Samenstelling ICNG

  • 22 March 2022
  • 34 reacties
  • 1962 Bekeken


Toon eerste bericht

34 reacties

Reputatie 5

Gezien de problemen met dubbeldekkers op trajecten met een slappe ondergrond is het maar zeer de vraag of er überhaupt nog nieuwe dubbeldekkers komen. ProRail/I&M zullen straffe eisen stellen m.b.t. gewicht en asdruk en het is nog maar de vraag of de Europese industrie lichtgewicht dubbeldekkers kan/wil leveren die daaraan voldoen. Het zou zo dus maar kunnen dat er alleen nog maar nieuwe enkeldekkers komen. 

Die dubbeldekstreinen zijn er wel. Zie Euroduplex met een aslast van 17 ton. En die met maximaal 320 km p/u kan rijden. 

Maar tegen welke prijs wil NS deze dubbeldeksintercity laten ontwikkelen? En waarom investeert de overheid niet meer in het verstevigen van de ondergrond van het Nederlandse spoornet? Want de overheid wil het bestaande spoornet beter benutten. Zie de oude BB 21 (Beter Benutten 21ste eeuw) rapport in het verleden. En straks kan met uitrol van de ETCS meer treinen achter mekaar rijden. Maar zijn er beperkingen vanwege de slappe ondergrond op bepaalde delen?   

Daarom wil NS op de HSL Zuid (voorlopig) geen dubbeldeksintercity laten rijden. Dat is aanzienlijk duurder. En de DDNG alleen op de klassieke spoorlijnen laten rijden.  

Reputatie 1

 

Heb gelezen dat 330 meter de maximale lengte is. Weet niet of dat komt omdat het technisch niet langer kan. Ooit reed een keer een viertiendelige V-IRM-M en een zestiendelige ICM-M. Maar dat is slechts een paar keer gebeurd. 

Voordat de Hanzelijn geopend was reden er regelmatig 15 bakken ICMm tussen Utrecht en Zwolle 14 VIRM heb ik ook wel eens voorbij zien komen in Zwolle maar dat was vrij zeldzaam. Richting Hengelo was dit volgens ook het geval. Tegenwoordig is dit helaas niet meer mogelijk omdat ProRail de perrons heeft ingekort naar 330 meter. Het waren wel mooie samenstellingen. 
 

Het zal waarschijnlijk wel mogelijk zijn om 8+5+5 bakken ICNG te combineren, maar dat is door de korte perrons niet relevant. En waarschijnlijk is daar ook geen toelating voor.

Wat een onzin weer. De aanbesteding van de DDNG loopt momenteel gewoon en de winnaar wordt eind dit jaar bekend gemaakt.

Gezien de problemen met dubbeldekkers op trajecten met een slappe ondergrond is het maar zeer de vraag of er überhaupt nog nieuwe dubbeldekkers komen. ProRail/I&M zullen straffe eisen stellen m.b.t. gewicht en asdruk en het is nog maar de vraag of de Europese industrie lichtgewicht dubbeldekkers kan/wil leveren die daaraan voldoen. Het zou zo dus maar kunnen dat er alleen nog maar nieuwe enkeldekkers komen. 

Er zullen inderdaad maximaal 16 bakken gekoppeld kunnen rijden in alle samenstellingen die daarbinnen mogelijk zijn. Technisch kan je nog wel meer aan elkaar knopen, maar dan ben je, zoals terecht opgemerkt wordt, beperkt in de stations die je aan kan doen vanwege de maximale perronlengtes.

Reputatie 5

Zou mooi zijn als er een NS Coradia Stream Duplex gekoppeld kan rijden met de ICNG op klassieke spoorlijnen zodat er meer zitplaatsen gecreëerd wordt. 

NS heeft geen dubbeldeksvariant van deze trein besteld, waar moeten die dan opeens vandaan komen?

Is ook bekend of NS Alstom een vervolgorder geeft om een deel van de ICM-M te vervangen? 

Het idee was volgens mij om het resterende deel ICM samen met DDZ te vervangen door de toekomstige DDNG (DubbelDekker Nieuwe Generatie). 

Het is meer een suggestie. NS zou een nieuwe dubbeldeksintercity laten ontwikkelen die in 2027 zou gaan rijden:

https://www.bing.com/ck/a?!&&p=02c3bbc7fa5ea00dddd8fef922cba4b41713c8b64f3abd42065f5713a7394cf5JmltdHM9MTY0Nzk3NTU3MyZpZ3VpZD0wZTVjNDRkYy1iYWQ1LTRmNTUtOTNhNC1hZWQxYWNlYjgwNjEmaW5zaWQ9NTE1NQ&ptn=3&fclid=3606a4a6-aa12-11ec-9e7d-6ab3e534bc17&u=a1aHR0cHM6Ly93d3cudHJlaW5yZWl6aWdlci5ubC9ucy1kZW5rdC1uYS1vdmVyLW5pZXV3ZS1nZW5lcmF0aWUtZHViYmVsZGVra2Vycy8_bXNjbGtpZD0zNjA2YTRhNmFhMTIxMWVjOWU3ZDZhYjNlNTM0YmMxNw&ntb=1

Maar die berichten waren voordat de coronacrisis er was. Dat wordt waarschijnlijk meer opgeschoven. 

Klopt. De oudste ICM-M vervangen door ICNG. En de resterende deel van de ICM-M & DDZ vervangen door DDNG. Die kunnen alleen niet op de HSL rijden.  

Reputatie 5

Ik verwacht dat de samenstellingen van de ICNG als volgt zullen zijn:

5 110m

8 160m

5+5 220m

5+8 270m

5+5+5 330m

8+8 330m

Ik verwacht niet dat de perrons in Almere en Lelystad verlengd gaan worden. Ik heb nog geen testrit gezien met samenstellingen die langer zijn dat 330m zijn

Over een vervolg order durf ik nog niks te zeggen.

Heb gelezen dat 330 meter de maximale lengte is. Weet niet of dat komt omdat het technisch niet langer kan. Ooit reed een keer een viertiendelige V-IRM-M en een zestiendelige ICM-M. Maar dat is slechts een paar keer gebeurd. 

En in de huidige dienstregeling met hoge frequenties zal een achttiendelige ICNG (1 achtdelige en 2 vijfdelige ICNG) waarschijnlijk ook niet hoeven. Als dat technisch al kan. 

Als je afgaat op de huidige reizigersaantallen in de Intercity Direct zou een vijfdelige ICNG al voldoende zijn in de daluren. Maar de ICNG is sneller en comfortabeler met USB, stopcontacten, displays, biochemische toiletten, goede verlichting. En als het (heel) betrouwbaar is zal het aantal treinreizigers zoal omhoog gaan. NS moet in ieder geval niet de toeslag op HSL Rotterdam - Schiphol ineens (fors) gaan verhogen. 

2 vijfdelige ICNG of 1 achtdelige ICNG in daluren lijk me op korte termijn voldoende. Moet wel uitkomen met de dan geleverde ICNG. De Traxx + ICR zal begin 2023 nog in de meerderheid zijn. Maar daarna zal de 49 vijfdelige en 50 achtdelige ICNG (20 achtdelige ICNG België) geleverd worden. En met totaal ongeveer 33.000 zitplaatsen zullen er meer zitplaatsen zijn. 

Tot 2025 zullen er waarschijnlijk genoeg zitplaatsen zijn als de Traxx + ICR vervangen worden. Na 2025 als de ICNG de HSL meer integreert in het hoofdrailnet moeten er mogelijk meer nieuwe ICNG bijkomen. Maar NS kan ook besluiten nieuwe DD-ICNG in te zetten. Alleen die kunnen niet rijden op de HSL. 

Reputatie 7
Badge +1

Zou mooi zijn als er een NS Coradia Stream Duplex gekoppeld kan rijden met de ICNG op klassieke spoorlijnen zodat er meer zitplaatsen gecreëerd wordt. 

NS heeft geen dubbeldeksvariant van deze trein besteld, waar moeten die dan opeens vandaan komen?

Is ook bekend of NS Alstom een vervolgorder geeft om een deel van de ICM-M te vervangen? 

Het idee was volgens mij om het resterende deel ICM samen met DDZ te vervangen door de toekomstige DDNG (DubbelDekker Nieuwe Generatie). 

Reputatie 1

Ik verwacht dat de samenstellingen van de ICNG als volgt zullen zijn:

5 110m

8 160m

5+5 220m

5+8 270m

5+5+5 330m

8+8 330m

Ik verwacht niet dat de perrons in Almere en Lelystad verlengd gaan worden. Ik heb nog geen testrit gezien met samenstellingen die langer zijn dat 330m zijn. De perrons in Zwolle en Assen zijn ook 330 lang, Ik verwacht dat dat Groningen na de verbouwing het zelfde is.

Over een vervolg order durf ik nog niks te zeggen.

Reageer