Samenstelling ICNG

  • 22 March 2022
  • 34 reacties
  • 1971 Bekeken

Reputatie 5

Testritten met |CNG zijn in volle gang. Vandaag ICNG 3207 in Zwolle gezien. Hopelijk zal de ICNG dit jaar voor het eerst in reguliere dienst worden ingezet. En dan gefaseerd de Traxx + ICR gaan vervangen tot 2025. Of zelfs in 2025. 

Ben benieuwd wat de samenstellingen van de ICNG gaat worden. De huidige Intercity Direct met 2 Traxx aan beide uiteinden met daartussen 7 of 9 NS Intercityrijtuigen hebben vaak een lage bezettingsgraad. 

Met de ICNG zal dat flexibeler kunnen. Als je dezelfde aantal treinreizigers hebt met de huidige Intercity Direct zal in daluren één vijfdelige ICNG al voldoende zijn. Maar mogelijk kan het aantal treinreizigers ook zo snel toenemen dat standaard 2 gekoppelde vijfdelige ICNG (512 zitplaatsen) of 1 achtdelige ICNG (417 zitplaatsen) ingezet moet worden in de daluren. En in spitsuren maximaal 2 gekoppelde achtdelige ICNG (834 zitplaatsen). 2 gekoppelde ICNG is qua zitplaatsen vergelijkbaar met de huidige Intercity Direct Amsterdam - Breda/Brussel.   

Omdat de ICNG vanaf 2025 ook steeds meer op het hoofdrailnet gaat rijden waar het direct/indirect de ICM-M gaat vervangen is het afwachten of het voldoende of de ICNG voldoende zitplaatsen heeft. Bijvoorbeeld tussen Breda - Zwolle - Groningen/Leeuwarden waar het bijvoorbeeld stopt op Almere Centrum en Lelystad Centrum. Daar passen maximaal ICNG met een lengte van 330 meter. Wanneer worden die perrons verlengd zodat er nog langere ICNG kunnen stoppen op Almere Centrum en Lelystad centrum? 

Zou mooi zijn als er een NS Coradia Stream Duplex gekoppeld kan rijden met de ICNG op klassieke spoorlijnen zodat er meer zitplaatsen gecreëerd wordt. Bijvoorbeeld op station Almere Centrum. Nu kunnen de ICM-M alle reizigers vervoeren tussen Den Haag - Zwolle - Groningen/Leeuwarden. Maar dat was niet altijd zo. 

Is ook bekend of NS Alstom een vervolgorder geeft om een deel van de ICM-M te vervangen? 


34 reacties

Reputatie 7

Dat er meer geld naar asfalt gaat is niet onlogisch, de trein vervoert minder dan 10% vergeleken met wat er over de weg gaat.

Door corona is het reizigersvervoer per trein daarnaast sterk gedaald zodat er de komende jaren ook niet echt uitbreidingen nodig zijn.

Maar wel uitbreidingen op de weg dus..… nog meer blik op de weg...

Je zou ook kunnen ijveren om die minder dan 10% in het ov op te krikken naar 20%. Om meer mensen zover te krijgen de auto te laten staan. Maar dat gebeurt niet of nauwelijks.

Voor een groot deel van die miljoen nieuwe huizen tot 2030 is ook goede ontsluiting nodig, je mag hopen op nieuwe stations/nieuw spoor en niet alleen maar nieuw asfalt.

 

Reputatie 5

Tussen Zwolle en Leeuwarden zijn de baklengtes al helemaal een probleem in de spits als hier ICNG gaat rijden. Stations zoals bijv. Steenwijk zijn alleen geschikt tot 10 bakken… Zullen die dan wel verlengd moeten worden??

Bij Zwolle wordt wel eens een extra ICM-M gekoppeld aan de ICM-M vanaf Leeuwarden of Groningen. 

Dan kan fictief tussen Leeuwarden - Zwolle eerst 10 bakken ICNG (2 x 110 meter) rijden. En dan bij Zwolle nog 1 vijfdelige ICNG eraan gekoppeld worden. Waardoor de trein totaal 3 x 110 meter lang is. En totaal 3 x 256 = 768 zitplaatsen zijn. Vergelijkbaar met een twaalfdelige ICM-M. Of een achtdelige V-IRM-M.  

Twee gekoppelde achtdelige ICNG hebben 2 x 417 = 834 zitplaatsen. Vergelijkbaar met 2 gekoppelde vierdelige DDZ. 

Reputatie 5

Daarmee kunnen de stations dus zonder problemen een combinatie van ICNG 5+8 aan.

Er zullen tussen Zwolle en Leeuwarden weinig treinen 13 bakken ICNG nodig hebben.

13 bakken met 1 achtdelige en 1 vijfdelige ICNG hebben 417 + 256 = 673 zitplaatsen. Ruim meer dan 1 zesdelige DDZ. In spitsuren zal dertiendelige ICNG wel nodig zijn. Maar in daluren zie ik meestal 6 - 8 bakken ICM-M. Vergelijkbaar met 8 - 10 bakken ICNG. 

Reputatie 5

Vooral tussen Den Haag - Eindhoven kan de ICNG beter ingezet worden dan de huidige 2 Traxx aan beide uiteinden met daartussen 9 NS Intercityrijtuigen. 

De bezettingsgraad is niet hoog tussen Den Haag - Eindhoven. Reis niet elke dag met deze IC. Maar zelfs in spitsuren waren er zitplaatsen over. Legt NS hier niet geld bij als de 9 ICR voor 25% - 50% bezet is in de meeste uren? 

Met de ICNG kan het véél flexibeler verdeeld worden. In spitsuren 15 - 16 bakken. In daluren tussen 9.00 - 16.00 tot 13 bakken. En na 20.00 5 - 8 bakken. 

Reputatie 5

Dat er meer geld naar asfalt gaat is niet onlogisch, de trein vervoert minder dan 10% vergeleken met wat er over de weg gaat.

Door corona is het reizigersvervoer per trein daarnaast sterk gedaald zodat er de komende jaren ook niet echt uitbreidingen nodig zijn.

Maar wel uitbreidingen op de weg dus..… nog meer blik op de weg...

Je zou ook kunnen ijveren om die minder dan 10% in het ov op te krikken naar 20%. Om meer mensen zover te krijgen de auto te laten staan. Maar dat gebeurt niet of nauwelijks.

Voor een groot deel van die miljoen nieuwe huizen tot 2030 is ook goede ontsluiting nodig, je mag hopen op nieuwe stations/nieuw spoor en niet alleen maar nieuw asfalt.

 

Noord Nederland bood aan om woningtekort op te lossen. Maar dan moest overheid aanleg Lelylijn goedkeuren. 

Overheid heeft aangegeven dat ze tot € 3 miljard willen vergoeden. En het resterende bedrag moet ergens anders vandaan komen. Wordt vervolgd..

Dat er meer geld naar asfalt gaat is niet onlogisch, de trein vervoert minder dan 10% vergeleken met wat er over de weg gaat.

Door corona is het reizigersvervoer per trein daarnaast sterk gedaald zodat er de komende jaren ook niet echt uitbreidingen nodig zijn.

Maar wel uitbreidingen op de weg dus..… nog meer blik op de weg...

Het OV moet eerst maar eens zelf laten zien dat het meer reizigers kan trekken.  

Reputatie 7

Ik vraag me af of de ov-sector weleens serieus onderzoek doet onder (potentiële) klanten over hoe ze meer mensen kunnen trekken.

Ik krijg regelmatig onderzoeken maar het gaat altijd over in mijn ogen randzaken. Je zou een breed onderzoek verwachten met de vraag waarom mensen wegblijven en wat er anders moet waardoor ze wel gaan komen, plus daarna een concreet actieplan.

 

Badge +3

Dat lijkt me iets voor een ander topic.. over ICNG en zo 🙄

Reputatie 7

Dat lijkt me iets voor een ander topic.. 🙄

Klopt inderdaad🤔

Reageer