Opheffen 1e klas?



Toon eerste bericht

69 reacties

Reputatie 4
Het echte probleem is natuurlijk ook niet de eerste klas maar het veel te grote tekort aan zitplaatsen. Het hoort zo ingericht te zijn dat iedereen in beide klassen kan zitten, ook in de spits.
Iedereen in de spits zitten is een onbetaalbare illusie.

Wat jij blijft ontkennen is dat er bij NS in veel materieel sprake is van een wanverhouding tussen de hoeveelheid eerste en tweede klas coupes. Het is met name die wanverhouding die veel reizigers beu zijn en die hen er toe brengt de regels aan hun laars te lappen. Als er 10% reizigers eerste klas zijn moet je niet een kwart van de trein eerste klas maken.
Ik heb geregeld een Flirt3 zien staan in Eindhoven en de opzet eerste en tweede klas is als de SLT. Ik had niet het gevoel dat 25% eerste klas is, maar ik zal beter kijken als ik hem weer zie staan.
Reputatie 7
Badge +4
Het echte probleem is natuurlijk ook niet de eerste klas maar het veel te grote tekort aan zitplaatsen. Het hoort zo ingericht te zijn dat iedereen in beide klassen kan zitten, ook in de spits.
Reputatie 7
Badge +4
Dan moet dat maar via een private message Henk 😉
Reputatie 4
Dat weten we allemaal en het gedrag, bij het gaan zitten bijvoorbeeld maakt dat wel duidelijk: uiterlijk zijn er meestal niet of nauwelijks verschillen. De meesten haal je er, bijvoorbeeld door het gedrag bij het gaan zitten, zo uit. Maar ja als er toch geen vervolging plaats vindt, wordt de verleiding gehonoreerd. De gelegenheid maakt de dief.
Het is natuurlijk ook de onzinnige materieelplanning met veel te veel eerste klas in veel treinen. Gisteren zag ik een plaatje van een nieuw Flirt-drietje. Bijna 25% van alle zitplaatsen is daar zo meteen eerste klas terwijl het aantal zitplaatsen tweede klas nog minder is dan in een Plan V. Dan vraag je ook om problemen. Neem maar aan dat hierover vanaf december een regen aan klachten gaat komen.
Toch ben ik erg geïnteresseerd, want ik heb zo'n vermoeden dat ik ook aan best wat puntjes ga voldoen 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Dat weten we allemaal en het gedrag, bij het gaan zitten bijvoorbeeld maakt dat wel duidelijk: uiterlijk zijn er meestal niet of nauwelijks verschillen. De meesten haal je er, bijvoorbeeld door het gedrag bij het gaan zitten, zo uit. Wie niet al te bevooroordeeld kijkt, heeft aan een goede intuïtie en enige mensenkennis genoeg.
Maar ja als er toch geen vervolging plaats vindt, wordt de verleiding gehonoreerd. De gelegenheid maakt de dief. De uitkomst van het beleid is dat die gelegenheid ruimschoots geboden wordt.

Het is helemaal niet nodig om te controleren voor je het weet. Als er wel controle is heb je eerst de weglopers en dan klopt de inschatting in bijna alle gevallen. Daar is geen talent voor nodig en van vooroordeel kun je nauwelijks spreken. Enige duidingscapaciteit van gedragingen is meestal - inderdaad niet altijd - voldoende.
Er blijven natuurlijk altijd mensen die het toedekken met de bewering dat het niet zeker is. Dat mag niet worden gebruikt als excuus dat het niet aangekaart mag worden. Het is in de praktijk bagatelliseren en toedekken van feitelijk crimineel gedrag. Men betaalt niet voor de dienst van NS en als deze mensen door hun werkgever niet voor een dienst zouden worden betaald, dan zou de wereld waarschijnlijk - ook terecht - te klein zijn.

Ik kan inmiddels een waslijst publiceren hoe men dat doet maar helaas is het zo dat er hier ook mensen alleen op het forum zitten om er kennis van te nemen hoe te kunnen frauderen ;-)

Het beleid dat nu in de praktijk gevoerd wordt, is feitelijk de oorzaak. Geen of weinig controle en in de praktijk niet beboeten, leidt nu tot grote overlast voor de eersteklasreiziger die zich maar op één manier onderscheidt: hij betaalt wel voor een veel duurder kaartje.
Reputatie 4
Wat denk je?
Ik weet wel zeker dat het grootste deel geen eerste klas kaartje heeft.
Reputatie 7
Badge +4
Wat denk je?
Reputatie 7
Badge +3
Vanavond tussen Amersfoort en Rotterdam stonden mensen in de eerste klas. Het wordt er steeds voller.
Zijn de vervoerbewijzen gecontroleerd? Het kan wel steeds voller worden maar wanneer er nooit gecontroleerd wordt zullen we nooit weten of al die mensen ook een kaartje voor de 1e klas hebben.
Vanavond tussen Amersfoort en Rotterdam stonden mensen in de eerste klas. Het wordt er steeds voller.
dat heb ik met mijn moeder gelukkig nog niet meegemaakt in de eerste klas
Reputatie 7
Badge +4
Vanavond tussen Amersfoort en Rotterdam stonden mensen in de eerste klas. Het wordt er steeds voller.
Natuurlijk moet de NS stoppen met de eerste klas: meer zitplaatsen, minder irritatie, mogelijk beter imago voor de NS (hoewel ik dat betwijfel).
Doorgaans is de eerste klas nagenoeg lees is mijn ervaring.


dat strookt dan helemaal niet met mijn ervaring; en hoezo minder irritatie? ik erger me kapot aan het feit dat in de tweede klas bij herhaling niemand opstaat voor een vrouw van 86; in de eerste klas kan zij ten minste zitten
Reputatie 1
Natuurlijk moet de NS stoppen met de eerste klas: meer zitplaatsen, minder irritatie, mogelijk beter imago voor de NS (hoewel ik dat betwijfel).
Doorgaans is de eerste klas nagenoeg lees is mijn ervaring.
Reputatie 4
Het gaat mij niet om vermenging of niet en ik gun ieder zijn rustige plekje, maar ik heb er wel moeite mee dat ik in de tweede klas soms het gevoel heb op veetransport te zijn, daar waar de eerste klasse vrijwel leeg is.
Zelf is in de ochtendspits op schooldagen in het najaar kan meer dan 90% van reizigers zitten. Het beeld dat alle treinen altijd overvol zijn is dan ook misplaatst. NS moet natuurlijk ook op de kosten letten en dat betekent dat iedereen altijd een zitplaats (ook in de spits) te duur is.

Het probleem met de eerste klas is dat de behoefte daaraan sterk verschilt tussen IC versus Sprinter, Randstad versus daarbuiten en spits versus daluren. En dat leidt soms tot wanverhoudingen. Als je bijv. DDZ of ICM inzet in de sprinterdienst zit daar met 25% van de ruimte een absurde hoeveelheid eerste klas in. En ook in de IC-dienst Zwolle-Roosendaal met DDZ is de eerste klasse in de spits vaak meer dan half leeg omdat die IC vooral reizigers over korte afstanden vervoert.

Persoonlijk denk ik dat NS zou moeten stoppen met de eerste klas in alle sprinterdiensten. De bezettingsgraad van de eerste klas is in sprinters gemiddeld zo slecht dat niemand mij wijs maakt dat daar geld mee verdiend wordt.

De eerste klas in de IC zou je kunnen handhaven maar dan zou ik voorstander zijn van een vaste toeslag onafhankelijk van de afstand. Je zou dan die toeslag moeten kunnen laden via paaltjes op perron net als bij de IC-direct en daarbij de hoogte van de toeslag verschillend kunnen maken tussen spits en daluren.
Het gaat mij niet om vermenging of niet en ik gun ieder zijn rustige plekje, maar ik heb er wel moeite mee dat ik in de tweede klas soms het gevoel heb op veetransport te zijn, daar waar de eerste klasse vrijwel leeg is. Het lijkt soms bijna beleid te zijn van de Ns om de tweede klas zo stampend vol te duwen dat je alleen daarom eerste klas zou willen reizen, terwijl er feitelijk niets mis zou moeten zijn met de tweede klas.
@gwx
NS doet wel vaker alsof problemen niet bestaan en de forumleden hier overdrijven.
@Thom,

Ik vind het dan ook stuitend dat de NS in het andere 1e-klas topic het laatstgenoemde probleem bagatelliseert. Alsof het niet bestaat.
Reputatie 7
Badge +4
Was het maar alleen satire.
Reputatie 4


Typisch Nederlands 😉
@wiskunde123
als de 1e klas inderdaad zoveel oplevert als Thom zegt, dan is de 1e klas dus nog wel degelijk van deze tijd; wat bedoel je eigenlijk met dat argument?


Met het argument dat de 2e klas niet meer van deze tijd is bedoel ik dat de klassenmaatschappij is verminderd. In de bus, tram en metro hebben we toch ook geen twee klassen meer? Nu bestaat het alleen nog uit commerieel oogpunt: winst maken.

En wat als er vraag is van mensen die bereid zijn meer te betalen voor een 1e klas kaartje? niet elke treinrit in Nederland is vergelijkbaar met een bus-, metro-, of tramrit. Als mijn moeder van 86 van Arnhem naar Utrecht en van Utrecht naar Den Haag moet staan en er werkelijk niemand is die voor een wankel oud mens opstaat, dan betaal ik graag meer zodat zij kan zitten; verder moet me van het hart dat op de momenten dat ik met mijn moeder in de 1e klas reis, er altijd andere reizigers in de 1e klas zijn, laatst zelfs zoveel dat mijn moeder niet geloofde dat het de 1e klas was; in mijn ervaring is er wel degelijk vraag naar 1e klasplaatsen, zeker voor de wat langere ritten; tot slot: onze hele maatschappij staat bol van prijsverschillen, of het nu in het theater is of in de supermarkt: moet dat ook allemaal verdwijnen met als voor mij nog altijd niet goed begrepen argument "dat het niet van deze tijd is?"; overigens: als ik 2e klas reis (doe ik ook hoor), heb ik geen enkele behoefte mij te mengen met mijn medereizigers, die trouwens voor het merendeel in hun eigen kleine wereldjes van oordoppen en mobiele telefoons leven, die merken niet eens dat ik er ook zit (deze opmerking geldt niet alleen voor tweede klas reizigers, ik heb ook geen behoefte me te bemoeien met eerste klas reizigers, ik gebruik de trein voor verplaatsingen, niet voor sociale vermenging of sociale strijd)

Zelf vind ik het afschaffen van de 1e klas ook een goed idee om sociale redenen. Je hebt meer vermenging tussen verschillende klassen van de maatschappij.
Of de mensen die de eerste klasse gebruiken springen dan in de auto en dat vermindert de 'vermenging' juist.
Je eerste punt ben ik het niet mee eens Pe_pe. Als je een trein hogere capaciteit geeft (er passen meer 2e klas stoelen in dan 1e klas stoelen) heb je ook meer vermenging.
Die laatste opmerking kan ik niet plaatsen. Hoe zorgt een hogere capaciteit ervoor dat reizigers die nu de eerste klasse gebruiken met de trein blijven reizen als er alleen nog maar tweede klasse coupés zijn?


Ik zeg niet dat iedereen die 1e klas reist met de trein blijft rijden, ik zeg dat er méér mensen mee kunnen. Misschien haal je daarmee juist wel méér mensen uit de auto omdat je treinen minder druk worden! Dit is ook wat Ik Spoor aangeeft.

Als je wilt vermengen, koop je gewoon een eerste klas kaartje. Iedereen die dat wil, mag dat doen, wat de achtergrond ook is.
Er is ook een groep mensen die de keuze niet heeft omdat het te duur is.

Met je eersteklaskaartje moet je ook staan als het vol is, en dat is helemaal fijn als de zitplaatsen door stelende spoorparasieten of andere wandelende agressiebommen worden ingenomen. Op die vermenging zit de samenleving niet te wachten.
Als je tweede klas reizigers zo ziet is het misschien goed om wat vaker tweede klas te reizen, dat is precies de vermenging waar ik het over heb!
Zelf vind ik het afschaffen van de 1e klas ook een goed idee om sociale redenen. Je hebt meer vermenging tussen verschillende klassen van de maatschappij.
Of de mensen die de eerste klasse gebruiken springen dan in de auto en dat vermindert de 'vermenging' juist.
Je eerste punt ben ik het niet mee eens Pe_pe. Als je een trein hogere capaciteit geeft (er passen meer 2e klas stoelen in dan 1e klas stoelen) heb je ook meer vermenging.
Die laatste opmerking kan ik niet plaatsen. Hoe zorgt een hogere capaciteit ervoor dat reizigers die nu de eerste klasse gebruiken met de trein blijven reizen als er alleen nog maar tweede klasse coupés zijn?
Ik zeg niet dat iedereen die 1e klas reist met de trein blijft rijden, ik zeg dat er méér mensen mee kunnen. Misschien haal je daarmee juist wel méér mensen uit de auto omdat je treinen minder druk worden! Dit is ook wat Ik Spoor aangeeft.

Je opmerking ging niet over het aantal reizigers, maar over vermenging. Als de gegoede burgerij de trein de rug toekeert omdat de eerste klas wordt afgeschaft en er meer plebs voor in de plaats komt, neemt die vermenging af.
@wiskunde123
als de 1e klas inderdaad zoveel oplevert als Thom zegt, dan is de 1e klas dus nog wel degelijk van deze tijd; wat bedoel je eigenlijk met dat argument?


Met het argument dat de 2e klas niet meer van deze tijd is bedoel ik dat de klassenmaatschappij is verminderd. In de bus, tram en metro hebben we toch ook geen twee klassen meer? Nu bestaat het alleen nog uit commerieel oogpunt: winst maken.

En wat als er vraag is van mensen die bereid zijn meer te betalen voor een 1e klas kaartje? niet elke treinrit in Nederland is vergelijkbaar met een bus-, metro-, of tramrit. Als mijn moeder van 86 van Arnhem naar Utrecht en van Utrecht naar Den Haag moet staan en er werkelijk niemand is die voor een wankel oud mens opstaat, dan betaal ik graag meer zodat zij kan zitten; verder moet me van het hart dat op de momenten dat ik met mijn moeder in de 1e klas reis, er altijd andere reizigers in de 1e klas zijn, laatst zelfs zoveel dat mijn moeder niet geloofde dat het de 1e klas was; in mijn ervaring is er wel degelijk vraag naar 1e klasplaatsen, zeker voor de wat langere ritten; tot slot: onze hele maatschappij staat bol van prijsverschillen, of het nu in het theater is of in de supermarkt: moet dat ook allemaal verdwijnen met als voor mij nog altijd niet goed begrepen argument "dat het niet van deze tijd is?"; overigens: als ik 2e klas reis (doe ik ook hoor), heb ik geen enkele behoefte mij te mengen met mijn medereizigers, die trouwens voor het merendeel in hun eigen kleine wereldjes van oordoppen en mobiele telefoons leven, die merken niet eens dat ik er ook zit

Zelf vind ik het afschaffen van de 1e klas ook een goed idee om sociale redenen. Je hebt meer vermenging tussen verschillende klassen van de maatschappij.
Of de mensen die de eerste klasse gebruiken springen dan in de auto en dat vermindert de 'vermenging' juist.
Je eerste punt ben ik het niet mee eens Pe_pe. Als je een trein hogere capaciteit geeft (er passen meer 2e klas stoelen in dan 1e klas stoelen) heb je ook meer vermenging.
Die laatste opmerking kan ik niet plaatsen. Hoe zorgt een hogere capaciteit ervoor dat reizigers die nu de eerste klasse gebruiken met de trein blijven reizen als er alleen nog maar tweede klasse coupés zijn?


Ik zeg niet dat iedereen die 1e klas reist met de trein blijft rijden, ik zeg dat er méér mensen mee kunnen. Misschien haal je daarmee juist wel méér mensen uit de auto omdat je treinen minder druk worden! Dit is ook wat Ik Spoor aangeeft.

Als je wilt vermengen, koop je gewoon een eerste klas kaartje. Iedereen die dat wil, mag dat doen, wat de achtergrond ook is.
Er is ook een groep mensen die de keuze niet heeft omdat het te duur is.

Met je eersteklaskaartje moet je ook staan als het vol is, en dat is helemaal fijn als de zitplaatsen door stelende spoorparasieten of andere wandelende agressiebommen worden ingenomen. Op die vermenging zit de samenleving niet te wachten.
Als je tweede klas reizigers zo ziet is het misschien goed om wat vaker tweede klas te reizen, dat is precies de vermenging waar ik het over heb!
Reputatie 7
Badge +4
Het ging in mijn reactie op de toonzetting en de kwalijke suggestie daar achter. Onaanvaardbaar als je een discussie voert om op een dergelijk misplaatste wijze op de man te spelen. Dat hoort niet bij meningsvorming als je het met iemand niet eens bent. De discussie is hiermee zinloos.
Overigens verwacht ik niet dat het enige invloed zal hebben op het beleid.
Reputatie 4
Het moet toch duidelijk zijn dat het hier gaat om die reizigers die met een tweedeklaskaartje in de eerste klas gaan zitten. Je zit lang genoeg op het forum om te weten dat het daar om gaat.
Het gaat hier al langere tijd om twee discussies:

- Reizigers die in de eerste klas zitten met een tweede klas kaartje

- Het nut van de eerste klas gezien de veelal rampzalig slechte bezetting

Op zich zijn dat twee verschillende discussies alhoewel ze elkaar wel beinvloeden.

Reageer