beantwoord

Sneeuw en (geen) trein

  • 7 February 2021
  • 92 reacties
  • 2583 Bekeken


Toon eerste bericht

92 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Goed afspraken mee maken (weg met de ov-chipkaart, weg met de conducteurs die geen service verlenen in de trein maar in de cabine lopen te keuvelen, weg met het zeer beperkte aanbod aan abbonementen die niet flexibel zijn, waar is een abbonement voor 2 of 3 dagen in de week, weg met het vingertje wijzen naar prorail, weg met de fyra, slt zonder toilet en andere miskopen, weg met het verkopen van patat op stations, weg met reisinformatie die 9 van de 10 keer heel erg achterloopt of totaal niet van toepassing is, weg met het rijden in het buitenland door NS).

Jeetje, er moet wel heel erg veel weg.

Aan sommige zaken wordt er gewerkt, zoals bijvoorbeeld het inbouwen van toiletten in de SLT's. Van bijna de helft van de SLT's is al een toilet ingebouwd. De Fyra bestaat ‘de facto’ al heel wat jaren niet meer en heet tegenwoordig Intericty Direct. De treindienst is sinds die tijd wel wat verbeterd en al helemaal sinds het oplossen van de softwareproblemen in de TRAXX locomotieven. Vanaf later dit jaar zullen er nieuwe treinen instromen.

Ik snap niet helemaal waarom de verkoop van patat weg moet op de stations. U wordt niet gedwongen om patat te kopen. Misschien dat u de geur onprettig vindt, maar dan kunt u altijd ergens anders gaan zitten.

De huidige versie van de OV-Chipkaart verdwijnt naar verwachting rond 2023. Er wordt in de tussentijd gekeken of ook betalen met andere methodes mogelijk is.

De diensten van Abellio leveren goed geld op. In 2019 waren de opbrengsten van het treingerelateerde vervoer in het Verenigd Koninkrijk een klein stukje hoger dan dat van het treingerelateerde vervoer in Nederland.

Het beperkte aanbod aan abonnementen is wel een beetje jammer. Vorig jaar werd nog met grote fanfare aangekondigd dat er nieuwe abonnementensvormen na de zomer zullen komen. Inmiddels is dat doorgeschoven naar voorjaar 2021 en met nog amper 2 maanden te gaan is het wat stilletjes geworden rondom dat onderwerp.

Reputatie 3

NS heeft nu toch wel genoeg kansen gekregen, maar keer op keer met een beetje sneeuw loopt het compleet in de soep. Wordt tijd dat een andere partij het spoor voor zijn rekening mag gaan nemen. 


Goed afspraken mee maken (weg met de ov-chipkaart, weg met de conducteurs die geen service verlenen in de trein maar in de cabine lopen te keuvelen, weg met het zeer beperkte aanbod aan abbonementen die niet flexibel zijn, waar is een abbonement voor 2 of 3 dagen in de week, weg met het vingertje wijzen naar prorail, weg met de fyra, slt zonder toilet en andere miskopen, weg met het verkopen van patat op stations, weg met reisinformatie die 9 van de 10 keer heel erg achterloopt of totaal niet van toepassing is, weg met het rijden in het buitenland door NS).

@iMark Dat ben ik wel met je eens maar ik begrijp ook de mensen wel die hier hun frustratie uiten over het feit dat er, voor ons gewone burgers in ieder geval, zo weinig onderling gecommuniceerd wordt tussen de partijen NS-ProRail-regering. Het lijkt erop dat er helemaal niets gebeurt totdat het vriest en sneeuwt, de treinen stil staan en vervolgens iedereen weer naar elkaar gaat wijzen. Een herhaling van zetten, dat schiet natuurlijk niet op en het maakt de mensen boos: ‘OK, inmiddels weten we wel dat het allemaal moeilijk is, maar dóé er iets aan, los het op!

Reputatie 7
Badge +3

@65plusreiziger Het heeft totaal geen zin om te klagen over de vervoerders. Die kunnen geen treinen laten rijden wanneer de spoorinfrastructuur niet functioneert.

Het probleem ligt in eerste instantie bij ProRail dat er al decennia niet in slaagt om werkende wisselverwarming te installeren. In tweede instantie ligt het probleem bij de rijksoverheid die over de budgetten van ProRail gaat.

Er zal vast ergens een risico-inventarisatie gemaakt zijn om te kijken hoeveel er geïnvesteerd zou moeten worden om de spoorinfra winterbestendig te maken. Als de gevolgen even groot zouden zijn als van overstromingen was er al lang een deltaplan geweest.

@65plusreiziger   inmiddels leven we in 2021 en u praat over vele jaren geleden.

De NS treinen kunnen rijden als het spoor daarvoor geschikt is, op dit moment ligt het niet rijden niet aan het materieel of inzet van de NS medewerkers maar aan de mogelijkheden om te rijden qua infra. U wilt dat gewoon niet zien en vindt het erg gemakkelijk om in uw warme huis vanachter uw toetsenbord te oordelen over medewerkers die midden in de nacht opstaan of zelfs 's nachts werken met buitentemperaturen die voelen alsof je op de poolcirkel loopt.  En voordat u dat in twijfel trekt, ja ik weet hoe de temperaturen daar zijn omdat ik mij geregeld bevind in Finland in arctische gebeiden boven de poolcirkel voor een wintersport vakantie.

En wat betreft uw laatste zin, er zijn op dit forum een aantal NS medewerkers actief inderdaad en deze werken echt bij de NS.  U kunt dit zien daardat er bij hun naar een toevoeging staat waaruit hun functie blijkt bij de NS.  Deze functies worden ons toegekend door de forum beheerders en alleen als bewezen is dat je NS medewerker bent.

Prorail en de NS zijn semi overheid, echter kan de NS wel eisen neerleggen bij Prorail maar is het ministerie degene die uiteindelijk bepaalt of er geld voor beschikbaar komt of niet.  En laat daar nu net het probleem zitten, er wordt te weinig geld beschikbaar gesteld voor het benodigde onderhoud.

Ik zou u bijna uitnodigen om morgen om 04.00 uur 's morgens mee te gaan en het te ervaren, het is dat de regels het niet toe staan.

 

Geeft sektarisch beeld van NS personeel betreffende reflectie op hun club. quote (Andreas lacht om Roger) in onderwerp Beetje sneeuw.

@65plusreiziger   inmiddels leven we in 2021 en u praat over vele jaren geleden.

De NS treinen kunnen rijden als het spoor daarvoor geschikt is, op dit moment ligt het niet rijden niet aan het materieel of inzet van de NS medewerkers maar aan de mogelijkheden om te rijden qua infra. U wilt dat gewoon niet zien en vindt het erg gemakkelijk om in uw warme huis vanachter uw toetsenbord te oordelen over medewerkers die midden in de nacht opstaan of zelfs 's nachts werken met buitentemperaturen die voelen alsof je op de poolcirkel loopt.  En voordat u dat in twijfel trekt, ja ik weet hoe de temperaturen daar zijn omdat ik mij geregeld bevind in Finland in arctische gebeiden boven de poolcirkel voor een wintersport vakantie.

En wat betreft uw laatste zin, er zijn op dit forum een aantal NS medewerkers actief inderdaad en deze werken echt bij de NS.  U kunt dit zien daardat er bij hun naar een toevoeging staat waaruit hun functie blijkt bij de NS.  Deze functies worden ons toegekend door de forum beheerders en alleen als bewezen is dat je NS medewerker bent.

Prorail en de NS zijn semi overheid, echter kan de NS wel eisen neerleggen bij Prorail maar is het ministerie degene die uiteindelijk bepaalt of er geld voor beschikbaar komt of niet.  En laat daar nu net het probleem zitten, er wordt te weinig geld beschikbaar gesteld voor het benodigde onderhoud.

Ik zou u bijna uitnodigen om morgen om 04.00 uur 's morgens mee te gaan en het te ervaren, het is dat de regels het niet toe staan.

 

Ik kan me de winter van 1979 nog herinneren toen bijna nergens in Nederland treinen konden rijden vanwege stuifsneeuw. Hele programma's zijn er opgezet door eerst NS en later ProRail om de wisselverwarming zo te verbeteren dat de grote problemen niet meer zouden voorkomen.

Inmiddels zijn we 42 jaar verder en zijn de problemen bij stuifsneeuw en harde wind groter dan ooit. Wat een aanfluiting. Voor de vervoerders is het een drama dat ProRail de zaken niet op orde heeft.

Ik ben van dezelfde generatie, dus ik kan mij die winter ook nog wel herinneren. De bussen reden toen in mijn provincie ook nog hetzij met vertraging, maar de dienstverlening stond toen centraal, en de baasjes waren niet door politieke vriendjes e.d. benoemd, en beschouwden het als een uitdaging om te kunnen blijven rijden.

Dat de NS vrienden hier op dit forum uitdrukkelijk naar Prorail wijzen, noem ik een zwaktebod, immers beide zijn semioverheid, en het is duidelijk dat ze elkaar niet willen bijten. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me de winter van 1979 nog herinneren toen bijna nergens in Nederland treinen konden rijden vanwege stuifsneeuw. Hele programma's zijn er opgezet door eerst NS en later ProRail om de wisselverwarming zo te verbeteren dat de grote problemen niet meer zouden voorkomen.

Inmiddels zijn we 42 jaar verder en zijn de problemen bij stuifsneeuw en harde wind groter dan ooit. Wat een aanfluiting. Voor de vervoerders is het een drama dat ProRail de zaken niet op orde heeft.

NS en de overige vervoerders valt weinig te verwijten. Die zitten opgescheept met een infrabeheerder die de zaken niet goed op orde heeft.

Volgens Wikipedia is de NS een semi overheidsbedrijf, en dat geld feitelijk ook voor Prorail, dus geen kat en hond die elkaar zullen kunnen gaan bijten. 

Beide bedrijven worden bestuurd door een oud D66 politicus, het gevolg van politiek nepotisme, waar ik al eerder in een reactie in “ Beetje sneeuw.”over schreef. 

Eeeh die is nieuw voor mij, Marjan van Rintel en D66, volgens mij loopt u nog wat achter en bedoeld u onze vorige directeur.

En wie is er dan bij Prorail de directeur die bij D-66 politicus was?  Ook die is reeds vertrokken.

Misschien even tijd om u zelf beter in te lezen, u kunt toch de deur niet uit.

Marion Gout-van Sinderen  was van 2011-2014 president-directeur bij Prorail, maar het toch wel snelle verloop zowel bij de NS als Prorail is kenmerkend voor het fenomeen baantjescarrousel.

Een en ander doet niet af aan het voortdurende falen van de NS om ervoor te zorgen dat de treinen ook na een beetje sneeuw en vorst gewoon blijven rijden. Pas als het bedrijf alle mogelijkheden heeft benut om Prorail te dwingen maatregelen te nemen, kan ze zeggen dat ze er geen schuld aan hebben.

Wat echter heel irritant is, dat is het vergoelijken en steenhard ontkennen van de verantwoordelijkheid van de NS door mensen op dit forum die zichzelf presenteren als NS medewerkers.  

 

 

 

Volgens Wikipedia is de NS een semi overheidsbedrijf, en dat geld feitelijk ook voor Prorail, dus geen kat en hond die elkaar zullen kunnen gaan bijten. 

Beide bedrijven worden bestuurd door een oud D66 politicus, het gevolg van politiek nepotisme, waar ik al eerder in een reactie in “ Beetje sneeuw.”over schreef. 

Eeeh die is nieuw voor mij, Marjan van Rintel en D66, volgens mij loopt u nog wat achter en bedoeld u onze vorige directeur.

En wie is er dan bij Prorail de directeur die bij D-66 politicus was?  Ook die is reeds vertrokken.

Misschien even tijd om u zelf beter in te lezen, u kunt toch de deur niet uit.

Nu zou je zeggen, dat dit probleem dan ook prioriteit heeft, bij de NS, maar is dus niet zo. 

 

NS gaat niet over wissels. NS is alleen één van de vervoerders op het spoor. Prorail heeft de stations en  infrastructuur in beheer. En in dat laatste wordt veel te weinig geïnvesteerd. Hoe moet dat de komende jaren, wanneer steeds er vaker “extreem” weer zal zijn? Het grootste deel van de politiek vindt het ook wel best allemaal, OV lijkt bijzaak en relatief marginaal want de 95% van de Nederlandse belastingbetalers hebben een auto voor de deur, soms twee of drie. Bij mij in de buurt is 's avonds geen parkeerplek meer leeg, meer auto's dan plekken. Men parkeert gewoon op een groenstrook omdat veel huishoudens twee auto's hebben. Waarom gaat u niet met het OV, het station is hier op loopafstand: tijdrovend, onbetrouwbaar, onhandig hoor je dan meestal. En dit soort dagen doet geen goed aan het imago.

Graag betere en robuustere infrastructuur, met het oog op de toekomst. Luxe en onder architectuur gebouwde stationspaleizen met dure tierelantijnen hoeven we niet meer; stop het geld a.u.b. in seizoensbestendiger spoor. Terug naar waar een station feitelijk voor bestemd is. En graag beschutte wachtruimtes, want hoe ultramodern sommige stations ook mogen zijn, je klappertandt nog altijd in die grote doorwaairuimtes, zodat je van armoe de AH To Go in moet om wat behaaglijk te wachten. Zoals in Breda. Dat ook nog altijd lekt trouwens zag ik afgelopen week: natte pilaren, vochtige plafonds en muren. 

Volgens Wikipedia is de NS een semi overheidsbedrijf, en dat geld feitelijk ook voor Prorail, dus geen kat en hond die elkaar zullen kunnen gaan bijten. 

Beide bedrijven worden bestuurd door een oud D66 politicus, het gevolg van politiek nepotisme, waar ik al eerder in een reactie in “ Beetje sneeuw.”over schreef. 

Reputatie 6

Nu zou je zeggen, dat dit probleem dan ook prioriteit heeft, bij de NS, maar is dus niet zo. 

 

NS kan er ook niets aan doen. Prorail heeft de stations en infrastructuur in beheer. En in dat laatste wordt veel te weinig geïnvesteerd. Hoe moet dat de komende jaren, wanneer steeds er vaker “extreem” weer zal zijn? Het grootste deel van de politiek vindt het ook wel best allemaal, OV lijkt bijzaak en relatief marginaal want de 95% van de Nederlandse belastingbetalers hebben een auto voor de deur, soms twee of drie. Bij mij in de buurt is 's avonds geen parkeerplek meer leeg, meer auto's dan plekken. Men parkeert gewoon op een groenstrook omdat veel huishoudens twee auto's hebben. Waarom gaat u niet met het OV, het station is hier op loopafstand: tijdrovend, onbetrouwbaar, onhandig hoor je dan meestal. En dit soort dagen doet geen goed aan het imago.

Graag betere en robuustere infrastructuur, met het oog op de toekomst. Luxe en onder architectuur gebouwde stationspaleizen met dure tierelantijnen hoeven we niet meer; stop het geld a.u.b. in seizoensbestendiger spoor. Terug naar waar een station feitelijk voor bestemd is. En graag beschutte wachtruimtes, want hoe ultramodern sommige stations ook mogen zijn, je klappertandt nog altijd in die grote doorwaairuimtes, zodat je van armoe de AH To Go in moet om wat behaaglijk te wachten. Zoals op station Breda. Dat ook nog altijd lekt trouwens zag ik afgelopen week: natte pilaren, vochtige plafonds en muren. 

Yup dat is inderdaad het probleem, het begint bovenaan. Mensen die de treinen rijden werken knoeihard, de NS als organisatie valt ook nog niet zo heel veel te verwijten (behalve dan een gebrek aan “terugduwen”. Prorail kan heel veel dingen niet meer, ongetwijfeld niet omdat ze het niet kunnen maar omdat de politiek het niet nodif vindt. 

Een land krijgt het spoornet wat het verdient. Heel veel treinreizigers hebben hogere verwachtingen dan het gemiddelde van het land, omdat de meeste mensen toch nooit met de trein reizen. Democratisch klopt dat precies, alleen het probleem met democratie is dat het niet om kan gaan met allesomvattende crises zoals de klimaatcrisis. In woord wel stimuleren dat mensen minder de auto pakken, maar niet de noodzakelijke daad bij dat woord. En daarom is het spoornet in dit land middelmatig. Niet slecht, maar ook niet goed. Ondanks alle goeie bedoelingen van machinisten, conducteurs etc. Overal zijn er rotte appels maar de meesten doen echt wel hun best. Maar waar van boven niet op wordt gestuurd zal nooit gebeuren.

Reputatie 7

Nu zou je zeggen, dat dit probleem dan ook prioriteit heeft, bij de NS, maar is dus niet zo. 

 

NS kan er ook niets aan doen. Prorail heeft de stations en infrastructuur in beheer. En in dat laatste wordt veel te weinig geïnvesteerd. Hoe moet dat de komende jaren, wanneer steeds er vaker “extreem” weer zal zijn? Het grootste deel van de politiek vindt het ook wel best allemaal, OV lijkt bijzaak en relatief marginaal want de 95% van de Nederlandse belastingbetalers hebben een auto voor de deur, soms twee of drie. Bij mij in de buurt is 's avonds geen parkeerplek meer leeg, meer auto's dan plekken. Men parkeert gewoon op een groenstrook omdat veel huishoudens twee auto's hebben. Waarom gaat u niet met het OV, het station is hier op loopafstand: tijdrovend, onbetrouwbaar, onhandig hoor je dan meestal. En dit soort dagen doet geen goed aan het imago.

Graag betere en robuustere infrastructuur, met het oog op de toekomst. Luxe en onder architectuur gebouwde stationspaleizen met dure tierelantijnen hoeven we niet meer; stop het geld a.u.b. in seizoensbestendiger spoor. Terug naar waar een station feitelijk voor bestemd is. En graag beschutte wachtruimtes, want hoe ultramodern sommige stations ook mogen zijn, je klappertandt nog altijd in die grote doorwaairuimtes, zodat je van armoe de AH To Go in moet om wat behaaglijk te wachten. Zoals op station Breda. Dat ook nog altijd lekt trouwens zag ik afgelopen week: natte pilaren, vochtige plafonds en muren. 

@65plusreiziger waarom heeft wissels verwarmen volgens u geen prioriteit bij NS?

Don't feed the trolls

U geeft het antwoord eigenlijk zelf al...


Nou simpelweg omdat de wissels niet van NS zijn. :rofl::joy:

Als rijkswaterstaat stukken asfalt uit de snelweg haalt dan rijden daar oo geen auto's meer nou dat heeft de NS met de infra die in beheer is van Prorail.  Als daar een stuk spoor mist of verkeerd ligt kunnen we met alle goede wil van de wereld daar niet rijden met een trein.

 

En natuurlijk de drogreden dat niet de NS mede verantwoordelijk is maar alleen Prorail. Juridisch misschien, maar als grootste gebruiker van het spoornet zou de NS Prorail al jaren geleden desnoods via de rechter moeten hebben gedwongen ervoor te zorgen dat het spoorwegennet bestand is tegen een beetje sneeuw en vorst. Wellicht is de reden dat de politieke achtergrond van de grote baas van de NS een oud politicus is de oorzaak dat dit niet is gebeurt. 

@65plusreiziger waarom heeft wissels verwarmen volgens u geen prioriteit bij NS?

Don't feed the trolls

U geeft het antwoord eigenlijk zelf al...


Nou simpelweg omdat de wissels niet van NS zijn. :rofl::joy:

Als rijkswaterstaat stukken asfalt uit de snelweg haalt dan rijden daar oo geen auto's meer nou dat heeft de NS met de infra die in beheer is van Prorail.  Als daar een stuk spoor mist of verkeerd ligt kunnen we met alle goede wil van de wereld daar niet rijden met een trein.

 

@65plusreiziger waarom heeft wissels verwarmen volgens u geen prioriteit bij NS?

Don't feed the trolls

U geeft het antwoord eigenlijk zelf al...

Reputatie 7
Badge

@65plusreiziger waarom heeft wissels verwarmen volgens u geen prioriteit bij NS?

De enige reden die we hier voor het falen van de NS veelvuldig voorbij zien gaan, is het argument “de wissels” waarvan wij er klaarblijkelijk meer hebben dan wel ander land dan ook. Maar die kun je gewoon verwarmen, een techniek die ook al vele jaren wordt toegepast, maar door de extreme vorst :joy: waarmee Nederland gemiddeld door wordt getroffen, is dat niet voldoende. Nu zou je zeggen, dat dit probleem dan ook prioriteit heeft, bij de NS, maar is dus niet zo. 

 

 

 Een artikel van de NOS van een paar jaar geleden en zo zijn er nog veel meer artikelen te vinden.

 

https://nos.nl/op3/artikel/2207082-doen-buitenlandse-treinen-het-echt-zoveel-beter-in-de-sneeuw.html

@Tamzin Jij stelt dat Pro Rail in 2011 een zak met geld heeft ontvangen om dit op te lossen. Wat je hierboven zegt heeft daar niets mee te maken. Ook in het artikel zelf staat daar niets over in. 

 

Graag alsnog de onderbouwing van je stelling dat NS in 2011 een zak met geld heeft ontvangen om alle wissels om te bouwen.

Prorail heeft in 2011 geld gekregen om uiterlijk 2017 alle wisselverwarming om te bouwen naar elektriciteit. Vandaag is gebleken dat in 2021 nog steeds slecht een klein deel is omgebouwd. De vraag is waar dat geld gebleven is?

Ik lees net dit artikel dat beweert iets heel anders @Tamzin Kan je  bovenstaande ook onderbouwen?

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3338406/het-sneeuwt-een-dag-en-de-treinen-rijden-niet-hoe-kan-dat

Het artikel vermeldt:

"Slechts een deel van de wissels is voorzien van elektrische verwarming. Het overgrote deel heeft gasgestuurde verwarming, ofwel verwarming door middel van een gasvlammetje. Vergelijkbaar met de waakvlam in je cv-ketel thuis. Door de flinke windstoten die gepaard gaan met de sneeuwstorm Darcy die over het land raast, is een deel van die vlammetjes uitgewaaid. Op dat moment is er dus geen sprake meer van verwarming en kan een spoorwissel vastvriezen."

Reputatie 6

Alles rijdt hier behalve NS. Ik ben van nature geen fan van marktwerking, maar zo nodigt het wel uit tot twijfelen :) 

Ik vraag me af wat het nut zou zijn om de intercity naar Alkmaar op dit moment ook te laten rijden vanaf Maastricht. Arriva rijdt al tot Roermond dus op dat traject is al een dienstverlening aanwezig. Vanaf Roermond rijden er treinen richting Eindhoven/Tilburg, waarvandaan de rest van Nederland bereikt kan worden. 

Met die gedachte kun je sowieso wel stoppen met rijden en het geheel opdoeken totdat het Covid-gedoe voorbij is. Daar heb je geen sneeuw voor nodig.

Reputatie 7
Badge +1

Alles rijdt hier behalve NS. Ik ben van nature geen fan van marktwerking, maar zo nodigt het wel uit tot twijfelen :) 

Ik vraag me af wat het nut zou zijn om de intercity naar Alkmaar op dit moment ook te laten rijden vanaf Maastricht. Arriva rijdt al tot Roermond dus op dat traject is al een dienstverlening aanwezig. Vanaf Roermond rijden er treinen richting Eindhoven/Tilburg, waarvandaan de rest van Nederland bereikt kan worden. 

Als ik zo tot op heden (08.38 uur) kijk, rijdt er alleen zo af en toe een sprinter en dan vooral een kort stukje. Amsterdam-Hoofddorp ipv Amsterdam-Den Haag. Amsterdam- Hilversum ipv Amsterdam-Amersfoort.

 

Vanaf Maastricht rijden de regionale treinen vandaag wel, maar de intercity naar Alkmaar dus weer niet. Er hadden ongetwijfeld gisteren ook treinen in de regio Maastricht kunnen rijden, maar waarvoor?? Voor die enkeling die een dringende reis naar Sittard of Heerlen had? Ik vraag mij het toch echt af. 

 

Ik denk dat op zondag 90% van het vervoer recreatief is. Zeker in deze coronaperiode met ook nog een avondklok is er gisteren door NS denk ik een verstandig besluit genomen.   

Prorail heeft in 2011 geld gekregen om uiterlijk 2017 alle wisselverwarming om te bouwen naar elektriciteit. Vandaag is gebleken dat in 2021 nog steeds slecht een klein deel is omgebouwd. De vraag is waar dat geld gebleven is?

Ik lees net dit artikel dat beweert iets heel anders @Tamzin Kan je  bovenstaande ook onderbouwen?

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2020/09/02/prorail-stapt-geleidelijk-af-van-wisselverwarming-op-gas/?gdpr=accept

Reageer