Sneeuw en (geen) trein | NS Community
beantwoord

Sneeuw en (geen) trein

  • 7 February 2021
  • 92 reacties
  • 2582 Bekeken

Ik snap niet hoe het in 2021 nog mogelijk is dat de treinen nog niet opgewassen zijn tegen sneeuw. Dit is al zolang een probleem op de Nederlandse spoorwegen. Hoeveel jaar hebben we nog nodig om dit op te lossen? Als we naar het buitenland kijken zien we dat het daar wel gewoon mogelijk is om met sneeuw te rijden. Kunnen jullie niet alle werknemers die door de Corona crisis thuis moesten zitten en doorbetaald kregen inzetten om die wissels van sneeuw te bevrijden? Het zou fijn zijn als er meer in oplossingen gedacht wordt ipv problemen. Je hoeft niet om 14:00 uur de hele dag al te cancellen lijkt me. Zeker niet als de voorspelling is dat het stopt met sneeuwen.

icon

Beste antwoord door Anonymous 7 February 2021, 15:48

Bekijk origineel

92 reacties

Reputatie 7
Badge

En dat heeft Arriva niet? Of schort er bij NS iets aan de planning of is de regelgeving wat al te rigide? Als een trein een aantal dagen vast heeft gestaan op een rangeerterrein en dus niet heeft gereden kun je die controletermijn natuurlijk ook met hetzelfde aantal dagen verlengen. 

Arriva heeft iets minder treinstellen.

Voor de controletermijn maakt het geen fluit uit of een trein stilstaat of rijdt, hij moet met een bepaalde interval gecontroleerd worden. Sterker nog, als zo'n ding een tijd heeft stilgestaan, moet er nog wat strikter gecontroleerd worden, aangezien (langdurig) stilstaan niet bepaald goed is.

 

Nou het probleem is ook niet dat de treinen niet tegen sneeuw kunnen, maar het probleem wat o.a. vandaag speelt is dat de wissels zijn vast gevroren en dat de treinen van de late nacht en vroege opstart dus niet verder konden doordat wissels niet bediend konden worden. Zo kwamen er steeds meer treinen stil te staan met reizigers en om deze reden is vanmorgen het treinverkeer gestaakt om te voorkomen dat reizigers overal en nergens zouden stranden met treinen.

Zelfs wissels waarvan de wisselverwarming goed werkte bleken vast te vriezen door de koude en gure wind op het spoor.

En ook met branders kregen de monteurs niet alle wissels weer los en er waren zelfs wissels die vervolgens weer vastvroren door de koude wind.

Daarnaast was de hele fijne sneeuw een probleem, die blies overal doorheen waardoor ook veel gasgestookte wisselverwarmingen uitgeblazen werden en niet meer wilde ontsteken.

De infra is niet in beheer van de NS maar in beheer van Prorail, de NS en andere maatschappijen rijden over het spoor van Prorail en als daar problemen mee zijn dan kan er niet gereden worden.

 

In het buitenland waar ze vaak te maken hebben met sneeuw hebben ze veel minder wissels op de trajecten waardoor dit soort dingen daat niet zo snel voorkomt.  Daarnaast wordt er meer geld geïnvesteerd om het spoor winterbestendig te maken.

 

Reputatie 3

 

 

 

im SBB-Netz sorgen für überfüllte 

  • Unterbrochen ist auch die Strecke Triemli–Uetliberg.

Dit is een beetje wat ik bedoel. Dit is 1 stomme bergtrein van Triemli(spital) tot de Uetliberg met amper tot geen forensen en (zeker in deze tijd) ook vrijwel geen toeristische reizigers.

De trein reed wel van Zürich HB tot Triemli waarmee het grootste deel van de reizigers bediend wordt. Dat het traject tussen Triemli en Uitikon/Ringlikon/Uetliberg problematisch is met deze sneeuwval lijkt me vrij evident, dat is compleet onvergelijkbaar met het traject Zürich HB-Triemli en de meeste andere trajecten van/naar Zürich. 

Reputatie 6

Ik ken de statistieken niet (zou er wel nieuwsgierig naar zijn), maar ik zie rondom basel ook regelmatig wissels voor of na kleinere stations. Dingen die juist hier langzaamaan wegvallen omdat het storingen zou opleveren. 

 

Nederland in sneeuwtijd: “We hebben teveel wissels dus alles zit vast”

Nederland buiten sneeuwtijd: “We hebben geen wissels dus moeten we enorme trajecten opbreken omdat we niet dichtbij de buitendienststelling kunnen keren”

Het Nederlandse spoornet is compleet geoptimaliseerd voor de gemiddelde dag. Alleen komt die gemiddelde dag eigenlijkt nooit voor, want in het echte leven is er altijd wel wat.

Reputatie 6

Ter indicatie, dit was station Maastricht vanmiddag. Dit soort omstandigheden zijn kennelijk reden om geen treinen te rijden.

 

@Tonny.s Ik denk dat dat pas gebeurt als er genoeg Kamerleden zijn die niet naar hun afspraakje kunnen omdat de treinen niet rijden. Overigens blijft het goed te bedenken dat we het bij dit soort problemen over ProRail hebben en niet over de NS. Maar goed, ieder jaar hetzelfde: valt er sneeuw, rijden de treinen niet. Je kunt eindeloos over deze problemen praten maar uiteindelijk gaat het toch om de oplossing, en dat lijkt een kwestie van geld en politieke wil. Ik benijd de werknemers niet die in deze barre weersomstandigheden de wissels schoon en ijsvrij moeten maken, kudo's voor die mensen.

Nederland is een fragiel land, juist doordat we hightech zijn, inclusief het materieel op het spoor; veel mensen kennen de beelden van de trein die in 1963 dapper door de sneeuw buffelde. Ik ben niet van de ‘vroeger was alles beter’ maar het was wel allemaal wat simpeler en steviger. Ook voor al die digitale en elektronische toepassingen betalen we een prijs. En dat is meer kwetsbaarheid.

Prorail heeft in 2011 geld gekregen om uiterlijk 2017 alle wisselverwarming om te bouwen naar elektriciteit. Vandaag is gebleken dat in 2021 nog steeds slecht een klein deel is omgebouwd. De vraag is waar dat geld gebleven is?

Reputatie 7

Oh lees net dat wij in NL maar liefst 6370 wissels hebben @Rene74  hoeveel heeft Zwitserland er ??  Ben wel benieuwd of het vergelijkbaar is.

@Jeroen Zwitserland heeft 14.254 wissels. 

 Bron: https://de.wikipedia.org/wiki/Schweizerische_Bundesbahnen

Reputatie 7
Badge +3

@65plusreiziger Het heeft totaal geen zin om te klagen over de vervoerders. Die kunnen geen treinen laten rijden wanneer de spoorinfrastructuur niet functioneert.

Het probleem ligt in eerste instantie bij ProRail dat er al decennia niet in slaagt om werkende wisselverwarming te installeren. In tweede instantie ligt het probleem bij de rijksoverheid die over de budgetten van ProRail gaat.

Er zal vast ergens een risico-inventarisatie gemaakt zijn om te kijken hoeveel er geïnvesteerd zou moeten worden om de spoorinfra winterbestendig te maken. Als de gevolgen even groot zouden zijn als van overstromingen was er al lang een deltaplan geweest.

 

Voor de controletermijn maakt het geen fluit uit of een trein stilstaat of rijdt, hij moet met een bepaalde interval gecontroleerd worden.

Dat vaste interval is onzinnig in het geval van een week stilstand. Dat hij vanwege een bepaald interval dan toch "moet" worden gecontroleerd is het probleem met de rigide regelgeving binnen NS.

Tamzin, zorg nu eens dat je weet waar je over praat in plaats van complete onzin hier neer te zetten, dit zijn intervallen waar door de inspectie op wordt toegezien. Bij overtreding volgen gewoon boetes omdat de trein bij overschrijding van de termijn niet meer ingezet MAG worden voor reizigers vervoer. 

Dus geen NS regelgeving maar regelgeving van het Ministerie gecontroleerd door het IL&T.

Reputatie 3

@Rene74   Je Wel appels met appels vergelijken.

Ik heb voor langere tijd OV-jaarkaarten in beide landen gebruikt en de gemiddelde Zwitser vindt dat hij/zij afgezet wordt door de SBB. Als ik vertel wat ik in Nederland betaald heb, dan geloven ze dat dus amper (OV-Vrij is in CH veel goedkoper dan in NL en ook veel regionale en/of trajectabonnementen zijn significant duurder in Nederland).
 

Ik ben vrij benieuwd of je vergelijkbare omstandigheden kunt laten zien tussen Nederland en Zwitserland waarbij de SBB en of andere regionale vervoersmaatschappijen zoals Thurbo en/of SOB het slechter hebben gedaan dan NS, maar ik neem aan dat dit voor @Jeroen geen probleem zal zijn. 

Reputatie 3

Ik denk dat in Zwitserland meer geld uitgegeven wordt voor het spoor. Met als waarschijnlijke gevolg dat je astronomisch hoge prijzen betaalt om daar met de trein te reizen.

In 2014 is er een referendum geweest over investeringen die wel of niet in het spoor gedaan zouden moeten worden. Dit referendum heeft er mede aan bij gedragen dat je juist GEEN astronomisch hoge prijzen betaalt voor het OV. OV-vrij kost mede daarom minder dan 300 euro per maand. 

https://www.uvek.admin.ch/uvek/de/home/uvek/abstimmungen/abstimmung-fabi-vorlage.html

De trein in Zwitserland is voor forenzen een heel stuk goedkoper dan in Nederland. Dat geeft verder niet, maar ik ben heel benieuwd om voorbeelden @Vareo te lezen van forenzen die in Zwitserland veel duurder uit zijn. 

Oh lees net dat wij in NL maar liefst 6370 wissels hebben @Rene74  hoeveel heeft Zwitserland er ??  Ben wel benieuwd of het vergelijkbaar is.

Reputatie 6

@Tonny.s   misschien wordt het eens tijd om je meer in de materie te verdiepen en dan te oordelen. Van mensen die bij het Zwitserse spoor hebben gewerkt weet ik dat het daar ook geregeld problemen geeft met winterse omstandigheden. Als het er eenmaal ligt dan niet meer nee maar als het sneeuw wel.

En wat betreft het keren, het keren is ook mede afhankelijk van het beveiligingssysteem ter plekke, welke in veel landen niet is ingericht om overal maar zonder meer te kunnen keren.

En die laatste zin geeft duidelijk aan dat je je meer moet verdiepen in de werkelijkheid en in de ideale wereld zou jij meer belasting betalen waardoor de regering meer kon besteden aan het OV waardoor het OV betrouwbaarder zou zijn.

Dus als we daar nu eens mee beginnen dat jij meer belasting gaat betalen en alle andere Nederlanders ook en dat de regering dat dan aan het OV besteeds dan gaat het vast goed komen.

Het lijkt me heel interessant om me verder te verdiepen. Heb je tips voor hoe ik dat kan doen (behalve in de sector gaan werken, zou ik graag doen maar ik vind m'n huidige werk te leuk). 

Ik heb ook wel begrip voor problemen tijdens veel sneeuwval. Maar hier in Zuid Limburg is er nauwelijks iets gevallen, en toch geen treinen. Dat leidt dan wel tot op z'n minst de illusie van desinteresse. Dat kan zoals gezegd een illusie zijn, dus ik zou graag leren waarom er hier dan ook geen treinen reden. Ik ben me er uiteraard van bewust dat de meeste treinen hier niet van NS zijn overigens.

En als we in Nederland niet ingericht zijn op keren maar wel ingericht zijn op wekelijkse buitendienststellingen, is dat dan niet een beetje raar?

Overigens zou ik van harte meer belasting gaan betalen als dat naar het spoor zou gaan. Ik hoor de sector echter niet vragen om meer geld, de meeste PR is gericht op “kijk eens hoe goed we het doen”. Als NS of (voornamelijk) Prorail een peitite zouden starten voor meer geld om een robuustere dienstverlening te kunnen waarborgen, dan teken ik graag! Maar voor zover ik kan overzien zien beide bedrijven de noodzaak daarvan niet. Middelmatigheid is goed genoeg in Nederland. Wat ook een keuze kan zijn, maar of je het de juiste keuze is daar zijn, uiteraard, de meningen over verdeeld.

@Tonny.sdan mis je toch een hoop want er wordt al veel langer aangedrongen op meer geld voor het OV maar de politiek houdt dat tegen en loopt dan op dagen als vandaag weer te mopperen via de media dat de NS het niet goed doet.  Vast ritueel en zodra er om meer geld gevraagd wordt geven ze niet thuis.

De gasverwarming zoals in Nederland gebruikt wordt is een groot deel van het probleem waar we nu mee te maken hadden vandaag, maar ja, vervangen kan om meerdere redenen niet zomaar en 1 er van is geld.

En wat er in Maastricht was weet ik niet want daar was ik niet vandaag, wel weet ik dat we niet mochten rijden vanmorgen vanuit Prorail want ik heb meerdere keren aan de treindienstleider gevraagd om toch terug of verder te rijden naar een groter station of terug te rijden naar het opstelterrein van mijn eigen standplaats maar dat mocht en kon allemaal niet.  Al ben ik niet bij het proces betrokken waar het besluit viel om niet meer te gaan rijden vermoed ik dat dat komt omdat er geen duidelijkheid gegeven kan worden over wanneer er wel gereden kon worden door Prorail.

Onderstaand foto's van waar ik mee te maken had, de foto met de oranje geklede medewerkers van Strukton geven weer hoe de wissel weer gangbaar gemaakt moest worden. Na 1 uur was het nog niet gelukt om de wissel los te krijgen en het lijkt er op dat het ook niet gelukt is.Ik ben toen afgelost maar ik kan zien dat de trein uiteindelijk niet op Hoofddorp opstel beland is maar naar Leiden is gereden en daar heeft gestaan vanmiddag.

 

Overigens denk ik dat als je zou pendelen tussen grote stations dat je dan als de wissels goed liggen hiervoor je wel enig treinverkeer kan verzorgen al zal dat leiden tot meer overstappen. Alleen wordt hier niet voor gekozen door degene die het beleid bepalen. Pendelen zou naar mijn idee kunnen zonder al te veel wissels te moeten bedienen alleen heb je dan een hele magere dienstregeling.

 

Reputatie 6

Yep, met dat soort situaties als op je foto's snap ik best wel dat er problemen zijn :)

Ik denk wel dat het als sector slim zou zijn om juist nu te zeggen “kijk mensen, dit krijg je als de politiek aan het beknibbelen is”. 

Ik denk dat in Zwitserland meer geld uitgegeven wordt voor het spoor. Met als waarschijnlijke gevolg dat je astronomisch hoge prijzen betaalt om daar met de trein te reizen.

De prijzen zijn in Zwitserland erg hoog voor losse kaartjes vol tarief, de kaartjes waar jij als toerist gebruik van maakt. Abonnementshouders betalen echter in Zwitserland gemiddeld juist minder dan in Nederland. Abonnementen zijn in Nederland buitensporig duur. 

Reputatie 3

Met als waarschijnlijke gevolg dat je astronomisch hoge prijzen betaalt om daar met de trein te reizen.

De prijzen zijn in Zwitserland erg hoog voor losse kaartjes vol tarief, de kaartjes waar jij als toerist gebruik van maakt. Abonnementshouders betalen echter in Zwitserland gemiddeld juist minder dan in Nederland. Abonnementen zijn in Nederland buitensporig duur. 

Amen @Tamzin 

Nederland is heel goedkoop in de weekenden en de daluren en Nederland kent extreem hoge vergoedingen bij vertragingen. In de spits is Nederland buitensporig duur.

Als we toch met Zwitserland aan het vergelijken zijn... Voorbeeld: de Halbtax (50%) korting geldt daar bij ALLE vervoersbedrijven, zowel buiten als tijdens de spits. Onder CHF 10,00 geldt een lagere korting, tot maximaal 40%.

Wat abonnementen betreft. Voor ongeveer 200 euro heb je een maand vrij reizen met een ZVV-abonnement voor een gebied ter grootte van de provincie Noord-Holland in dal- en spitsuren met trein, bus en tram. Ik ben benieuwd in welk deel van Nederland een vergelijkbaar abonnement verkrijgbaar is.

OV-Vrij of Altijd-Vrij ga ik niet eens meer over beginnen, heel stuk goedkoper dan in Nederland en je kunt ook nog eens een maandkaart aan het loket halen waarmee je meteen kunt reizen. 

Volgens Wikipedia is de NS een semi overheidsbedrijf, en dat geld feitelijk ook voor Prorail, dus geen kat en hond die elkaar zullen kunnen gaan bijten. 

Beide bedrijven worden bestuurd door een oud D66 politicus, het gevolg van politiek nepotisme, waar ik al eerder in een reactie in “ Beetje sneeuw.”over schreef. 

Eeeh die is nieuw voor mij, Marjan van Rintel en D66, volgens mij loopt u nog wat achter en bedoeld u onze vorige directeur.

En wie is er dan bij Prorail de directeur die bij D-66 politicus was?  Ook die is reeds vertrokken.

Misschien even tijd om u zelf beter in te lezen, u kunt toch de deur niet uit.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me de winter van 1979 nog herinneren toen bijna nergens in Nederland treinen konden rijden vanwege stuifsneeuw. Hele programma's zijn er opgezet door eerst NS en later ProRail om de wisselverwarming zo te verbeteren dat de grote problemen niet meer zouden voorkomen.

Inmiddels zijn we 42 jaar verder en zijn de problemen bij stuifsneeuw en harde wind groter dan ooit. Wat een aanfluiting. Voor de vervoerders is het een drama dat ProRail de zaken niet op orde heeft.

NS en de overige vervoerders valt weinig te verwijten. Die zitten opgescheept met een infrabeheerder die de zaken niet goed op orde heeft.

Inmiddels kan NS natuurlijk niet meer naar ProRail wijzen, de sneeuwstorm is 15 dagen geleden en het is al een week geleden gaan dooien. Als je dan nu het materieel nog steeds niet op orde hebt (terwijl een deel van de treinseries sowieso al niet rijdt vanwege corona) dan is dat gewoon eigen incompetentie.  

Overigens staat er "tenminste tot 23 februari" wat doet vermoeden dat het nog later gaat worden. 

Het nieuws maakt ook wel eens een misser.

 

Duidelijk is dat ....

https://www.ns.nl/over-ns/seizoenen/winter/wat-zijn-de-gevolgen-van-winters-weer.html

Mogelijke gevolgen van winters weer.  En jouw vergelijking zegt meer over jou dan over mij. 

 

@Tamzin   helaas nog steeds treinen die uit hun controles zijn gelopen, er moet 4 a 5 dagen werk worden ingelopen. 

Het nieuws maakt ook wel eens een misser.

 

Duidelijk is dat ....

https://www.ns.nl/over-ns/seizoenen/winter/wat-zijn-de-gevolgen-van-winters-weer.html

Mogelijke gevolgen van winters weer.  En jouw vergelijking zegt meer over jou dan over mij. 

 

@Tamzin   helaas nog steeds treinen die uit hun controles zijn gelopen, er moet 4 a 5 dagen werk worden ingelopen. 

En dat heeft Arriva niet? Of schort er bij NS iets aan de planning of is de regelgeving wat al te rigide? Als een trein een aantal dagen vast heeft gestaan op een rangeerterrein en dus niet heeft gereden kun je die controletermijn natuurlijk ook met hetzelfde aantal dagen verlengen. 


@Temlin,   wat een praatjes weer maar je hebt geen flauw idee wat er allemaal speelt op het spoor en dan verwijten dat de NS geen treintjes weet te rijden terwijl wij wel willen rijden maar door problemen met de infra niet kunnen rijden.

Zolang de infra niet veilig is om te rijden en wissels verkeerd liggen kun je de NS niet verwijten dat er geen trein rijdt, want er mag niet gereden worden van Prorail.

Op dit moment spelen er nog steeds problemen met wissels op verschillende trajecten maar zijn er wat corridors beschikbaar om te pendelen met treinen waarbij de wissels zoveel mogelijk in dezelfde stand blijven liggen.

En naast de wissel problemen hebben we ook op meerdere trajecten last van sneeuwduinen die ook tot op perron hoogte liggen.

En om te laten zien dat sneeuwduinen een gevaar zijn voor het treinverkeer onderstaande foto van een SLT die op een sneeuwduin is gereden en daardoor ook omhoog is getilt met als resultaat de nodige schade aan de trein.

Waarbij op deze foto de meeste schade afgedekt wordt door de koppeling want daar is het heel bodywork naar binnen gedrukt. Het is gewoon onverantwoordelijk om dan met reizigers risico’s te gaan nemen want dan wordt het de NS ook weer verweten.

En voor klachten over de infra moet je bij Prorail zijn, die is verantwoordelijk voor de spoor infra en is degene die toestemming moet geven om over een spoor heen te rijden.  Zolang die toestemming er niet is mag de NS helemaal niets.

Reputatie 7
Badge +1

Ook in landen die gewend zijn aan sneeuw, zoals Zwitserland, gaat het niet altijd goed. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.srf.ch/news/schweiz/schneechaos-in-der-schweiz-so-viel-schnee-wie-seit-15-jahren-nicht-mehr

En via Twitter nog wat leuke artikelen tegen gekomen:

https://www.treinreiziger.nl/forse-sneeuwval-in-zwitserland-zorgt-voor-hinder-op-het-spoor/

https://amp.nos.nl/artikel/2207082-doen-buitenlandse-treinen-het-echt-zoveel-beter-in-de-sneeuw.html?

Reageer