beantwoord

raampjes open in de trein



Toon eerste bericht

38 reacties

Badge +3
De meest simpele vorm van airco koelt gewoon lucht van buiten zo ver als mogelijk (je ziet soms ook droge ijsdamp uit de roosters komen, zoals in vliegtuigen vaak), en mengt die met warmere buitenlucht zodra de gewenste temperatuur bereikt is.

Het (tijdelijk) open zetten van een raam, of de deuren van een sprinter heeft alleen maar tot gevolg dat de airco minder warme lucht mengt met zijn eigen (ijs)koude lucht, om de temperatuur toch op het gewenste niveau (proberen) te houden.

Bij Climate Control wordt ook de vochtigheid gereguleerd. Is de vochtigheid in de trein te hoog, dan zal er meer (droge) koude lucht bijgemengd worden. In de winter wordt dat dan gecombineerd met lucht die verwarmd is, zodat het niet te koud wordt. Dat is in feite pure verspilling (een koelsysteem en de verwarming die beiden werken) maar het zorgt wel voor een zo aangenaam mogelijk 'klimaat'.

Een raampje open zal weinig uitmaken. Je krijgt dan gewoon (vochtiger) buitenlucht binnen en de airco/climate control zal harder werken om te ontvochtigen en af te koelen. Kost dus meer energie, maar niet zo gek veel als je de grootte van een coupé mee rekent, plus het aantal mensen er in.

Zelf rij ik meestal met de climate control op bijv. 20° en dan gewoon raampje op een kier, omdat ik de lucht van de climate control alleen al gauw te droog vind (met als gevolg tranende ogen en een snotneus dus). Kost inderdaad ca. 0,1 l/uur extra aan brandstof (als je stilstaat), en ook wat meer tijdens het rijden. Als je oplet zal je zien dat ook de meeste vrachtwagens hun raam (een stukje) open hebben staan, ook al hebben die echt wel airco of climate control. Het extra verbruik is verwaarloosbaar t.o.v. van de vracht die ze vervoeren en wat zo'n truck van zichzelf al verbruikt.
Reputatie 5
Maar... even voor mijn begrip. Airco, zo heb ik altijd begrepen, werk alleen optimaal als de buitenlucht langdurig ook buiten wordt gehouden, en men dus het binnenklimaat zonder invloed van die (warme) buitenlucht kan reguleren. Dus in kantoorgebouwen kan daarom vaak geen raam meer open om de hele ruimte afgesloten te houden van buitenaf.

Maar de moderne sprinters, die eigenlijk meer veredelde trams zijn, zonder afscheidingen tussen balkons en coupé's, en eigenlijk één grote doorlopende ruimte, daarin heeft airco dan DUS toch geen zin? Die dingen stoppen elke vijf minuten, dan gaan er 10 of meer enorm grote deuren open die alle (warme) buitenlucht binnen laten, en daarmee wordt toch elk nut van de airco al teniet gedaan? Of mis ik iets?

Niet alle deuren gaan altijd open en ze blijven ook niet continu open staan. Met airco is het ook in de sprinter koeler in de trein dan wanneer men de ramen open zet.

Maar... even voor mijn begrip. Airco, zo heb ik altijd begrepen, werk alleen optimaal als de buitenlucht langdurig ook buiten wordt gehouden, en men dus het binnenklimaat zonder invloed van die (warme) buitenlucht kan reguleren. Dus in kantoorgebouwen kan daarom vaak geen raam meer open om de hele ruimte afgesloten te houden van buitenaf.

Maar de moderne sprinters, die eigenlijk meer veredelde trams zijn, zonder afscheidingen tussen balkons en coupé's, en eigenlijk één grote doorlopende ruimte, daarin heeft airco dan DUS toch geen zin? Die dingen stoppen elke vijf minuten, dan gaan er 10 of meer enorm grote deuren open die alle (warme) buitenlucht binnen laten, en daarmee wordt toch elk nut van de airco al teniet gedaan? Of mis ik iets?
Niet alle deuren gaan altijd open en ze blijven ook niet continu open staan. Met airco is het ook in de sprinter koeler in de trein dan wanneer men de ramen open zet.

Nou, sorry, maar ik maak niet ander mee dan dat alle vijf minuten, op elk station, alle deuren wijd open gaan, hetzij omdat er mensen uit willen, hetzij omdat bij andere deuren mensen willen instappen. Dus elke 5 minuten heb je op elke 10 of 8 meter van de trein, meerdere enorme gaten waardoor de buitenlucht ongehinderd naar binnen stroomt. Wat voor zin heeft airco dan? Dat je er als passagier doodziek van wordt, omdat op het moment dat de deuren open staan, je een enorme vlagen warme lucht over je heen krijgt, en dan, gedurende de 5 minuten dat die trein weer rijdt, opeens enorme stromen te koude lucht? Dan heb ik toch liever een raampje open.
Reputatie 5


Maar... even voor mijn begrip. Airco, zo heb ik altijd begrepen, werk alleen optimaal als de buitenlucht langdurig ook buiten wordt gehouden, en men dus het binnenklimaat zonder invloed van die (warme) buitenlucht kan reguleren. Dus in kantoorgebouwen kan daarom vaak geen raam meer open om de hele ruimte afgesloten te houden van buitenaf.

Maar de moderne sprinters, die eigenlijk meer veredelde trams zijn, zonder afscheidingen tussen balkons en coupé's, en eigenlijk één grote doorlopende ruimte, daarin heeft airco dan DUS toch geen zin? Die dingen stoppen elke vijf minuten, dan gaan er 10 of meer enorm grote deuren open die alle (warme) buitenlucht binnen laten, en daarmee wordt toch elk nut van de airco al teniet gedaan? Of mis ik iets?
Niet alle deuren gaan altijd open en ze blijven ook niet continu open staan. Met airco is het ook in de sprinter koeler in de trein dan wanneer men de ramen open zet.
Nou, sorry, maar ik maak niet ander mee dan dat alle vijf minuten, op elk station, alle deuren wijd open gaan, hetzij omdat er mensen uit willen, hetzij omdat bij andere deuren mensen willen instappen. Dus elke 5 minuten heb je op elke 10 of 8 meter van de trein, meerdere enorme gaten waardoor de buitenlucht ongehinderd naar binnen stroomt. Wat voor zin heeft airco dan? Dat je er als passagier doodziek van wordt, omdat op het moment dat de deuren open staan, je een enorme vlagen warme lucht over je heen krijgt, en dan, gedurende de 5 minuten dat die trein weer rijdt, opeens enorme stromen te koude lucht? Dan heb ik toch liever een raampje open.

Dat kan jij zeker meemaken, echter is dit de hele dag door het geval. Daarnaast loopt zo goed als iedereen keihard te zeiken als men op een warme dag in de SGM of DDAR moet zitten. Daarnaast worden de systemen steeds beter tegenwoordig, maar echt koud gaat het nooit worden. Toch is de temperatuur in de trein lager dan buiten de trein, en dat bereik je alleen maar met airco.
Reputatie 7
Badge +3
Wat voor zin heeft airco dan? Dat je er als passagier doodziek van wordt, omdat op het moment dat de deuren open staan, je een enorme vlagen warme lucht over je heen krijgt, en dan, gedurende de 5 minuten dat die trein weer rijdt, opeens enorme stromen te koude lucht? Dan heb ik toch liever een raampje open.
Wel grappig natuurlijk dat een verstokte roker klaagt over enorme vlagen warme en enorme stromen koude lucht.
Reputatie 7
Badge +3
Om maar ook niet te hebben over iets waar je doodziek van wordt
Badge +3
Kom eens gezellig 's middags een half uur in een SGM zitten wanneer het buiten tegen de 30 graden is, ga daarna een SLT in en voel het verschil.

Ik weet in ieder geval dat ik morgen, wanneer hier de temperatuursverwachting 28 graden is, uitkien dat ik een SLT heb.

Haha, maar dan niet klagen over blote voeten in je sandalen/slippers (of wat de dresscode op je werk toelaat) en de koele lucht/tocht bij je voeten of die van bovenaf in je nek waait natuurlijk! :D

Voor de koukleumen, dekentje mee.. en aan niet-rokers een maskertje verstrekken (zoals in Azië of Los Angeles of San Fransico en zo, of Miami.. ) tegen de smog/smug 😛
Badge +3
Morgen op weg naar huis in ieder geval handdoekje mee en voor vertrek van werk flesje met koel water vullen.
Verstandig, want deze zullen snel gaan morgen bij verstoringen!


Kwam op Twitter voorbij, maar is volgens mij old school want wie gaat er tegenwoordig nog 9292 à € 0,70 per minuut bellen voor reisadvies? We know better 😛
mobiel.ns.nl bestaat ook al een tijd niet meer 😞
Badge +3
mobiel.ns.nl bestaat ook al een tijd niet meer :(
Redirect hier gewoon naar https://www.ns.nl/reisinformatie en daar was toevallig ook vandaag een topic over, die staat als link in het 'Nieuwe look' topic (met een flinke bug maar verschillende workarounds) :)

m.ns.nl doet overigens hetzelfde. Geinig!

Enne.. nog zoiets waar IK me zo aan kan storen (gewoon vertalen graag, net als termen zoals 'relevance').. Over die 'werkruimtes' laat ik me niet uit.. want wat daar allemaal besproken wordt mag @Nooduitgang een boek over schrijven!

Badge +3
m.ns.nl was toch wel superieur hoor :(
Nooit gebruikt toen die nog 'bestond'

Herinner me nog wel een link naar reisplannerv2 of zo (legacy) waar hier ook nog vragen over gesteld werden "mogen we die alsjeblieft terug, was zoveel handiger dan de nieuwe!"

Oh, en leg je sig 'Are you excited because I'm excited I've never been so excited, well, except for the time that I saw you walking into town' even uit.. Snap hem niet, want anders 'top' ik hem wel even binnenkort. 😛
Mijn manier om m'n werk en m'n bezigheden vol te houden is door soms wat overdreven enthousiast te doen. Gewoon om de flow erin te houden. Een lolletje, een grap, beetje zelfspot, et cetera. Veel collega's kunnen er in eerste instantie slecht tegen, maar na verloop van tijd wordt het gezellig en dat werkt veel prettiger. M'n footer is ook zo'n flauw dingetje. Het is een uitspraak van Pinkie Pie.

Laten we het maar bij raampjes in de trein houden verders 🙂

Wat voor zin heeft airco dan? Dat je er als passagier doodziek van wordt, omdat op het moment dat de deuren open staan, je een enorme vlagen warme lucht over je heen krijgt, en dan, gedurende de 5 minuten dat die trein weer rijdt, opeens enorme stromen te koude lucht? Dan heb ik toch liever een raampje open.Wel grappig natuurlijk dat een verstokte roker klaagt over enorme vlagen warme en enorme stromen koude lucht.

Ten eerste ben ik geen verstokte roker en ten tweede zie ik het verband met roken niet in dit topic.

Reageer