beantwoord

Reserveren voor fiets in de trein



Toon eerste bericht

136 reacties

Reputatie 7

Op www.locov.nl is het advies te lezen van de consumentenorganisaties. Er wordt eigenlijk geen spaan heel gelaten van het voorstel van NS.

Reputatie 7
Badge +3

 

10) Hoe gaat het treinpersoneel controleren op reservering als je geen smartphone hebt, je de reservering onderweg (bv voor de terugreis of na vervallen van een triein) via de klantenservice hebt gemaakt, de bevestigingsmail naar je opgegeven emailadres is gestuurd en jij zonder smartphone die mail dus niet bij je hebt en niet kan laten zien aan het treinpersoneel? 

Dat is een goede vraag! Vermoedelijk zijn dit niet heel veel reizigers en kunnen ze wellicht door de balie laten reserveren en de reservering daar uit laten printen. 

 

Waarbij er natuurlijk veel meer stations zijn zonder balie dan met. Je zou dan alleen terug kunnen reizen vanaf een station waar wel een balie is. En als je onderweg een overstap mist door vertraging of uitval heb je niet voor het uitkiezen of dat op een station met balie is. 

En op deze manier zullen het vermoedelijk inderdaad weinig reizigers worden, want deze potientiele reiziger met fiets en zonder smartphone heeft haar mogelijke plannen om met de fiets weg te gaan intussen maar ver weg in de koelkast gezet.

 

16) Kan reserveren ook via de infozuil zodat niet je hele beltegoed op gaat en je zo die 25% korting op je fietskaartje al 3 keer kwijt bent?

Een infozuil is geen klantenservicekanaal, dus helaas niet. Dit kan gelukkig ook op andere manieren dan bellen.

Degenen die via de klantenservice reserveren omdat ze geen smartphone hebben kunnen niet even twitteren of chatten. 

 

5) In elke trein 4 fietsplaatsen beschikbaar? Gaan alle treinen waar officieel per treinstel maar 2 fietsplekken zijn dan met dubbele stellen rijden? Gaat dan om ICM en sprinters als SNG en FLIRT + SLT-4's waar al een toilet is ingebouwd. 

De plannen voor de proef worden op dit moment voorgelegd aan de reizigersorganisaties. Deze tekst is wat we tot nu toe weten en over de dienstregeling dan is nog niks bekend. Voor nu mag ik er dus alleen maar vanuit gaat dat dit zo is, omdat dit zo beschreven staat. Maar dat is een aanname.

10) Hoe gaat het treinpersoneel controleren op reservering als je geen smartphone hebt, je de reservering onderweg (bv voor de terugreis of na vervallen van een triein) via de klantenservice hebt gemaakt, de bevestigingsmail naar je opgegeven emailadres is gestuurd en jij zonder smartphone die mail dus niet bij je hebt en niet kan laten zien aan het treinpersoneel? 

Dat is een goede vraag! Vermoedelijk zijn dit niet heel veel reizigers en kunnen ze wellicht door de balie laten reserveren en de reservering daar uit laten printen. 

16) Kan reserveren ook via de infozuil zodat niet je hele beltegoed op gaat en je zo die 25% korting op je fietskaartje al 3 keer kwijt bent?

Een infozuil is geen klantenservicekanaal, dus helaas niet. Dit kan gelukkig ook op andere manieren dan bellen.

Op hoeveel stations waar NS op rijdt zijn er balies dan?

Tussen bijvoorbeeld Zwolle en Amersfoort geen één.

 

Reputatie 6

Zoals eerder gezegd ben in principe niet tegen het moeten reserveren van fietsplaatsen. Ik heb wel ernstige twijfels of deze pilot niet zeker een jaar te vroeg komt. Ik kan me niet voorstellen dat NS dit in een maand waterdicht geregeld krijgt. Bovendien krijg met een pilot in de zomer van 2021, dus tijdens versoepelingen na een pandemie, een nogal vertekend beeld van het gebruik. Zo zullen er deze zomer hoogstwaarschijnlijk veel minder buitenlandse toeristen zijn.

Het wordt nog wat wanneer dit door de Hc’s in goede banen geleid moet worden. Die moeten terug naar de basis en echt gaan controleren op geldige reserveringen en kaartjes.

Verder druist verplicht reserveren totaal in tegen de flexibele manier waarop in Nederland met de trein gereisd wordt. Ook is het hoogst opmerkelijk dat dit een solo-actie van NS is zonder de andere spoorvervoerders.

Vooralsnog vooral een verkeerde oplossing voor een probleem dat relatief heel klein in omvang is. De werkelijke oplossing? Meer fietsplaatsen in de treinen. Ik zie vooral mogelijkheden in de flexibele benutting van ruimte in de treinen door (veel) meer klapstoelen te plaatsen. In de spitsuren kan daar gezeten worden, in de daluren zijn het fietsplaatsen. 

Geven die HC's dat dan ook door aan de onder hen geplaatste conducteurs? Of zijn die Hoofd van Niks?

Badge +3

In de app staat een mededeling dat fietsen niet in de spits meegenomen mogen worden.

Dat is een reminder voor mensen die denken dat het nog zomerperiode is (juli en augustus). Wel vervelend dat je niet kunt wegklikken als ‘gelezen/ik snap het’. :sweat:

Reputatie 7
Badge +4

...

Reputatie 7
Badge +3

Mits gekoppeld aan strikte controle en handhaving ben ik niet tegen verplicht reserveren van een fietsplaats. Als de kaartjes strikt gereguleerd worden, dus alleen een kaartje met reservering, dan lijkt me dat op zich een verbetering. Het is natuurlijk meteen ontmoedigingsbeleid om zelfs maar te overwegen om je fiets een keer mee te nemen voor een dagje weg. Zeker als je er niet zeker van bent op welk tijdstip je wilt terugreizen.

Het huidige aanmelden is voor zowel een wassen neus als een nachtmerrie. 

De enige manier waarop dit een beetje zou kunnen werken is door het strikt onmogelijk te maken om zonder reservering een fietskaartje te kopen. Dan nog zullen er handige Harry’s zijn die gewoon voor een ander tijdstip reserveren en brutaalweg de trein nemen die volgeboekt was.

Badge +3

Och ja, deze zin alleen al:

  • Reizigers die een fietsticket kopen in de kaartverkoopautomaat worden in en/of op de automaat voor hun verplichte reservering verwezen naar Treinwijzer en klantenservice, waar ze zoals eerder vermeld desgewenst anoniem kunnen reserveren.

Ik wil dat wel eens in zijn werk zien, net als een bord bij een lunchroom hier

“Lieve allemaal, we hebben jullie enorm gemist! Bel, app of mail ons gerust helemaal suf, maar 'reserveren’ aan de deur mag ook hoor”

En dan kan je bij drukte kiezen voor take-out of wachten op een plekje.

Reputatie 7
Badge +3

Ik mag hopen dat ik geen fietspech krijg tijdens een lange fietstocht die ik vanaf huis gestart ben, zonder smartphone/internet wordt het kilometers teruglopen.

“Geen verplichte reservering fiets meenemen in de trein”??. Let op alle trajecten zijn gelijk maar sommige trajecten zijn meer gelijk dan de andere. Ik heb wel begrepen dat fietsvervoer op dit traject (toch ook NS?) in de spits is toegestaan en verder gratis is, maar dat wanneer ik met fiets en NS fietskaartje in de trein stap en niet heb gereserveerd ik kans op een boete maak. Dat moet je allemaal maar weten ...

 

Badge +3

Joh, de eerste kaartautomaat die die info geeft (en ook in het Engels graag!) wil ik zien.

Reageer