Skip to main content

Hoi,

Wij wilden graag met de fiets reizen in de trein. We moesten nog een uur wachten op de trein en hebben toen gekeken of het mogelijk was om met de fiets de trein in te kunnen. Er werd aangegeven dat we de fietsen konden aanmelden voor die specifieke treinrit en dat er nog 2 plekken vrij waren. Dit hebben wij gedaan. Ook hebben we een kaartje gereserveerd. Je raadt het al, toen de trein eenmaal kwam, zat hij te vol en mochten we er niet bij van de conducteur. Konden we weer een uur wachten.

Dus mijn vraag: waar dient deze functie voor?

Het neemt geen stress weg bij reizigers met een fiets. Integendeel, het geeft alleen maar meer stress, frustratie en het gevoel dat je verkeerde informatie hebt ontvangen. Natuurlijk stonden er disclaimers dat het aanmelden geen recht geeft op een plekje, maar als er staat aangegeven dat er twee plekjes vrij zijn, zul je verwachten als reiziger dat je je fiets kwijt kan. Het zorgt voor erg veel werwarring en ook frustratie.

Groet.

Het is geen reservering als NS geen plaats kan garanderen.

Het is werkelijk het domste wat NS in jaren heeft gedaan. Niet dat de lat erg hoog ligt maar dit slaat werkelijk alles. 

 
Ongeveer zo hoog???
 

 

×
 
 
 

 


Hoppa… zomaar een willekeurig voorbeeld https://twitter.com/Moppersmurf7/status/1414654341772980227

Dat wil ik graag in de praktijk meemaken. Vandaag kon ik niet met de trein mee omdat 4 niet reserverende mensen de plekken innamen, de conducteur er bij kwam maar de mensen er niet uit wilden... ik moest maar een trein later nemen volgens de conducteur want de trein moest rollen.

Hoe zou een @Loes zoiets ‘oplossen’?

Daar was ik dus al bang voor. De brutalen hebben de halve wereld en zelf heb je braaf gereserveerd en kun je wachten op de volgende trein. O nee, die is ook volgeboekt. Nou, misschien over 3 uur kun je weer mee.


Ik wil hier nog wel even mededelen dat het reserveren ook voor de reiziger erg makkelijk kan zijn. Zo kunnen we je informeren als de verwachte drukte toeneemt en laten we het je weten als je trein uitvalt. Op deze manier zien we – en jij als reiziger – vooraf hoe groot de verwachte drukte is in de trein. Maar ook of er ruimte is om je fiets mee te nemen.  

Maar dat werkt dus alleen als iedereen ook reserveert, of ‘aanmeldt’ zoals het in de proef heet.

Er zouden voordelen kunnen zijn aan reservering, maar ik zie ze nog niet.

Ik heb gereserveerd in een trein waar nog 3 plekken zouden zijn, maar trof een volle plek.

Raad eens wie gereserveerd heeft. Die achterste 2 waarschijnlijk niet.. De witte is van mij. 

Ondertussen werd ik met reservering al op het perron streng toegesproken en later via de intercom nog eens.

In Bosch konden 2 fietsers er niet meer bij.

En na deze rit stap ik in een boemel van Arriva, met ruim voldoende plek en zonder gedoe.


Volgens voorwaarden fiets meenemen mag er ook geen bagage op de fiets in de trein. Lezen wordt steeds minder gedaan 


Maar dat werkt dus alleen als iedereen ook reserveert, of ‘aanmeldt’ zoals het in de proef heet.

Er zouden voordelen kunnen zijn aan reservering, maar ik zie ze nog niet.

Ik heb gereserveerd in een trein waar nog 3 plekken zouden zijn, maar trof een volle plek.

Raad eens wie gereserveerd heeft. Die achterste 2 waarschijnlijk niet.. De witte is van mij. 

Ondertussen werd ik met reservering al op het perron streng toegesproken en later via de intercom nog eens.

In Den Bosch konden 2 fietsers er niet meer bij.

En na deze rit stap ik in een boemel van Arriva, met ruim voldoende plek en zonder gedoe.

Als die witte van jou is, stonden er dus 2 fietsen voor jij je fiets er plaatste. In een VIRM wordt er per fietsbalkon gerekend met 3 plekken, wat betekent dat met die 2 achterste fietsen er dus nog plek was voor 1 fiets, de plek was dus niet vol. De rood-zwarte fiets die voor jouw fiets is geplaatst, was dan als 4e wel teveel. Maar als alle 4 de fietsen dicht op elkaar worden neergezet hoeft het niet echt tot overlast te leiden, wat een belangrijke reden was voor deze pilot.

Daarnaast heeft een VIRM meerdere fietsbalkons, een 4-delige VIRM heeft er 2, dus 6 fietsplekken en een 6-delige heeft 3 fietsbalkons, dus 9 plekken. Er kunnen dus best op andere balkons in jouw trein nog plekken zijn geweest (tenzij jij die gecheckt hebt) waardoor aan werd gegeven dat er nog 3 plekken vrij zouden zijn. En die kunnen in theorie ook nog gereserveerd zijn nadat jij je reservering gemaakt hebt.

Misschien een beetje overbodig om te vragen, maar was er nog controle op reserveringen? Antwoord zal wel nee zijn.

Het werkt niet alleen als iedereen reserveert, maar ook als er controle op is. 


Zelden zo'n slecht uitgewerkt plan gezien bij NS. En dat wil best wat zeggen.

Welk bedrijf haalt het in het hoofd om “reserveringen” te administreren en vervolgens niet te regelen dat wanneer mensen op de gereserveerde tijd komen met hun fiets de plaatsen niet vrij te maken voor de mensen met reservering?


Het middel is erger dan de kwaal.


Dat weet ik niet. Zonder reservering staan de treinen nog voller met fietsen en kun je soms niet fatsoenlijk in/uitstappen. Je zal je aansluiting maar missen door het gestuntel met fietsen in het halletje zonder fietsplaats. Maar door geen controle uit te voeren op de reserveringen lijden de goeden onder de kwaden.

 


Het systeem is van controle afhankelijk. Er zijn echter veel te veel mensen die zich nergens aan houden en dan wordt het voor de controleurs ook niet eenvoudiger. Ik heb maar een paar reizen met de fiets gemaakt en aangemeld, dat ging goed en er werd door de controleurs ook naar gekeken. Maar ja als het goed gaat, wordt hier natuurlijk nooit gemeld. Bij NS ging het net zo goed als bij Arriva.

Het was een rustige trein en die had ik er ook op uitgezocht. Maar ja, drukke treinen, veel aanbod en mensen die zich nergens wat van aantrekken, dan wordt het moeilijk en snel onbeheersbaar. Voor de conducteurs ook niet te doen vaak. De wijze waarop ze bejegend worden als het eigenbelang van de reiziger wordt aangetast, is vaak stuitend. Kennelijk is dan alles geoorloofd.

 

 

Er zal vast een evaluatie komen, ik ben benieuwd. Men zal toch de oude situatie tegen de nieuwe moeten afzetten. Het kan natuurlijk ook dat dit in de praktijk al staand beleid is en sowieso niet meer wordt teruggedraaid.


Voor de conducteurs ook niet te doen vaak. De wijze waarop ze bejegend worden als het eigenbelang van de reiziger wordt aangetast, is vaak stuitend. Kennelijk is dan alles geoorloofd.

Vanuit de conducteurs is het blijkbaar ook gewoon ‘geoorloofd’ om mensen met een reservering te weigeren ‘omdat het al vol staat’, zonder verdere actie of uitleg.

Terecht dat reizigers (de goeden) daar ‘stuitend boos’ over kunnen worden… en dat roept een conducteur die je weigert het dus min of meer over zichzelf af. En dat heeft weinig met ‘eigenbelang’ van de reizigers in kwestie te maken (want wij hebben een reservering!), of toch wél?

Ja en nee. We moeten ‘rollen’ en geen tijd (of geen zin?) om te kijken van wie al die fietsen zijn, en of ze wel of niet een reservering hebben?! En daar sta je dan, mét je reservering.

Zonder dat hele aanmeld/reserveren circus zou ‘helaas, vol’ een normaal antwoord zijn, en (volgens mij) op veel meer begrip kunnen rekenen.


Het controleren op fietsvervoerbewijzen en geldige vervoerstijden is al nauwelijks te doen wanneer er nooit gecontroleerd wordt. 

Afgelopen vrijdag (3 september) stond er iemand met een grote fiets in de trein die om 17.16 vertrok uit Utrecht Overvecht. Maar natuurlijk geen controle dus deze man kon zonder problemen reizen.

NS zal echt iets moeten doen aan de controle van de regels. 

 
 
×
 
 
 

Ooh? Boem, geld terug!

https://twitter.com/dbenshachar/status/1434580440896188419

Fijn dat je met je fiets geweigerd wordt vandaag @NS_online.. Kan ik m'n fietskaartje terugvragen?

@MoDe (via Twitter) Als je gereserveerd had en niet mee mocht dan zou het wel zo netjes zijn als jij geld terug krijgt.

Is al gebeurd, was netjes en snel geregeld.

Nu je fiets nog mee zien te regelen… :sweat_smile:


NS zal echt iets moeten doen aan de controle van de regels

Hoezo controle? Alle regels zijn bij NS immers "eigen verantwoordelijkheid", waarbij je je ook kunt afvragen of de regelgeving niet is doorgeschoten. Een voorbeeld: stations moesten rookvrij worden, het gevolg is dat de rookzones zijn verwijderd en er nu weer overal op de perrons wordt gerookt.


Vandaag de laatste dag… ben benieuwd wat je morgen op een automaat of de website/app te zien krijgt bij het kopen van een fietskaartje! :disappointed_relieved:


Dat kun je op de website nu al zien

Mooi zo, en op ns.nl/fiets komt het woord ‘reserveren’ ook al niet meer voor.


In de app staat een mededeling dat fietsen niet in de spits meegenomen mogen worden.


Er was nooit een optie om een fietsplaats te “reserveren”. Als alle plekken bezet waren in een trein kon je niet mee. Lekkere reservering.

Als ik in een restaurant een tafeltje reserveer dan wordt dat vrijgehouden door het personeel. NS deed trad nauwelijks tot niet op tegen de mensen zonder “reservering”.

 
 
×
 
 
 

In de app staat een mededeling dat fietsen niet in de spits meegenomen mogen worden.

Dat is een reminder voor mensen die denken dat het nog zomerperiode is (juli en augustus). Wel vervelend dat je niet kunt wegklikken als ‘gelezen/ik snap het’. :sweat:


Fijn om te zien dat een mislukt experiment door de NS ook als mislukt beschouwd wordt. Dit systeem had alleen maar nadelen. 


Fijn om te zien dat een mislukt experiment door de NS ook als mislukt beschouwd wordt. Dit systeem had alleen maar nadelen. 

 

Waaruit concludeer jij dat NS dit als een mislukt experiment ziet?? Dit zou tot 15 september lopen. Ik heb nog geen publicatie vanuit NS gezien dat dit als mislukt wordt ervaren. De reizigers met fiets vinden dit wel, maar dat is iets heel anders. 


Uit het feit dat NS na afloop van de proef op 15 september nergens een triomfalistisch bericht heeft geplaatst over het fantastische succes van de proef kunnen we afleiden dat het een totale mislukking is geweest.

Ik vermoed dat ze bij NS hopen dat niemand ooit nog terugkomt op dit zeer slecht doordachte plan.

 

NS zou het fatsoen moeten hebben om dit dan ook gewoon te erkennen. Heeft te maken met een volwassen bedrijf te zijn, die ook mislukkingen erkent.


Off-topic maar lachwekkend: Keolis/Blauwnet heeft (Zwolle) iets soortgelijks, met het verschil tussen aanmelden en reserveren: https://twitter.com/KeolisNED/status/1444327002270572545

Je moet reserveren voor een (buurt)bus want anders rijdt die misschien niet!

Reiziger: En lijn 3 moet je reserveren tegenwoordig vanaf het station.. ook handig


Keolis: Op rustige momenten is dat inderdaad noodzakelijk. Zo voorkomen we dat we rijden met lege bussen of dat er helemaal geen reismogelijkheid meer is. ^Noah


Ik: Reserveren voor rustige momenten? Dat klinkt als 'aanmelden' en als het druk is geen gereserveerde plek? Lijkt de NS wel met fietsen van 1 juli - 15 september! Hopeloos mislukt, en geen evaluatie dit gaan we gewoon nooit meer doen dus! :joy:


Keolis: Nee Robert, dit is totaal iets anders. Het gaat hier om reserveerRRReis, onze variant op de belbus. Daar is reserveren noodzakelijk omdat er anders simpelweg geen bus komt. ^Noah


Reiziger: Ja maar op een wedstrijddag van PEC is dat geen rustig moment. Volgens mij handiger om dan standaard een bus in te zetten op dit soort dagen. Terug ook.. nu een eindje lopen in de regen.

Maar goed, de hint is duidelijk:

De suggestie dat er op wedstrijddagen een vaste bus moet rijden ga ik doorgeven. Dat klinkt als iets logisch wat te regelen moet zijn. ^Noah


Hmm, hier zijn ze me kwijt (nog steeds off-topic):

Op de stations mogen ze prima mee, dat is ook het hele punt van niet reserveren op de stations (Zwolle, Apeldoorn en Harderwijk). Als je vanuit de wijk naar t station wil, is het wel verplicht, omdat de bus anders helemaal niet rijdt.

Iemand:

Vorige keer had ik niet gereserveerd omdat ik het niet wist en mochten we gewoon mee.

Ruben:

Hangt er vanaf. Vanaf de stations is reserveren over het algemeen niet noodzakelijk, daar zal de bus op vertrektijd gewoon staan. Alleen als er 10 mensen tegelijk komen wordt het te krap.

Fiets past sowieso niet in een belbusje </einde off-topic> maar over het verschil tussen reserveren en aanmelden is het laatste woord dus nog niet gesproken blijkbaar. :sweat_smile:

 


Uit het feit dat NS na afloop van de proef op 15 september nergens een triomfalistisch bericht heeft geplaatst over het fantastische succes van de proef kunnen we afleiden dat het een totale mislukking is geweest.

Ik vermoed dat ze bij NS hopen dat niemand ooit nog terugkomt op dit zeer slecht doordachte plan.

 

NS zou het fatsoen moeten hebben om dit dan ook gewoon te erkennen. Heeft te maken met een volwassen bedrijf te zijn, die ook mislukkingen erkent.

 

Conclusie: NS doet er het zwijgen toe. Kortom geen volwassen bedrijf.

Fijn dat je je eigen berichten kan onderstrepen. De NS hoeft overigens niets. Volwassen of niet.


En dat terwijl we nog steeds in afwachting zijn van de evaluatie van NS! 

Maar goed nieuws is het natuurlijk wel.


Ik zie zojuist dit op Twitter:

https://twitter.com/wim_bot/status/1494309065043947520

 

Niet zo vreemd want die "reservering" bleek geen reservering te zijn.

Wie niet "reserveerde" kon ook gewoon mee. 

 


Bij NS hebben ze bij dit project nooit begrepen wat het woord reserveren eigenlijk betekent. Men heeft maar wat aangeluld en de consequenties niet overzien.

Wanneer ik in een restaurant een tafeltje reserveer dan zet het personeel een bordje met “gereserveerd” op die tafel en stuurt het personeel mensen die daar toch gaan zitten weg. Dat is reserveren. Niet het krakkemikkige “aanmelden” dat een volkomen zinloze exercitie bleek te zijn. 

Als het in de zomer te druk is met fietsen in de trein dan haal je in de zomer stoelen weg om extra ruimte te maken voor de fietsen. Dat is de enige structurele oplossing.


Reageer