beantwoord

Reserveren voor fiets in de trein



Toon eerste bericht

136 reacties

Reputatie 7

Het is geen reservering als NS geen plaats kan garanderen.

Het is werkelijk het domste wat NS in jaren heeft gedaan. Niet dat de lat erg hoog ligt maar dit slaat werkelijk alles. 

 
Ongeveer zo hoog???
 

 

×
 
 
 

 

Badge +3

Ooh? Boem, geld terug!

https://twitter.com/dbenshachar/status/1434580440896188419

Fijn dat je met je fiets geweigerd wordt vandaag @NS_online.. Kan ik m'n fietskaartje terugvragen?

@MoDe (via Twitter) Als je gereserveerd had en niet mee mocht dan zou het wel zo netjes zijn als jij geld terug krijgt.

Is al gebeurd, was netjes en snel geregeld.

Nu je fiets nog mee zien te regelen… :sweat_smile:

Reputatie 7

Uit het feit dat NS na afloop van de proef op 15 september nergens een triomfalistisch bericht heeft geplaatst over het fantastische succes van de proef kunnen we afleiden dat het een totale mislukking is geweest.

Ik vermoed dat ze bij NS hopen dat niemand ooit nog terugkomt op dit zeer slecht doordachte plan.

 

NS zou het fatsoen moeten hebben om dit dan ook gewoon te erkennen. Heeft te maken met een volwassen bedrijf te zijn, die ook mislukkingen erkent.

NS zal echt iets moeten doen aan de controle van de regels

Hoezo controle? Alle regels zijn bij NS immers "eigen verantwoordelijkheid", waarbij je je ook kunt afvragen of de regelgeving niet is doorgeschoten. Een voorbeeld: stations moesten rookvrij worden, het gevolg is dat de rookzones zijn verwijderd en er nu weer overal op de perrons wordt gerookt.

Reputatie 7
Badge +3

Het is dan ook geen reserveren maar aanmelden.

 

Reputatie 7
Badge +3

Je meldt de fiets aan, het is geen reservering en geeft geen garantie dat de fiets mee mag. Aanmelden is niet verplicht en niet iedereen doet het. Er wordt ook niet gekeken of iemand heeft aangemeld, waardoor mensen die wel aangemeld hebben regelmatig niet meekunnen.

Reputatie 7
Badge +3

En dat terwijl we nog steeds in afwachting zijn van de evaluatie van NS! 

Maar goed nieuws is het natuurlijk wel.

Ik zie zojuist dit op Twitter:

https://twitter.com/wim_bot/status/1494309065043947520

 

Niet zo vreemd want die "reservering" bleek geen reservering te zijn.

Wie niet "reserveerde" kon ook gewoon mee. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij NS hebben ze bij dit project nooit begrepen wat het woord reserveren eigenlijk betekent. Men heeft maar wat aangeluld en de consequenties niet overzien.

Wanneer ik in een restaurant een tafeltje reserveer dan zet het personeel een bordje met “gereserveerd” op die tafel en stuurt het personeel mensen die daar toch gaan zitten weg. Dat is reserveren. Niet het krakkemikkige “aanmelden” dat een volkomen zinloze exercitie bleek te zijn. 

Als het in de zomer te druk is met fietsen in de trein dan haal je in de zomer stoelen weg om extra ruimte te maken voor de fietsen. Dat is de enige structurele oplossing.

Reputatie 6

Hoppa… zomaar een willekeurig voorbeeld https://twitter.com/Moppersmurf7/status/1414654341772980227

Dat wil ik graag in de praktijk meemaken. Vandaag kon ik niet met de trein mee omdat 4 niet reserverende mensen de plekken innamen, de conducteur er bij kwam maar de mensen er niet uit wilden... ik moest maar een trein later nemen volgens de conducteur want de trein moest rollen.

Hoe zou een @Loes zoiets ‘oplossen’?

Daar was ik dus al bang voor. De brutalen hebben de halve wereld en zelf heb je braaf gereserveerd en kun je wachten op de volgende trein. O nee, die is ook volgeboekt. Nou, misschien over 3 uur kun je weer mee.

Badge +3

Och ja, die pilot was al niet landelijk en als ze (de NS) reservering definitief zouden willen invoeren is het geen pilot meer.

Maar laten we aannemen dat het niet gebeurt, en anders met strenge handhaving (instapcontrole). En gelukkig gaat dat laatste dus nooit gebeuren (bij de NS) :rofl:

Badge +3

Vandaag de laatste dag… ben benieuwd wat je morgen op een automaat of de website/app te zien krijgt bij het kopen van een fietskaartje! :disappointed_relieved:

Reputatie 7
Badge +3

De consumentenorganisaties in het Locov hebben een ongevraagd advies aan de Nederlandse Spoorwegen uitgebracht over het reserveren van een plaats voor de fiets in de trein. In hun advies pleiten de consumenten organisaties ervoor om de reservering niet in te voeren. Zij zien liever andere maatregelen, zoals meer plaatsen voor de fiets in de trein.

https://locov.nl/publicaties/2107278.aspx?t=Ongevraagd-advies-fietsreserveren

 

Ondertussen nog geen steeds niets van de kant van NS over de uitkomst van de pilot.

Antwoord op het ongevraagde advies:

Advies m.b.t. vervolg pilot reserveren van een fiets

U adviseert NS om een systeem van verplicht reserveren niet door te voeren. Hiervoor geeft u een aantal argumenten, zoals technische drempels van het systeem, het belang dat ook toeristen het systeem kennen en gebruiken en de wens om na een reservering ook een garantie te hebben dat de fiets meekan met de betreffende trein.

Zowel NS als u hebben de pilot uitgebreid geëvalueerd en hierover gesproken in Locovverband. Voor NS heeft de pilot waardevolle inzichten opgeleverd, mede op basis van het uitgebreide reizigersonderzoek dat NS heeft uitgevoerd. Hierdoor weten we nog veel beter welke wensen reizigers hebben met betrekking tot het meenemen van de fiets en hoe we hen daarin nog beter kunnen faciliteren. Ook heeft de evaluatie onder reizigers een aantal mogelijke verbeterpunten opgeleverd. Voorgaande heeft NS met u besproken in Locov-themasessies.

NS heeft u onlangs in de Locov-vergadering geïnformeerd dat NS in 2022 geen vervolg aan de pilot fietsreservering zal geven. De wenselijke verbeteringen voor een eventueel vervolg kosten tijd en menskracht. Dit terwijl NS momenteel ook een belangrijke uitdaging heeft om de reiziger terug in de trein te krijgen in relatie tot de corona-situatie. De komende tijd ligt de focus op het terugwinnen van de reiziger in de trein.

Als ik dit goed lees zou NS misschien in 2023 of later wel weer door kunnen gaan met het hele onzinnige fietsreserveringsplan. Alleen dit jaar hebben ze er geen tijd voor omdat ze eerst meer reizigers terug willen winnen. Behalve dan op het traject Alphen - Gouda, daar moet je nu wel je fiets reserveren. 

 

Badge +3

Dat kun je op de website nu al zien

Mooi zo, en op ns.nl/fiets komt het woord ‘reserveren’ ook al niet meer voor.

Reputatie 7
Badge +1

Waren die aanmeldingen maar echte reserveringen. Dan konden de fietsen zonder reservering verwijderd worden.

Hoe eerder die onzin wordt afgeschaft hoe beter.

Die gaat er volgens de NS komen ook: https://www.spoorpro.nl/materieel/2021/05/27/rover-en-fietsersbond-boos-over-reserveringplicht-fiets-in-trein/

Persbericht NS: https://nieuws.ns.nl/zomerpilot-25-korting-op-fiets-in-de-trein-wel-vooraf-aanmelden/

Ben nu al benieuwd hoe ‘succesvol’ dit gaat worden.

@Momo 

Het traject Alphen-Gouda heeft niets te maken met de rest van het NS net. Die lijn valt onder de provincie Zuid-Holland.

Inmiddels is het 10 juli en probeer ik al de hele dag een aanmelding te doen om over 3 dagen een  fiets in de trein mee te nemen. Op de tablet, op de iPhone en via computer, via NS.nl, op de NS.app enz maar lukt me nergens. Krijg overal de opmerking dat er iets fout is gegaan en dat ik het later nog maar eens moet proberen. Heel frustrerend.
 

Ik wil met de trein en fiets vanuit zuiden naar Groningen en van daaruit naar het zuiden fietsen. Maar er is werk aan het spoor tussen ‘t Harde en Meppel, dus sowieso kom ik niet met mijn fiets vanuit het zuiden in Groningen. Daarom is het plan om  morgen de fiets met de auto naar Meppel brengen en daar mijn fiets in de bewaakte stalling zetten en vervolgens twee dagen daarna met de trein en snelbus naar Meppel, fiets oppakken en met fiets doorreizen naar Groningen. 
Maar als ik zie hoeveel moeite het kost om mijn fiets voor de rit van Meppel naar Groningen aan te melden begin ik te twijfelen of ik morgen wel al die km’s met de auto ga rijden. Kortom, geen goed begin voor de invoering van de verplichte fietsaanmelding. 

Badge +3

Aanmeldingen (en dus ook fietsreserveringen) voor reizen via Zwolle zijn niet mogelijk.

Je krijgt dan foutmeldingen zoals ‘trein valt uit’ of andere nietszeggende meldingen.

Vanuit het zuiden kan je reserveren tot ‘t Harde of Kampen Zuid, en daarna weer vanuit Meppel (als het lukt, zo te lezen dus niet echt)

Je bent niet de enige, zie https://twitter.com/JoeriThissen/status/1413916675443941377 Treinwijzer geeft geen intercity’s van Meppel naar Groningen, de reisplanner natuurlijk wel maar daar heb je niets aan voor aanmelding/reservering.

Dat je dan met de auto een fiets naar Meppel zou moeten brengen… nou ja het zij zo! :cold_sweat:

Reputatie 7
Badge +3

In de app staat een mededeling dat fietsen niet in de spits meegenomen mogen worden.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt inderdaad niet aanmelden/reserveren voor reizen via Zwolle, maar het zou wel mogelijk moeten voor een reis van Meppel naar Groningen. Ik heb zelf even zitten testen (voor een reis 13 juli), zowel via de reisplanner als direct in Treinwijzer. Bij IC's tussen deze 2 stations lukt het niet, wel bij sprinters. Het verschil zit er denk ik in dat in de Treinwijzer bij de sprinters wel staat aangegeven dat er vrije fietsplekken zijn en bij de IC’s niet.

 

 

Kijk ik vervolgens bij Treinposities dan is voor zowel de IC's als de sprinters al de planning qua materieel gemaakt, dus zou ook bekend moeten zijn hoeveel fietsplekken er zijn . Het enige wat ik nog kan bedenken is dat de IC's niet onder hun normale ritnummer rijden maar vanwege de werkzaamheden een aangepast ritnummer, dan komt er voor het ritnummer 70 of 700 te staan, dus rit 729 wordt 700729 en 1831 wordt 701831. 

Eerder vandaag testte ik met andere ritten waarbij dit niet het geval was (geen aangepaste ritnummers) en daar kon ik gewoon elke trein reseveren.

 

Wil je dus nu een reservering maken voor een reis van Meppel naar Groningen, kies dan een reis met een sprinter ipv een IC. Of wacht tot dit probleem wordt doorgezet en hopelijk opgelost wordt. Of reserveer sowieso al een sprinter die je mocht het opgelost wordt weer kan annuleren en dan alsnog met een IC kan reserveren.

 

bewijs dat het lukt?

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil hier nog wel even mededelen dat het reserveren ook voor de reiziger erg makkelijk kan zijn. Zo kunnen we je informeren als de verwachte drukte toeneemt en laten we het je weten als je trein uitvalt. Op deze manier zien we – en jij als reiziger – vooraf hoe groot de verwachte drukte is in de trein. Maar ook of er ruimte is om je fiets mee te nemen.  

Maar dat werkt dus alleen als iedereen ook reserveert, of ‘aanmeldt’ zoals het in de proef heet.

Er zouden voordelen kunnen zijn aan reservering, maar ik zie ze nog niet.

Ik heb gereserveerd in een trein waar nog 3 plekken zouden zijn, maar trof een volle plek.

Raad eens wie gereserveerd heeft. Die achterste 2 waarschijnlijk niet.. De witte is van mij. 

Ondertussen werd ik met reservering al op het perron streng toegesproken en later via de intercom nog eens.

In Bosch konden 2 fietsers er niet meer bij.

En na deze rit stap ik in een boemel van Arriva, met ruim voldoende plek en zonder gedoe.


Volgens voorwaarden fiets meenemen mag er ook geen bagage op de fiets in de trein. Lezen wordt steeds minder gedaan 

Reputatie 7
Badge +3

Maar dat werkt dus alleen als iedereen ook reserveert, of ‘aanmeldt’ zoals het in de proef heet.

Er zouden voordelen kunnen zijn aan reservering, maar ik zie ze nog niet.

Ik heb gereserveerd in een trein waar nog 3 plekken zouden zijn, maar trof een volle plek.

Raad eens wie gereserveerd heeft. Die achterste 2 waarschijnlijk niet.. De witte is van mij. 

Ondertussen werd ik met reservering al op het perron streng toegesproken en later via de intercom nog eens.

In Den Bosch konden 2 fietsers er niet meer bij.

En na deze rit stap ik in een boemel van Arriva, met ruim voldoende plek en zonder gedoe.

Als die witte van jou is, stonden er dus 2 fietsen voor jij je fiets er plaatste. In een VIRM wordt er per fietsbalkon gerekend met 3 plekken, wat betekent dat met die 2 achterste fietsen er dus nog plek was voor 1 fiets, de plek was dus niet vol. De rood-zwarte fiets die voor jouw fiets is geplaatst, was dan als 4e wel teveel. Maar als alle 4 de fietsen dicht op elkaar worden neergezet hoeft het niet echt tot overlast te leiden, wat een belangrijke reden was voor deze pilot.

Daarnaast heeft een VIRM meerdere fietsbalkons, een 4-delige VIRM heeft er 2, dus 6 fietsplekken en een 6-delige heeft 3 fietsbalkons, dus 9 plekken. Er kunnen dus best op andere balkons in jouw trein nog plekken zijn geweest (tenzij jij die gecheckt hebt) waardoor aan werd gegeven dat er nog 3 plekken vrij zouden zijn. En die kunnen in theorie ook nog gereserveerd zijn nadat jij je reservering gemaakt hebt.

Misschien een beetje overbodig om te vragen, maar was er nog controle op reserveringen? Antwoord zal wel nee zijn.

Het werkt niet alleen als iedereen reserveert, maar ook als er controle op is. 

En het is geen "reservering" je moet dus sowieso maar afwachten of er nog plek is.

Reputatie 7
Badge +3

Er was nooit een optie om een fietsplaats te “reserveren”. Als alle plekken bezet waren in een trein kon je niet mee. Lekkere reservering.

Als ik in een restaurant een tafeltje reserveer dan wordt dat vrijgehouden door het personeel. NS deed trad nauwelijks tot niet op tegen de mensen zonder “reservering”.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +3

Maar het wordt wel uitgevoerd door NS en als ik niet had genoemd was er vast wel een andere wijsneus geweest die had gezegd dat je daar nu wel moet reserveren. 

Reageer