beantwoord

Reserveren voor fiets in de trein



Toon eerste bericht

136 reacties

Badge +3

Oei.. verwarring alom, en dit wordt misschien ook nog wel een dingetje… https://twitter.com/NS_online/status/1398003030520434688

@NS_online in juli en augustus is toch de hele dag sprake van daluren? Zelfs vorig jaar mocht je in de ochtend je fietsje meenemen

 

Sinds dit jaar geldt dat niet meer. Ook in de maanden juli en augustus is er een spitsbeperking. ^SH

 

Oh nee, toch niet (zegt ^AR) Je fiets mag in de zomermaanden heel de dag mee hoor, dus de info op de website klopt!

 

Reputatie 7

Mits gekoppeld aan strikte controle en handhaving ben ik niet tegen verplicht reserveren van een fietsplaats. Als de kaartjes strikt gereguleerd worden, dus alleen een kaartje met reservering, dan lijkt me dat op zich een verbetering. Het is natuurlijk meteen ontmoedigingsbeleid om zelfs maar te overwegen om je fiets een keer mee te nemen voor een dagje weg. Zeker als je er niet zeker van bent op welk tijdstip je wilt terugreizen.

Het huidige aanmelden is voor zowel een wassen neus als een nachtmerrie. 

De enige manier waarop dit een beetje zou kunnen werken is door het strikt onmogelijk te maken om zonder reservering een fietskaartje te kopen. Dan nog zullen er handige Harry’s zijn die gewoon voor een ander tijdstip reserveren en brutaalweg de trein nemen die volgeboekt was.

 

En wat ga je dan met die buitenlanders doen die hier op fietsvakantie komen in de maanden Juli en Augustus?? Gaan we die ook het reserveren via de App opdringen. Kan de App ook Duits , Frans en Engels aan? Ik ben de afgelopen maanden al de nodige buitenlanders met fiets in de trein tegengekomen. Ik weet uit het verleden dat Nederland als fietsvakantieland behoorlijk populair was. 

 

Ik zie dit reservatiesysteem alleen hierop al falen. 

Reputatie 7
Badge +3

Een andere reden dat dit reserveringssysteem zou kunnen falen is de hele reden waarom het ingevoerd moet worden. Er zijn, zeker op bepaalde trajecten, gewoon te weinig fietsplekken voor iedereen die een fiets mee wil nemen en dat zal niet meer worden. Op zich zijn de regels duidelijk, zijn de fietsplekken allemaal bezet dan mag je niet mee en is het wachten op de volgende trein. En toch zetten veel mensen hun fiets dan ergens in de trein, waar die dan overlast veroorzaak, vaak met als excuus “ja dan moet NS maar zorgen voor genoeg plek voor fietsen". Vergelijkbaar met mensen die bij drukte 1e klas gaan zitten “ja dan moet NS maar zorgen voor genoeg plek c.q. langere treinen".

En dan zouden nu opeens al die mensen, die willens en wetens hun fiets mee de trein in nemen ook al zijn alle fietsplekken vol, netjes gaan reserveren en als er volgens dat reserveringssysteem geen fietsplekken meer zijn, ook weer netjes een andere trein nemen? Ik geloof dat niet. Misschien een deel wel, maar ook een deel niet, die zullen denk ik nog steeds zonder reservering de trein in gaan. En misschien nog een ander deel gaat gewoon niet meer of zoekt een andere oplossing. Zijn dan minder fietsen, maar ook minder betalende reizigers, die NS wel zou willen hebben. Want leuk hoor die reclames “als het weer kan”. 

Badge +3

Of laat de klantenservice de reserveringsinfo maar via SMS sturen.

Neee! Via sms iemand berichten is al lang geen optie meer want daar zijn zij (NS) al jaren geleden mee gestopt! 

Wat stom dat u dat nog niet wist zeg @Momo zonder smartphone, want dat heeft vast ooit wel ergens gestaan op onze website natuurlijk!

En als u al jarenlang geen sms meer van oNS heeft ontvangen dan is het toch ook automatisch duidelijk dat we daar niet meer aan doen? Ergens in 2018 is de laatste sms verstuurd, feestje gevierd?

Bij twijfel had u ook even kunnen bellen of zo… Want that's the way we roll. after all (check de reisplanner kort voor vertrek en zo) :rolling_eyes:

Als troost https://www.youtube.com/watch?v=AkKkKI8R9iY Soul Train!

Dit (fiets geneuzel) gaat niet goed komen of nog de nodige staartjes krijgen. Geen kristallen bol voor nodig, maar blijkbaar super idee van iemand bij de NS….

En dan mogen @Loes en zo dat allemaal gaan realiseren? No way, het spijt me (als respectvolle reiziger).

Reputatie 7
Badge +1

Dus NS gaat het op R-Net nog eens dunnetjes overdoen?

Dus NS gaat het op R-Net nog eens dunnetjes overdoen?

Als je het fietsvervoer gratis maakt vraag je natuurlijk om problemen. Niet zo snugger van de provincie.

Overigens valt deze lijn niet onder de landelijke NS-concessie maar onder een concessie van de Provincie. NS is de exploitant, de diensten worden in opdracht van NS uitgevoerd door Abellio.

 

De fiets en de trein zijn een bewezen gouden combi. Reizigers kunnen hun fiets kwijt op de daarvoor bestemde fietsplaatsen, te herkennen aan de stickers op de buiten- en binnenkant van de trein. Maar op het traject Alphen-Gouda is de hoeveelheid fietsen vaak dusdanig groot dat dit tot gevaarlijke situaties leidt. Er zijn zelfs situaties bekend waarbij fietsen tot aan het plafond worden opgestapeld.

Structureel fietsenprobleem

Een structureel probleem in de R-Net trein tussen Alphen en Gouda, zegt Derk Querido, concessiemanager van de treindienst Alphen-Gouda. “Er zijn momenten dat het treinpersoneel echt vertelt dat er soms wel twintig fietsen of meer per trein worden meegenomen. Dan is er echt geen plek meer voor andere reizigers en is de trein slecht toegankelijk.”

Bas Ceelen, medewerker Veiligheid & Service wijst op het gevaar van te veel fietsen in de trein. “Ik heb de beelden gezien en we kregen maandagochtend weer van de machinist te horen dat op één trein – één treinstel, waar dus plek is voor drie fietsen – makkelijk twintig fietsen in de trein geladen worden. Maar als er iets op die trein gebeurd en mensen moeten wegvluchten en ze kunnen niet over de fietsen heen, ja je begrijpt het wel, dan kan er ellende ontstaan. Dus het is ook nog eens een gevaarzetting.”
 

Gaat lekker op dat traject dan. Daarmee is het wel een wat andere situatie dan de landelijke plicht die de NS invoerde nààst het fietskaartje. 

@Jan Haverkamp 

De Provincie Zuid-Holland wilde dat het fietsenvervoer op deze lijn gratis zou zijn. Een kind kan voorzien wat je dan krijgt.

36 uur van tevoren is het materieel wat gaat rijden bekend, dus 36 uur van tevoren moet het lukken om te reserveren. Inmiddels is dat nu zover voor 13 juli dus ik ben benieuwd of Marianne V. het nu lukt. 

Reputatie 7
Badge +3

Aanmelden of reserveren voor een IC van Meppel naar Groningen (dus met een aangepast ritnummer vanwege werkzaamheden) kan nog steeds niet. In de reisplanner krijg je dan de melding dat er geen fietsplekken zijn en ook alleen een reis zonder fiets aanmelden kan niet. 

 

 

In de Treinwijzer staan nog steeds de ritten met een IC als vervallen.

Het oorspronkelijke ritnummer is inderdaad vervallen, maar daarvoor in de plaats is een nummer met 70 of 700 ervoor gekomen, alleen daarvoor is geen reservering of aanmelding te maken. 

De enige optie om wel te kunnen reserveren is voor een reis met een sprinter, want die rijden onder de normale ritnummers. Maar op deze manier zullen de sprinters misschien wel volgeboekt raken terwijl de fietsplekken van de IC's leeg blijven, want niemand kan daarvoor reserveren.

 

Aangezien er deze zomer best veel werkzaamheden zijn en daardoor ook allerlei treinen met aangepaste ritnummers, is het wel zaak dat dit zsm opgelost wordt. 

Ik denk oprecht dat de plekken al gereserveerd zijn. Het gaat dan niet meer. Als je bijvoorbeeld bij volgende week 14:27 uur kijkt, dan kan het wel, en ook in een IC.

Reputatie 7
Badge +3

Alle plekken in alle IC's vandaag en morgen al gereserveerd? Als dat zo is dan zouden die reizen niet als vervallen in de Treinwijzer staan en zou er als aantal fietsplekken 0 moeten staan ipv helemaal niets.

En heb je behalve alleen gekeken in de reisplanner ook daadwerkelijk een fietsreservering gemaakt? Want als ik voor maandag de 19e via de reisplanner (waar staat dat er fietsplekken vrij zijn) echt een reservering wil maken, krijg ik weer die rode balk waarin wordt gezegd dat er iets mis is gegaan. En doe ik via de Treinwijzer krijg ik ook een foutmelding. Het lukt gewoon niet om in een IC met een aangepast ritnummer te reserveren, niet vandaag, niet morgen, niet vrijdag en ook niet volgende week maandag.  En verder volgende week rijden er alleen sprinters, want dan geen werkzaamheden meer en de IC stopt niet in Meppel.

En zoals al eerder vermeld, ik zie hetzelfde probleem bij aangepaste ritnummers bij andere werkzaamheden (getest voor de werkzaamheden Den Haag HS - Rotterdam) bij ritten van de 702200 serie en 705100. En zojuist ook nog even getest voor Rtd -Ut 25 juli als er een 700500 en 700600 rijdt ipv 500 en 600 serie, ook weer foutmeldingen.

 

Reputatie 7

Pilot verplichte fietsreservering via Treinwijzer

Sinds afgelopen zomer vraagt NS aan reizigers om hun fiets vooraf aan te melden. Verreweg de meeste reizigers doen dit: gedurende de proef in 2020 was dit gemiddeld 70%. Deze fietsaanmelding geeft echter geen zekerheid op een plek in de trein. Dat willen we veranderen. NS wil daarom starten met een proef waarin reizigers die een fiets willen meenemen daarvoor een plek moeten reserveren in de trein. Dat kan gemakkelijk via Treinwijzer in de NS-app of NS.nl. Dankzij de reservering krijgt de reiziger meer zekerheid op een plaats voor zijn fiets in de trein. 

De proef loopt in de zomermaanden juli, augustus en september. We verwachten dat er in die maanden veel reizigers met de fiets op stap zullen gaan, waardoor er drukke situaties in de trein ontstaan. Door fietsreizigers een plaats voor hun fiets te laten reserveren zorgen we ervoor er voldoende ruimte in de trein blijft en dat iedereen een verantwoorde en comfortabele reis kan hebben. De plannen voor de proef worden op dit moment voorgelegd aan de reizigersorganisaties.


1) Waarom wil NS meer grip op het aantal fietsen in de trein? Zijn er cijfers waaruit blijkt dat het te vaak misgaat?

Vorig jaar zomer is vrijwillig aanmelden voor fietsen ingevoerd. Veel reizigers met fiets hebben dit gedaan: in 18.775 gevallen waren alle beschikbare fietsplekken vol aangemeld. Het werkelijke aantal ligt hoger, omdat we alleen data hebben van reizigers die mee hebben gedaan aan de vrijwillige aanmelding.

Desondanks bleven er klachten van reizigers binnenkomen bij onze klantenservice over reizen met de fiets in de zomermaanden. In 2020 stonden fiets-gerelateerde klachten in de top 4 van klachten over het onderwerp “in de trein”.  Ook van ons personeel komen er veel meldingen binnen over onrust, agressie of vertraging door fietsen op de trein: in augustus vorig jaar waren dat er meer dan 150. 

Zowel reizigers als NS personeel geven bij ons aan dat ze behoefte hebben aan zekerheid en handelingsperspectief. Met deze pilot fietsreservering willen we daar graag invulling aan geven.

 

2) Waarom wil NS dit landelijk invoeren? Is verplichte fietsreservering op alleen bepaalde trajecten niet voldoende?

Drukte rondom fietsen is over het gehele land een probleem, in dal en spits, in Sprinter en Intercity. Daarbij komt dat reizigers met fiets vaak de trein nemen om langere afstanden te overbruggen. Als fietsreserveren alleen op bepaalde traject verplicht zou zijn, zou dit bij reizigers die over meerdere trajecten reizen voor verwarring zorgen.

Een landelijke verplichting is in de communicatie richting onze reiziger het meest duidelijk en voor ons personeel de enige werkbare optie.

 

3) Als de meeste reizigers al hun fiets aanmelden, waarom is dan een verplichte reservering nodig?

Veel mensen melden zich aan, maar niet iedereen. Als je je fiets hebt aangemeld kan het dus zijn dat de trein waarvoor je je hebt aangemeld vol is. Een aanmelding geeft dus geen volledige zekerheid op een plek voor je fiets  Er ontstaan daardoor discussies op de trein. Met verplichte reservering kunnen we reizigers meer zekerheid geven.

 

4) Hoe kan ik een plek voor mijn fiets reserveren als ik Treinwijzer niet wil of kan gebruiken?

Reizigers zonder toegang tot Treinwijzer via de NS app of het web kunnen hun fietsreservering tijdens de pilot ook zonder account maken, aan de balie of via de klantenservice. Alleen een e-mailadres is noodzakelijk, zodat NS de reiziger een email kan sturen waarin de reserveringsbevestiging staat.

 

5) Hoe weet ik op welke plek ik straks mijn fiets moet neerzetten in de trein?

Er zijn in elke trein 4 fietsplaatsen beschikbaar. Deze plaatsen zijn niet genummerd, dus je kunt zelf een plaats kiezen.

 

6) Hoe weet ik waar ik moet instappen in de trein om mijn fiets neer te zetten op de juiste plek?

Op de trein is middels een fiets-icoon aangegeven in welk rijtuig de fietsplaatsen zich bevinden. Let bij binnenkomst van de trein op deze icoontjes, zodat je je in de richting van het juiste rijtuig kunt begeven.

 

7) Wat moet ik doen als alle fietsplekken al bezet zijn?

Reserveren is tijdens de pilot verplicht, dus als alle fietsplekken gereserveerd zijn, dan betekent het dat je helaas niet mee kunt. Reserveer een fiets in een andere trein. Dat kan overigens al vanaf 2 weken voor vertrek, dus als je meer zekerheid zoekt – bijvoorbeeld tijdens een fietsvakantie of voorafgaand aan een internationale treinreis – kun je je plaats al vroeg reserveren.

Een andere mogelijkheid is dat het zo druk is in de trein dat alle fietsplekken bezet zijn door reizigers, zonder fiets dus. Als er daarom geen plek meer voor je is in de trein, dan kan je fiets helaas niet mee.

 

8) Als ik geen fietsplek heb gereserveerd, maar toch de trein instap met mijn fiets. Krijg ik dan een boete? Of word ik uit de trein gezet?

Tijdens deze pilot is het uitgangspunt dat je een reservering nodig hebt om de fiets mee te nemen in de trein. Pas dan heb je een geldig vervoerbewijs voor je fiets. Het reserveren is nieuw, dus we houden daar rekening mee tijdens de pilot, bijvoorbeeld door samen met de reiziger alsnog een reservering te maken als hij dat vergeten is. Maar als de trein echt vol is, betekent dit dat je de trein moet verlaten.

 

9) Als ik mijn trein mis of als mijn trein bijvoorbeeld uitvalt. Wat moet ik dan doen?

Dan maak je zelf een nieuwe fietsreservering via Treinwijzer of de andere kanalen van NS en meld je je oorspronkelijke reservering af, zodat een andere reiziger van de plaats gebruik kan maken.

 

10) Gaat het treinpersoneel hierop controleren?

Ja, net zoals de controle op een geldig vervoersbewijs. Zonder fietsreservering is er geen sprake van een geldig vervoerbewijs voor de fiets. Het treinpersoneel zal controleren op de aanwezigheid van een vervoerbewijs, fietskaart en fietsreservering.

 

11) Geldt de verplichte reservering ook voor fietsen die gebruikt worden als hulpmiddel? En voor vouwfietsen?

Reizigers met een hulpmiddel moeten hun hulpmiddelen ook verplicht aanmelden. Voordeel is dat ook deze reizigers zekerheid  krijgen: die hebben ze op dit moment namelijk nog niet.

Vouwfietsen mogen nog steeds zonder reservering worden meegenomen.

NB: Reizigers met een rolstoel vallen hierbuiten: zij hebben een aparte plek in de trein.

 

12) Geldt de reservering voor alle treinen? Ook in internationale treinen?

De verplichting geldt in alle binnenlandse treinen. Voor internationale treinen waarin fietsen mee mogen worden genomen (IC Berlijn, IC Brussel) gold al een reserveringsplicht in de zomermaanden.

 

13) Hoeveel fietsen gaan er in de maanden juli tot en met september mee in de trein?

NS heeft afgelopen jaar in de zomermaanden meer dan 50.000 fietsen per maand verwelkomd.

 

14) Is het aanmelden van een treinreis zonder fiets ook verplicht?

Nee, aanmelden voor je treinreis is niet verplicht, wel aanbevolen. Zo wordt onze druktevoorspelling beter en help je andere reizigers.

 

15) Geldt dit ook bij andere spoorvervoerders?

Voor reizigers die een fietsticket kopen bij een andere vervoerder geldt dat ze voor het gedeelte van de reis op een NS traject een reservering kunnen maken via Treinwijzer in de NS app of via NS.nl.

 

16) Hoe reserveert een reiziger zonder smartphone op het station een fietsreservering?

Reserveren is ook mogelijk via onze Klantenservice (lokaal tarief) of aan de balie op het station.

 

17) Conducteurs hoeven op dit moment geen servicerondes te maken in de trein. Wordt er dan wel gecontroleerd op reserveringen?

Er kan wel degelijk gecontroleerd worden in de trein. Door de coronacrisis mogen conducteurs zelf inschatten wanneer het nodig en verantwoord is. Daarnaast vindt de pilot plaats in de zomer, dan is een groot deel van Nederland gevaccineerd.

 

Op www.locov.nl (Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer) staat een zeer omvangrijke reactie op bovenstaande punten. De toon van de brief aan NS beschrijf ik als cynisch. Herhaaldelijk wordt gesteld dat de conculega's het vele malen beter doen dan de NS. 

 

Het advies dat het locov aan NS heeft gegeven luidt als volgt.

Wij adviseren u met klem af te zien van de pilot met verplichte fietsreservering.

In plaats daarvan adviseren wij u:

1. Het fietsticket per direct weer te verkopen via de kaartautomaat en hiermee niet te wachten tot 10 juli.

2. De vindbaarheid van het fietsbalkon in de reisinformatie te verbeteren en daarbij ook de actuele bezetting van elk fietsbalkon aan te geven.

3. Een pilot te doen met verbetering van de zichtbaarheid van het fietsbalkon op de buitenkant van het materieel, door een opvallende kleur op de zijkant van de trein ter plaatse van het fietsbalkon over de volledige hoogte van het materieel.

4. Structureel meer ruimte vrij te maken voor fietsen in nieuw materieel.

5. Te onderzoeken of ruimte voor fietsen in bestaand materieel beter kan worden benut door het toepassen van ophangconstructies en het verplaatsen van afvalbakken. Ook te onderzoeken of tijdens het zomerseizoen meer ruimte kan worden gemaakt voor fietsen door te werken met demonteerbare banken/klapstoeltjes. Wij doen hierbij een beroep op artikel 34 van de vervoerconcessie van het hoofdrailnet en vragen u dit onderzoek binnen een jaar af te ronden.

6. Het tarief van het fietsticket structureel te verlagen naar €5,60 en zo mogelijk nog verder te verlagen.

7. De OV-fiets via aanbiedingen aantrekkelijker maken voor fietstoeristen en het voor deze doelgroep ontwikkelen van een OV-fiets-plus met extra voorzieningen en extra service.

8. Via acties in de Spoordeelwinkel fietstoeristen stimuleren in de zomer buiten de spits te reizen.

 

In een eerdere post heb ik aangegeven dat NS de verplichte reservering waarschijnlijk toch gaat invoeren. Nu ik de brief heb gelezen denk ik toch dat de NS eieren voor zijn geld gaat kiezen.

Zou graag een bevestiging hiervan willen zien. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Zelden zo'n slecht uitgewerkt plan gezien bij NS. En dat wil best wat zeggen.

Welk bedrijf haalt het in het hoofd om “reserveringen” te administreren en vervolgens niet te regelen dat wanneer mensen op de gereserveerde tijd komen met hun fiets de plaatsen niet vrij te maken voor de mensen met reservering?

Reputatie 7
Badge +3

Het middel is erger dan de kwaal.


Dat weet ik niet. Zonder reservering staan de treinen nog voller met fietsen en kun je soms niet fatsoenlijk in/uitstappen. Je zal je aansluiting maar missen door het gestuntel met fietsen in het halletje zonder fietsplaats. Maar door geen controle uit te voeren op de reserveringen lijden de goeden onder de kwaden.

 

Badge +3

Off-topic maar lachwekkend: Keolis/Blauwnet heeft (Zwolle) iets soortgelijks, met het verschil tussen aanmelden en reserveren: https://twitter.com/KeolisNED/status/1444327002270572545

Je moet reserveren voor een (buurt)bus want anders rijdt die misschien niet!

Reiziger: En lijn 3 moet je reserveren tegenwoordig vanaf het station.. ook handig


Keolis: Op rustige momenten is dat inderdaad noodzakelijk. Zo voorkomen we dat we rijden met lege bussen of dat er helemaal geen reismogelijkheid meer is. ^Noah


Ik: Reserveren voor rustige momenten? Dat klinkt als 'aanmelden' en als het druk is geen gereserveerde plek? Lijkt de NS wel met fietsen van 1 juli - 15 september! Hopeloos mislukt, en geen evaluatie dit gaan we gewoon nooit meer doen dus! :joy:


Keolis: Nee Robert, dit is totaal iets anders. Het gaat hier om reserveerRRReis, onze variant op de belbus. Daar is reserveren noodzakelijk omdat er anders simpelweg geen bus komt. ^Noah


Reiziger: Ja maar op een wedstrijddag van PEC is dat geen rustig moment. Volgens mij handiger om dan standaard een bus in te zetten op dit soort dagen. Terug ook.. nu een eindje lopen in de regen.

Maar goed, de hint is duidelijk:

De suggestie dat er op wedstrijddagen een vaste bus moet rijden ga ik doorgeven. Dat klinkt als iets logisch wat te regelen moet zijn. ^Noah

Reputatie 7
Badge +4

Het systeem is van controle afhankelijk. Er zijn echter veel te veel mensen die zich nergens aan houden en dan wordt het voor de controleurs ook niet eenvoudiger. Ik heb maar een paar reizen met de fiets gemaakt en aangemeld, dat ging goed en er werd door de controleurs ook naar gekeken. Maar ja als het goed gaat, wordt hier natuurlijk nooit gemeld. Bij NS ging het net zo goed als bij Arriva.

Het was een rustige trein en die had ik er ook op uitgezocht. Maar ja, drukke treinen, veel aanbod en mensen die zich nergens wat van aantrekken, dan wordt het moeilijk en snel onbeheersbaar. Voor de conducteurs ook niet te doen vaak. De wijze waarop ze bejegend worden als het eigenbelang van de reiziger wordt aangetast, is vaak stuitend. Kennelijk is dan alles geoorloofd.

 

 

Er zal vast een evaluatie komen, ik ben benieuwd. Men zal toch de oude situatie tegen de nieuwe moeten afzetten. Het kan natuurlijk ook dat dit in de praktijk al staand beleid is en sowieso niet meer wordt teruggedraaid.

Badge +3

Hmm, hier zijn ze me kwijt (nog steeds off-topic):

Op de stations mogen ze prima mee, dat is ook het hele punt van niet reserveren op de stations (Zwolle, Apeldoorn en Harderwijk). Als je vanuit de wijk naar t station wil, is het wel verplicht, omdat de bus anders helemaal niet rijdt.

Iemand:

Vorige keer had ik niet gereserveerd omdat ik het niet wist en mochten we gewoon mee.

Ruben:

Hangt er vanaf. Vanaf de stations is reserveren over het algemeen niet noodzakelijk, daar zal de bus op vertrektijd gewoon staan. Alleen als er 10 mensen tegelijk komen wordt het te krap.

Fiets past sowieso niet in een belbusje </einde off-topic> maar over het verschil tussen reserveren en aanmelden is het laatste woord dus nog niet gesproken blijkbaar. :sweat_smile:

 

Reputatie 7

Hoppa… zomaar een willekeurig voorbeeld https://twitter.com/Moppersmurf7/status/1414654341772980227

Dat wil ik graag in de praktijk meemaken. Vandaag kon ik niet met de trein mee omdat 4 niet reserverende mensen de plekken innamen, de conducteur er bij kwam maar de mensen er niet uit wilden... ik moest maar een trein later nemen volgens de conducteur want de trein moest rollen.

Hoe zou een @Loes zoiets ‘oplossen’?

Ik heb vandaag ook geconstateerd dat de fietstickets inderdaad weer in de automaten te verkrijgen zijn. Als NS nu één ding niet had moeten doen om het reserveren een kans van slagen te geven, dan is het dit wel. Ik heb ook nog een foto gemaakt van de lap tekst die er bij staat op de automaat, maar ik denk niet dat iemand die echt helemaal gaat lezen.

 

Dat de fiets niet mee mag in de spits is inmiddels wel bekend en ik denk dat de gemiddelde reiziger met fiets al gauw aan dat denkt en het stukje van verplicht reserveren al helemaal niet leest of anders doet alsof zijn neus bloedt. De gevolgen zijn dus ook gelijk duidelijk zoals Robert B aangeeft. Conducteur maakt zich er met een Jantje van Leiden vanaf en handelt verkeerd.

 

Ik moet wel zeggen dat zoals NS het nu geregeld heeft ik ook niet in de schoenen van de conducteur wil staan. Afijn deze van RobertB kan al rechtstreeks naar het Locov en de fietsersbond want NS weigert dus om het eigen beleid uit te voeren. 

 

Toch knap dat je dat al binnen 3 dagen na invoering al voor elkaar krijgt.

Badge +3

In juli en augustus 

Dat de fiets niet mee mag in de spits is inmiddels wel bekend en ik denk dat de gemiddelde reiziger met fiets al gauw aan dat denkt en het stukje van verplicht reserveren al helemaal niet leest of anders doet alsof zijn neus bloedt.

In juli en augustus mag een fiets de hele dag mee, geen spitsbeperkingen… toch? :thinking:

Van 10 juli tot 15 september wél die reservering regelen, anders is je fietskaartje NIET geldig tenzij de conducteur een reservering voor je maakt, maar dan alleen voor die ene trein.

Badge +3

Voor de conducteurs ook niet te doen vaak. De wijze waarop ze bejegend worden als het eigenbelang van de reiziger wordt aangetast, is vaak stuitend. Kennelijk is dan alles geoorloofd.

Vanuit de conducteurs is het blijkbaar ook gewoon ‘geoorloofd’ om mensen met een reservering te weigeren ‘omdat het al vol staat’, zonder verdere actie of uitleg.

Terecht dat reizigers (de goeden) daar ‘stuitend boos’ over kunnen worden… en dat roept een conducteur die je weigert het dus min of meer over zichzelf af. En dat heeft weinig met ‘eigenbelang’ van de reizigers in kwestie te maken (want wij hebben een reservering!), of toch wél?

Ja en nee. We moeten ‘rollen’ en geen tijd (of geen zin?) om te kijken van wie al die fietsen zijn, en of ze wel of niet een reservering hebben?! En daar sta je dan, mét je reservering.

Zonder dat hele aanmeld/reserveren circus zou ‘helaas, vol’ een normaal antwoord zijn, en (volgens mij) op veel meer begrip kunnen rekenen.

Reputatie 2

Fijn om te zien dat een mislukt experiment door de NS ook als mislukt beschouwd wordt. Dit systeem had alleen maar nadelen. 

Reputatie 7

Fijn om te zien dat een mislukt experiment door de NS ook als mislukt beschouwd wordt. Dit systeem had alleen maar nadelen. 

 

Waaruit concludeer jij dat NS dit als een mislukt experiment ziet?? Dit zou tot 15 september lopen. Ik heb nog geen publicatie vanuit NS gezien dat dit als mislukt wordt ervaren. De reizigers met fiets vinden dit wel, maar dat is iets heel anders. 

Reputatie 7

@Robert B

Ik kan je verzekeren dat ik zeer goed ben in improvisatie. We hebben onze richtlijnen en niet alles loopt soepel, dus ik had ervoor gezorgd dat iedereen mee zou kunnen. Ik weet hoe lastig het is om een reiziger uit een trein te krijgen, vandaar de improvisatie.

@Loes : Ik snap dat je goed bent in improviseren als ik zo de diverse topics doorlees. In deze denk ik dat je juist niet moet gaan improviseren. NS heeft aangegeven dat de vele fietsen voor overlast voor reizigers zorgen en heeft dit reserveringssysteem bedacht om dat te verbeteren. Als het personeel nu al weer fietsen illegaal gaat toelaten creëert dit voor de reizigers dus situaties die NS niet meer wil. 

 

De enige juiste werkwijze van de desbetreffende conducteur was dus inderdaad geweest om degene die niet gereserveerd hadden uit de trein te verwijderen en diegene die wel gereserveerd had toe te laten. De personen zonder reservering hadden in feite nooit mogen instappen. Dat dit overigens voor vervelende situaties gaat zorgen lijkt mij evident. Ik kan mij best wel voorstellen dat deze 4 reizigers niet zonder slag of stoot (hopelijk niet letterlijk) de trein gaan verlaten. Tot nu toe valt het aantal topics over dit onderwerp nog wel mee, maar ik denk dat dit recht evenredig is met de huidige weerssituatie in Nederland. Volgende week wordt mooi fietsweer voorspeld met de hele week temperaturen van zo'n 25 graden. 

 

Nu het kaartje ook weer in de automaat verkrijgbaar is denk ik dat er zeer veel fietsen in de trein gaan worden geladen. Het reserveringssysteem heeft helaas maar niet onverwacht ook nog de nodige kuren. De reservering moet eigenlijk voor het betreden van de trein dus gecheckt gaan worden. Ik kan mij indenken dat het personeel hier niet op zit te wachten, maar een reserveringssysteem invoeren en het vervolgens weer op zijn beloop laten is absoluut not done. Er wordt in dit land al veel te weinig gehandhaafd. Indien NS weigert te handhaven is de conclusie dat het reserveringssysteem bij deze ten grave is gedragen.

 

Tijd dus voor NS om eens wakker te schieten en actie te gaan ondernemen en het personeel hier op voor te bereiden. Ik heb niet de indruk dat er in de afgelopen periode hier aandacht aan is besteed.     

Reputatie 7
Badge +3

Het controleren op fietsvervoerbewijzen en geldige vervoerstijden is al nauwelijks te doen wanneer er nooit gecontroleerd wordt. 

Afgelopen vrijdag (3 september) stond er iemand met een grote fiets in de trein die om 17.16 vertrok uit Utrecht Overvecht. Maar natuurlijk geen controle dus deze man kon zonder problemen reizen.

NS zal echt iets moeten doen aan de controle van de regels. 

 
 
×
 
 
 

Reageer