Skip to main content

Samenstelling ICNG


Toon eerste bericht

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 23 maart 2022
Tamzin schreef:

Dat er meer geld naar asfalt gaat is niet onlogisch, de trein vervoert minder dan 10% vergeleken met wat er over de weg gaat.

Door corona is het reizigersvervoer per trein daarnaast sterk gedaald zodat er de komende jaren ook niet echt uitbreidingen nodig zijn.

Maar wel uitbreidingen op de weg dus..… nog meer blik op de weg...

Je zou ook kunnen ijveren om die minder dan 10% in het ov op te krikken naar 20%. Om meer mensen zover te krijgen de auto te laten staan. Maar dat gebeurt niet of nauwelijks.

Voor een groot deel van die miljoen nieuwe huizen tot 2030 is ook goede ontsluiting nodig, je mag hopen op nieuwe stations/nieuw spoor en niet alleen maar nieuw asfalt.

 


Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 23 maart 2022
Treinfanaat1993 schreef:

Tussen Zwolle en Leeuwarden zijn de baklengtes al helemaal een probleem in de spits als hier ICNG gaat rijden. Stations zoals bijv. Steenwijk zijn alleen geschikt tot 10 bakken… Zullen die dan wel verlengd moeten worden??

Bij Zwolle wordt wel eens een extra ICM-M gekoppeld aan de ICM-M vanaf Leeuwarden of Groningen. 

Dan kan fictief tussen Leeuwarden - Zwolle eerst 10 bakken ICNG (2 x 110 meter) rijden. En dan bij Zwolle nog 1 vijfdelige ICNG eraan gekoppeld worden. Waardoor de trein totaal 3 x 110 meter lang is. En totaal 3 x 256 = 768 zitplaatsen zijn. Vergelijkbaar met een twaalfdelige ICM-M. Of een achtdelige V-IRM-M.  

Twee gekoppelde achtdelige ICNG hebben 2 x 417 = 834 zitplaatsen. Vergelijkbaar met 2 gekoppelde vierdelige DDZ. 


Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 23 maart 2022
Tamzin schreef:
Julian schreef:

Daarmee kunnen de stations dus zonder problemen een combinatie van ICNG 5+8 aan.

Er zullen tussen Zwolle en Leeuwarden weinig treinen 13 bakken ICNG nodig hebben.

13 bakken met 1 achtdelige en 1 vijfdelige ICNG hebben 417 + 256 = 673 zitplaatsen. Ruim meer dan 1 zesdelige DDZ. In spitsuren zal dertiendelige ICNG wel nodig zijn. Maar in daluren zie ik meestal 6 - 8 bakken ICM-M. Vergelijkbaar met 8 - 10 bakken ICNG. 


Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 23 maart 2022

Vooral tussen Den Haag - Eindhoven kan de ICNG beter ingezet worden dan de huidige 2 Traxx aan beide uiteinden met daartussen 9 NS Intercityrijtuigen. 

De bezettingsgraad is niet hoog tussen Den Haag - Eindhoven. Reis niet elke dag met deze IC. Maar zelfs in spitsuren waren er zitplaatsen over. Legt NS hier niet geld bij als de 9 ICR voor 25% - 50% bezet is in de meeste uren? 

Met de ICNG kan het véél flexibeler verdeeld worden. In spitsuren 15 - 16 bakken. In daluren tussen 9.00 - 16.00 tot 13 bakken. En na 20.00 5 - 8 bakken. 


Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 23 maart 2022
Rene74 schreef:
Tamzin schreef:

Dat er meer geld naar asfalt gaat is niet onlogisch, de trein vervoert minder dan 10% vergeleken met wat er over de weg gaat.

Door corona is het reizigersvervoer per trein daarnaast sterk gedaald zodat er de komende jaren ook niet echt uitbreidingen nodig zijn.

Maar wel uitbreidingen op de weg dus..… nog meer blik op de weg...

Je zou ook kunnen ijveren om die minder dan 10% in het ov op te krikken naar 20%. Om meer mensen zover te krijgen de auto te laten staan. Maar dat gebeurt niet of nauwelijks.

Voor een groot deel van die miljoen nieuwe huizen tot 2030 is ook goede ontsluiting nodig, je mag hopen op nieuwe stations/nieuw spoor en niet alleen maar nieuw asfalt.

 

Noord Nederland bood aan om woningtekort op te lossen. Maar dan moest overheid aanleg Lelylijn goedkeuren. 

Overheid heeft aangegeven dat ze tot € 3 miljard willen vergoeden. En het resterende bedrag moet ergens anders vandaan komen. Wordt vervolgd..


  • Koploper****
  • 23 maart 2022
Rene74 schreef:
Tamzin schreef:

Dat er meer geld naar asfalt gaat is niet onlogisch, de trein vervoert minder dan 10% vergeleken met wat er over de weg gaat.

Door corona is het reizigersvervoer per trein daarnaast sterk gedaald zodat er de komende jaren ook niet echt uitbreidingen nodig zijn.

Maar wel uitbreidingen op de weg dus..… nog meer blik op de weg...

Het OV moet eerst maar eens zelf laten zien dat het meer reizigers kan trekken.  


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 23 maart 2022

Ik vraag me af of de ov-sector weleens serieus onderzoek doet onder (potentiële) klanten over hoe ze meer mensen kunnen trekken.

Ik krijg regelmatig onderzoeken maar het gaat altijd over in mijn ogen randzaken. Je zou een breed onderzoek verwachten met de vraag waarom mensen wegblijven en wat er anders moet waardoor ze wel gaan komen, plus daarna een concreet actieplan.

 


Robert B
Forum|alt.badge.img+3

Dat lijkt me iets voor een ander topic.. over ICNG en zo 🙄


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 23 maart 2022
Robert B schreef:

Dat lijkt me iets voor een ander topic.. 🙄

Klopt inderdaad🤔


Reageer