reizen met andere ov boete | NS Community
beantwoord

reizen met andere ov boete


Hoi allemaal!

Afgelopen weekend kwam ik terug van vakantie en ging ik met de trein vanaf Schiphol naar huis. Nu kwam ik er bij het inchecken achter dat ik de OV van mijn vriend had meegenomen. Hij heeft hier geen abonnement op staan dus ik heb op zijn ov geld opgeladen en ingecheckt.

Bij het controleren van mijn vervoersbewijs werd ik er op gewezen dat ik niet de persoon was van de OV. Ik heb het verhaal aan de conductrice uitgelegd maar ik schrok van haar reactie want ik werd gewezen op identieitsFraude. Ik stelde aan de conductrice voor om mijn vriend te bellen om te bewijzen dat ik per ongeluk met de OV van mijn vriend reisde, om te voorkomen dat ik een boete kreeg en dat zijn OV niet werd ingenomen. Ze wilde helaas niet naar mijn verhaal luisteren en schreef een boete uit en nam zijn OV in.

Nu heb ik wat dingen online opgezocht en zie ik meerdere artikelen waarin een zaak met de geschillencommisie wordt aangehaald waarin het tegendeel spreekt: https://www.ovpro.nl/special/2017/04/25/reizen-met-de-persoonlijke-ov-chipkaart-van-een-ander-hoe-zit-dat/. In dit artikel wordt zelfs vermeld dat: Nu zal heus niet elke conducteur de uitleen van een OV-chipkaart beboeten; vooral niet wanneer de reiziger gewoon zijn reis betaald heeft. Sterker nog, een jongeman heeft onlangs met succes enkele jaren gereisd met een OV-chipkaart waarop een foto van Ernie was geplaatst.

Ik voel me nu niet serieus genomen wanneer ik dit soort verhalen lees en is het oneerlijk tegenover andere reizigers dat ze hiervoor worden beboet. Ik heb netjes geld opgeladen en ingecheckt en alsnog een boete gekregen. Ook is de OV van mijn vriend ingenomen. De conductrice heeft gezegd dat hij hier een brief over thuis zou krijgen. In het gesprek met een klantenservice medewerker werd verteld dat hij hier verder niks meer over te horen krijgt en hij zijn OV kwijt is. Dus, ik heb een boete voor een reis waar ik netjes voor heb betaald, mijn vriend is zijn OV kwijt waar nog geld op stond en kan nu niet met de trein reizen zonder extra te betalen voor kaartjes die hij moet kopen? Via de klantenservice komen wij niet verder.

Wie kan ons helpen want het lijkt me niet dat het op deze manier goed is gegaan.

Alvast heel erg bedankt!!
icon

Beste antwoord door Thomas NS 14 July 2017, 15:58

Bekijk origineel

139 reacties

https://youtu.be/AWtCittJyr0
U kunt uw saldo bij een balie direct van de ene op de andere chipkaart overzetten en zo weggeven.
Wishful thinking.. ik ga het proberen! Met 2 kaarten naar een balie en overzetten van de ene naar de andere is bijna 100% zeker een no-go, tenzij ik kan aantonen (dus niet meer anoniem) dat ik de rechtmatige houder of familielid ben van beide kaarten.

En het ontbreken van een loket (Tickets & Service) op veel stations is ook nog een probleem voor sommigen. Want dan moet men eerst naar een 'stad' of online ergens een molen in...


Klopt, je moet legitimatie meenemen en de andere persoon ook.

En ja waar is een balie ? Hoeveel zijn er nog in Nederland ?

Zo makkelijk is het niet.
Reputatie 6
Waarom in godsnaam legitimatie.... Dat hoeft bij doorgeven van een deel van je prepaid saldo (passaload) aan een andere simkaart ook niet.
https://www.liveleak.com/view?i=7c1_1180123547 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Identificatie is terecht, is niet voor niks en als je niks te verbergen hebt, is het ook geen probleem. Als het mis zou gaan, is het terug te halen en wordt niemand benadeeld. De wereld bestaat niet alleen uit engelen en NS mag best rekening houden met mensen die 'slim' zijn. NS bouwt dit niet voor niks in.
Reputatie 7
Badge +4
We dwalen overigens wel ernstig af in dit topic.
Identificatie is terecht, is niet voor niks en als je niks te verbergen hebt, is het ook geen probleem. Als het mis zou gaan, is het terug te halen en wordt niemand benadeeld. De wereld bestaat niet alleen uit engelen en NS mag best rekening houden met mensen die 'slim' zijn. NS bouwt dit niet voor niks in.

Waar slaat dit op ?

Waarom heb je identificatie nodig bij het saldo overzetten van de ene anonieme kaart naar de andere ?

Wat kan er mis gaan ? Dat de anonieme kaart gestolen is ? Ja en dan ? Dan ben je hem kwijt. Je bent niet slim als je als vinder naar een balie gaat om het saldo over te zetten, terwijl je ook gewoon kan reizen. NS kan niet achterhalen of de kaart gestolen is en ID heeft daar niets mee te maken.

Wat kan er nog meer mis gaan ? Dat het saldo niet goed wordt overgezet ? Dat kan ter plekke worden gecontroleerd.

Ik weet niet wie er slim is, maar dit gaat nergens meer over. Het dient geen enkel nut.
Mocht ik abuis zijn, graag een valide argument en niet komen met je hebt toch niets te verbergen.....
Reputatie 7
Badge +4
Ja, en als je hem gestolen of 'gevonden' hebt, incasseer je geld dat niet van jou is. Een kwestie van ethiek dus. Het 'slim' slaat op eerdere discussies.
Je geeft geen antwoord op de vraag wat het tonen van een ID kaart voor nut heeft bij het overzetten van saldo.. Daar gaat de discussie toch over ?

Als je de kaart gestolen dan wel gevonden heeft, is hij in feite in jouw bezit. Dan kan je de kaart op reizen of je kan het geld incasseren of TLS de kaart laten vernietigen.

Overzetten heeft geen enkel nut, ID tonen heeft ook geen enkel nut, want niemand weet dat de kaart niet van jou is.
Identificatie is terecht, is niet voor niks en als je niks te verbergen hebt, is het ook geen probleem.
Leerzaam stukje, ook voor anderen die deze wat naïeve gedachte hebben.
https://decorrespondent.nl/209/nee-je-hebt-wel-iets-te-verbergen/6428004-ab2d5fc2
Reputatie 7
Badge +4
Je geeft geen antwoord op de vraag wat het tonen van een ID kaart voor nut heeft bij het overzetten van saldo.. Daar gaat de discussie toch over ?

Als je de kaart gestolen dan wel gevonden heeft, is hij in feite in jouw bezit. Dan kan je de kaart op reizen of je kan het geld incasseren of TLS de kaart laten vernietigen.

Dat is nu net het principiële verschil waar het om gaat. Het is namelijk niet jouw bezit en ik vind dat door het tonen van een ID mensen er eerder van weerhouden worden dit geld in mijn ogen te stelen. De anonieme kaart heeft wel een nummer. Het is door deze maatregel te achterhalen wie het saldo heeft opgenomen voor het geval dat degene die hem verloren heeft met dit nummer toch aanspraak op het saldo doet. Je kunt er, met heel veel gedoe, GBTV mee aanvragen en dan willen mensen dat ook nog zonder persoonlijke gegevens te verstrekken.

Dan hangt degene die het heeft opgenomen en dan zien we waarom mensen zoveel waarde hechten aan anonimiteit en privacy. Deze maatregel van NS is volkomen juist en terecht als je vindt dat het geld op de kaart aan de eigenaar toebehoort en zeker niet aan de vinder die vindt dat het in feite zijn bezit is. Het is pure diefstal en dat wordt bemoeilijkt. Als het je eigen geld is, is identificatie geen probleem, wel als het geld dat niet is. hierdoor wordt het stelen van deze kaarten ook onaantrekkelijker.

Je kunt natuurlijk vinden dat het geld van jou is, het opnemen en dan veel lawaai maken over privacy. Privacy is een hoog goed en dan lijk je nog iemand die er hoge waarden en normen op na houdt, terwijl je saldo van een ander steelt. De privacywetgeving is heel goed maar mensen die het hanteren geven hun standpunt en intenties daarmee geen morele meerwaarde. Sterker nog tegen deze groepen heerst een gezond wantrouwen. De samenleving trapt hier gelukkig al lang niet meer in.


Overzetten heeft geen enkel nut, ID tonen heeft ook geen enkel nut, want niemand weet dat de kaart niet van jou is.


Als niemand weet dat je iets fouts doet, is het daarmee nog niet geoorloofd. Precies, niemand weet het, je bent niet te pakken en dan mag het? Dat is nu net wat ik bestrijd. Wangedrag is nog niet toegestaan als de pakkans gering is. Het is in onze samenleving noodzakelijk dat je preventieve maatregelen neemt die misbruik tegengaan. Het privacy-argument kan ingezet worden voor echt bedreigende zaken en niet om kruimeldiefstal te rechtvaardigen.
De privacy is zeer in gevaar, die wordt door andere maatschappelijke ontwikkelingen veel meer bedreigd, zie mijn bijdrage 57 voor een indruk. Wie echt opkomt voor privacy, zou een organisatie als Facebook moeten bestrijden waar mensen hun adressen en gedragskenmerken feitelijk uitleveren aan een veel te machtig bedrijf. De smartphone bedreigt de privacy veel meer dan de identificatieplicht, zeker met GPS en touch-id.
Het is al zo dat iedereen zich moet kunnen identificeren. Welke groep in de trein probeerde daar ook al weer onderuit te komen? Het is wat mij betreft schandalig dat mensen het privacy-argument alleen maar opvoeren om de vervolging wegens onmaatschappelijke gedragingen toe te dekken. Vraag een aan een conducteur welke mensen nu net geen ID bij zich (zeggen te ) hebben. Mensen die zich vergissen in hun voordeel, laden daarmee nu eenmaal een verdenking op zich. Het privacy-argument is dan in een dergelijk geval niet meer relevant. Preventie van fraude is hard nodig, een deel van onze samenleving is zwaar ziek op dat punt.
Thom, als jij te kwader trouw bent, heeft het geen enkel nut om het saldo van de ene naar de andere kaart over te hevelen. Daar ga je niet op in.

Het gaat mij niet om privacy, het gaat mij om het feit dat het totaal nutteloos is om je ID te tonen bij het overzetten van saldo.

Het hele Facebook en smartphone verhaal heeft daar niets mee te maken.
Tja, het is toch handig te weten wie het saldo heeft overgeheveld van een gestolen kaart.
Het heeft geen enkel nut om saldo over te hevelen van een gestolen kaart. De kans dat iemand dat te kwader trouw doet, is zo'n beetje nul.
En mocht het toch gebeuren, moet eerst worden vastgesteld dat de kaart is gestolen. Dat dat lukt is eveneens verwaarloosbaar. Of denk je serieus dat bezitters van een anonieme kaart het kaartnummer weten?
Waarom kan ik thuis niet gewoon een kaart in de la leggen, en als mijn partner een keer de bus nodig heeft, neemt hij die kaart mee, en als ik een keer de trein nodig heb, pak ik die kaart. Waarom moeten we daarvoor beiden een aan onze persoon gekoppelde kaart voor hebben?
Dat kan gewoon, dan moet U een anonieme kaart kopen.


En bij welk loket kan ik die gewoon morgen even afhalen?
Reputatie 7
Badge +4
Bij elk automaat met een 'bolle' buik.
Kan ik trouwens ook een "persoonlijke OV-kaart" kopen en dan verlangen dat mijn reisbewegingen NIET vastgelegd worden in één of ander bestand? Gewoon, omdat ik dat niet wil. Omdat ik gewoon met de trein wil kunnen reizen zonder dat in één of andere database precies bijgehouden wordt op welke tijden ik waarheen heb gereisd. Is toch mijn goed recht, MIJN privacy? Zo lang ik toch maar voor de reis betaal die ik maak, heeft de vervoerder toch geen enkel recht die gegevens op te slaan?
Bij elk automaat met een 'bolle' buik.

OK, en dan komt daar dus gewoon een meerdere keren te gebruiken pasje uit, dat je ook weer anoniem kunt opladen, en dat je gewoon zonder verdere persoonsgegevens kunt gebruiken?
Reputatie 7
Badge +4
Met een anomieme chipkaart kunt u reizen zonder dat het aan uw persoon is gerelateerd. Met een persoonlijke chipkaart kan dat niet.
Badge +3
En mocht het toch gebeuren, moet eerst worden vastgesteld dat de kaart is gestolen. Dat dat lukt is eveneens verwaarloosbaar. Of denk je serieus dat bezitters van een anonieme kaart het kaartnummer weten?
Ja natuurlijk, want een anonieme kaart kan je gewoon koppelen aan een Mijn OV-chip account. Dan kan je dus eenvoudig zien of ermee gereisd is na verlies of diefstal, en waarheen!

Als jij vervolgens kunt aantonen dat je op dat moment ergens anders was, dan is hij aantoonbaar gebruikt zonder jouw toestemming, oftewel gestolen.

Maar ja, paranoïde types zullen wel geen account willen aanmaken, die hebben dan pech. Overigens heb ik het nummer van mijn kaart al zo vaak moeten invullen dat ik het gewoon uit mijn hoofd weet 😉
Even kijken of ik dit begrijp. Je koopt een anonieme ov chipkaart en die ga je koppelen aan een mijn ov chip account waardoor de kaart niet anoniem meer is? Ik snap hem even niet. Maar goed, ik ben dan ook blijkbaar paranoïde. Dank voor het compliment, trouwens.
Maar serieus, welke gek gaat er met een gestolen kaart naar de NS balie om het saldo over te laten zetten ?

En al is de kaart aantoonbaar gebruikt door iemand anders, wat dan ? Die persoon kan de eigenaar niet vinden, ook al zou hij dat willen. Waarom zal je hem dan niet gebruiken ?

En waarom zou ik pech hebben ? Ik krijg het saldo niet terug van de anonieme kaart bij diefstal of verlies, ook al is de kaart gekoppeld.
Badge +3
Volgens mij kan je bij een balie het saldo van een (al dan niet anonieme) kaart wel cash terug krijgen à raison van €1,- mits het om minder dan €30,- gaat.

Verplicht legitimeren ontmoedigt daarbij wel het klakkeloos cashen van het saldo op een gevonden of gestolen kaart, zeker als die geblokkeerd blijkt te zijn door de rechtmatige eigenaar, want daarmee heb je meteen de dief of kwaadwillende vinder te pakken.

Overigens @hb-ngn #96 voor een Mijn OV-chip account hoef je alleen maar een e-mail adres en wachtwoord te verzinnen, dus dat is zo goed als anoniem.

Oh, en dat ik paranoïde zei was niet zozeer persoonlijk bedoeld, maar een overkoepelende term voor mensen die koste wat kost anoniem willen zijn, en bijvoorbeeld overal met cash i.p.v. PIN betalen, bijvoorbeeld onder het motto "stel dat ik een nieuwe lever nodig heb, en dat artsen kunnen zien dat ik twee keer per week een krat bier koop, ook al is dat voor mijn slecht ter been zijnde buurman"?

Maar goed, we dwalen ernstig af 😛
Dat is niet waar Robert B, je hebt alleen een emailadres nodig en een kaartnummer voor registratie en dat kan iedereen zijn. Ik kan een foto maken van jouw kaart en daarmee een account openen en jouw beschuldigen van diefstal van de kaart.

Ik kan dus ongestraft het saldo terugvragen van de anonieme kaart, maar goed de discussie ging over het overzetten van saldo en daar speelt natuurlijk geen financieel voordeel.

Een anonieme kaart kan je ook niet blokkeren.
Reputatie 7
Badge +4
Bij elk automaat met een 'bolle' buik.

OK, en dan komt daar dus gewoon een meerdere keren te gebruiken pasje uit, dat je ook weer anoniem kunt opladen, en dat je gewoon zonder verdere persoonsgegevens kunt gebruiken?



Dat kwam er al en komt er inderdaad uit. Het pasje is meerdere keren te gebruiken, je kunt het anoniem met muntgeld opaden. Je kunt er anoniem mee in- en uitchecken. Er worden geen persoonsgegevens uitgewisseld bij in- en uitcheck en die kunnen ook niet zo maar worden gebruikt.

Als je geld terug wilt, dan zal bekend moeten zijn waar dat naar toe gestort moet worden. Dat kan dus niet anoniem. Misbruik wordt hiermee bemoeilijkt en uiteraard geven we geen ruimte aan de kruimelfraudeurs. Zeker niet als die de moreel hoogstaand lijkende argumentatie van privacy misbruiken om zonder te kunnen worden gepakt aan kruimeldiefstal doen. Daar is privacy te belangrijk voor, we hebben en krijgen er heem wat mee te stellen door de technische ontwikkelingen. Dan gaat privacy wel ergens over.

Verlies je het pasje dan is dat hetzelfde als wanneer je geld uit je portemonnee verliest. Doordat er dan wel een ID noodzakelijk is om het geld op te nemen, is de kans geringer dat een ander je geld steelt, want daar komt het dan op neer. De structuren moeten nu eenmaal zo zijn dat misdrijven worden tegengegaan. Een anonieme kaart heeft wel een pasnummer. Het is handig dit wel te noteren. Bij in- en uitchecken is het nogmaals, niet te herleiden tot de persoon.

Je kunt dus volledig anoniem blijven, maar het is wel bekend wanneer er met welk nummer er in- en uitgecheckt is. Omdat iedereen er mee kan reizen levert dat geen hard gegeven op. Er is wetgeving over wie bij deze gegevens kan. De rechtsstaat in Nederland is zo gek nog niet.

De vervoerders kunnen bij mijn weten elk kaartnummer blokkeren. Dat is in ieder geval soms wenselijk en nodig.

Reageer