Deze vraag zal vast meerdere malen zijn gesteld; waarom wordt - met het oog op de drukte in de spits - de eerste klas coupe niet afgeschaft? Mijn ervaring is dat in de randstad de eerste klas coupe nagenoeg leeg is in de spits. Het opheffen zorgt logischerwijs voor meer zitplaatsen en (dus) minder irritatie. Bovendien zijn er echt belachelijk veel eerste klas coupes, dat zou in ieder geval kunnen worden teruggebracht tot één coupe.
Een ogenschijnlijk simpele oplossing om wat te doen aan die extreme spits. Ben benieuwd waarom de NS hier niet voor kiest.
Ik verwacht een antwoord in de trend van: "er zijn altijd een paar mensen die eerste klas willen zitten en dat willen wij als NS ook aanbieden". Daarop zou ik dan menen dat het algemeen belang van de grootste groep reizigers gebaat is bij afschaffing van de eerste klas zodat je meer kans maakt op een zitplek en niet boven op elkaar staat tijdens het (vee)vervoer.
Bladzijde 2 / 3
Reputatie 1
@wiskunde123:
Dat was ik overigens vergeten te noemen: bij de NS zijn ze meester in het wijzen naar anderen. De NS zorgt zelf voor de grootste irritatie bij reizigers, twee voorbeelden:
1) De na het fluiten niet meer instappen campagne. Vaak wordt er al gefloten voordat alle reizigers zijn uitgestapt (!). Instappende reizigers hebben dan nog geen kans gehad in te stappen.
2) Die bloedirritante omroepberichten als de de NS wél eens doen wat ze moeten doen, namelijk op tijd aankomen: "Dames en heren, geheel volgens dienstregeling komen wij op tijd aan". Maar als je met 10 minuten vertraging aankomt dan hoor je niets. Alsof ze het zelf ook bijzonder vinden dat ze een keer 'gewoon' op tijd rijden.
Dat was ik overigens vergeten te noemen: bij de NS zijn ze meester in het wijzen naar anderen. De NS zorgt zelf voor de grootste irritatie bij reizigers, twee voorbeelden:
1) De na het fluiten niet meer instappen campagne. Vaak wordt er al gefloten voordat alle reizigers zijn uitgestapt (!). Instappende reizigers hebben dan nog geen kans gehad in te stappen.
2) Die bloedirritante omroepberichten als de de NS wél eens doen wat ze moeten doen, namelijk op tijd aankomen: "Dames en heren, geheel volgens dienstregeling komen wij op tijd aan". Maar als je met 10 minuten vertraging aankomt dan hoor je niets. Alsof ze het zelf ook bijzonder vinden dat ze een keer 'gewoon' op tijd rijden.
Reputatie 4
Niet als je daarvoor 25% van alle ruimte in de trein moet reserveren.
@wiskunde123
als de 1e klas inderdaad zoveel oplevert als Thom zegt, dan is de 1e klas dus nog wel degelijk van deze tijd; wat bedoel je eigenlijk met dat argument?
als de 1e klas inderdaad zoveel oplevert als Thom zegt, dan is de 1e klas dus nog wel degelijk van deze tijd; wat bedoel je eigenlijk met dat argument?
Reputatie 2
Niet als je daarvoor 25% van alle ruimte in de trein moet reserveren.
Helemaal eens. Er moet echt eens goed gekeken worden naar de verhouding 1e:2e klas. Op een enkel traject, op een enkel tijdstip zal de 1e klas eens vol zitten. Maar het merendeel van de tijd zit het nagenoeg leeg en gaat het ten koste van de overige reizigers.
Ook het instappen wordt vertraagd door de eerste klas, aangezien je niet weet waar die uit gaat komen.
Niet als je daarvoor 25% van alle ruimte in de trein moet reserveren.
Helemaal eens. Er moet echt eens goed gekeken worden naar de verhouding 1e:2e klas. Op een enkel traject, op een enkel tijdstip zal de 1e klas eens vol zitten. Maar het merendeel van de tijd zit het nagenoeg leeg en gaat het ten koste van de overige reizigers.
Ook het instappen wordt vertraagd door de eerste klas, aangezien je niet weet waar die uit gaat komen.
een 1e klas kaartje kopen is ook een optie
Reputatie 2
Alternatief vervoer ook. De NS moet een product bieden waar aanbod voor is. Doen ze dit niet dan verliezen ze hun klanten en inkomsten.
dat is een interessant element; er is aanbod voor de 1e klas, dus moet de ns dat product bieden, als ik het goed begrijp
Die laatste opmerking kan ik niet plaatsen. Hoe zorgt een hogere capaciteit ervoor dat reizigers die nu de eerste klasse gebruiken met de trein blijven reizen als er alleen nog maar tweede klasse coupés zijn?
Reputatie 2
Excuus. Moet natuurlijk staan waar vraag naar is! (Ik zie niet zo snel hoe ik m'n post kan wijzigen.)
Reputatie 4
Dat is een volstrekt onbewezen stelling. In Oostenrijk is bijv. de eerste klas behalve in enkele echte langeafstandstreinen (minimaal 300-400km) ook afgeschaft en er zijn geen aanwijzingen dat daardoor het vervoer is gedaald. Ook in bijv. Duitsland en Zwitserland is op veel trajecten geen eerste klas meer in de trein zonder leegloop. En hetzelfde geldt voor het dieselnet in Gelderland en Overijssel.
Overigens waar komen jouw cijfers vandaan dat 12% van alle reizigers eerste klas zou reizen?
Reputatie 3
als de 1e klas inderdaad zoveel oplevert als Thom zegt, dan is de 1e klas dus nog wel degelijk van deze tijd; wat bedoel je eigenlijk met dat argument?
Met het argument dat de 2e klas niet meer van deze tijd is bedoel ik dat de klassenmaatschappij is verminderd. In de bus, tram en metro hebben we toch ook geen twee klassen meer? Nu bestaat het alleen nog uit commerieel oogpunt: winst maken.
Die laatste opmerking kan ik niet plaatsen. Hoe zorgt een hogere capaciteit ervoor dat reizigers die nu de eerste klasse gebruiken met de trein blijven reizen als er alleen nog maar tweede klasse coupés zijn?
Ik zeg niet dat iedereen die 1e klas reist met de trein blijft rijden, ik zeg dat er méér mensen mee kunnen. Misschien haal je daarmee juist wel méér mensen uit de auto omdat je treinen minder druk worden! Dit is ook wat Ik Spoor aangeeft.
Er is ook een groep mensen die de keuze niet heeft omdat het te duur is.
Als je tweede klas reizigers zo ziet is het misschien goed om wat vaker tweede klas te reizen, dat is precies de vermenging waar ik het over heb!
Dat is een kwalijke suggestie. Het gaat hier duidelijk om mensen die met een tweedeklaskaartje in de eerste klas gaan zitten, waardoor mensen die wel betalen, moeten staan.
Iemand die niet voor een dienst betaalt, steelt en dat is parasitair gedrag waarvoor geen excuus is. De reactie bij controle is ons allemaal bekend. Kennelijk moeten mensen dan ook nog ongevraagd deze al snel in verbale agressie ontaardende 'discussie' aanhoren.
Ik heb aangegeven waarom ik het standpunt heb dat die vermenging al lang heeft plaatsgevonden. Ik vind een aanduiding als Comfort 1 en Comfort 2, dan wel een variant daarvan, beter bij de huidige tijd passen dan klasse. Ik hou niet zo van die laatste term, het dekt de lading ook niet. Het is een restant uit een gelukkig voorbij verleden.
Iemand die niet voor een dienst betaalt, steelt en dat is parasitair gedrag waarvoor geen excuus is. De reactie bij controle is ons allemaal bekend. Kennelijk moeten mensen dan ook nog ongevraagd deze al snel in verbale agressie ontaardende 'discussie' aanhoren.
Ik heb aangegeven waarom ik het standpunt heb dat die vermenging al lang heeft plaatsgevonden. Ik vind een aanduiding als Comfort 1 en Comfort 2, dan wel een variant daarvan, beter bij de huidige tijd passen dan klasse. Ik hou niet zo van die laatste term, het dekt de lading ook niet. Het is een restant uit een gelukkig voorbij verleden.
Reputatie 4
Het gaat hier al langere tijd om twee discussies:
- Reizigers die in de eerste klas zitten met een tweede klas kaartje
- Het nut van de eerste klas gezien de veelal rampzalig slechte bezetting
Op zich zijn dat twee verschillende discussies alhoewel ze elkaar wel beinvloeden.
Het ging in mijn reactie op de toonzetting en de kwalijke suggestie daar achter. Onaanvaardbaar als je een discussie voert om op een dergelijk misplaatste wijze op de man te spelen. Dat hoort niet bij meningsvorming als je het met iemand niet eens bent. De discussie is hiermee zinloos.
Overigens verwacht ik niet dat het enige invloed zal hebben op het beleid.
Overigens verwacht ik niet dat het enige invloed zal hebben op het beleid.
als de 1e klas inderdaad zoveel oplevert als Thom zegt, dan is de 1e klas dus nog wel degelijk van deze tijd; wat bedoel je eigenlijk met dat argument?
Met het argument dat de 2e klas niet meer van deze tijd is bedoel ik dat de klassenmaatschappij is verminderd. In de bus, tram en metro hebben we toch ook geen twee klassen meer? Nu bestaat het alleen nog uit commerieel oogpunt: winst maken.
En wat als er vraag is van mensen die bereid zijn meer te betalen voor een 1e klas kaartje? niet elke treinrit in Nederland is vergelijkbaar met een bus-, metro-, of tramrit. Als mijn moeder van 86 van Arnhem naar Utrecht en van Utrecht naar Den Haag moet staan en er werkelijk niemand is die voor een wankel oud mens opstaat, dan betaal ik graag meer zodat zij kan zitten; verder moet me van het hart dat op de momenten dat ik met mijn moeder in de 1e klas reis, er altijd andere reizigers in de 1e klas zijn, laatst zelfs zoveel dat mijn moeder niet geloofde dat het de 1e klas was; in mijn ervaring is er wel degelijk vraag naar 1e klasplaatsen, zeker voor de wat langere ritten; tot slot: onze hele maatschappij staat bol van prijsverschillen, of het nu in het theater is of in de supermarkt: moet dat ook allemaal verdwijnen met als voor mij nog altijd niet goed begrepen argument "dat het niet van deze tijd is?"; overigens: als ik 2e klas reis (doe ik ook hoor), heb ik geen enkele behoefte mij te mengen met mijn medereizigers, die trouwens voor het merendeel in hun eigen kleine wereldjes van oordoppen en mobiele telefoons leven, die merken niet eens dat ik er ook zit
Die laatste opmerking kan ik niet plaatsen. Hoe zorgt een hogere capaciteit ervoor dat reizigers die nu de eerste klasse gebruiken met de trein blijven reizen als er alleen nog maar tweede klasse coupés zijn?
Ik zeg niet dat iedereen die 1e klas reist met de trein blijft rijden, ik zeg dat er méér mensen mee kunnen. Misschien haal je daarmee juist wel méér mensen uit de auto omdat je treinen minder druk worden! Dit is ook wat Ik Spoor aangeeft.
Er is ook een groep mensen die de keuze niet heeft omdat het te duur is.
Als je tweede klas reizigers zo ziet is het misschien goed om wat vaker tweede klas te reizen, dat is precies de vermenging waar ik het over heb!
Je opmerking ging niet over het aantal reizigers, maar over vermenging. Als de gegoede burgerij de trein de rug toekeert omdat de eerste klas wordt afgeschaft en er meer plebs voor in de plaats komt, neemt die vermenging af.
als de 1e klas inderdaad zoveel oplevert als Thom zegt, dan is de 1e klas dus nog wel degelijk van deze tijd; wat bedoel je eigenlijk met dat argument?
Met het argument dat de 2e klas niet meer van deze tijd is bedoel ik dat de klassenmaatschappij is verminderd. In de bus, tram en metro hebben we toch ook geen twee klassen meer? Nu bestaat het alleen nog uit commerieel oogpunt: winst maken.
En wat als er vraag is van mensen die bereid zijn meer te betalen voor een 1e klas kaartje? niet elke treinrit in Nederland is vergelijkbaar met een bus-, metro-, of tramrit. Als mijn moeder van 86 van Arnhem naar Utrecht en van Utrecht naar Den Haag moet staan en er werkelijk niemand is die voor een wankel oud mens opstaat, dan betaal ik graag meer zodat zij kan zitten; verder moet me van het hart dat op de momenten dat ik met mijn moeder in de 1e klas reis, er altijd andere reizigers in de 1e klas zijn, laatst zelfs zoveel dat mijn moeder niet geloofde dat het de 1e klas was; in mijn ervaring is er wel degelijk vraag naar 1e klasplaatsen, zeker voor de wat langere ritten; tot slot: onze hele maatschappij staat bol van prijsverschillen, of het nu in het theater is of in de supermarkt: moet dat ook allemaal verdwijnen met als voor mij nog altijd niet goed begrepen argument "dat het niet van deze tijd is?"; overigens: als ik 2e klas reis (doe ik ook hoor), heb ik geen enkele behoefte mij te mengen met mijn medereizigers, die trouwens voor het merendeel in hun eigen kleine wereldjes van oordoppen en mobiele telefoons leven, die merken niet eens dat ik er ook zit (deze opmerking geldt niet alleen voor tweede klas reizigers, ik heb ook geen behoefte me te bemoeien met eerste klas reizigers, ik gebruik de trein voor verplaatsingen, niet voor sociale vermenging of sociale strijd)
Die laatste opmerking kan ik niet plaatsen. Hoe zorgt een hogere capaciteit ervoor dat reizigers die nu de eerste klasse gebruiken met de trein blijven reizen als er alleen nog maar tweede klasse coupés zijn?
Ik zeg niet dat iedereen die 1e klas reist met de trein blijft rijden, ik zeg dat er méér mensen mee kunnen. Misschien haal je daarmee juist wel méér mensen uit de auto omdat je treinen minder druk worden! Dit is ook wat Ik Spoor aangeeft.
Er is ook een groep mensen die de keuze niet heeft omdat het te duur is.
Als je tweede klas reizigers zo ziet is het misschien goed om wat vaker tweede klas te reizen, dat is precies de vermenging waar ik het over heb!
Het gaat mij niet om vermenging of niet en ik gun ieder zijn rustige plekje, maar ik heb er wel moeite mee dat ik in de tweede klas soms het gevoel heb op veetransport te zijn, daar waar de eerste klasse vrijwel leeg is. Het lijkt soms bijna beleid te zijn van de Ns om de tweede klas zo stampend vol te duwen dat je alleen daarom eerste klas zou willen reizen, terwijl er feitelijk niets mis zou moeten zijn met de tweede klas.
Reputatie 4
Zelf is in de ochtendspits op schooldagen in het najaar kan meer dan 90% van reizigers zitten. Het beeld dat alle treinen altijd overvol zijn is dan ook misplaatst. NS moet natuurlijk ook op de kosten letten en dat betekent dat iedereen altijd een zitplaats (ook in de spits) te duur is.
Het probleem met de eerste klas is dat de behoefte daaraan sterk verschilt tussen IC versus Sprinter, Randstad versus daarbuiten en spits versus daluren. En dat leidt soms tot wanverhoudingen. Als je bijv. DDZ of ICM inzet in de sprinterdienst zit daar met 25% van de ruimte een absurde hoeveelheid eerste klas in. En ook in de IC-dienst Zwolle-Roosendaal met DDZ is de eerste klasse in de spits vaak meer dan half leeg omdat die IC vooral reizigers over korte afstanden vervoert.
Persoonlijk denk ik dat NS zou moeten stoppen met de eerste klas in alle sprinterdiensten. De bezettingsgraad van de eerste klas is in sprinters gemiddeld zo slecht dat niemand mij wijs maakt dat daar geld mee verdiend wordt.
De eerste klas in de IC zou je kunnen handhaven maar dan zou ik voorstander zijn van een vaste toeslag onafhankelijk van de afstand. Je zou dan die toeslag moeten kunnen laden via paaltjes op perron net als bij de IC-direct en daarbij de hoogte van de toeslag verschillend kunnen maken tussen spits en daluren.
Reputatie 1
Natuurlijk moet de NS stoppen met de eerste klas: meer zitplaatsen, minder irritatie, mogelijk beter imago voor de NS (hoewel ik dat betwijfel).
Doorgaans is de eerste klas nagenoeg lees is mijn ervaring.
Doorgaans is de eerste klas nagenoeg lees is mijn ervaring.
Doorgaans is de eerste klas nagenoeg lees is mijn ervaring.
dat strookt dan helemaal niet met mijn ervaring; en hoezo minder irritatie? ik erger me kapot aan het feit dat in de tweede klas bij herhaling niemand opstaat voor een vrouw van 86; in de eerste klas kan zij ten minste zitten
Vanavond tussen Amersfoort en Rotterdam stonden mensen in de eerste klas. Het wordt er steeds voller.
dat heb ik met mijn moeder gelukkig nog niet meegemaakt in de eerste klas
Reputatie 4
Ik weet wel zeker dat het grootste deel geen eerste klas kaartje heeft.
Bladzijde 2 / 3
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.