beantwoord

Onterechte toeslag voor 1e klas reizen

  • 11 November 2022
  • 32 reacties
  • 1356 Bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

Ik geloof er niets van wat TS beweerd.

Heb je er foto's van?

Dat is nogal een beschuldiging.

Een uitgebreide onderbouwing of je excuses richting TS lijken me dan ook wel op zijn plaats.

Badge +3

Hoe dan ook, voor een 1e klas Flex correctie/afwijking is een handmatige handeling door een HC (bewust of onbewust) nodig.

Niet de reiziger maar die HC/NS moet dan maar bewijzen dat iemand 1e klas zat.

Dat zou dan moeten blijken uit de controlehandelingen op het apparaat van die HC, niet iets waar de Klantenservice je mee kan/gaat helpen (afgezien van coulance, we geloven je. En misschien zijn er wel meerdere meldingen bekend over controles in die trein?).

Zou wat zijn als iedereen bij controle (gewoon in de 2e klas) foto’s moet gaan maken van wat een apparaat zegt… 🤣

Reputatie 7
Badge +4

De conducteur heeft een ambtseed en zijn verklaring telt bij een verschil gewoon zwaarder. Anders is een boete niet meer op te leggen, en daarom is dat wettelijk zo geregeld. De verklaring van een persoon onder ede die daarvoor door de samenleving is aangesteld, telt en de keerzijde daarvan is dat de conducteur of politieagent niet erg handig bezig is als hij een fout oordeel heeft bij het nemen van een maatregel.

Als de klant kan aantonen of bewijzen dat hij een fout oordeel had, heeft de in dit geval conducteur ellende en die is erger dan twee tientjes boete. We hebben helaas ook te maken met mensen die weten dat ze fout zitten maar het maar met veel herrie en verwijzing naar onrecht proberen stennis te maken, om onder een boete weg te kunnen komen. Voor veel mensen is moeten betalen of een boete die ze krijgen bij voorbaat al onrecht, want een ander krijgt die niet altijd. Hoe de moraal zich heeft ontwikkeld zien we dagelijks in de trein. Bij het najagen van het eigenbelang is alles geoorloofd, leugens en als dat niet werkt ‘gewoon’ agressie.

Hou het midden maar eens als bevoegden die namens de samenleving anderen sanctioneren. Het is echter wettelijk goed geregeld, we leven in een rechtstaat en dat is maar goed ook. De rechtstaat wordt echt niet aangetast als je een boete krijgt bij een overtreding en iedereen kan alles wel beweren. Wat mensen schrijven en het eigenbelang dient, is niet bij voorbaat waar. 

 

NS houdt het gedrag van de klanten gelukkig bij. Dan kun je bij een eerste keer coulant zijn voor mensen die het echt overkomt, en als het structureel lijkt te worden de claimkraan dichter zetten.

Bedankt voor het hierboven in erg veel woorden uiteenzetten waarom het systeem van stiekeme boetes bijzonder ongewenst is. De klant kan zijn verweer niet van een goede onderbouwing voorzien als hij pas achteraf te horen krijgt dat er een boete is uitgedeeld. Dan is het te laat om nog bewijsmateriaal te verzamelen.

Flex met correctietarieven. Daar is blijkbaar niet goed over nagedacht als de consequentie is dat iedere controleur van NS daar mee kan zitten klooien zonder jou als reiziger in kennis te stellen dat een correctietarief is geregistreerd.

Heeft NS dit systeem in de Volksrepubliek China gekocht?

En dat wordt vervolgens zelfs toegejuicht door sommigen (zie op een na laatste reactie vorige pagina) die denken dat data harvesting, profiling en het toepassen van dubieuze algoritmes wel zal leiden tot het gewenste resultaat...

Badge +3

Reiziger: ik zat 2e klas (gewoon volgens mijn abonnement) en krijg een 1e klas correctie (NS Flex).

NS: Dan zal de HC wel denken dat je 1e klas zat (want afwijking geregistreerd)?

Reiziger: Zoek het maar uit beste NS, niet mijn probleem eigenlijk… 😴

Terecht dat je daar niet voor wenst te betalen.

Vooruit dan, dat foutje noemen we dan maar coulance…

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij aan het verhaal nog het minst bevalt is dat die correctietarieven zonder enige mededeling van de kant van de Hc kunnen worden doorgevoerd en dat je pas op de afrekening te zien krijgt dat je een correctieboete hebt gekregen.
Wat misschien zou kunnen helpen is dat het apparaat van de controleur heel luidruchtig begint te piepen wanneer er begonnen wordt met het invoeren van een correctieboete. Of beter nog het volgende. Het apparaat roept op volle geluidssterkte: “Attentie, er volgt nu een correctietarief. Informeer de reiziger. Ik herhaal, er volgt nu een correctietarief. Informeer de reiziger.”

NS moet de reizigers beschermen tegen overijverige controleurs. 

Een melding voor de conducteur voor zover deze nog niet gegeven wordt zou inderdaad fijn zijn als deze ook een melding bevat om reiziger te informeren.

Ik heb zelf de indruk dat een conducteur niet ziet wat er gebeurt als hij 1e klas invult en zeker niet als iemand correctie krijgt voor geen incheck getuige de verhalen die hier regelmatig over correctietarieven komen. Die correctietarieven zullen waarschijnlijk backoffice werk zijn. Misschien kan @Loes vertellen wat zij te zien krijgt bij controle.

Reageer