In zo'n geval met vertraging krijg je volgens mij een mail dat je reservering/treinreis is komen te vervallen of zo, dan moet je dus een nieuwe reservering maken voor volgende aansluitende trein, waar misschien al uren eerder of de dag ervoor al anderen een resevering voor hebben gemaakt dus moet je maar afwachten of daar nog plek is. En misschien hebben of krijgen die mensen een zelfde probleem met vertraging of uitval van een andere trein maar staat die reservering voorlopig nog maar gaan die mensen die trein niet halen en blijft er dus een gereserveerde plek leeg die jij niet kan reseveren.
De verplichte reservering zou voor meer zekerheid moeten zorgen dat je een plek voor je fiets hebt, maar bij vertraging of uitval schiet je er niets mee op. Plus dat je in die situaties dus wel toegang tot MijnNS moet hebben anders kun je helemaal niets.
De Fietsersbond is er net als Rover tegen.
“Het is onbegrijpelijk dat juist nu NS zo verlegen zit om reizigers, wordt besloten de fietser te weren”, stelt Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. “Het is soms onmogelijk in te schatten hoe lang een fietstocht precies duurt, juist voor deze groep reizigers is het van belang spontaan de trein in te kunnen stappen”.
Voor zover ik begrijp krijg je 25% korting op je fietskaartje bij het aanmelden/reserveren voor je treinrit.
Maar dat gaat natuurlijk niet werken zolang anderen gewoon zonder die reservering ook een fiets met bijbehorend kaartje (zonder korting) mee mogen nemen.
Bovendien moet je bij reserveren heel zeker weten dat je een bepaalde trein gaat nemen, en niet eentje van 10/15/30 minuten eerder of later.
Met name bij 6 (of meer!) treinen per uur stappen mensen natuurlijk bij voorkeur in de eerste die voor komt rijden, of de volgende als ze een trein te druk vinden. Moet je je reservering weer gaan verzetten!
Dat gaat hem dus niet worden. En inderdaad, wie gaat er op controleren bij het instappen of je wel een reservering hebt? En welke reiziger met niet gereserveerde fiets moet er dan eventueel uit?
Met die korting probeert NS het nog een beetje aantrekkelijk te maken, maar het komt neer op nog geen 2 euro per fiets.
Ik ben echt niet iemand die meerdere keren per jaar een fiets meeneemt, tot nu pas 2 keer gedaan. Maar bij allebei de keren moest ik wel per rit 3 of 4 keer overstappen, met dus ook al die keren het risico dat je een overstap niet haalt. En voor de terugreis had ik allebei de keren een andere trein dan ik van tevoren thuis bedacht had. In totaal was het slechts bij 1 trein het geval dat alle fietsplekken vol waren en ik een volgende trein moest nemen, een kwartier later en daardoor ook via een andere route. En bij 1 andere trein was het zo dat mijn fiets en 2 andere fietsen correct op de fietsplek stonden, die daarmee vol was, en er later nog 1 reiziger een fiets overdwars op het balkon zette.
Inderdaad, als je geen smartfoon/internettoegang onderweg hebt hoe heb je dan bewijs dat je een reservering hebt? Die mail met de reserveringsbevestiging zie ik pas als ik weer thuis ben en kan ik dan onderweg niet laten zien. Dat heeft dan alleen zin als je die email nog ergens kan uitprinten en meenemen.
En dan ook graag via de klantenservice via de servicezuil op het station ipv dat je hele beltegoed op gaat aan minuten in de wacht hangen? Want op veel stations heb je geen balie en dat zullen er met de bezuinigingen alleen maar minder worden.
In die adviesaanvraag zie ik ook staan:
- Reserveren kan met een NS-account, en ook anoniem.
Dan reserveer ik toch lekker 's morgens voor ik weg ga alvast voor de terugreis meerdere reizen anoniem, op verschillende tijden, neem een stapeltje uitgeprinte emails mee en bij controle is er vast wel eentje voor een juiste trein bij. Of laat eigenlijk ook maar, mijn hele lust tot reizen met een fiets is vandaag al verdwenen door dit plan.
Ik moet zeggen dat ik 25% korting best een substantieel bedrag vind.
Maar verder:
- Volgens Treinreiziger.nl kun je geen boete krijgen als je niet hebt gereserveerd. Hooguit kun je de trein worden uitgezet. Bij een gemiste trein is er dus niet zo'n groot probleem. Hoe groot is de kans dat je een conducteur tegenkomt tegenwoordig?
- Het aantal fietsplekken in de trein wordt veelal wat laag ingeschat. In een ICM kunnen vaak wel drie fietsen staan. Grote kans dus dat er bij vertraging ruimte is in de trein.
- Hopelijk voorkomt dit de nare situatie dat er zes fietsen op het perron staan en er vier meekunnen.
- Kan de NS alsjeblieft wel boetes geven aan mensen die weigeren hun bagage van hun fiets af te halen?
Hoi Jan, Je schrijft.
- Het aantal fietsplekken in de trein wordt veelal wat laag ingeschat. In een ICM kunnen vaak wel drie fietsen staan. Grote kans dus dat er bij vertraging ruimte is in de trein.
@Jan Haverkamp : Ik heb in het verleden best wel vaak de fiets meegenomen naar de veluwe. Dit is gewoon een drama. Heb het wel meegemaakt dat ik niet mee kon en in de daaropvolgende trein ook niet. Toen ik in de tweede trein ook niet mee kon ben ik maar naar Putten gefietst om aldaar een sprinter te nemen. (daar konden in het verleden wel heel veel fietsen in.) In veel sprinters is nu op de fietsplekken een toilet ingebouwd en dit heeft ervoor gezorgd dat ook in de sprinters nog maar zeer beperkt fietsplekken aanwezig zijn.
Omtrent de boetes bij weigering de bagage te verwijderen: Bij mijn laatste 10 lange treinreizen heb ik slechts één keer controle gehad dus ik verwacht daar niet veel van.
Komend weekend wordt voor het eerst sinds lange tijd goed weer voorspeld. Ik verwacht dit weekend dan ook veel fietsen in de trein. Ben benieuwd hoe e.e.a. gaat verlopen.
Pilot verplichte fietsreservering via Treinwijzer
Sinds afgelopen zomer vraagt NS aan reizigers om hun fiets vooraf aan te melden. Verreweg de meeste reizigers doen dit: gedurende de proef in 2020 was dit gemiddeld 70%. Deze fietsaanmelding geeft echter geen zekerheid op een plek in de trein. Dat willen we veranderen. NS wil daarom starten met een proef waarin reizigers die een fiets willen meenemen daarvoor een plek moeten reserveren in de trein. Dat kan gemakkelijk via Treinwijzer in de NS-app of NS.nl. Dankzij de reservering krijgt de reiziger meer zekerheid op een plaats voor zijn fiets in de trein.
De proef loopt in de zomermaanden juli, augustus en september. We verwachten dat er in die maanden veel reizigers met de fiets op stap zullen gaan, waardoor er drukke situaties in de trein ontstaan. Door fietsreizigers een plaats voor hun fiets te laten reserveren zorgen we ervoor er voldoende ruimte in de trein blijft en dat iedereen een verantwoorde en comfortabele reis kan hebben. De plannen voor de proef worden op dit moment voorgelegd aan de reizigersorganisaties.
1) Waarom wil NS meer grip op het aantal fietsen in de trein? Zijn er cijfers waaruit blijkt dat het te vaak misgaat?
Vorig jaar zomer is vrijwillig aanmelden voor fietsen ingevoerd. Veel reizigers met fiets hebben dit gedaan: in 18.775 gevallen waren alle beschikbare fietsplekken vol aangemeld. Het werkelijke aantal ligt hoger, omdat we alleen data hebben van reizigers die mee hebben gedaan aan de vrijwillige aanmelding.
Desondanks bleven er klachten van reizigers binnenkomen bij onze klantenservice over reizen met de fiets in de zomermaanden. In 2020 stonden fiets-gerelateerde klachten in de top 4 van klachten over het onderwerp “in de trein”. Ook van ons personeel komen er veel meldingen binnen over onrust, agressie of vertraging door fietsen op de trein: in augustus vorig jaar waren dat er meer dan 150.
Zowel reizigers als NS personeel geven bij ons aan dat ze behoefte hebben aan zekerheid en handelingsperspectief. Met deze pilot fietsreservering willen we daar graag invulling aan geven.
2) Waarom wil NS dit landelijk invoeren? Is verplichte fietsreservering op alleen bepaalde trajecten niet voldoende?
Drukte rondom fietsen is over het gehele land een probleem, in dal en spits, in Sprinter en Intercity. Daarbij komt dat reizigers met fiets vaak de trein nemen om langere afstanden te overbruggen. Als fietsreserveren alleen op bepaalde traject verplicht zou zijn, zou dit bij reizigers die over meerdere trajecten reizen voor verwarring zorgen.
Een landelijke verplichting is in de communicatie richting onze reiziger het meest duidelijk en voor ons personeel de enige werkbare optie.
3) Als de meeste reizigers al hun fiets aanmelden, waarom is dan een verplichte reservering nodig?
Veel mensen melden zich aan, maar niet iedereen. Als je je fiets hebt aangemeld kan het dus zijn dat de trein waarvoor je je hebt aangemeld vol is. Een aanmelding geeft dus geen volledige zekerheid op een plek voor je fiets Er ontstaan daardoor discussies op de trein. Met verplichte reservering kunnen we reizigers meer zekerheid geven.
4) Hoe kan ik een plek voor mijn fiets reserveren als ik Treinwijzer niet wil of kan gebruiken?
Reizigers zonder toegang tot Treinwijzer via de NS app of het web kunnen hun fietsreservering tijdens de pilot ook zonder account maken, aan de balie of via de klantenservice. Alleen een e-mailadres is noodzakelijk, zodat NS de reiziger een email kan sturen waarin de reserveringsbevestiging staat.
5) Hoe weet ik op welke plek ik straks mijn fiets moet neerzetten in de trein?
Er zijn in elke trein 4 fietsplaatsen beschikbaar. Deze plaatsen zijn niet genummerd, dus je kunt zelf een plaats kiezen.
6) Hoe weet ik waar ik moet instappen in de trein om mijn fiets neer te zetten op de juiste plek?
Op de trein is middels een fiets-icoon aangegeven in welk rijtuig de fietsplaatsen zich bevinden. Let bij binnenkomst van de trein op deze icoontjes, zodat je je in de richting van het juiste rijtuig kunt begeven.
7) Wat moet ik doen als alle fietsplekken al bezet zijn?
Reserveren is tijdens de pilot verplicht, dus als alle fietsplekken gereserveerd zijn, dan betekent het dat je helaas niet mee kunt. Reserveer een fiets in een andere trein. Dat kan overigens al vanaf 2 weken voor vertrek, dus als je meer zekerheid zoekt – bijvoorbeeld tijdens een fietsvakantie of voorafgaand aan een internationale treinreis – kun je je plaats al vroeg reserveren.
Een andere mogelijkheid is dat het zo druk is in de trein dat alle fietsplekken bezet zijn door reizigers, zonder fiets dus. Als er daarom geen plek meer voor je is in de trein, dan kan je fiets helaas niet mee.
8) Als ik geen fietsplek heb gereserveerd, maar toch de trein instap met mijn fiets. Krijg ik dan een boete? Of word ik uit de trein gezet?
Tijdens deze pilot is het uitgangspunt dat je een reservering nodig hebt om de fiets mee te nemen in de trein. Pas dan heb je een geldig vervoerbewijs voor je fiets. Het reserveren is nieuw, dus we houden daar rekening mee tijdens de pilot, bijvoorbeeld door samen met de reiziger alsnog een reservering te maken als hij dat vergeten is. Maar als de trein echt vol is, betekent dit dat je de trein moet verlaten.
9) Als ik mijn trein mis of als mijn trein bijvoorbeeld uitvalt. Wat moet ik dan doen?
Dan maak je zelf een nieuwe fietsreservering via Treinwijzer of de andere kanalen van NS en meld je je oorspronkelijke reservering af, zodat een andere reiziger van de plaats gebruik kan maken.
10) Gaat het treinpersoneel hierop controleren?
Ja, net zoals de controle op een geldig vervoersbewijs. Zonder fietsreservering is er geen sprake van een geldig vervoerbewijs voor de fiets. Het treinpersoneel zal controleren op de aanwezigheid van een vervoerbewijs, fietskaart en fietsreservering.
11) Geldt de verplichte reservering ook voor fietsen die gebruikt worden als hulpmiddel? En voor vouwfietsen?
Reizigers met een hulpmiddel moeten hun hulpmiddelen ook verplicht aanmelden. Voordeel is dat ook deze reizigers zekerheid krijgen: die hebben ze op dit moment namelijk nog niet.
Vouwfietsen mogen nog steeds zonder reservering worden meegenomen.
NB: Reizigers met een rolstoel vallen hierbuiten: zij hebben een aparte plek in de trein.
12) Geldt de reservering voor alle treinen? Ook in internationale treinen?
De verplichting geldt in alle binnenlandse treinen. Voor internationale treinen waarin fietsen mee mogen worden genomen (IC Berlijn, IC Brussel) gold al een reserveringsplicht in de zomermaanden.
13) Hoeveel fietsen gaan er in de maanden juli tot en met september mee in de trein?
NS heeft afgelopen jaar in de zomermaanden meer dan 50.000 fietsen per maand verwelkomd.
14) Is het aanmelden van een treinreis zonder fiets ook verplicht?
Nee, aanmelden voor je treinreis is niet verplicht, wel aanbevolen. Zo wordt onze druktevoorspelling beter en help je andere reizigers.
15) Geldt dit ook bij andere spoorvervoerders?
Voor reizigers die een fietsticket kopen bij een andere vervoerder geldt dat ze voor het gedeelte van de reis op een NS traject een reservering kunnen maken via Treinwijzer in de NS app of via NS.nl.
16) Hoe reserveert een reiziger zonder smartphone op het station een fietsreservering?
Reserveren is ook mogelijk via onze Klantenservice (lokaal tarief) of aan de balie op het station.
17) Conducteurs hoeven op dit moment geen servicerondes te maken in de trein. Wordt er dan wel gecontroleerd op reserveringen?
Er kan wel degelijk gecontroleerd worden in de trein. Door de coronacrisis mogen conducteurs zelf inschatten wanneer het nodig en verantwoord is. Daarnaast vindt de pilot plaats in de zomer, dan is een groot deel van Nederland gevaccineerd.
5) In elke trein 4 fietsplaatsen beschikbaar? Gaan alle treinen waar officieel per treinstel maar 2 fietsplekken zijn dan met dubbele stellen rijden? Gaat dan om ICM en sprinters als SNG en FLIRT + SLT-4's waar al een toilet is ingebouwd.
10) Hoe gaat het treinpersoneel controleren op reservering als je geen smartphone hebt, je de reservering onderweg (bv voor de terugreis of na vervallen van een triein) via de klantenservice hebt gemaakt, de bevestigingsmail naar je opgegeven emailadres is gestuurd en jij zonder smartphone die mail dus niet bij je hebt en niet kan laten zien aan het treinpersoneel?
16) Kan reserveren ook via de infozuil zodat niet je hele beltegoed op gaat en je zo die 25% korting op je fietskaartje al 3 keer kwijt bent?
5) In elke trein 4 fietsplaatsen beschikbaar? Gaan alle treinen waar officieel per treinstel maar 2 fietsplekken zijn dan met dubbele stellen rijden? Gaat dan om ICM en sprinters als SNG en FLIRT + SLT-4's waar al een toilet is ingebouwd.
De plannen voor de proef worden op dit moment voorgelegd aan de reizigersorganisaties. Deze tekst is wat we tot nu toe weten en over de dienstregeling dan is nog niks bekend. Voor nu mag ik er dus alleen maar vanuit gaat dat dit zo is, omdat dit zo beschreven staat. Maar dat is een aanname.
10) Hoe gaat het treinpersoneel controleren op reservering als je geen smartphone hebt, je de reservering onderweg (bv voor de terugreis of na vervallen van een triein) via de klantenservice hebt gemaakt, de bevestigingsmail naar je opgegeven emailadres is gestuurd en jij zonder smartphone die mail dus niet bij je hebt en niet kan laten zien aan het treinpersoneel?
Dat is een goede vraag! Vermoedelijk zijn dit niet heel veel reizigers en kunnen ze wellicht door de balie laten reserveren en de reservering daar uit laten printen.
16) Kan reserveren ook via de infozuil zodat niet je hele beltegoed op gaat en je zo die 25% korting op je fietskaartje al 3 keer kwijt bent?
Een infozuil is geen klantenservicekanaal, dus helaas niet. Dit kan gelukkig ook op andere manieren dan bellen.