Reserveren voor fiets in de trein | NS Community
beantwoord

Reserveren voor fiets in de trein



Toon eerste bericht

136 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het middel is erger dan de kwaal.

Reputatie 7

Gelukkig is de fietsreserveringspilot bijna afgelopen. Net twee zeer boze mensen ontmoet die ondanks hun reservering niet meemochten van de conducteur, omdat de fietsplekken allemaal bezet waren. Ze hadden gevraagd hoe dit kon omdat zij ook een reservering hadden, hier was geen antwoord op gekomen en de conducteur sloot gewoon de deur. Volgens een van de fietsers stonden er ook twee mensen met een grote kinderwagen volgestouwd met tassen op een fietsplek.

Reputatie 7
Badge +3

Maar dat werkt dus alleen als iedereen ook reserveert, of ‘aanmeldt’ zoals het in de proef heet.

Er zouden voordelen kunnen zijn aan reservering, maar ik zie ze nog niet.

Ik heb gereserveerd in een trein waar nog 3 plekken zouden zijn, maar trof een volle plek.

Raad eens wie gereserveerd heeft. Die achterste 2 waarschijnlijk niet.. De witte is van mij. 

Ondertussen werd ik met reservering al op het perron streng toegesproken en later via de intercom nog eens.

In Den Bosch konden 2 fietsers er niet meer bij.

En na deze rit stap ik in een boemel van Arriva, met ruim voldoende plek en zonder gedoe.

Als die witte van jou is, stonden er dus 2 fietsen voor jij je fiets er plaatste. In een VIRM wordt er per fietsbalkon gerekend met 3 plekken, wat betekent dat met die 2 achterste fietsen er dus nog plek was voor 1 fiets, de plek was dus niet vol. De rood-zwarte fiets die voor jouw fiets is geplaatst, was dan als 4e wel teveel. Maar als alle 4 de fietsen dicht op elkaar worden neergezet hoeft het niet echt tot overlast te leiden, wat een belangrijke reden was voor deze pilot.

Daarnaast heeft een VIRM meerdere fietsbalkons, een 4-delige VIRM heeft er 2, dus 6 fietsplekken en een 6-delige heeft 3 fietsbalkons, dus 9 plekken. Er kunnen dus best op andere balkons in jouw trein nog plekken zijn geweest (tenzij jij die gecheckt hebt) waardoor aan werd gegeven dat er nog 3 plekken vrij zouden zijn. En die kunnen in theorie ook nog gereserveerd zijn nadat jij je reservering gemaakt hebt.

Misschien een beetje overbodig om te vragen, maar was er nog controle op reserveringen? Antwoord zal wel nee zijn.

Het werkt niet alleen als iedereen reserveert, maar ook als er controle op is. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil hier nog wel even mededelen dat het reserveren ook voor de reiziger erg makkelijk kan zijn. Zo kunnen we je informeren als de verwachte drukte toeneemt en laten we het je weten als je trein uitvalt. Op deze manier zien we – en jij als reiziger – vooraf hoe groot de verwachte drukte is in de trein. Maar ook of er ruimte is om je fiets mee te nemen.  

Maar dat werkt dus alleen als iedereen ook reserveert, of ‘aanmeldt’ zoals het in de proef heet.

Er zouden voordelen kunnen zijn aan reservering, maar ik zie ze nog niet.

Ik heb gereserveerd in een trein waar nog 3 plekken zouden zijn, maar trof een volle plek.

Raad eens wie gereserveerd heeft. Die achterste 2 waarschijnlijk niet.. De witte is van mij. 

Ondertussen werd ik met reservering al op het perron streng toegesproken en later via de intercom nog eens.

In Bosch konden 2 fietsers er niet meer bij.

En na deze rit stap ik in een boemel van Arriva, met ruim voldoende plek en zonder gedoe.


Volgens voorwaarden fiets meenemen mag er ook geen bagage op de fiets in de trein. Lezen wordt steeds minder gedaan 

Ik wil hier nog wel even mededelen dat het reserveren ook voor de reiziger erg makkelijk kan zijn. Zo kunnen we je informeren als de verwachte drukte toeneemt en laten we het je weten als je trein uitvalt. Op deze manier zien we – en jij als reiziger – vooraf hoe groot de verwachte drukte is in de trein. Maar ook of er ruimte is om je fiets mee te nemen.  

Maar dat werkt dus alleen als iedereen ook reserveert, of ‘aanmeldt’ zoals het in de proef heet.

Er zouden voordelen kunnen zijn aan reservering, maar ik zie ze nog niet.

Ik heb gereserveerd in een trein waar nog 3 plekken zouden zijn, maar trof een volle plek.

Raad eens wie gereserveerd heeft. Die achterste 2 waarschijnlijk niet.. De witte is van mij. 

Ondertussen werd ik met reservering al op het perron streng toegesproken en later via de intercom nog eens.

In Den Bosch konden 2 fietsers er niet meer bij.

En na deze rit stap ik in een boemel van Arriva, met ruim voldoende plek en zonder gedoe.

Reputatie 7
Badge +3

Het is bij NS nog een slagje vervelender/dommer dan overboekingen bij vliegreizen. Daar heb je soms het probleem dat er meer mensen een reservering hebben dan er plaatsen zijn. 

Bij NS verkopen ze via de automaat en de website fietskaartjes zonder reservering en laten ze de mensen die wel de moeite nemen om een reservering te maken aan hun lot over. Je krijgt zoveel incompetentie niet verzonnen. Het is ongetwijfeld het werk van mensen die nog nooit een fiets hebben meegenomen in de trein.

Wanneer je een plek reserveert dan mag je verwachten dat er een plaats voor je beschikbaar is. Als NS dat niet kan regelen dan kunnen we het geen reservering noemen. 

Als ik een kaartje reserveer voor de bioscoop of het theater dan verwacht niet ik dat er iemand op mijn gereserveerde plaats zit. En als dat wel zo is dan verwacht ik dat het personeel ingrijpt en mijn gereserveerde plaats vrijmaakt.

Reputatie 7

Hoppa… zomaar een willekeurig voorbeeld https://twitter.com/Moppersmurf7/status/1414654341772980227

Dat wil ik graag in de praktijk meemaken. Vandaag kon ik niet met de trein mee omdat 4 niet reserverende mensen de plekken innamen, de conducteur er bij kwam maar de mensen er niet uit wilden... ik moest maar een trein later nemen volgens de conducteur want de trein moest rollen.

Hoe zou een @Loes zoiets ‘oplossen’?

Daar was ik dus al bang voor. De brutalen hebben de halve wereld en zelf heb je braaf gereserveerd en kun je wachten op de volgende trein. O nee, die is ook volgeboekt. Nou, misschien over 3 uur kun je weer mee.

 

Net terug van een ritje naar Hoogkarspel v.v. Onderweg veel personeel gezien naast mij zittend in de 1e klas, geen controle gehad. Ook vrij veel fietsen gezien in de trein en op de stations. Puur uit belangstelling en in het kader van dit topic aan een aantal fietsers gevraagd of zij de fietsplek gereserveerd hadden. Meesten zeiden dat ze wel een kaartje hadden maar een reservering?? Wat is dat?? Totaal aan 5 reizigers met fiets gevraagd. Valt mij ook op dat er geen enkele ruchtbaarheid aan gegeven wordt. Op de stations wel veel keren het verplicht dragen van het mondkapje maar ik had inmiddels wel verwacht dat er ook iets zou worden omgeroepen over een verplichte fietsreservatie.

 

Maar nee niet dus. Ik verwacht komend weekend dus heel veel problemen m.b.t. het meenemen van de fiets. Met dank aan de NS.

Reputatie 6

Hoppa… zomaar een willekeurig voorbeeld https://twitter.com/Moppersmurf7/status/1414654341772980227

Dat wil ik graag in de praktijk meemaken. Vandaag kon ik niet met de trein mee omdat 4 niet reserverende mensen de plekken innamen, de conducteur er bij kwam maar de mensen er niet uit wilden... ik moest maar een trein later nemen volgens de conducteur want de trein moest rollen.

Hoe zou een @Loes zoiets ‘oplossen’?

Daar was ik dus al bang voor. De brutalen hebben de halve wereld en zelf heb je braaf gereserveerd en kun je wachten op de volgende trein. O nee, die is ook volgeboekt. Nou, misschien over 3 uur kun je weer mee.

Reputatie 7
Badge +3

De reservering moet eigenlijk voor het betreden van de trein dus gecheckt gaan worden.

Maar je kunt ook nog een reservering maken in de trein zelf, die bovendien al vertrokken is, dit kan tot 15 minuten in het verleden. Natuurlijk alleen wanneer er vrije fietsplekken zijn. En wanneer er geen vervangend ritnummer is, want dat probleem is er nog steeds.

 

 

@Macklobell

Ik ben het met @iMark eens, als ik een reiziger met reservering moet weigeren voor een reiziger zonder reservering, daar ben ik het niet mee eens. Alles wat ik mag oplossen, meld ik overigens door. Zo blijf ik duidelijk aan me werkgever melden wat er op de werkvloer gebeurd.

Andersom doe ik het niet, dus reiziger wil mee zonder reservering en ik heb geen plek, das een duidelijke nee. 

Reputatie 7

Het is geen reservering als NS geen plaats kan garanderen.

Het is werkelijk het domste wat NS in jaren heeft gedaan. Niet dat de lat erg hoog ligt maar dit slaat werkelijk alles. 

 
Ongeveer zo hoog???
 

 

×
 
 
 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is geen reservering als NS geen plaats kan garanderen.

Het is werkelijk het domste wat NS in jaren heeft gedaan. Niet dat de lat erg hoog ligt maar dit slaat werkelijk alles. 

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7

@Robert B

Ik kan je verzekeren dat ik zeer goed ben in improvisatie. We hebben onze richtlijnen en niet alles loopt soepel, dus ik had ervoor gezorgd dat iedereen mee zou kunnen. Ik weet hoe lastig het is om een reiziger uit een trein te krijgen, vandaar de improvisatie.

@Loes : Ik snap dat je goed bent in improviseren als ik zo de diverse topics doorlees. In deze denk ik dat je juist niet moet gaan improviseren. NS heeft aangegeven dat de vele fietsen voor overlast voor reizigers zorgen en heeft dit reserveringssysteem bedacht om dat te verbeteren. Als het personeel nu al weer fietsen illegaal gaat toelaten creëert dit voor de reizigers dus situaties die NS niet meer wil. 

 

De enige juiste werkwijze van de desbetreffende conducteur was dus inderdaad geweest om degene die niet gereserveerd hadden uit de trein te verwijderen en diegene die wel gereserveerd had toe te laten. De personen zonder reservering hadden in feite nooit mogen instappen. Dat dit overigens voor vervelende situaties gaat zorgen lijkt mij evident. Ik kan mij best wel voorstellen dat deze 4 reizigers niet zonder slag of stoot (hopelijk niet letterlijk) de trein gaan verlaten. Tot nu toe valt het aantal topics over dit onderwerp nog wel mee, maar ik denk dat dit recht evenredig is met de huidige weerssituatie in Nederland. Volgende week wordt mooi fietsweer voorspeld met de hele week temperaturen van zo'n 25 graden. 

 

Nu het kaartje ook weer in de automaat verkrijgbaar is denk ik dat er zeer veel fietsen in de trein gaan worden geladen. Het reserveringssysteem heeft helaas maar niet onverwacht ook nog de nodige kuren. De reservering moet eigenlijk voor het betreden van de trein dus gecheckt gaan worden. Ik kan mij indenken dat het personeel hier niet op zit te wachten, maar een reserveringssysteem invoeren en het vervolgens weer op zijn beloop laten is absoluut not done. Er wordt in dit land al veel te weinig gehandhaafd. Indien NS weigert te handhaven is de conclusie dat het reserveringssysteem bij deze ten grave is gedragen.

 

Tijd dus voor NS om eens wakker te schieten en actie te gaan ondernemen en het personeel hier op voor te bereiden. Ik heb niet de indruk dat er in de afgelopen periode hier aandacht aan is besteed.     

@Robert B 

Ik kan je verzekeren dat ik zeer goed ben in improvisatie. We hebben onze richtlijnen en niet alles loopt soepel, dus ik had ervoor gezorgd dat iedereen mee zou kunnen. Ik weet hoe lastig het is om een reiziger uit een trein te krijgen, vandaar de improvisatie.

Reputatie 7

In juli en augustus 

Dat de fiets niet mee mag in de spits is inmiddels wel bekend en ik denk dat de gemiddelde reiziger met fiets al gauw aan dat denkt en het stukje van verplicht reserveren al helemaal niet leest of anders doet alsof zijn neus bloedt.

In juli en augustus mag een fiets de hele dag mee, geen spitsbeperkingen… toch? :thinking:

Van 10 juli tot 15 september wél die reservering regelen, anders is je fietskaartje NIET geldig tenzij de conducteur een reservering voor je maakt, maar dan alleen voor die trein.

 

Ja staat inderdaad bij het derde blokje tekst van de in totaal 5 blokken tekst. Maar mijn vraag blijft dus waarom die 4 mensen zonder reservering dus niet uit de trein zijn gezet en de meneer met wel een reservering niet mee mocht. Misschien kan het directielid van NS die dit allemaal bedacht en in gang gezet heeft dat even hier uitleggen.

Badge +3

In juli en augustus 

Dat de fiets niet mee mag in de spits is inmiddels wel bekend en ik denk dat de gemiddelde reiziger met fiets al gauw aan dat denkt en het stukje van verplicht reserveren al helemaal niet leest of anders doet alsof zijn neus bloedt.

In juli en augustus mag een fiets de hele dag mee, geen spitsbeperkingen… toch? :thinking:

Van 10 juli tot 15 september wél die reservering regelen, anders is je fietskaartje NIET geldig tenzij de conducteur een reservering voor je maakt, maar dan alleen voor die ene trein.

Reputatie 7

Hoppa… zomaar een willekeurig voorbeeld https://twitter.com/Moppersmurf7/status/1414654341772980227

Dat wil ik graag in de praktijk meemaken. Vandaag kon ik niet met de trein mee omdat 4 niet reserverende mensen de plekken innamen, de conducteur er bij kwam maar de mensen er niet uit wilden... ik moest maar een trein later nemen volgens de conducteur want de trein moest rollen.

Hoe zou een @Loes zoiets ‘oplossen’?

Ik heb vandaag ook geconstateerd dat de fietstickets inderdaad weer in de automaten te verkrijgen zijn. Als NS nu één ding niet had moeten doen om het reserveren een kans van slagen te geven, dan is het dit wel. Ik heb ook nog een foto gemaakt van de lap tekst die er bij staat op de automaat, maar ik denk niet dat iemand die echt helemaal gaat lezen.

 

Dat de fiets niet mee mag in de spits is inmiddels wel bekend en ik denk dat de gemiddelde reiziger met fiets al gauw aan dat denkt en het stukje van verplicht reserveren al helemaal niet leest of anders doet alsof zijn neus bloedt. De gevolgen zijn dus ook gelijk duidelijk zoals Robert B aangeeft. Conducteur maakt zich er met een Jantje van Leiden vanaf en handelt verkeerd.

 

Ik moet wel zeggen dat zoals NS het nu geregeld heeft ik ook niet in de schoenen van de conducteur wil staan. Afijn deze van RobertB kan al rechtstreeks naar het Locov en de fietsersbond want NS weigert dus om het eigen beleid uit te voeren. 

 

Toch knap dat je dat al binnen 3 dagen na invoering al voor elkaar krijgt.

Badge +3

Hoppa… zomaar een willekeurig voorbeeld https://twitter.com/Moppersmurf7/status/1414654341772980227

Dat wil ik graag in de praktijk meemaken. Vandaag kon ik niet met de trein mee omdat 4 niet reserverende mensen de plekken innamen, de conducteur er bij kwam maar de mensen er niet uit wilden... ik moest maar een trein later nemen volgens de conducteur want de trein moest rollen.

Hoe zou een @Loes zoiets ‘oplossen’?

Reputatie 7

Ik denk oprecht dat de plekken al gereserveerd zijn. Het gaat dan niet meer. Als je bijvoorbeeld bij volgende week 14:27 uur kijkt, dan kan het wel, en ook in een IC.

Ik denk oprecht dat je hier onzin aan het vertellen bent. NS heeft helaas een zeer bedenkelijk track-record m.b.t. automatisering. Ook uit dit topic blijkt dat weer eens. 

Ik kom net terug van Schiphol en zag een jonge jongen met zijn fiets instappen. Ik denk persoonlijk dat hij geen fietskaartje had en al helemaal geen reservering, maar ja geen controle. Voor wat betreft @Marianne V. ik zou adviseren het advies van Momo te volgen. Van NS ga je toch geen zinnige reactie krijgen.  

Reputatie 7
Badge +3

Als ik @Marianne V. was,zou ik een reservering maken voor een reis met de sprinter, maar dan wel voor de tijd dat de IC vertrekt al op het perron staan. Dan kijken of er fietsen in de IC staan; zo ja jammer en dan de sprinter nemen, zo nee instappen met fiets en situatie uitleggen aan de HC (of eerst uitleggen en dan instappen) en de reservering met de sprinter laten vervallen. Niemand kan een reservering maken voor de IC, dus zou die leeg moeten zijn qua fietsen, tenzij anderen deze methode ook volgen. 

Reputatie 7
Badge +3

Alle plekken in alle IC's vandaag en morgen al gereserveerd? Als dat zo is dan zouden die reizen niet als vervallen in de Treinwijzer staan en zou er als aantal fietsplekken 0 moeten staan ipv helemaal niets.

En heb je behalve alleen gekeken in de reisplanner ook daadwerkelijk een fietsreservering gemaakt? Want als ik voor maandag de 19e via de reisplanner (waar staat dat er fietsplekken vrij zijn) echt een reservering wil maken, krijg ik weer die rode balk waarin wordt gezegd dat er iets mis is gegaan. En doe ik via de Treinwijzer krijg ik ook een foutmelding. Het lukt gewoon niet om in een IC met een aangepast ritnummer te reserveren, niet vandaag, niet morgen, niet vrijdag en ook niet volgende week maandag.  En verder volgende week rijden er alleen sprinters, want dan geen werkzaamheden meer en de IC stopt niet in Meppel.

En zoals al eerder vermeld, ik zie hetzelfde probleem bij aangepaste ritnummers bij andere werkzaamheden (getest voor de werkzaamheden Den Haag HS - Rotterdam) bij ritten van de 702200 serie en 705100. En zojuist ook nog even getest voor Rtd -Ut 25 juli als er een 700500 en 700600 rijdt ipv 500 en 600 serie, ook weer foutmeldingen.

 

Ik denk oprecht dat de plekken al gereserveerd zijn. Het gaat dan niet meer. Als je bijvoorbeeld bij volgende week 14:27 uur kijkt, dan kan het wel, en ook in een IC.

Reputatie 7
Badge +3

Aanmelden of reserveren voor een IC van Meppel naar Groningen (dus met een aangepast ritnummer vanwege werkzaamheden) kan nog steeds niet. In de reisplanner krijg je dan de melding dat er geen fietsplekken zijn en ook alleen een reis zonder fiets aanmelden kan niet. 

 

 

In de Treinwijzer staan nog steeds de ritten met een IC als vervallen.

Het oorspronkelijke ritnummer is inderdaad vervallen, maar daarvoor in de plaats is een nummer met 70 of 700 ervoor gekomen, alleen daarvoor is geen reservering of aanmelding te maken. 

De enige optie om wel te kunnen reserveren is voor een reis met een sprinter, want die rijden onder de normale ritnummers. Maar op deze manier zullen de sprinters misschien wel volgeboekt raken terwijl de fietsplekken van de IC's leeg blijven, want niemand kan daarvoor reserveren.

 

Aangezien er deze zomer best veel werkzaamheden zijn en daardoor ook allerlei treinen met aangepaste ritnummers, is het wel zaak dat dit zsm opgelost wordt. 

36 uur van tevoren is het materieel wat gaat rijden bekend, dus 36 uur van tevoren moet het lukken om te reserveren. Inmiddels is dat nu zover voor 13 juli dus ik ben benieuwd of Marianne V. het nu lukt. 

Reputatie 7
Badge +3

En wil je reserveren voor vandaag of morgen dan geeft de Treinwijzer zelfs aan dat de reis vervallen is.

 

 

Dat het waarschijnlijk ligt aan het aangepaste ritnummer ligt blijkt ook als je volgende weekend een reis wil reserveren van Rotterdam naar Vlissingen, dan zijn er werkzaamheden waardoor de 2200 daar een 702200 wordt en ook daar niet mogelijk te reserveren.

En ook dat weekend bij het pendeltreintje Gvc-GC (705100) is het niet mogelijk te reserveren. Wel weer tussen Dordrecht en Schiedam, waar gewoon de 5100 rijdt (geen 70 ervoor). 

Eerder gaf iemand al aan dat de klantenservice hem verteld had dat bij werkzaamheden het niet mogelijk is een reservering te maken, op deze manier klopt dat wel, als er een 70(0) ritnummer rijdt kan het niet. Op het deel waar het normale ritnummer rijdt is er niets aan de hand.

 

 

Reageer