beantwoord

reizen met andere ov boete



Toon eerste bericht

139 reacties

Het heeft geen enkel nut om saldo over te hevelen van een gestolen kaart. De kans dat iemand dat te kwader trouw doet, is zo'n beetje nul.
En mocht het toch gebeuren, moet eerst worden vastgesteld dat de kaart is gestolen. Dat dat lukt is eveneens verwaarloosbaar. Of denk je serieus dat bezitters van een anonieme kaart het kaartnummer weten?
Tja, het is toch handig te weten wie het saldo heeft overgeheveld van een gestolen kaart.
Thom, als jij te kwader trouw bent, heeft het geen enkel nut om het saldo van de ene naar de andere kaart over te hevelen. Daar ga je niet op in.

Het gaat mij niet om privacy, het gaat mij om het feit dat het totaal nutteloos is om je ID te tonen bij het overzetten van saldo.

Het hele Facebook en smartphone verhaal heeft daar niets mee te maken.
Reputatie 7
Badge +4
Je geeft geen antwoord op de vraag wat het tonen van een ID kaart voor nut heeft bij het overzetten van saldo.. Daar gaat de discussie toch over ?

Als je de kaart gestolen dan wel gevonden heeft, is hij in feite in jouw bezit. Dan kan je de kaart op reizen of je kan het geld incasseren of TLS de kaart laten vernietigen.

Dat is nu net het principiële verschil waar het om gaat. Het is namelijk niet jouw bezit en ik vind dat door het tonen van een ID mensen er eerder van weerhouden worden dit geld in mijn ogen te stelen. De anonieme kaart heeft wel een nummer. Het is door deze maatregel te achterhalen wie het saldo heeft opgenomen voor het geval dat degene die hem verloren heeft met dit nummer toch aanspraak op het saldo doet. Je kunt er, met heel veel gedoe, GBTV mee aanvragen en dan willen mensen dat ook nog zonder persoonlijke gegevens te verstrekken.

Dan hangt degene die het heeft opgenomen en dan zien we waarom mensen zoveel waarde hechten aan anonimiteit en privacy. Deze maatregel van NS is volkomen juist en terecht als je vindt dat het geld op de kaart aan de eigenaar toebehoort en zeker niet aan de vinder die vindt dat het in feite zijn bezit is. Het is pure diefstal en dat wordt bemoeilijkt. Als het je eigen geld is, is identificatie geen probleem, wel als het geld dat niet is. hierdoor wordt het stelen van deze kaarten ook onaantrekkelijker.

Je kunt natuurlijk vinden dat het geld van jou is, het opnemen en dan veel lawaai maken over privacy. Privacy is een hoog goed en dan lijk je nog iemand die er hoge waarden en normen op na houdt, terwijl je saldo van een ander steelt. De privacywetgeving is heel goed maar mensen die het hanteren geven hun standpunt en intenties daarmee geen morele meerwaarde. Sterker nog tegen deze groepen heerst een gezond wantrouwen. De samenleving trapt hier gelukkig al lang niet meer in.


Overzetten heeft geen enkel nut, ID tonen heeft ook geen enkel nut, want niemand weet dat de kaart niet van jou is.


Als niemand weet dat je iets fouts doet, is het daarmee nog niet geoorloofd. Precies, niemand weet het, je bent niet te pakken en dan mag het? Dat is nu net wat ik bestrijd. Wangedrag is nog niet toegestaan als de pakkans gering is. Het is in onze samenleving noodzakelijk dat je preventieve maatregelen neemt die misbruik tegengaan. Het privacy-argument kan ingezet worden voor echt bedreigende zaken en niet om kruimeldiefstal te rechtvaardigen.
De privacy is zeer in gevaar, die wordt door andere maatschappelijke ontwikkelingen veel meer bedreigd, zie mijn bijdrage 57 voor een indruk. Wie echt opkomt voor privacy, zou een organisatie als Facebook moeten bestrijden waar mensen hun adressen en gedragskenmerken feitelijk uitleveren aan een veel te machtig bedrijf. De smartphone bedreigt de privacy veel meer dan de identificatieplicht, zeker met GPS en touch-id.
Het is al zo dat iedereen zich moet kunnen identificeren. Welke groep in de trein probeerde daar ook al weer onderuit te komen? Het is wat mij betreft schandalig dat mensen het privacy-argument alleen maar opvoeren om de vervolging wegens onmaatschappelijke gedragingen toe te dekken. Vraag een aan een conducteur welke mensen nu net geen ID bij zich (zeggen te ) hebben. Mensen die zich vergissen in hun voordeel, laden daarmee nu eenmaal een verdenking op zich. Het privacy-argument is dan in een dergelijk geval niet meer relevant. Preventie van fraude is hard nodig, een deel van onze samenleving is zwaar ziek op dat punt.
Identificatie is terecht, is niet voor niks en als je niks te verbergen hebt, is het ook geen probleem.
Leerzaam stukje, ook voor anderen die deze wat naïeve gedachte hebben.
https://decorrespondent.nl/209/nee-je-hebt-wel-iets-te-verbergen/6428004-ab2d5fc2
Je geeft geen antwoord op de vraag wat het tonen van een ID kaart voor nut heeft bij het overzetten van saldo.. Daar gaat de discussie toch over ?

Als je de kaart gestolen dan wel gevonden heeft, is hij in feite in jouw bezit. Dan kan je de kaart op reizen of je kan het geld incasseren of TLS de kaart laten vernietigen.

Overzetten heeft geen enkel nut, ID tonen heeft ook geen enkel nut, want niemand weet dat de kaart niet van jou is.
Reputatie 7
Badge +4
Ja, en als je hem gestolen of 'gevonden' hebt, incasseer je geld dat niet van jou is. Een kwestie van ethiek dus. Het 'slim' slaat op eerdere discussies.
Identificatie is terecht, is niet voor niks en als je niks te verbergen hebt, is het ook geen probleem. Als het mis zou gaan, is het terug te halen en wordt niemand benadeeld. De wereld bestaat niet alleen uit engelen en NS mag best rekening houden met mensen die 'slim' zijn. NS bouwt dit niet voor niks in.

Waar slaat dit op ?

Waarom heb je identificatie nodig bij het saldo overzetten van de ene anonieme kaart naar de andere ?

Wat kan er mis gaan ? Dat de anonieme kaart gestolen is ? Ja en dan ? Dan ben je hem kwijt. Je bent niet slim als je als vinder naar een balie gaat om het saldo over te zetten, terwijl je ook gewoon kan reizen. NS kan niet achterhalen of de kaart gestolen is en ID heeft daar niets mee te maken.

Wat kan er nog meer mis gaan ? Dat het saldo niet goed wordt overgezet ? Dat kan ter plekke worden gecontroleerd.

Ik weet niet wie er slim is, maar dit gaat nergens meer over. Het dient geen enkel nut.
Mocht ik abuis zijn, graag een valide argument en niet komen met je hebt toch niets te verbergen.....
Reputatie 7
Badge +4
We dwalen overigens wel ernstig af in dit topic.
Reputatie 7
Badge +4
Identificatie is terecht, is niet voor niks en als je niks te verbergen hebt, is het ook geen probleem. Als het mis zou gaan, is het terug te halen en wordt niemand benadeeld. De wereld bestaat niet alleen uit engelen en NS mag best rekening houden met mensen die 'slim' zijn. NS bouwt dit niet voor niks in.
https://www.liveleak.com/view?i=7c1_1180123547 🙂
Reputatie 6
Waarom in godsnaam legitimatie.... Dat hoeft bij doorgeven van een deel van je prepaid saldo (passaload) aan een andere simkaart ook niet.
U kunt uw saldo bij een balie direct van de ene op de andere chipkaart overzetten en zo weggeven.
Wishful thinking.. ik ga het proberen! Met 2 kaarten naar een balie en overzetten van de ene naar de andere is bijna 100% zeker een no-go, tenzij ik kan aantonen (dus niet meer anoniem) dat ik de rechtmatige houder of familielid ben van beide kaarten.

En het ontbreken van een loket (Tickets & Service) op veel stations is ook nog een probleem voor sommigen. Want dan moet men eerst naar een 'stad' of online ergens een molen in...


Klopt, je moet legitimatie meenemen en de andere persoon ook.

En ja waar is een balie ? Hoeveel zijn er nog in Nederland ?

Zo makkelijk is het niet.
https://youtu.be/AWtCittJyr0
Alle problemen met tickets zijn theoretisch en technisch gemakkelijk op te lossen.

Misschien wat ethische kwesties, al lijkt dit vooralsnog geen onneembare hindernis op de korte termijn. :(


Eén generatie lijkt voldoende.
Reputatie 6
@Thom.. Ik denk dat je het niet snapt, bij 1 bankrekening kan je meerdere, op verschillende naam gestelde kaarten hebben die allemaal aan 1 rekening hangen. Dus 1 abbo en meerdere gebruikers. Bijna niemand gebruikt de 30 retourtjes waarvoor betaald is. De niet gebruikte maar wel betaalde reizen kunnen dan door de personen met zo een extra kaart gebruikt worden. Je koopt toch ook bv.geen krat bier drinkt 2/3 op en gooit de rest weg....
Badge +3
U kunt uw saldo bij een balie direct van de ene op de andere chipkaart overzetten en zo weggeven.
Wishful thinking.. ik ga het proberen! Met 2 kaarten naar een balie en overzetten van de ene naar de andere is bijna 100% zeker een no-go, tenzij ik kan aantonen (dus niet meer anoniem) dat ik de rechtmatige houder of familielid ben van beide kaarten.

En het ontbreken van een loket (Tickets & Service) op veel stations is ook nog een probleem voor sommigen. Want dan moet men eerst naar een 'stad' of online ergens een molen in...
Mee eens, het is allemaal nodeloos ingewikkeld gemaakt en vooral ten faveure van de vervoerders.

Ik gebruik de chipkaart inmiddels al meer dan 10 jaar, dus ben er zeker niet tegen, maar zeker met treinreizen is het bijna onmogelijk om zonder handboek te reizen tenzij je alleen van A naar B gaat tegen de volle prijs of met abonnement.

Zelfs ik als ervaren treinreiziger weet de helft niet, laat staan de reiziger die 1x per jaar reist. Laat staan het personeel, die gaan ook vaak de fout in, denk maar aan het gedoe met geldigheid van actiekaarten, wat de helft niet weet.
Reputatie 7
Als je dit allemaal zo leest .... Is het niet allemaal ingewikkelder geworden dan ooit? Vroeger had je de zichtabonnementen met foto... je kocht een los kaartje, of je kocht een kaartje met korting, of géén kaartje (bij vrijreizen-abonnement). Klaar. De chipkaart is in bepaalde situaties handig, maar in ruil daarvoor zijn er in vele situaties weer allerlei praktische en technische gebruiksprobleempjes bijgekomen. Al die landen zonder chipkaart zijn zo gek nog niet. In Zwitserland is er bijv. wel één landelijke chipkaart, maar die wordt slechts gebruikt om abonnementen op te zetten, zowel voor alle OV als voor boten, kabelbanen, fiets- en autohuur e.d. Niet om geld op te zetten en mee te betalen.... als je geen vrijreizen-abonnement hebt, moet je dus gewoon een papieren (kortings)kaartje zonder chip kopen. De conducteur scant de chipkaart en ziet welke abonnementen en rechten er op staan en knipt vervolgens je papieren kaartje.
Reputatie 7
Badge +4
Je mag rustig meerdere persoonlijke ov-chipkaarten hebben, ik begrijp niet goed hoe u er bij komt dat dat met persoonlijke chipkaarten niet zou kunnen. Ik heb er vier.
Reputatie 6
Dan moet er wel een balie zijn.... Ik bedoel via internet of automaat en ook vanaf een persoonlijke kaart. Het blijft een raar product... Op een bankrekening of credicard rekening kan je wel meerdere kaarten hebben. Dat zou met persoonlijke ov kaarten toch ook moeten kunnen. Ik ken geen mensen die al hun betaalde ritten (abbo) gebruiken.
Reputatie 7
Badge +4
U kunt uw saldo bij een balie direct van de ene op de andere chipkaart overzetten en zo weggeven.
Reputatie 6
De hele ovchip is een vreemd product. Hoewel, eigenlijk is het net zoiets als een prepaid simcard. Alleen die heeft meer functionaliteit. Daarmee kan je saldo oversturen naar een andere kaart. Waarom kan dat met een ovchip niet. Als ik mijn ritten niet gebruik waarom kan ik de overgebleven km dan niet aan iemand anders weggeven?
Alle problemen met tickets zijn theoretisch en technisch gemakkelijk op te lossen.

Misschien wat ethische kwesties, al lijkt dit vooralsnog geen onneembare hindernis op de korte termijn. 😞
Badge +3
Ik snap het.. dus eenmalig een product opladen (met betaling door om het even wie dan ook) op een anonieme kaart voor korting?

Ken zelf wel acties in bijv. Chicago waar je een 10-ritten abonnement op een (anoniem) wegwerpkaartje zet en dan korting krijgt, en Amsterdam heeft natuurlijk ook de City Pass voor 1, 2 of 3 dagen inclusief trein van/naar Schiphol.

Dat is een heel ander verhaal natuurlijk... net als tripkey voor toeristen.

Reageer