beantwoord

Reserveren voor fiets in de trein



Toon eerste bericht

136 reacties

Reputatie 7

Uit het feit dat NS na afloop van de proef op 15 september nergens een triomfalistisch bericht heeft geplaatst over het fantastische succes van de proef kunnen we afleiden dat het een totale mislukking is geweest.

Ik vermoed dat ze bij NS hopen dat niemand ooit nog terugkomt op dit zeer slecht doordachte plan.

 

NS zou het fatsoen moeten hebben om dit dan ook gewoon te erkennen. Heeft te maken met een volwassen bedrijf te zijn, die ook mislukkingen erkent.

Reputatie 7
Badge +3

Uit het feit dat NS na afloop van de proef op 15 september nergens een triomfalistisch bericht heeft geplaatst over het fantastische succes van de proef kunnen we afleiden dat het een totale mislukking is geweest.

Ik vermoed dat ze bij NS hopen dat niemand ooit nog terugkomt op dit zeer slecht doordachte plan.

Reputatie 7

Fijn om te zien dat een mislukt experiment door de NS ook als mislukt beschouwd wordt. Dit systeem had alleen maar nadelen. 

 

Waaruit concludeer jij dat NS dit als een mislukt experiment ziet?? Dit zou tot 15 september lopen. Ik heb nog geen publicatie vanuit NS gezien dat dit als mislukt wordt ervaren. De reizigers met fiets vinden dit wel, maar dat is iets heel anders. 

Reputatie 2

Fijn om te zien dat een mislukt experiment door de NS ook als mislukt beschouwd wordt. Dit systeem had alleen maar nadelen. 

Badge +3

In de app staat een mededeling dat fietsen niet in de spits meegenomen mogen worden.

Dat is een reminder voor mensen die denken dat het nog zomerperiode is (juli en augustus). Wel vervelend dat je niet kunt wegklikken als ‘gelezen/ik snap het’. :sweat:

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij betreft hoeft NS niet toe te geven dat het een groot fiasco was. Het mislukte experiment mag ook stilletjes in het donkergrijze archief worden gemieterd. Zo lang we nooit maar dan ook nooit meer iets horen over het “reserveren” van fietsplaatsen.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7

Zou natuurlijk wel eens prettig zijn als NS erkent dat het hele fietsreserveringssysteem één groot fiasco was.

Reputatie 7
Badge +3

Er was nooit een optie om een fietsplaats te “reserveren”. Als alle plekken bezet waren in een trein kon je niet mee. Lekkere reservering.

Als ik in een restaurant een tafeltje reserveer dan wordt dat vrijgehouden door het personeel. NS deed trad nauwelijks tot niet op tegen de mensen zonder “reservering”.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +3

In de app staat een mededeling dat fietsen niet in de spits meegenomen mogen worden.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, daar staat nu 

  • Het aanmelden van een fietsplek is niet verplicht: aanmelden is vrijwillig. Je hebt met je aanmelding dezelfde rechten als reizigers zonder aanmelding.

En de optie om een fiets te reserveren vanuit de reisplanner is ook al verdwenen. Mooi, hopelijk komt het nooit meer terug. 

Badge +3

Dat kun je op de website nu al zien

Mooi zo, en op ns.nl/fiets komt het woord ‘reserveren’ ook al niet meer voor.

Reputatie 7
Badge +3

Dat kun je op de website nu al zien.

 

Badge +3

Vandaag de laatste dag… ben benieuwd wat je morgen op een automaat of de website/app te zien krijgt bij het kopen van een fietskaartje! :disappointed_relieved:

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag op dezelfde tijd als vrijdag weer met de trein vanaf Utrecht Overvecht. Er stond een grote mountainbike op de fietsplaats om 17:16 uur.

Er kwam zowaar nog een Hc langs in het treinstel. Die liep heel hard door naar de achterste cabine. De man maakte de indruk zeer dringende administratieve of andere werkzaamheden te moeten verrichten. In ieder geval belangrijker zaken dan controleren en handhaven.

Wat een farce.

Reputatie 7
Badge +3

Precies. Het heeft geen zin om allerlei regels te verzinnen wanneer er niet gehandhaafd wordt. Vooral voor de goedwillende burger is dat een grote ellende.

Bij NS denken ze net als in de politiek in Den Haag. Veel regels verzinnen en denken dat het dan geregeld is. Vervolgens te besodemieterd om budget vrij te maken voor handhaving.

NS zal echt iets moeten doen aan de controle van de regels

Hoezo controle? Alle regels zijn bij NS immers "eigen verantwoordelijkheid", waarbij je je ook kunt afvragen of de regelgeving niet is doorgeschoten. Een voorbeeld: stations moesten rookvrij worden, het gevolg is dat de rookzones zijn verwijderd en er nu weer overal op de perrons wordt gerookt.

Badge +3

Ooh? Boem, geld terug!

https://twitter.com/dbenshachar/status/1434580440896188419

Fijn dat je met je fiets geweigerd wordt vandaag @NS_online.. Kan ik m'n fietskaartje terugvragen?

@MoDe (via Twitter) Als je gereserveerd had en niet mee mocht dan zou het wel zo netjes zijn als jij geld terug krijgt.

Is al gebeurd, was netjes en snel geregeld.

Nu je fiets nog mee zien te regelen… :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Het controleren op fietsvervoerbewijzen en geldige vervoerstijden is al nauwelijks te doen wanneer er nooit gecontroleerd wordt. 

Afgelopen vrijdag (3 september) stond er iemand met een grote fiets in de trein die om 17.16 vertrok uit Utrecht Overvecht. Maar natuurlijk geen controle dus deze man kon zonder problemen reizen.

NS zal echt iets moeten doen aan de controle van de regels. 

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +4

Ik ben meer van het overdrachtelijke, :innocent:

Badge +3

The proof of the pudding is the eating.

Eat it from the floor (before your dog does it)… It’s still pudding!

Reputatie 7
Badge +4

Je hebt een steeds grotere categorie reizigers die alleen het eigenbelang ziet en zich door niets en niemand wil laten tegenhouden. Veel ellende in de trein heeft alles met het rücksichtlose nastreven van dit egocentrisme te maken. Loop het gedrag dat ergernis geeft maar na. Omkeringsdenken, zwartrijden, stiltecoupe, eersteklas, agressie en bedreiging, het komt er allemaal uit voort.

Ik doe wat ik wil en waag dat niet tegen te houden, ik negeer dat en anders word ik agressief. En uiteraard dien ik een kllllacht in, de asoboete in de praktijk, als een conducteur me dwarsboomt. Een soort vulgair existentialisme.

 

Met dit systeem roep je ellende op, in plaats van een probleem op te lossen. Andere mensen pakken toch de plek, het is feitelijk geen reserveren en als je niet mee kunt moet je je opnieuw aanmelden. Ik begrijp best dat men dan een andere trein neemt, waarvoor geen aanmelding heeft plaats gevonden en dat zijn degenen die dat wel deden weer terecht boos. Dan is de cirkel rond en uiteraard ten koste van de mensen die het wel netjes deden.

 

Je koopt een fietskaartje en je ziet wel of je mee kan,- dus zoals het was - geeft veel minder problemen. Arriva doet het ook zo. Het systeem dat er nu is bij NS,  kan goed bedoeld zijn, maar het werkt niet.

The proof of the pudding is the eating.

Badge +3

Voor de conducteurs ook niet te doen vaak. De wijze waarop ze bejegend worden als het eigenbelang van de reiziger wordt aangetast, is vaak stuitend. Kennelijk is dan alles geoorloofd.

Vanuit de conducteurs is het blijkbaar ook gewoon ‘geoorloofd’ om mensen met een reservering te weigeren ‘omdat het al vol staat’, zonder verdere actie of uitleg.

Terecht dat reizigers (de goeden) daar ‘stuitend boos’ over kunnen worden… en dat roept een conducteur die je weigert het dus min of meer over zichzelf af. En dat heeft weinig met ‘eigenbelang’ van de reizigers in kwestie te maken (want wij hebben een reservering!), of toch wél?

Ja en nee. We moeten ‘rollen’ en geen tijd (of geen zin?) om te kijken van wie al die fietsen zijn, en of ze wel of niet een reservering hebben?! En daar sta je dan, mét je reservering.

Zonder dat hele aanmeld/reserveren circus zou ‘helaas, vol’ een normaal antwoord zijn, en (volgens mij) op veel meer begrip kunnen rekenen.

Reputatie 7
Badge +4

Het systeem is van controle afhankelijk. Er zijn echter veel te veel mensen die zich nergens aan houden en dan wordt het voor de controleurs ook niet eenvoudiger. Ik heb maar een paar reizen met de fiets gemaakt en aangemeld, dat ging goed en er werd door de controleurs ook naar gekeken. Maar ja als het goed gaat, wordt hier natuurlijk nooit gemeld. Bij NS ging het net zo goed als bij Arriva.

Het was een rustige trein en die had ik er ook op uitgezocht. Maar ja, drukke treinen, veel aanbod en mensen die zich nergens wat van aantrekken, dan wordt het moeilijk en snel onbeheersbaar. Voor de conducteurs ook niet te doen vaak. De wijze waarop ze bejegend worden als het eigenbelang van de reiziger wordt aangetast, is vaak stuitend. Kennelijk is dan alles geoorloofd.

 

 

Er zal vast een evaluatie komen, ik ben benieuwd. Men zal toch de oude situatie tegen de nieuwe moeten afzetten. Het kan natuurlijk ook dat dit in de praktijk al staand beleid is en sowieso niet meer wordt teruggedraaid.

Reputatie 7
Badge +3

Het middel is erger dan de kwaal.


Dat weet ik niet. Zonder reservering staan de treinen nog voller met fietsen en kun je soms niet fatsoenlijk in/uitstappen. Je zal je aansluiting maar missen door het gestuntel met fietsen in het halletje zonder fietsplaats. Maar door geen controle uit te voeren op de reserveringen lijden de goeden onder de kwaden.

 

Reputatie 7
Badge +3

Zelden zo'n slecht uitgewerkt plan gezien bij NS. En dat wil best wat zeggen.

Welk bedrijf haalt het in het hoofd om “reserveringen” te administreren en vervolgens niet te regelen dat wanneer mensen op de gereserveerde tijd komen met hun fiets de plaatsen niet vrij te maken voor de mensen met reservering?

Reageer