuurlijk.

Op saldo = gelijk betalen, gelijk weten wat je kwijt bent en bij wie. Veel praktischer. 

Reputatie 7
Badge +4

Het enige echte voordeel dat ik heb kunnen ontdekken aan Flex is dat je tijdens de reis kunt besluiten om eerste klas te gaan zitten en daarvoor te betalen. 

 

Laat ik dat nu het enige nadeel vinden, ;-) Maar goed het blijft wel, want het zou nog voordeel op kunnen leveren voor NS, al heb ik niet de indruk dat er momenteel veel bijbetaald wordt. Geen idee hoe ik daar op kom. Alle mensen in die nu in de eerste klas zitten, hebben uiteraard bijbetaald. Misschien moet er eens op deze mogelijkheid gewezen worden.

 

Maar on-topic: ik vraag me werkelijk af hoe een conducteur in de tweede klas dit correctietarief toepast. Het kan ook niet het gevolg zijn van dezelfde stoel in alleen een andere kleur, het betreft hier een intercity en dan is per ongeluk in de eerste klas zitten bijna ondenkbaar. Waar komt dat correctietarief dan vandaan? Toch in de eerste klas zitten en er onderuit proberen te komen kan natuurlijk ook. Dat is evenmin na te gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Dat hele reizen op rekening (Flex) is eigenlijk veel te ingewikkeld. Ik lees verhalen over verkeerd ingevoerde correctietarieven. Maar ook dat het bij verkeerd werkende apparatuur in bussen bijna onmogelijk is om je geld terug te krijgen omdat de betaling van je reis met de bus via NS gaat en de busvervoerder geen betalingsgegevens heeft. Je wordt dan als reiziger van het kastje naar de muur gestuurd.

En dan te bedenken dat dit hele circus alleen maar is ingevoerd om te voorkomen dat mensen borg op de OV-chipkaart moeten hebben staan voor het begin van de reis. Op saldo reizen in combinatie met automatisch opladen is een veel betere methode voor regelmatige reizigers. Je kunt dan altijd je reizen controleren en in geval van een fout bij de vervoerder claimen. De correctie wordt dan als extra saldo voor je klaargezet in het systeem.

Flex is in feite een veel te ingewikkelde oplossing voor iets dat eigenlijk geen probleem was.

Het enige echte voordeel dat ik heb kunnen ontdekken aan Flex is dat je tijdens de reis kunt besluiten om eerste klas te gaan zitten en daarvoor te betalen. 

Reputatie 7
Badge +3

En wat gaat de klanteNService doen dan? Hoef je bij een correctietarief alleen maar te bellen om te zeggen dat het onterecht was, en dan wordt het kwijtgescholden?

Het wordt hoog tijd dat conducteurs eens goed uitgelegd wordt hoe Flex en correctietarieven werken. Dit is al het zoveelste voorbeeld dat ze geen idee hebben waar ze mee bezig zijn en wat voor consequenties hun acties hebben.

Maar eigenlijk zouden correctietarieven die het gevolg zijn van controle per direct afgeschaft moeten worden. Conducteurs zeggen er helemaal niks over (waarschijnlijk omdat ze het niet eens wéten), en je hebt dus geen enkele mogelijkheid tot een verweer. Het is achteraf jouw woord tegen het zijne. Denk dat een eventuele rechter er gelijk gehakt van maakt. Als er bij controle iets niet klopt, moet je gewoon op de ‘normale’ manier een boete krijgen, door een BOA met ambtseed, met alle rechten en plichten die daarbij horen.

Goedemiddag Arriverderci en welkom bij de NS Community.

Het spijt me dat er onterecht een toeslag in rekening is gebracht. Wat er precies is misgegaan durf ik ook niet te zeggen. Je kunt hiervoor contact op nemen met onze Klantenservice. Deze is telefonisch bereikbaar, via Social Media en chat. Op deze pagina vind je alle contactdetails daarvan.

Reageer