beantwoord

reizen met andere ov boete



Toon eerste bericht

139 reacties

Maar ik snap het nog steeds niet. Mijn partner en ik hebben allebei een OV-kaart, nou, stel dat ik de verkeerde uit de la pak, ik check netjes in, en op de plaats van bestemming check ik netjes uit, dus de NS krijgt gewoon betaald voor de diensten die ze verlenen. Wie heb ik dan tekort gedaan waardoor ik een boete zou moeten krijgen?
Vergelijkbaar met dit:
Maar ik snap het nog steeds niet. Mijn partner en ik hebben allebei een ID-kaart, nou, stel dat ik de verkeerde uit de la pak, ik ga op reis, en op de plaats van bestemming toon ik de ID-kaart van mijn partner, dus het hotel krijgt gewoon betaald voor de diensten die ze verlenen. Wie heb ik dan tekort gedaan waardoor ik een boete zou moeten krijgen?


Misschien is het verschil dat een indien een door de overheid uitgegeven ID-kaart vereist is, het iets anders ligt dan wanneer je toevallig het verkeerde bonuspasje of treinpasje uit de la pakt?
Niet helemaal, want met een OV Chipkaart zonder abonnement betaal je net zoveel als met de andere OV chipkaart zonder abonnement en iemand kan zich vergissen.

Desondanks is het wel fout natuurlijk.
Maar ik snap het nog steeds niet. Mijn partner en ik hebben allebei een OV-kaart, nou, stel dat ik de verkeerde uit de la pak, ik check netjes in, en op de plaats van bestemming check ik netjes uit, dus de NS krijgt gewoon betaald voor de diensten die ze verlenen. Wie heb ik dan tekort gedaan waardoor ik een boete zou moeten krijgen?
Vergelijkbaar met dit:
Maar ik snap het nog steeds niet. Mijn partner en ik hebben allebei een ID-kaart, nou, stel dat ik de verkeerde uit de la pak, ik ga op reis, en op de plaats van bestemming toon ik de ID-kaart van mijn partner, dus het hotel krijgt gewoon betaald voor de diensten die ze verlenen. Wie heb ik dan tekort gedaan waardoor ik een boete zou moeten krijgen?
Maar ik snap het nog steeds niet. Mijn partner en ik hebben allebei een OV-kaart, nou, stel dat ik de verkeerde uit de la pak, ik check netjes in, en op de plaats van bestemming check ik netjes uit, dus de NS krijgt gewoon betaald voor de diensten die ze verlenen. Wie heb ik dan tekort gedaan waardoor ik een boete zou moeten krijgen?
Niets, als troost kan je korting behouden, die je vroeger ook kreeg 😃
Waarom ? Ja wat denk je 7,50 cashen elke 5 jaar....
Gut, €1.50 per jaar, dat is liefst 0,5 cent per dag.


x 14.2 miljoen = 58.356 euro per dag. Toch mooi meegenomen 🙂 In december 2016 waren 14,2 miljoen kaarten in omloop: 7,4 miljoen persoonlijke OV-chipkaarten en 6,8 miljoen anonieme OV-chipkaarten.


Maar nou snap ik dus gewoon nog steeds niet welk enorm algemeen belang ermee gediend is een treinkaartje te koppelen aan een persoon, en er dus een soort persoonsbewijs aan te koppelen.

Waarom kan ik thuis niet gewoon een kaart in de la leggen, en als mijn partner een keer de bus nodig heeft, neemt hij die kaart mee, en als ik een keer de trein nodig heb, pak ik die kaart. Waarom moeten we daarvoor beiden een aan onze persoon gekoppelde kaart voor hebben?


De reden is vermoedelijk een heel banale.
Zoals de OV-chipkaart is geïmplementeerd, is het vooral ten behoeve van de vervoerders.
Een van de voordelen voor hen is dat daarmee op persoonsniveau het reisgedrag in kaart gebracht kan worden.
Dat soort informatie op klantniveau te weten, is de ultieme natte droom van marketeers en daarmee geld waard. Je hebt belangrijke persoonsgegevens van je klant, tot aan zijn reisgedrag aan toe.
Maar dan is wel essentieel dat die informatie betrouwbaar is. Zodra een persoonlijke kaart niet meer uitsluitend persoonlijk wordt gebruikt, is de reisinformatie van die kaart waardeloos voor marketingdoeleinden. Dat is ook de reden dat door voorwaarden, mogelijkheden, e.d. het gebruik van persoonlijke kaarten gestimuleerd en het gebruik van anonieme kaarten ontmoedigd wordt. En dit is dus ook zoiets.


Dit is helemaal waar. Persoonlijke klantdata is in eerste instantie heel waardevol voor de NS zelf. Je kunt treinen veel effectiever (lees: goedkoper) inzetten als je zoveel mogelijk persoonlijke reisinformatie opslaat, analyseert en je beleid erop afstemt.


Leuk voor de NS. Wat betalen die mij voor die marketinginformatie?
Badge +3
@MvanGelder #104 gevonden voorwerpen doet de politie niet meer aan, die lever je nu in bij de gemeente (hier althans). Ook het bekende fietsendepot is tegenwoordig in beheer van de gemeente (of een derde partij).
Reputatie 3
En dat doet de NS dus juist niet, geheel volgens de wet op privacy. Daarom worden er ook bureaus als ipsos ingezet om dit in kaart te brengen.

@Ferdinant Delasoie; wanneer ben je akkoord gegaan met de voorwaarden dat dat biljet van 50 waar je het over hebt alleen voor persoonlijk gebruik is?
Waarom ? Ja wat denk je 7,50 cashen elke 5 jaar....
Gut, €1.50 per jaar, dat is liefst 0,5 cent per dag.


x 14.2 miljoen = 58.356 euro per dag. Toch mooi meegenomen 🙂 In december 2016 waren 14,2 miljoen kaarten in omloop: 7,4 miljoen persoonlijke OV-chipkaarten en 6,8 miljoen anonieme OV-chipkaarten.


Maar nou snap ik dus gewoon nog steeds niet welk enorm algemeen belang ermee gediend is een treinkaartje te koppelen aan een persoon, en er dus een soort persoonsbewijs aan te koppelen.

Waarom kan ik thuis niet gewoon een kaart in de la leggen, en als mijn partner een keer de bus nodig heeft, neemt hij die kaart mee, en als ik een keer de trein nodig heb, pak ik die kaart. Waarom moeten we daarvoor beiden een aan onze persoon gekoppelde kaart voor hebben?


De reden is vermoedelijk een heel banale.
Zoals de OV-chipkaart is geïmplementeerd, is het vooral ten behoeve van de vervoerders.
Een van de voordelen voor hen is dat daarmee op persoonsniveau het reisgedrag in kaart gebracht kan worden.
Dat soort informatie op klantniveau te weten, is de ultieme natte droom van marketeers en daarmee geld waard. Je hebt belangrijke persoonsgegevens van je klant, tot aan zijn reisgedrag aan toe.
Maar dan is wel essentieel dat die informatie betrouwbaar is. Zodra een persoonlijke kaart niet meer uitsluitend persoonlijk wordt gebruikt, is de reisinformatie van die kaart waardeloos voor marketingdoeleinden. Dat is ook de reden dat door voorwaarden, mogelijkheden, e.d. het gebruik van persoonlijke kaarten gestimuleerd en het gebruik van anonieme kaarten ontmoedigd wordt. En dit is dus ook zoiets.


Dit is helemaal waar. Persoonlijke klantdata is in eerste instantie heel waardevol voor de NS zelf. Je kunt treinen veel effectiever (lees: goedkoper) inzetten als je zoveel mogelijk persoonlijke reisinformatie opslaat, analyseert en je beleid erop afstemt.
Reputatie 7
Om even terug te komen naar het originele onderwerp: ik raad 'liesvdz' aan om gewoon weer opnieuw het geschil-traject te starten. Dat betekent eerst klagen bij de NS zelf en dan pas naar de geschillencommissie.

Bewijsstukken zijn dan een geschreven verklaring van haar vriend en een uitdraai van de oorspronkelijke uitspraak alhier https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/uitsprakenoverzicht/88508/het-is-niet-verboden-om-te-reizen-met-de-ov-chipkaart-van-iemand-anders-als-er-geen-gebruik-wordt-g).

Laat je voor de rest niet afschrikken door onze forum-moraalridder. Ik heb mijn vrouw deze zaterdag nog een biljet van 50 euro gegeven en ze is met MIJN biljet van 50 euro gaan winkelen. Als het aan de figuren alhier had gelegen hadden de aanwezige soldaten haar duidelijk een knuppel in haar nek moeten leggen.
Over de moraal kan je twisten, als jij 10 euro vindt op straat, gooi je het dan ook weg ? Ik hoop van wel, want die 10 euro is niet van jou en mag je dus niet uitgeven.
Hou me er niet aan, maar bij een tientje op straat kijk ik om me heen en raap het op als het geen grap is en iemand staat te 'youtuben'.

En je hoeft tenslotte niet bij de gemeente aan te komen met een verloren tientje, toch? Die is dan inderdaad 'van jou' zodra je die in je hand hebt. Zo werkt contant geld nou eenmaal.

Maar bij een ov-chipkaart lever ik die wel in, er is ook een link voor en dat is deze.


Ja dus je laat hun dat saldo in hun zak steken ? Want de anonieme kaart wordt vernietigd en het saldo wordt niet uitbetaald.

Een anonieme kaart werkt ook zo, je hebt dat tientje nu alleen op een pas staan.

Dat tientje kan je ook afgeven bij de politie overigens..

Overigens moet iedereen het zelf weten wat ze doen, maar om nu moreel verontwaardigt te doen als je de kaart zelf houdt gaat me te ver (daar bedoel ik jou niet mee hoor :D)

Het gaat mij meer om het feit dat het tonen van ID weinig nut heeft om de anonieme kaarthouder te beschermen tegen "profiteurs"
Anonimiteit is heden ten dage, of vandaag de dag, of tegenwoordig, geen keuze.
Badge +3
Over de moraal kan je twisten, als jij 10 euro vindt op straat, gooi je het dan ook weg ? Ik hoop van wel, want die 10 euro is niet van jou en mag je dus niet uitgeven.
Hou me er niet aan, maar bij een tientje op straat kijk ik om me heen en raap het op als het geen grap is en iemand staat te 'youtuben'.

En je hoeft tenslotte niet bij de gemeente aan te komen met een verloren tientje, toch? Die is dan inderdaad 'van jou' zodra je die in je hand hebt. Zo werkt contant geld nou eenmaal.

Maar bij een ov-chipkaart lever ik die wel in, er is ook een link voor en dat is deze.
Alleen TLS kan chipkaarten blokkeren en bij anonieme kaarten is dat niet mogelijk, zie https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/blokkeren-anonieme-ov-chipkaart-21917. Daardoor kan iedereen geld terugvragen van een anonieme chipkaart, de kaart is van degene die hem toont in feite. Bij de balie krijg je het cash mee onder de 30 euro.

Over de moraal kan je twisten, als jij 10 euro vindt op straat, gooi je het dan ook weg ? Ik hoop van wel, want die 10 euro is niet van jou en mag je dus niet uitgeven.

TLS houdt het geld van verlopen kaarten waarvan het saldo niet wordt teruggevraagd ook in eigen zak.
Reputatie 7
Badge +4
Bij elk automaat met een 'bolle' buik.

OK, en dan komt daar dus gewoon een meerdere keren te gebruiken pasje uit, dat je ook weer anoniem kunt opladen, en dat je gewoon zonder verdere persoonsgegevens kunt gebruiken?



Dat kwam er al en komt er inderdaad uit. Het pasje is meerdere keren te gebruiken, je kunt het anoniem met muntgeld opaden. Je kunt er anoniem mee in- en uitchecken. Er worden geen persoonsgegevens uitgewisseld bij in- en uitcheck en die kunnen ook niet zo maar worden gebruikt.

Als je geld terug wilt, dan zal bekend moeten zijn waar dat naar toe gestort moet worden. Dat kan dus niet anoniem. Misbruik wordt hiermee bemoeilijkt en uiteraard geven we geen ruimte aan de kruimelfraudeurs. Zeker niet als die de moreel hoogstaand lijkende argumentatie van privacy misbruiken om zonder te kunnen worden gepakt aan kruimeldiefstal doen. Daar is privacy te belangrijk voor, we hebben en krijgen er heem wat mee te stellen door de technische ontwikkelingen. Dan gaat privacy wel ergens over.

Verlies je het pasje dan is dat hetzelfde als wanneer je geld uit je portemonnee verliest. Doordat er dan wel een ID noodzakelijk is om het geld op te nemen, is de kans geringer dat een ander je geld steelt, want daar komt het dan op neer. De structuren moeten nu eenmaal zo zijn dat misdrijven worden tegengegaan. Een anonieme kaart heeft wel een pasnummer. Het is handig dit wel te noteren. Bij in- en uitchecken is het nogmaals, niet te herleiden tot de persoon.

Je kunt dus volledig anoniem blijven, maar het is wel bekend wanneer er met welk nummer er in- en uitgecheckt is. Omdat iedereen er mee kan reizen levert dat geen hard gegeven op. Er is wetgeving over wie bij deze gegevens kan. De rechtsstaat in Nederland is zo gek nog niet.

De vervoerders kunnen bij mijn weten elk kaartnummer blokkeren. Dat is in ieder geval soms wenselijk en nodig.
Dat is niet waar Robert B, je hebt alleen een emailadres nodig en een kaartnummer voor registratie en dat kan iedereen zijn. Ik kan een foto maken van jouw kaart en daarmee een account openen en jouw beschuldigen van diefstal van de kaart.

Ik kan dus ongestraft het saldo terugvragen van de anonieme kaart, maar goed de discussie ging over het overzetten van saldo en daar speelt natuurlijk geen financieel voordeel.

Een anonieme kaart kan je ook niet blokkeren.
Badge +3
Volgens mij kan je bij een balie het saldo van een (al dan niet anonieme) kaart wel cash terug krijgen à raison van €1,- mits het om minder dan €30,- gaat.

Verplicht legitimeren ontmoedigt daarbij wel het klakkeloos cashen van het saldo op een gevonden of gestolen kaart, zeker als die geblokkeerd blijkt te zijn door de rechtmatige eigenaar, want daarmee heb je meteen de dief of kwaadwillende vinder te pakken.

Overigens @hb-ngn #96 voor een Mijn OV-chip account hoef je alleen maar een e-mail adres en wachtwoord te verzinnen, dus dat is zo goed als anoniem.

Oh, en dat ik paranoïde zei was niet zozeer persoonlijk bedoeld, maar een overkoepelende term voor mensen die koste wat kost anoniem willen zijn, en bijvoorbeeld overal met cash i.p.v. PIN betalen, bijvoorbeeld onder het motto "stel dat ik een nieuwe lever nodig heb, en dat artsen kunnen zien dat ik twee keer per week een krat bier koop, ook al is dat voor mijn slecht ter been zijnde buurman"?

Maar goed, we dwalen ernstig af 😛
Maar serieus, welke gek gaat er met een gestolen kaart naar de NS balie om het saldo over te laten zetten ?

En al is de kaart aantoonbaar gebruikt door iemand anders, wat dan ? Die persoon kan de eigenaar niet vinden, ook al zou hij dat willen. Waarom zal je hem dan niet gebruiken ?

En waarom zou ik pech hebben ? Ik krijg het saldo niet terug van de anonieme kaart bij diefstal of verlies, ook al is de kaart gekoppeld.
Even kijken of ik dit begrijp. Je koopt een anonieme ov chipkaart en die ga je koppelen aan een mijn ov chip account waardoor de kaart niet anoniem meer is? Ik snap hem even niet. Maar goed, ik ben dan ook blijkbaar paranoïde. Dank voor het compliment, trouwens.
Badge +3
En mocht het toch gebeuren, moet eerst worden vastgesteld dat de kaart is gestolen. Dat dat lukt is eveneens verwaarloosbaar. Of denk je serieus dat bezitters van een anonieme kaart het kaartnummer weten?
Ja natuurlijk, want een anonieme kaart kan je gewoon koppelen aan een Mijn OV-chip account. Dan kan je dus eenvoudig zien of ermee gereisd is na verlies of diefstal, en waarheen!

Als jij vervolgens kunt aantonen dat je op dat moment ergens anders was, dan is hij aantoonbaar gebruikt zonder jouw toestemming, oftewel gestolen.

Maar ja, paranoïde types zullen wel geen account willen aanmaken, die hebben dan pech. Overigens heb ik het nummer van mijn kaart al zo vaak moeten invullen dat ik het gewoon uit mijn hoofd weet 😉
Reputatie 7
Badge +4
Met een anomieme chipkaart kunt u reizen zonder dat het aan uw persoon is gerelateerd. Met een persoonlijke chipkaart kan dat niet.
Bij elk automaat met een 'bolle' buik.

OK, en dan komt daar dus gewoon een meerdere keren te gebruiken pasje uit, dat je ook weer anoniem kunt opladen, en dat je gewoon zonder verdere persoonsgegevens kunt gebruiken?
Kan ik trouwens ook een "persoonlijke OV-kaart" kopen en dan verlangen dat mijn reisbewegingen NIET vastgelegd worden in één of ander bestand? Gewoon, omdat ik dat niet wil. Omdat ik gewoon met de trein wil kunnen reizen zonder dat in één of andere database precies bijgehouden wordt op welke tijden ik waarheen heb gereisd. Is toch mijn goed recht, MIJN privacy? Zo lang ik toch maar voor de reis betaal die ik maak, heeft de vervoerder toch geen enkel recht die gegevens op te slaan?
Reputatie 7
Badge +4
Bij elk automaat met een 'bolle' buik.
Waarom kan ik thuis niet gewoon een kaart in de la leggen, en als mijn partner een keer de bus nodig heeft, neemt hij die kaart mee, en als ik een keer de trein nodig heb, pak ik die kaart. Waarom moeten we daarvoor beiden een aan onze persoon gekoppelde kaart voor hebben?
Dat kan gewoon, dan moet U een anonieme kaart kopen.


En bij welk loket kan ik die gewoon morgen even afhalen?

Reageer