beantwoord

Sneeuw en (geen) trein

  • 7 February 2021
  • 92 reacties
  • 2583 Bekeken

Ik snap niet hoe het in 2021 nog mogelijk is dat de treinen nog niet opgewassen zijn tegen sneeuw. Dit is al zolang een probleem op de Nederlandse spoorwegen. Hoeveel jaar hebben we nog nodig om dit op te lossen? Als we naar het buitenland kijken zien we dat het daar wel gewoon mogelijk is om met sneeuw te rijden. Kunnen jullie niet alle werknemers die door de Corona crisis thuis moesten zitten en doorbetaald kregen inzetten om die wissels van sneeuw te bevrijden? Het zou fijn zijn als er meer in oplossingen gedacht wordt ipv problemen. Je hoeft niet om 14:00 uur de hele dag al te cancellen lijkt me. Zeker niet als de voorspelling is dat het stopt met sneeuwen.

icon

Beste antwoord door Anonymous 7 February 2021, 15:48

Bekijk origineel

92 reacties

Sorry, Vind dit een beetje onzin argument.: Arriva heeft iets minder treinstellen.

 

Natuurlijk heeft Arriva minder treinstellen, maar Arriva heeft natuurlijk ook veel minder onderhoudspersoneel. In principe zou door efficiency NS iets minder onderhoudspersoneel dan Arriva kunnen hebben, maar ik betwijfel sterk of dat wel het geval is.

Wij hebben meerdere totaal verschillende treintypes waardoor er meer kennis moet zijn van de specifieke treinen en ook de onderdelen liggen natuurlijk niet voor alle treinen op elke onderhoudslocatie, want dat is niet efficient en is kostenverhogend.   Het punt is vooral dat Arriva het vooral lokaal heeft en dat het bij de NS verspreidt is over Nederland en dat elk Onderhouds Bedrijf zijn eigen treintype heeft waar ze het grotere onderhoud aan doen.

Het maakt echt wel verschil of je met 1 of 2 type treinen rijdt of met veel meer types waarbij de techniek ook weer heel verschillend is.

 

En de materieel krapte zoals sneltram aangeeft zal ook een rol spelen waardoor er meer druk komt te staan op het andere materieel wat weer meer kilometers maakt en dus sneller slijt en meer/vaker onderhoud nodig heeft.

Reputatie 6
Badge

Bedenk dat NS de complete vloot van 50! DDZ treinstellen een paar maanden geleden aan de kant heeft gezet om veiligheidsredenen. NS heeft hierdoor meer stoelcapaciteit aan de kant staan dan Arriva in de hele vloot heeft (ongeveer 175 korte enkeldeks treinstellen). De capaciteit van de intercityvloot stond daardoor al sterk onder druk en dat is na de vorst erger geworden. Net het zetje dat je niet meer kon hebben. Je kan je natuurlijk wel afvragen wat erger is: de vorstellende niet in een week kunnen herstellen of problematiek met een vloot van 50 treinstellen niet binnen een paar maanden kunnen oplossen.

En dat heeft Arriva niet? Of schort er bij NS iets aan de planning of is de regelgeving wat al te rigide? Als een trein een aantal dagen vast heeft gestaan op een rangeerterrein en dus niet heeft gereden kun je die controletermijn natuurlijk ook met hetzelfde aantal dagen verlengen. 

Arriva heeft iets minder treinstellen.

Voor de controletermijn maakt het geen fluit uit of een trein stilstaat of rijdt, hij moet met een bepaalde interval gecontroleerd worden. Sterker nog, als zo'n ding een tijd heeft stilgestaan, moet er nog wat strikter gecontroleerd worden, aangezien (langdurig) stilstaan niet bepaald goed is.

 

Sorry, Vind dit een beetje onzin argument.: Arriva heeft iets minder treinstellen.

 

Natuurlijk heeft Arriva minder treinstellen, maar Arriva heeft natuurlijk ook veel minder onderhoudspersoneel. In principe zou door efficiency NS iets minder onderhoudspersoneel dan Arriva kunnen hebben, maar ik betwijfel sterk of dat wel het geval is.

 

Voor de controletermijn maakt het geen fluit uit of een trein stilstaat of rijdt, hij moet met een bepaalde interval gecontroleerd worden.

Dat vaste interval is onzinnig in het geval van een week stilstand. Dat hij vanwege een bepaald interval dan toch "moet" worden gecontroleerd is het probleem met de rigide regelgeving binnen NS.

Tamzin, zorg nu eens dat je weet waar je over praat in plaats van complete onzin hier neer te zetten, dit zijn intervallen waar door de inspectie op wordt toegezien. Bij overtreding volgen gewoon boetes omdat de trein bij overschrijding van de termijn niet meer ingezet MAG worden voor reizigers vervoer. 

Dus geen NS regelgeving maar regelgeving van het Ministerie gecontroleerd door het IL&T.

En dat heeft Arriva niet? Of schort er bij NS iets aan de planning of is de regelgeving wat al te rigide? Als een trein een aantal dagen vast heeft gestaan op een rangeerterrein en dus niet heeft gereden kun je die controletermijn natuurlijk ook met hetzelfde aantal dagen verlengen. 

Arriva heeft iets minder treinstellen.

Arriva heeft natuurlijk ook evenredig minder werkplaatscapaciteit. 

Voor de controletermijn maakt het geen fluit uit of een trein stilstaat of rijdt, hij moet met een bepaalde interval gecontroleerd worden.

Dat vaste interval is onzinnig in het geval van een week stilstand. Dat hij vanwege een bepaald interval dan toch "moet" worden gecontroleerd is het probleem met de rigide regelgeving binnen NS.

Reputatie 7
Badge

En dat heeft Arriva niet? Of schort er bij NS iets aan de planning of is de regelgeving wat al te rigide? Als een trein een aantal dagen vast heeft gestaan op een rangeerterrein en dus niet heeft gereden kun je die controletermijn natuurlijk ook met hetzelfde aantal dagen verlengen. 

Arriva heeft iets minder treinstellen.

Voor de controletermijn maakt het geen fluit uit of een trein stilstaat of rijdt, hij moet met een bepaalde interval gecontroleerd worden. Sterker nog, als zo'n ding een tijd heeft stilgestaan, moet er nog wat strikter gecontroleerd worden, aangezien (langdurig) stilstaan niet bepaald goed is.

 

Het nieuws maakt ook wel eens een misser.

 

Duidelijk is dat ....

https://www.ns.nl/over-ns/seizoenen/winter/wat-zijn-de-gevolgen-van-winters-weer.html

Mogelijke gevolgen van winters weer.  En jouw vergelijking zegt meer over jou dan over mij. 

 

@Tamzin   helaas nog steeds treinen die uit hun controles zijn gelopen, er moet 4 a 5 dagen werk worden ingelopen. 

En dat heeft Arriva niet? Of schort er bij NS iets aan de planning of is de regelgeving wat al te rigide? Als een trein een aantal dagen vast heeft gestaan op een rangeerterrein en dus niet heeft gereden kun je die controletermijn natuurlijk ook met hetzelfde aantal dagen verlengen. 

Het nieuws maakt ook wel eens een misser.

 

Duidelijk is dat ....

https://www.ns.nl/over-ns/seizoenen/winter/wat-zijn-de-gevolgen-van-winters-weer.html

Mogelijke gevolgen van winters weer.  En jouw vergelijking zegt meer over jou dan over mij. 

 

@Tamzin   helaas nog steeds treinen die uit hun controles zijn gelopen, er moet 4 a 5 dagen werk worden ingelopen. 

Kijk dat er op een zondag bijna helemaal geen treinen reden en dat er in de week daarop ook veel uitval was, vind ik op zich begrijpelijk en logisch. Wij hebben in Nederland zo weinig te maken met hevige sneeuwval dat de investering om hiertegen bestand te zijn economisch niet te verantwoorden is. Feit is wel dat de sneeuwstorm al een paar dagen van te voren was aangekondigd. Ik denk dat NS zich zeker m.b.t. de treinstellen beter had kunnen voorbereiden dan nu gebeurd is. De concurrentie heeft veel minder cq geen last van treinuitval en ook in de ons omliggende landen zie ik weinig problemen.   

Inmiddels kan NS natuurlijk niet meer naar ProRail wijzen, de sneeuwstorm is 15 dagen geleden en het is al een week geleden gaan dooien. Als je dan nu het materieel nog steeds niet op orde hebt (terwijl een deel van de treinseries sowieso al niet rijdt vanwege corona) dan is dat gewoon eigen incompetentie.  

Overigens staat er "tenminste tot 23 februari" wat doet vermoeden dat het nog later gaat worden. 

Soort standaard reflex: schuld aan Pro Rail geven. Regionale spoorbedrijven rijden allemaal maar NS treinen kampen nog steeds met de naweeën. Deadline wordt elke keer vooruitgeschoven. 

 

 

 

 

Reputatie 7

Het nieuws maakt ook wel eens een misser.

 

 

https://www.ns.nl/over-ns/seizoenen/winter/wat-zijn-de-gevolgen-van-winters-weer.html

Reputatie 7
Badge +3

Het nieuws maakt ook wel eens een misser.

NS zegt het zelf ook: https://nieuws.ns.nl/vanaf-maandag-rijdt-ns-weer-reguliere-dienstregeling/

We houden er rekening mee dat treinen meer storingen geven dan we gewend zijn, omdat ze vorige week in extreme kou stil hebben gestaan. Op onze werkplaatsen werken collega’s met man en macht om alle treinen zo snel mogelijk op het spoor te krijgen.

Het nieuws maakt ook wel eens een misser.

Reputatie 6

Misschien even het topic goed lezen dan hoeven we niet in herhaling te vallen.   De treinen gaven geen problemen maar de infrastructuur was het probleem.  En in dit geval had zelfs de stoomtrein uit jouw periode niet verder gekund.

Misschien even het topic goed lezen dan hoeven we niet in herhaling te vallen.   De treinen gaven geen problemen maar de infrastructuur was het probleem.  En in dit geval had zelfs de stoomtrein uit jouw periode niet verder gekund.

Klopt niet. Vorige week donderdag was er op het nieuws dat de rails (infrastructuur) weliswaar berijdbaar was, maar dat veel treinen aan de kant stonden vanwege het feit dat ze niet tegen vocht en kou konden.

Misschien even het topic goed lezen dan hoeven we niet in herhaling te vallen.   De treinen gaven geen problemen maar de infrastructuur was het probleem.  En in dit geval had zelfs de stoomtrein uit jouw periode niet verder gekund.

Reputatie 6

Met het oude materieel waren in de winter weinig problemen, het materieel op zich kon dan gewoon rijden en hooguit had je ergens dan wat problemen met een wissel die niet wilde werken of ijsafzetting op een bovenleiding. Tegenwoordig is al het materieel voorzien van printplaten en andere computer-rommel en dat kan niet tegen de kou. De Werkspoor-motor van Plan V draaide gewoon door, winter of niet, maar tegenwoordig is alles modern (leve de vooruitgang) computergestuurd en werkt in feite slechter onder bepaalde omstandigheden dan het ouderwetse materieel.

Reputatie 7
Badge +3

@Bertus Het is buitengewoon zuur natuurlijk dat totaal verkeerde beslissingen van inmiddels zo’n 20 jaar geleden tot op de dag van vandaag zulke negatieve effecten hebben. De verantwoordelijke klunzen zijn inmiddels van het toneel verdwenen. De huidige reizigers en medewerkers zitten opgescheept met hun prutswerk.

 

Reputatie 7

I

Het ontwerp van de HSL heeft fouten en het ontwerp is niet van de NS maar de NS moet er wel mee dealen. De regering is gevrgaad om geld om deze ontwerpfouten op te lossen maar is niet bereid om de gemaatke fouten te herstellen.

 

 

Weliswaar geheel off-topic maar het is wél NS geweest die een astronomisch bedrag bood om koste wat het kost over de ‘foute’ lijn te kunnen rijden en daardoor alleen bij een fabrikant met een ‘bepaalde reputatie’ iets kon kopen dat achteraf gezien, niet bepaald een succesnummer was.

En tja… en ondanks dat de ’regering’ niet bereid is de ‘ontwerpfouten’  te herstellen, is NS wél bereid om te investeren in nieuw materieel om over een lijn vol gebreken te kunnen rijden.

 

Reputatie 7
Badge +3

Soms is een opmerking zo onhandig, onwetend of misplaatst dat het waarschijnlijk het beste is om maar niet te reageren.

Een beschermkap werkt met gasverwarming natuurlijk niet omdat je juist een permanente toevoer van zuurstof moet hebben voor de verbranding. 


Tja en jij denkt dat daar niet aan gedacht is, de kap schermt de brander af voor de wind zodat deze kan ontsteken. Er is nog zat ruimte voor de zuurstof. 

 

Een beschermkap werkt met gasverwarming natuurlijk niet omdat je juist een permanente toevoer van zuurstof moet hebben voor de verbranding. 

Reputatie 7
Badge +3

Een duidelijke analyse vandaag in de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/veiligheid-gaat-voor-alles-daarom-vallen-treinen-in-nederland-eerder-uit-dan-elders~b9a23160/

Veel zaken zijn al voorbijgekomen. Waar ik me wel heel erg over verbaas is het eindeloze gedoe met uitgewaaide waakvlammen bij de wisselverwarmingsinstallaties. Die problemen waren er al in de strenge winter van 1979.  Zo’n 10 jaar geleden zou dit opgelost zijn door ProRail. Er was zelfs een speciaal projectteam dat in het hele land bezig is geweest met het plaatsen van extra beschermingskappen. Blijkbaar heeft dat nog steeds niet goed genoeg geholpen. Daar mag ProRail natuurlijk op aangesproken worden.

Een ander steeds terugkerend punt: wanneer er in het spoor gewerkt wordt in Nederland mogen er geen treinen rijden, ook niet op het nevenspoor. Dit in tegenstelling tot andere landen waar men minder streng is. In Nederland worden door de strenge regelgeving op het gebied van veilig werken gelukkig geen baanwerkers meer doodgereden. 


@Temlin,   wat een praatjes weer maar je hebt geen flauw idee wat er allemaal speelt op het spoor en dan verwijten dat de NS geen treintjes weet te rijden terwijl wij wel willen rijden maar door problemen met de infra niet kunnen rijden.

Zolang de infra niet veilig is om te rijden en wissels verkeerd liggen kun je de NS niet verwijten dat er geen trein rijdt, want er mag niet gereden worden van Prorail.

Op dit moment spelen er nog steeds problemen met wissels op verschillende trajecten maar zijn er wat corridors beschikbaar om te pendelen met treinen waarbij de wissels zoveel mogelijk in dezelfde stand blijven liggen.

En naast de wissel problemen hebben we ook op meerdere trajecten last van sneeuwduinen die ook tot op perron hoogte liggen.

En om te laten zien dat sneeuwduinen een gevaar zijn voor het treinverkeer onderstaande foto van een SLT die op een sneeuwduin is gereden en daardoor ook omhoog is getilt met als resultaat de nodige schade aan de trein.

Waarbij op deze foto de meeste schade afgedekt wordt door de koppeling want daar is het heel bodywork naar binnen gedrukt. Het is gewoon onverantwoordelijk om dan met reizigers risico’s te gaan nemen want dan wordt het de NS ook weer verweten.

En voor klachten over de infra moet je bij Prorail zijn, die is verantwoordelijk voor de spoor infra en is degene die toestemming moet geven om over een spoor heen te rijden.  Zolang die toestemming er niet is mag de NS helemaal niets.

Reputatie 3

Goed afspraken mee maken (weg met de ov-chipkaart, weg met de conducteurs die geen service verlenen in de trein maar in de cabine lopen te keuvelen, weg met het zeer beperkte aanbod aan abbonementen die niet flexibel zijn, waar is een abbonement voor 2 of 3 dagen in de week, weg met het vingertje wijzen naar prorail, weg met de fyra, slt zonder toilet en andere miskopen, weg met het verkopen van patat op stations, weg met reisinformatie die 9 van de 10 keer heel erg achterloopt of totaal niet van toepassing is, weg met het rijden in het buitenland door NS).

Ik snap niet helemaal waarom de verkoop van patat weg moet op de stations. U wordt niet gedwongen om patat te kopen. Misschien dat u de geur onprettig vindt, maar dan kunt u altijd ergens anders gaan zitten.

De diensten van Abellio leveren goed geld op. In 2019 waren de opbrengsten van het treingerelateerde vervoer in het Verenigd Koninkrijk een klein stukje hoger dan dat van het treingerelateerde vervoer in Nederland.

 

Schoenmaker blijft bij je leest, NS kan patatjes bakken en koffie maken als de beste, maar de treinen? Die rijden niet. Focus ligt totaal verkeerd die moet 100% op de treinen.

 

Leuk dat NS het in het verenigid koninkrijk zo goed doet

 

(alhoewel die jubelverhalen niet kloppen

Sinds 2015 rijdt Abellio in Schotland, maar de resultaten blijven vooralsnog achter bij de verwachtingen. Vorig jaar leed het bedrijf een verlies van 2,3 miljoen euro).

 

Maar de focus van NS moet liggen op het Nederlandse spoor, daarvoor is de staat eigenaar. Niet om in het buitenland treintjes te rijden. 

Reageer